فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی از زمستان 1375 به منظور جهتدهی به مطالعات بخشهای بازرگانی و اقتصادی و علمی-کاربردی کردن پژوهشهای مرتبط با این بخشها، انتقال دانش و یافتههای پژوهشی شروع به کار کرد. این فصلنامه بصورت منظم و در زمان مقرر تا کنون به چاپ رسیده است. در این میان مهمترین وظیفه این نشریه توجه به نیازهای بخش بازرگانی، صنعت، معدن و کمک به تجزیه و تحلیل مسائل این بخش، ارائه راهحلهای علمی- کاربردی و بالابردن کیفیت علمی تحقیقات در این زمینه میباشد. ذکر این نکته ضروری است که براساس رسالت این مجله که همانا توجه به مسائل روز و آینده این بخش و گرهگشایی از بخش بازرگانی، صنعت، معدن کشور میباشد، تولید علم کافی نبوده و قابل استفاده بودن و کاربردی بودن مقالات و توصیههای سیاستی یکی از نکات مورد تأکید در این فصلنامه میباشد.
اعتبار علمی_ پژوهشی این نشریه طبق تاییدیه شماره 3/2910/825 مورخ 1379/12/10 وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تایید شده و با همکاری علمی انجمن بازرگانی ایران منتشر میشود.
به منظور تسهیل اجرای امور نشریات علمی،از تاریخ 1398/02/09 طبق مصوبه شماره 11/25685 به جای دسته بندی نشریات به علمی- پژوهشی و علمی- ترویجی همه نشریات مشمول آییننامه جدید با عنوان (نشریه علمی ) شناخته میشوند.
محورهای تخصصی مجله :
1- جهانیشدن اقتصاد، منطقهگرایی و چندجانبهگرایی
2- آثار سیاستهای کلان اقتصادی بر صنعت،معدن و تجارت
3-بهرهوری در صنعت، معدن و تجارت
4-اشتغالزایی و کارآفرینی در صنعت، معدن و تجارت
5-آیندهپژوهی در صنعت، معدن و تجارت
6-فرهنگ مصرفی، تجاری و صنعتی
7- سیاستها و استراتژیهای تجاری، صنعتی و فنآوری
8-قیمتگذاری،یارانه و تنظیمبازار
9-مدیریت صادرات و اردات،توسعه صادرات غیرنفتی
10-حقوق تجارت، مصرفکننده و تولیدکننده
11-کاربرد فناوریهای نوین در صنعت، معدن و تجارت
12- آمایش صنعت، معدن و تجارت
13- سیاستهای رقابتی و ضدانحصار
14-زنجیره تامین و لجستیک
15-الگوهای توسعه بنگاههای صنعتی و تجاری ایرانی
16-تامین منابع مالیو سرمایهگذاری داخلی و خارجی در صنعت،معدن و تجارت