TY - JOUR ID - 700809 TI - تجارت درون صنعت ایران و اتحادیه اروپا JO - پژوهشنامه بازرگانی JA - IJTS LA - fa SN - 1735-0794 AU - راسخی, سعید AD - استادیار و عضو هیات علمی دانشگاه مازندران Y1 - 2008 PY - 2008 VL - 12 IS - 46 SP - 63 EP - 88 KW - انواع تجارت درون صنعت / شاخص‌های ایستا و پویا / ایران / اتحادیه اروپا DO - N2 - هدف مقاله حاضر برآورد و بررسی میزان انواع تجارت درون صنعت متقابل ایران و اتحادیه اروپا طی دوره زمانی 2003-1997، با توجه به پیشرفت‌های اخیر در زمینه اندازه‌گیری تجارت درون صنعت می‌باشد. بر اساس نتایج بدست آمده، میزان تجارت درون صنعت متقابل ایران و اتحادیه اروپا در سطح پایین ولی در حال رشد قرار دارد. همچنین، سهم قابل ملاحظه‌ای از تجارت درون‌صنعت متقابل ایران و این اتحادیه به تجارت درون‌صنعت عمودی اختصاص پیدا کرده است. بعلاوه، میزان تجارت درون صنعت متقابل حاشیه‌ای ایران و اتحادیه اروپا در سطح پایین ولی در حال رشد می‌باشد. به عبارت دیگر، بخش مسلط تغییر تجارت خارجی ایران با اتحادیه اروپا به شکل تجارت بین صنعتی می‌باشد. همچنین طی دوره زمانی مورد بررسی، صنایع تولیدات کارخانه‌ای و صنایع شیمیایی و تولیدات وابسته، صنایع پیشرو در زمینه تجارت درون صنعت متقابل ایران و اتحادیه اروپا می‌باشند. بر اساس نتایج بدست آمده، توصیه می‌شود ضمن مراقبت و ارتقاء مزیت‌های نسبی موجود، عوامل تعیین‌کننده انواع تجارت درون صنعت نظیر تمایز افقی و عمودی، صرفه‌های ناشی از مقیاس، مخارج تحقیق و توسعه، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی و مشارکت در همگرایی‌های اقتصادی مورد توجه جدی قرار گیرد. UR - https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_700809.html L1 - https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_700809_b4e7faa311e36aaf41980e6fe6e39488.pdf ER -