موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیپژوهشنامه بازرگانی1735-0794124620080320Designing a Model for Corporate Competitiveness Measurement through Structural Equation Model:
Case Study – Iran's National Petrochemical Companyطراحی مدلی برای بررسی رقابت پذیری در سطح بنگاه با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاریافته ( مطالعه موردی: شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران)136700804FAمحمدرضا مهرگاندانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانعزت اله اصغری زادهاستادیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانحسین صفریدانشجوی دکتری مدیریت دانشگاه تهرانJournal Article20221228Nowadays, one of the biggest problems of national industries, is the lack of competitiveness. Some of the experts in this field believe that national competitiveness has close relation with corporate competitiveness. Thus, in this paper, we're going to design a model for measuring corporate competitiveness. With regard to this model, a corporate can gain current approach and position and forecast the future one. Iran's National Petrochemical Company (INPC) has been selected for this survey for different reasons. This Company in Iran not only is as a company, but also is as an industry. Also it had been in internal and external markets actively. For designing this model, firstly literature of this field has been reviewed that caused to exploitation of different theories, models, frameworks, and approaches of national and corporate competitiveness. According to this literature review, main approaches of corporate competitiveness that were used in the proposed model are systematic, resource based, market based, and asset-process-performance approach. With respect to these approaches, the proposed model has three components: corporate resource, position of corporate in market, and the ability of creation and innovation. This model is confirmed through factor analysis and structural equation model. As a result of this research, INPC competitiveness has the corporate resource approach. It suggested INPC must shift to the mixture of corporate resource approach and ability of creation and innovation approach.
از جمله مشکلات مهم امروز صنعت کشور عدم رقابتپذیری میباشد. یکی از ارکان این مشکل عدم وجود یک رویکرد مشخص بمنظور افزایش رقابتپذیری است. همچنین ارتباط مستقیمی بین افزایش توان رقابتی یا رقابتپذیری یک کشور و توان رقابتی بنگاهها وجود دارد. لذا در این مقاله قصد داریم که مدلی برای بررسی و اندازهگیری رقابتپذیری یا توان رقابتی بنگاه ارائه نماییم. این تحقیق در شرکت صنایع پتروشیمی ایران انجام شده است. برای استخراج مدل مفهومی، از یک طرف نظریات، تئوریها، مدلها، رویکردها و چارچوبهای مرتبط با رقابتپذیری در سطوح مختلف بنگاه، صنعت و ملی و از طرف دیگر تحقیقات پیشین مورد بررسی قرار گرفت. نتیجه آن شناسایی رویکردهای اصلی مورد استفاده در تدوین مدل مفهومی اولیه بود که عبارتند از: رویکردهای سیستمی، دارایی- فرآیند- عملکرد، مبتنی بر قابلیت و مبتنی بر بازار. بر اساس این رویکردها مدلی با سه جزء اصلی منابع ورودی سازمان، موقعیت بنگاه در بازار و توان خلاقیت و نوآوری توسعه داده شد. سپس با استفاده از تکنیکهای تحلیل عاملی و مدلسازی معادلات ساختاریافته این مدل با چندبار اصلاح نمودن، نهایتاً به اثبات رسید. طبق نتایج کسب شده از این کار تحقیقاتی، مشخص شد که توان رقابتی شرکت صنایع پتروشیمی ایران بیش از هر چیز وابسته به منابع است. به عبارت دیگر رویکرد این شرکت رویکرد مبتنی بر منابع ورودی بنگاه است که پیشنهاد میشود به رویکرد ترکیبی مبتنی بر منابع و خلاقیت و نوآوری تغییر یابد.
https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_700804_1de3c35d217dc341da14783812b934f9.pdfموسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیپژوهشنامه بازرگانی1735-0794124620080320The Role of International Trade in Business Cycles Correlations among Economic Cooperation Organization (ECO) Membersنقش تجارت خارجی در همبستگی ادوار تجاری اعضای اکو3761700806FAزهرا افشاریاستاد اقتصاد دانشگاه الزهرامریم فرجیدانشجوی کارشناسی ارشد توسعه اقتصادیJournal Article20221228Recently, the study of international business cycles and their transfer among countries has been a controversial issue in the literature of regional cooperation. Moreover trade in goods and services are considered as the most routine and rather vaguest channel for transferring economic fluctuations. Since ECO is one of the main trade cooperation organization in the Middle East, in this paper the attempt was made to study the role of international trade in business cycle correlation among ECO members (excluding Afghanistan) during 1993-2006. The OLS method was applied to test the hypothesis.
The results indicate that the international trade had major role in business cycles correlation among ECO members during the period. In addition, two dummy variables of the model, i.e. common border and language had significant role in business cycles correlation.بررسی ادوارتجاری بینالمللی و انتقال آنها ازکشوری به کشور دیگر از اهمیت ویژهای درهمکاری بین منطقهای برخوردار است.به علاوه تجارت کالاها وخدمات به عنوان معمولترین وتا حدی مبهمترین کانال انتقال نوسانات اقتصادی قلمداد شده است. دراین مقاله با توجه به نقش مهم سازمان همکاری اقتصادی( اکو) در خاورمیانه و ازآنجاکه مهمترین حیطه فعالیت این سازمان تجارت میباشد با استفاده از دادههای کشورهای عضو(به استثنای افغانستان) و با به کارگیری روش حداقل مربعات معمولی به مطالعه نقش تجارت خارجی درهمبستگی ادوارتجاری اکو در دوره زمانی 2006-1993 پرداخته شده است. نتایج تحقیق نشان میدهدکه تجارت در ایجاد همبستگی ادوار تجاری اعضاء اکو نقش مثبت و معناداری داشته است. به علاوه اثرمتغیرهای مجازی مرز و زبان مشترک برهمبستگی ادوار تجاری مثبت و معنادار بوده است.https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_700806_7c65a440fbee1748fa251bfe8740a0dd.pdfموسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیپژوهشنامه بازرگانی1735-0794124620080320Intra Industry Trade between Iran and EUتجارت درون صنعت ایران و اتحادیه اروپا6388700809FAسعید راسخیاستادیار و عضو هیات علمی دانشگاه مازندرانJournal Article20221228The purpose of this paper is to estimate and study intra industry trade (IIT) types between Iran and EU with respect to recent literature developments in IIT measuring during time period 1997-2003. Results indicate low but increasing IIT between Iran and EU. Furthermore, an important part of this IIT is devoted to vertical intra industry trade (VIIT). Marginal IIT between Iran and EU is also low but overwhelming. In other words, foreign trade change between Iran and EU is mainly inter-industry trade. Furthermore, manufactured products, chemical and related products are leading industries in IIT between Iran and EU. According to the results, it is advised to consider IIT types’ determinants such as horizontal and vertical differentiation, economies of scale, R&D expenditure, FDI, economic integration; as well as taking care and promoting of current comparative advantages.هدف مقاله حاضر برآورد و بررسی میزان انواع تجارت درون صنعت متقابل ایران و اتحادیه اروپا طی دوره زمانی 2003-1997، با توجه به پیشرفتهای اخیر در زمینه اندازهگیری تجارت درون صنعت میباشد. بر اساس نتایج بدست آمده، میزان تجارت درون صنعت متقابل ایران و اتحادیه اروپا در سطح پایین ولی در حال رشد قرار دارد. همچنین، سهم قابل ملاحظهای از تجارت درونصنعت متقابل ایران و این اتحادیه به تجارت درونصنعت عمودی اختصاص پیدا کرده است. بعلاوه، میزان تجارت درون صنعت متقابل حاشیهای ایران و اتحادیه اروپا در سطح پایین ولی در حال رشد میباشد. به عبارت دیگر، بخش مسلط تغییر تجارت خارجی ایران با اتحادیه اروپا به شکل تجارت بین صنعتی میباشد. همچنین طی دوره زمانی مورد بررسی، صنایع تولیدات کارخانهای و صنایع شیمیایی و تولیدات وابسته، صنایع پیشرو در زمینه تجارت درون صنعت متقابل ایران و اتحادیه اروپا میباشند. بر اساس نتایج بدست آمده، توصیه میشود ضمن مراقبت و ارتقاء مزیتهای نسبی موجود، عوامل تعیینکننده انواع تجارت درون صنعت نظیر تمایز افقی و عمودی، صرفههای ناشی از مقیاس، مخارج تحقیق و توسعه، سرمایهگذاری مستقیم خارجی و مشارکت در همگراییهای اقتصادی مورد توجه جدی قرار گیرد.https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_700809_b4e7faa311e36aaf41980e6fe6e39488.pdfموسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیپژوهشنامه بازرگانی1735-0794124620221228A Survey on Application of IT for Sustainable Competitive Advantage: the Case of Iran's Excellent Manufacturing Companiesکاربرد فناوری اطلاعات در مزیت رقابتی پایدار، مطالعه موردی شرکت های تولیدی برتر ایران89117700810FAهاشم آقازادهدانشجوی دکتری بازاریابی دانشگاه تهرانمحمد رحیم اسفیدانیدانشجوی دکتری بازاریابی دانشگاه تهرانJournal Article20221228Enterprises seek competitive excellence in traditional markets through hard working and relying on their resources and capabilities; in modern and electronic markets through applying information and communication technology (ICT). In such markets they determine their competitive advantages based on informational and relational competencies.
The enterprises can define their electronic (or internet) marketing strategies based on informational and relational competencies, but the success and effectiveness of such strategies depends on the existence of operational competencies in an enough amount. Then based on informational and relational competencies an enterprise can achieve competitive advantages and define internet marketing strategies, but these strategies will not be successful unless having appropriate operational competencies in order to implement them.
In this study the objectives were (1) identifying enterprises’ needed competencies and competitive advantages in internet market and (2) evaluating the amount of the competencies and competitive advantages in Iran’s enterprises which are ranked in IMI100. The data gathered from a sample with 44 companies, which 32 ones were analyzable. The data analyzed through T-student analysis.
The findings show that informational and relational competencies of the surveyed enterprises in electronic markets are relatively high, but their operational competencies are seriously low.
سازمانها همواره به دنبال کسب برتری در بازارهای سنتی (غیر اینترنتی) از طریق سختکوشی و تکیه بر منابع و قابلیتهای موجود و در بازارهای مدرن و اینترنتی با تکیه بر فناوری اطلاعات و ارتباطات بودهاند. بنگاهها در بازارهای الکترونیکی مزیت رقابتی خود را بر پایه شایستگیهای اطلاعاتی و ارتباطی تعیین میکنند. چنانچه بنگاهها از شایستگیهای اطلاعاتی و ارتباطی بالایی برخوردار باشند، به نوعی از شایستگی استراتژیک برخوردارند و چنانچه این شایستگیها کم باشند، شایستگی بنگاهها عملیاتی محسوب میشود. بر این اساس میتوان شایستگیهایی که تعیینکننده مزیت رقابتی در بنگاه میشوند را در قالب سه شایستگی اطلاعاتی، ارتباطی و عملیاتی در نظر گرفت.
هدف مطالعه حاضر شناسایی مزیتهای رقابتی بنگاهها در بازارهای اینترنتی و ارزیابی مزیتهای رقابتی پایدار اینترنتی شرکتهای تولیدی برتر ایران میباشد. دادههای تحقیق حاضر از جامعه شرکتهای برتر تولیدی ایران و از یک نمونه 44 تایی با 32 پاسخ قابل تحلیل گردآوری شده و با استفاده از آزمون t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
دستاورد مفهومی این مقاله توسعه فرایندی است که بواسطه آن سازمانها در مییابند که چگونه در بازارهای اینترنتی به ایجاد و پایدارسازی مزیت رقابتی پرداخته و از آن طریق خود را رقابتپذیر نموده و عملکردی بهتر از خود بر جای بگذارند تا ضمن پیشی گرفتن از رقبا، برای مشتریان و سهامداران و سایر ذینفعان خود ارزش متمایزتری ارائه نمایند. میتوان این فرایند را جمعبندی مباحثی به حساب آورد که در زمینه مزیت رقابتی و رقابتپذیری مبتنی بر ایجاد و پایدارسازی مزیت رقابتی مطرح گردیده است.
نتایج این تحقیق نشان داد شایستگی اطلاعاتی و ارتباطی شرکتهای برتر تولیدی ایران در بازارهای الکترونیکی بالا بوده اما شایستگی عملیاتی آنها در بازارهای الکترونیکی پائین است.https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_700810_17d514d73e70666d9bbb8f9600164b57.pdfموسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیپژوهشنامه بازرگانی1735-0794124620080320Architecture of Iranian Tea Supply Chainمعماری کلان زنجیره عرضه چای ایران119143700811FAمحمدرضا امین ناصریدانشیار دانشگاه تربیت مدرس ، دانشکده فنی- مهندسی، بخش مهندسی صنایعمرتضی مرادیکارشناس ارشد مهندسی صنایع، دانشکده صنعتی خواجه نصیرالدین طوسیسیداحسان ملیحیدانشجوی دکترای مهندسی صنایع، دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20221228Despite all the advantages of Iran’s tea industry in fields of production, processing and trading, it has not succeeded to find a competitive position in the international tea market. On the other hand regarding the special position of tea in each Iranian family and the dependency of more than 60,000 families to growth and production of tea, a suitable strategy and structure for Iran’s tea industry seem necessary. In this paper we have studied the strengths, weaknesses, opportunities and threats of tea industry based on Porter’s diamond model. Research shows that lack of an integrated management view in the tea supply chain is the most important factor in Iran’s tea market failure.
Study of Kenya's tea supply chain as a leading country in tea production and marketing shows that this factor (integrated management) can play an important role in the industry's success. Findings of this paper show that developing supportive structures in different segments of the tea supply chain and integrated tea supply chain management can play an effective role in creating other supportive mechanisms and the advantage of tea competitiveness.
صنعت چای ایران علی رغم داشتن استعدادهای بالقوه در زمینه تولید، فرآوری و تجارت در چند سال اخیر دچار بحران شده است. وابستگی مستقیم بیش از 60000 خانواده به کشت و تولید چای و همچنین جایگاه خاص چای در سبد مصرفی خانوادههای ایرانی، ضرورت تدوین استراتژی و ساختار مناسب برای صنعت چای ایران را دو چندان کرده است. از این رو در این مقاله وضعیت جهانی و داخلی تولید و تجارت چای ارزیابی شده و با استفاده از مدل الماس گون پورتر -به عنوان چارچوب مطالعة رقابت پذیری- نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید صنعت چای مورد بررسی قرار گرفته است. علاوه بر این زنجیره عرضه چای کنیا به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در تولید و تجارت چای ارزیابی شده است. یافتههای این مقاله نشان میدهد که فقدان مدیریت یکپارچه در زنجیره عرضه صنعت چای مهمترین و اساسیترین عامل تضعیف این صنعت بوده است. همچنین ایجاد ساختارهای پشتیبان در بخشهای مختلف زنجیره عرضه چای و حاکم شدن تفکر مدیریت یکپارچه بر زنجیره تولید چای و ایجاد وابستگی بین سرنوشت بخشهای در گیر در زنجیره عرضه میتواند به عنوان عاملی در شکلگیری مکانیزمهای تقویت کنندة مزیت رقابتی صنعت چای مطرح شود.https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_700811_5677cb5f634832ad3b7eef83bcd2daf8.pdfموسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیپژوهشنامه بازرگانی1735-0794124620080320Assessment of the Possibility of Iran's Export Development with the Selected Trading Partnersبررسی امکان توسعه صادرات ایران با شرکای تجاری منتخب145177700813FAمیترا رحمانیپژوهشگر موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانیمحمدرضا عابدین مقانکیپژوهشگر موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیJournal Article20221228This paper aims the survey of possibility of Iranian export development to her selected trade partners. These partners contain 26 major trade partner of Iran which trade balance of Iran and them has been at least 100 million US$ during 1999-2003. In this paper, the degree of trade complementarily between Iran and each country has been measured using the cosinus criteria.
The results show the most possibility of Iranian export with her partners is with India. Japan, Korea Rep., Thailand, Italy, Sweden, France, Spain, the Netherlands, China, Germany and Ukraine because Iranian exports had highest complementarily index with these countries' imports. And also during the mentioned time, the structure of these countries imports and the structure of Iranian's exports has promoted the possibility of export to them.هدف از این مطالعه، بررسی امکانپذیری گسترش صادرات ایران به شرکای تجاری منتخب است. این کشورها شامل 26 شریک عمده تجاری ایران میشوند که تراز تجاری ایران با آنها طی سالهای 2003-1999، بیش از منفی یکصد میلیون دلار بوده است. در این بررسی، سعی شده با استفاده از معیار کسینوس (Cosine)، درجه اکمال تجاری میان ایران و هریک از این کشورها مورد اندازهگیری قرار گیرد.
نتایج نشانگر آن استکه بیشترین امکان توسعه صادرات ایران از میان این گروه از شرکای تجاری مرتبط با کشور هند است. کشورهای ژاپن، کره جنوبی، تایلند، ایتالیا، سوئد، فرانسه، اسپانیا، هلند، چین، آلمان و اوکراین شرکایی هستند که میتوانند برای گسترش صادرات ایران مورد توجه قرار گیرند. زیرا صادرات ایران با نیازهای وارداتی این کشورها از درجه اکمال بالایی برخوردار است. ضمن آنکه در روند زمان، ساختار کالاهای وارداتی این کشورها و ساختار کالاهای صادراتی ایران بهگونهای بوده که امکان توسعه صادرات ایران را تقویت کرده است.
https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_700813_b3c4fab40d4c46e9c1c7cc8c9a29188f.pdfموسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیپژوهشنامه بازرگانی1735-0794124620080320Productivity of Iranian Women Entrepreneursبهره وری زنان کارآفرین ایرانی179209700814FAپروانه گلردعضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، معاون پژوهشی مرکز کارآفرینی دانشکده فنی و مهندسی گلپایگانJournal Article20221228Today, competition in global market from one hand and scarcity of resources on the other hand show the necessity of productivity consideration. Since woman can make a big difference in economic development after they enter into the labor force, this article tends to examine different indicators of the productivity of women entrepreneurs.
The results show that indicators of growth of sale, innovation in production, process production, market, financial needs, achievement of authorily and reputation in the sociaty, job satisfaction and balancing between the work at home and outside are effective in the productivity of Iranian woman entrepreneurs.
Among these indicators of productivity, innovation in production and balancing between the work at home and outside are the most important ones.امروزه وجود رقابتهای جهانی برای ورود به بازار از یکسو و محدودیتهای منابع از سوی دیگر ضرورت توجه به بهرهوری را بر همگان روشن ساخته است.
بسیاری از دولتها در بحرانهای اقتصادی توانستهاند با اتخاذ تدابیر و سیاستهایی با بهرهمندی از نیروی کار زنان بر بحرانهای جامعة خود فائق آیند و در مسیر توسعه موفق شوند. در دو دهة اخیر، در سراسر جهان مطالعات بر روی کارآفرینی زنان در حال گسترش است، زیرا زنان در زمان کوتاهی توانستند با ورود به عرصه کسب و کار تحولات عظیمی در توسعه اقتصادی کشورها ایجاد کنند.
از اینرو مقاله حاضر به بررسی شاخصهای تعیین کنندة بهرهوری زنان کارآفرین پرداخته است و براساس نظر سنجی از زنان کارآفرین میزان شاخصهای بهره وری در آنان تبیین شده است.
نتایج بهدست آمده نشان میدهد که بر اساس نظر خبرگان شاخصهای رشد در فروش و نوآوری در تولید، روش تولید و نوآوری در بازار و همچنین تأمین نیازهای اقتصادی خانواده، کسب قدرت و اعتبار در جامعه، دستیابی به رضایت شغلی، رفاه خانواده و ایجاد تعادل در زندگی خانوادگی و کاری، شاخصهای تعیین کنندة بهرهوری زنان کارآفرین محسوب میشوند که از بین شاخصهای فوق، نوآوری در روش تولید و ایجاد تعادل در زندگی خانوادگی و کاری از مهمترین شاخصهای بهرهوری زنان کارآفرین محسوب میشوند.
بر اساس شاخصهای بهدست آمده، زنان ایرانی توانستهاند بین زندگی کاری و شخصی خود تعادل ایجاد کرده و در کسب قدرت و اعتبار در جامعه بسیار موفق باشند. همچنین در محصولات و روش تولید خود نوآوری بالایی داشته باشند، بهعبارت دیگر زنان کارآفرین در این زمینهها بهرهوری قابل توجهی داشتهاند.https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_700814_4e6fc3e62dde4a2b992a1a2062c14651.pdfموسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیپژوهشنامه بازرگانی1735-0794124620080320Impact of Trading Partners’ Economic Growth on the Iran’s Economic Growthتاثیر رشد اقتصادی شرکای تجاری بر رشد اقتصادی ایران211230700816FAبهزاد سلمانیاستادیار گروه اقتصاد دانشگاه تبریزمریم فتاحیکارشناس ارشد توسعه اقتصادی و برنامه ریزیJournal Article20221228The aim of this paper is to explore the impact of trading partners' economic growth on the Iran's economic growth over period of 1338 to 1384 (1959 to 2005). For this purpose, an econometric model - Auto Regressive Distributed Lag (ARDL) - has been used. The empirical results indicate that in the long run, trading partners’ economic growth have a positive and significant effect on Iran's economic growth. In addition, convergence relation among trading partners’ economic growth, Iran's economic growth and other variables of the model, has been ratified. Investigating the robustness of the results, there can be found a positive correlation between trading partners’ economic growth and Iran's economic growth. The stability test inquiry on the estimated models shows that the estimated coefficients of model are stable over long run.هدف این مقاله بررسی تأثیر رشد اقتصادی شرکای تجاری بر رشد اقتصادی ایران طی دوره زمانی 1384-1338 است. برای این منظور از روش خود رگرسیون با وقفه های توزیع شونده (ARDL) استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که در بلندمدت رشد اقتصادی شرکای تجاری اثر مثبت و معنیداری بر رشد اقتصادی ایران دارد. همچنین وجود رابطه همگرایی بین رشد اقتصادی شرکای تجاری، رشد اقتصادی ایران و سایر متغیرهای مدل مورد تأیید قرار گرفته است. بررسی استحکام نتایج، تأثیر مثبت رشد اقتصادی شرکای تجاری بر رشد اقتصادی ایران را تأیید میکند. همچنین بررسی آزمون پایداری مدلهای برآورد شده نشان دهنده وجود پایداری ضرایب برآورد شده در بلندمدت است.
https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_700816_2ea77cfdb65848ef053dd50db277e2b7.pdfموسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیپژوهشنامه بازرگانی1735-0794124620080320Evaluating the Effect of Government Expenses on
National Saving Rate in Iranارزیابی اثر رشد نقدینیگی بر نرخ پس انداز ملی در ایران231254700817FAافشین کرمیکارشناس ارشد علوم اقتصادیJournal Article20221228Since the objective of this research is to study the effect of government expenses on national saving rate, by considering other items as fixed, this presumption based on reverse relation between government expenses and national saving rate is examined through econometric methods of vector auto-regressive, and vector error correction model. The results of mentioned models show that effect of changes in government deficit on national saving rate is positive in long term, and negative in short term, which is going to be neutral after a while. It should be mentioned that due to inevitable role of economic growth on national saving, it has entered into the model as an independent parameter, and the results of estimations show that it has positive effect on saving rate either in long term or in short term, which is compatible with economic theories.
از آنجا که هدف این تحقیق بررسی اثر رشد نقدینگی بر نرخ پسانداز ملی در ایران میباشد، با ثابت در نظر گرفتن سایر عوامل، فرضیه تحقیق مبنی بر رابطه معکوس بین متغیرهای مذکور، با استفاده از روشهای اقتصاد سنجی خود توضیح برداری و تصحیح خطای برداری مورد آزمون قرار گرفت. نتایج این مدلها نشان میدهد که اثر تغییرات نقدینگی بر نرخ پسانداز ملی در بلندمدت مثبت و در کوتاهمدت منفی است که با گذر زمان این آثار خنثی میشوند. شایان ذکر است با توجه به نقش غیرقابل کتمان رشد اقتصادی بر پسانداز ملی، این متغیر به عنوان متغیر مستقل وارد مدل شد و نتایج برآوردها نشان میدهد که اثر آن بر نرخ پسانداز در کوتاه مدت و بلندمدت مثبت میباشد که این نتیجه با تئوریهای اقتصادی سازگاری داردhttps://pajooheshnameh.itsr.ir/article_700817_6c81ba719d306b795ced626c7fa2a5e8.pdf