%0 Journal Article %T بررسی تاثیر کسب و کار الکترونیکی بر توسعه صادرات، شناسایی اولویت های بخش صنعت در کشور %J پژوهشنامه بازرگانی %I موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی %Z 1735-0794 %A فتحی, سعید %A عزیزی, شهریار %D 2007 %\ 12/22/2007 %V 12 %N 45 %P 179-220 %! بررسی تاثیر کسب و کار الکترونیکی بر توسعه صادرات، شناسایی اولویت های بخش صنعت در کشور %K کسب و کار الکترونیکی / تجارت الکترونیکی / جهش صادراتی / بخش صنعت / اولویت‌بندی صنایع %R %X اهمیتی که توسعه کسب و کار  الکترونیکی در تمامی جوامع دارد و تلاشی که در راستای توسعه کاربری فناوری اطلاعات و ارتباطات در اقتصاد و بازرگانی می‌شود، قطعاً مستلزم تبیین اهداف و استراتژی‌های مربوطه به منظور بهره‌برداری مؤثر از این پدیده و افزایش کارآیی و اثربخشی جریان توسعه آن است. در این تحقیق سعی بر آن بوده است تا راهکارهایی برای توسعه کسب و کار الکترونیکی در صنایع مختلف کشور عرضه، و بر این اساس صنایع کشور مورد اولویت‌بندی قرار گیرد. البته با این پیش‌فرض که استراتژی جهش صادراتی بعنوان استراتژی سطح بالاتر کسب و کار  الکترونیکی مورد پذیرش قرار گرفته است. با این مقدمه مسأله اصلی این تحقیق این بوده است که آیا توسعه کسب و کار الکترونیکی می‌تواند توسعه صادرات را درکشور بطور عام و بطور خاص در هریک از صنایع تسهیل کند یا خیر؟ بر اساس مسأله فوق، فرضیات تحقیق شکل گرفت. نتایج تحقیق حاکی از آن است که در محیط کسب و کار فعلی کشور، کسب و کار الکترونیکی بر جهش صادراتی اثر زیادی ندارد، اما اگر برخی زمینه‌های اقتصادی، سیاسی،‌ رقابتی موجود اصلاح شود، این ارتباط به سمت یک ارتباط مؤثر سوق پیدا خواهد کرد. نکته‌ای که در انتها به آن تأکید شده است اینکه این عدم ارتباط به معنای کنار گذاشتن یا بی‌اهمیت بودن مبحث کسب و کار الکترونیکی در فضای فعلی نیست. بلکه صرفاً دقت بیشتر در اولویت‌بندی فعالیت‌های مربوط به توسعه کسب و کار الکترونیکی را در صنایع مختلف می‌طلبد. در مقایسه صنایع مختلف نیز، مشخص شد که در صنایع لاستیک و پلاستیک، فلزات اساسی و سایر وسایل حمل و نقل در ایران کسب و کار الکترونیکی بر جهش صادراتی موثر است اما در سایر صنایع این تأثیر حاکم نیست. %U https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_700799_c9bff930c07d6af9c5ed8c11baf80fbe.pdf