بررسی تاثیر کسب و کار الکترونیکی بر توسعه صادرات، شناسایی اولویت های بخش صنعت در کشور

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشگاه اصفهان

2 دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی و بورسیه دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی

چکیده

اهمیتی که توسعه کسب و کار  الکترونیکی در تمامی جوامع دارد و تلاشی که در راستای توسعه کاربری فناوری اطلاعات و ارتباطات در اقتصاد و بازرگانی می‌شود، قطعاً مستلزم تبیین اهداف و استراتژی‌های مربوطه به منظور بهره‌برداری مؤثر از این پدیده و افزایش کارآیی و اثربخشی جریان توسعه آن است. در این تحقیق سعی بر آن بوده است تا راهکارهایی برای توسعه کسب و کار الکترونیکی در صنایع مختلف کشور عرضه، و بر این اساس صنایع کشور مورد اولویت‌بندی قرار گیرد. البته با این پیش‌فرض که استراتژی جهش صادراتی بعنوان استراتژی سطح بالاتر کسب و کار  الکترونیکی مورد پذیرش قرار گرفته است. با این مقدمه مسأله اصلی این تحقیق این بوده است که آیا توسعه کسب و کار الکترونیکی می‌تواند توسعه صادرات را درکشور بطور عام و بطور خاص در هریک از صنایع تسهیل کند یا خیر؟
بر اساس مسأله فوق، فرضیات تحقیق شکل گرفت. نتایج تحقیق حاکی از آن است که در محیط کسب و کار فعلی کشور، کسب و کار الکترونیکی بر جهش صادراتی اثر زیادی ندارد، اما اگر برخی زمینه‌های اقتصادی، سیاسی،‌ رقابتی موجود اصلاح شود، این ارتباط به سمت یک ارتباط مؤثر سوق پیدا خواهد کرد. نکته‌ای که در انتها به آن تأکید شده است اینکه این عدم ارتباط به معنای کنار گذاشتن یا بی‌اهمیت بودن مبحث کسب و کار الکترونیکی در فضای فعلی نیست. بلکه صرفاً دقت بیشتر در اولویت‌بندی فعالیت‌های مربوط به توسعه کسب و کار الکترونیکی را در صنایع مختلف می‌طلبد. در مقایسه صنایع مختلف نیز، مشخص شد که در صنایع لاستیک و پلاستیک، فلزات اساسی و سایر وسایل حمل و نقل در ایران کسب و کار الکترونیکی بر جهش صادراتی موثر است اما در سایر صنایع این تأثیر حاکم نیست.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigation of Electronic Business Effect on Export Development: Identifying IRAN Industries Priorities

نویسندگان [English]

  • Saaid Fathi 1
  • Shahriar Azizi 2
1 Ph.D.
2 Ph.D. students
چکیده [English]

Important role of E-business development in the entire communities and efforts made toward increasing ICT usage in economy and business certainly calls for explanation of objectives and strategies. This leads to effective use of e-business and strengthens the effectiveness and efficiency of e-business progress flow. In this research, we try to provide solution for developing e-business in Iranian industries, after prioritizing the industries. This provision and prioritization is based on assuming a direct role for export leap strategy. Hence, the basic problem of research is, can e-business development result in export development generally and in each industry individually?
The results showed in current IRAN business environment, e-business has no considerable effect on export leap, but if some economic, political and competitive areas are corrected then this effect can be more effective. It should be noted the lack of significance effect of e-business on export leap does not mean unimportance of
e-business. This paper concludes there should be more care about prioritization of
e-business activities on different industries. Comparisons depict that e-business effect export leap in rubber and plastics, basic metals and other transportation vehicles. Findings indicated e-business has no effect on export leap for other industries.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • E
  • BUSINESS / E
  • COMMERCE / EXPORT LEAP / INDUSTRY / PRIORITIZATION
احمدی، اصغر (1380)؛ بررسی مسائل و راه‌های توسعه صادرات صنایع غذایی استان زنجان، پایان‌نامه کارشناسی ارشد،‌ دانشگاه شهید بهشتی، ‌دانشکده مدیریت، تهران.
اسدی، مرتضی و مرتضی قره‌باغیان (1375)؛ تجارت و توسعه، چاپ اول، مرکز چاپ و انتشارات یاران.
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، نماگرهای اقتصادی، اداره بررسی‌های اقتصادی، (1381).
بهنام، سعید (1367)؛ مشکلات و تنگناها و علل رکود صادرات غیرنفتی در ایران، پایان‌نامه کارشناسی ارشد،‌ تهران، ‌دانشگاه تهران، دانشکده اقتصاد.
توماج، یحیی (1381)؛ مشکلات فعالیتهای صادرکنندگان استان گلستان به کشور ترکمنستان و ارائه راه‌های مطلوب، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه علامه‌طباطبایی، دانشکده حسابداری و مدیریت.
خطیبی، مهدی (1377)؛ آثار سیاستهای اقتصادی دولت بر توسعه صادرات منسوجات ایران، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه تهران،‌ دانشکده اقتصاد.
دهقان، پیر ابراهیم (1377)؛ راهبرد توسعه صادرات با تاکید بر صنعت پتروشیمی در ایران، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه تهران، دانشکده اقتصاد.
دیوید فرد آر. (1380)؛ مدیریت استراتژیک، مترجمین: علی پارساییان و سیدمحمد اعرابی، چاپ دوم، تهران، دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، حساب‌های ملی ایران ، مرکز آمار ایران، (1381).
سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، گزارش اقتصادی سال 1377، جلد دوم، معاونت امور اقتصادی و هماهنگی دفتر اقتصاد کلان، انتشارات سازمان برنامه و بودجه، (1379).
شمائی، عبدالعزیز (1379)؛ عوامل  مهم بازدارنده صادرات مواد غذایی فرآوری شده کشور به امارات متحده عربی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه علامه‌طباطبایی، دانشکده حسابداری و مدیریت.
صداقت کیش، جمشید (1352)؛ صنایع در توسعه اقتصادی ایران، سازمان چاپ خوشه، تهران.
غرایاق شمس ایلی، شیرین (1376)؛ بررسی و تحلیل توسعه صادرات قطعات ریختگری خودرو در ایران، پایان‌نامه دانشجویی، تهران، دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده مدیریت.
فتحی، سعید (1381)؛ ارائه روشی برای اولویت‌بندی صنایع ایران بر مبنای قابلیت بازارسازی بین‌المللی در تجارت الکترونیکی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم انسانی.
فلاح، عباس (1381)؛ بررسی موانع و تنگناهای موجود در صادرات نرم‌افزارهای چند رسانه‌ای،‌ پایان‌نامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه علامه‌طباطبایی، دانشکده حسابداری و مدیریت.
قلعه‌ئی‌ها، سعید (1376)؛ بررسی عوامل موثر بر توسعه صادرات خشکبار، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده مدیریت.
کاظمیان، زهرا (1378)؛ بررسی صادرات صنایع نساجی ایران و راه‌های توسعه آن، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه تهران، دانشکده اقتصاد.
گمرک جمهوری اسلامی ایران، سالنامه آمار بازرگانی خارجی جمهموری اسلامی ایران، دفتر آمار و خدمات ماشینی، (1381).
محمدی، علی (1374)؛ تعیین عوامل موثر در توسعه صادرات محصولات کشاورزی (میوه و تره‌بار)، پایان‌نامه کارشناسی ارشد،‌ تهران، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم انسانی.
معتمدی، ناصر (1350)؛ ضرورت صنعتی شدن ایران یا افزایش قدرت تولید ملی، تهران اکونومیست.
میر، جرالد (1378)؛ مباحث اساسی اقتصاد توسعه، مترجم: غلامرضا آزاد(ارمکی)، چاپ اول، تهران، نشرنی.
نادری ابوالقاسم، احمد اخوی و شیرین حکیمی (1371)؛ بررسی مسائل و مشکلات صادرات غیر نفتی، تهران، موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، چاپ دوم.
نوفرستی، محمد و فرنوش ناصرشریعتی (1376)؛ گردآوری و تنظیم آمارهای اقتصادی 1374-1338، با همکاری غلامرضا کیوان، مریم درآبادی، محمدرضا آیین‌فراز، محمود وحضرنیا، معاونت امور اقتصادی وزارت اقتصاد و دارایی، چاپ اول، تهران.
نهاوندیان، محمد (1380)؛ افق‌ها و عبرت‌ها در سیاستگزاری بازرگانی، چاپ اول، شرکت چاپ و نشر بازرگانی وابسته به موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی.
هاشمیان مسعود (1378)؛ تعیین اولویتهای سرمایه‌گذاری صنعتی جهت تقویت مزیتهای نسبی صادرات صنعتی، موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی،‌ چاپ اول.
هریسون جفری و کارون جای (1380)؛ مدیریت استراتژیک، مترجم: بهروز قاسمی، تهران، انتشارات آبتین، چاپ دوم.
 
Chaffy, Dave (2002); E-business and E-commerce Management, 1st ed, NY: Prentice - Hall.
Des G. G., Miller A. (1993); Strategic Management, 1st Ed., McGraw-Hill.
Deschamps Melissa. A. (2002); Globalization, Information Technology and Intercultural Educator, Spring, Available at: http://home.nyu.edu/~mad292/KamalFinalPaper.doc
Do. W., Nielson.u.o, Tan. C. M, (2002); "Using Corporate Websites for Export Marketing", Journal of Advertising Research, pp. 105-115.
Dunning.j.h, Wymbas C. (2001); "The Challenge of Electronic Markets for International Business Theory", International Journal of the Economics of Business, 1 (2), pp. 273-301.
Hax A. C., Majlut N. S., (1996); The Strategy Concept and Process, 2nd Ed, Prentice-Hall, International Edition.
Hitt M. A., Ireland R. D., Hodkisson R. E. (1999); Concepts of Strategic Management Competitiveness and Globalization, 3rd Edition, South Western College Poblishing.
Hoffman Donna L., Thomas P. Novak, and Patrali Chatterjee (2000); "Commercial Senarios for the Web; Opportunities and Challenge", The Journal of Computer-Mediated Communication, 1 (3).
Hunger D., Wheelen T. (2001); Essentials of Strategic Management, 2nd Edition, Prentice-hall.
James, J. (2001); "Information Technology Transaction Costs and and Patterns of Globalization in Developing Countries", Review of Social Economy, 4 (4), December, pp. 507-519.
Johnes, S. T. and Harrison, J. S. (1998); Strategic Management of Organizations and Stakeholders: Concepts, 2nd Ed, ITP.
Johnson G., Scholes K. (1993); Exploring Corporate Strategy: Text and Cases, 3rd Ed, Prentice-Hall.
Kaleka, Anna (2002); "Resources and Capabilities Driving Competitive Advantage in Export Markets: Guides for Industrial Exporters", Industrial Marketing Management, 31, pp. 273-283.
Kalakota, Ravi and Marcia Robinson (2001); E-Business 2.0 Roadmap for Success, Addison Wesley.
Kiang Melody Y., Robert T. Chi, (2001); "A Framework for Analyzing the Potential Benefits of International Marketing", Journal of Electronic Commerce Research, 2 (4), pp. 157-163.
Lawrence J. L. (2000); Economic Globalization and the Information Technology Revolution, December, Avaliable at: www.stanford.edu/~ljlau/Presentations/Presentations/CPPCC.PDF
Leonidou Leonidas C., (2000); "Barriers to Export Management, An Organizational and Internationalization Analysis", Journal of International Management, 6, pp. 121-148.
Leyland F., Pierre R. Berthon, Richard T. Watson, and George M. Zinkhan, (2002); "The Internet and the Birth of Real Consumer Power", Business Horizones, , july-August. Pl-7-14.
Mahadevan, B. (2000); "Business Models for Internet Based E-Commerce", California Management Review, 42 (4).
Morgan, Robert E., Constantine S. Katisi, (1998); Industrial Marketing Management, 27, pp. 161-176.
Mehrtens, J., Cragg, PB and Mills, AM, (2001); "A Model of Internet Adoption by SMEs", Information and Management, 39, pp. 165-176.
Pearse J. A., Robinson R. B., (1988); Strategic Management: Strategy Formulation and Implementation, 3rd Ed., Irwin Jappan.
Poon, S. and Swatman PMC, (1999); "An Exploratory Study of Small Buisness Internet Commerce Issues", International and Management, 35, pp. 9-18.
Porter M. E. (1985); Competitive Advantage, New York: The Free Press, pp. 37-43.
Porter M. E. (1979); "How Competitive Forces Shape Strategy", Harvard Business Review, 57 (2), March-April, pp. 137-45.
Porter, M.E. (1990); The Competitive Advantage of Nations, The Free Press: New York.
Prasad, VK, Ramamurthy, K. and Naidu, GM, (2001); "The Influence of Internet-Marketing Integration on Marketing Competencies and Export Performance", Journal of International Marketing, 9 (4), pp. 82-110.
Rao, S., Chow, A., Perry, C. (2001); Benefits and Barriers of E-Commerce in Goods and Services in Hong Kong, Auckland, New Zealand, December, Available at:http://130.195.95.71:8081/WWW/ANZMAC2001/anzmac/AUTHORS/pdfs/Rao.pdf
Rayport Jeffrey F., Bernard J. Jaworski (2001); Introduction to e-Commerce, McGraw-Hill.
Samiee, Saeed. (1998); "Exporting and Internet: A Conceptual Perspective", International Marketing Review, 15 (5), pp. 413-425.
Shin, N. (2001); "Strategies for Competitive Advantage in Electronic Commerce", Journal of Electronic Commerce Research, 2 (4), pp. 164-171.
Sorensen, Ollav Jull, Seth Buatsi, (2002); "Internet and Exporting: The Case of Ghana", Journal of Business and Industrial Marketing, 17 (6).
Teo, Thompson S. H., Margaret Tan, (1998); "An Empirical Study of Adoptors and Non-Adopters of the Internet in Singapore", Information and Management, 34, pp. 339-345.
Timmers, P. (1998); "Business Models for Electronic Markets", European Commission, Directorate-General III, April.
Timmers P., (2000); Electronic Commerce: Strategies and Models for Business to Business Trading, England: John Willey & Sons Ltd.
Tissen, James H., Richard W. Wright, Ian Turner, (2001); "A Model of e-Commerce Use by Internationalizing SMEs", Journal of International Management, 7, pp. 211-233.
UNCTAD (2002); Electronic Commerce and Development.
www.WTO.org\International Trade Statistics. (1998, 1999, 2000, 2001) .