TY - JOUR ID - 698517 TI - طراحی مدل ساختاری استراتژیک کسب وکارهای کوچک و نوپا با استفاده از رهیافت مدلسازی ساختاری تفسیری فازی JO - پژوهشنامه بازرگانی JA - IJTS LA - fa SN - 1735-0794 AU - کبگانی, محمد حسین AU - شاهبندرزاده, حمید AD - دانشیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده کسب و کار و اقتصاد، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران AD - استادیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده کسب و کار و اقتصاد، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 27 IS - 106 SP - 159 EP - 198 KW - نقشه استراتژیک / کسب و کار کوچک و نوپا / تکنیک دلفی / مدل‌سازی ساختاری تفسیری / فازی DO - 10.22034/ijts.2022.563125.3730 N2 - مدیران و صاحبان کسب وکارهای کوچک اغلب مدت زمان اندکی را صرف تهیه نقشه استراتژیک و برقراری ارتباط میان لایه‌های استراتژی و اجرایی می‌کنند. بیشتر تمرکز و وقت خود را صرف تأمین سرمایه و برقرار ارتباط با سرمایه‌گذاران می‌کنند، که این موارد موجب می‌شود که ایشان از مسائل مهمی نظیر ارتباط با بازار هدف، جلب رضایت و اعتماد مشتری، تعدیل هزینه و توسعه کانال‌های درآمدی و تدوین استراتژی‌های مربوط به آن غافل می‌مانند. این پژوهش باهدف بررسی سیستماتیک پژوهش‌های پیشین حوزه نقشه استراتژی و شناخت، و همچنین شناسایی عناصر کلیدی و ارائه نقشه استراتژیک برای کسب وکارهای نوپای استان بوشهر صورت پذیرفته است. هدف اصلی پژوهش، طراحی مدل استراتژیک ساختاری شاخص‌های موثر برای راه‌اندازی کسب و کارهای کوچک و نوپا است. با مطالعه ادبیات موضوعی و بهره‌گیری از رویکرد تحلیل محتوای متنی تعداد پانزده شاخص اساسی احصا شد که جهت بومی‌سازی آنها در کسب و کارهای کوچک و نوپا از تکنیک دلفی در سه دور استفاده گردید. جامعه آماری تحقیق را مدیران و کارشناسان آشنا به موضوع و شاغل در حوزه کسب و کارهای کوچک و نوپا تشکیل دادند. جهت جمع‌آوری داده‌ها از پرسش نامه محقق ساخته استفاده شد که روایی و پایایی آن نیز تایید گردید. جهت طراحی مدل استراتژیک ساختاری شاخص‌های موثر برای راه اندزی کسب و کارهای کوچک و نوپا از رهیافت مدل‌سازی ساختاری تفسیری در محیط فازی جهت مدیریت ابهامات زبانی در قضاوت‌ها بهره گرفته شد. نتایج مدل‌سازی و تحلیل میک مک نشان داد که جذب و پرورش کارکنان متخصص، مشارکت کارکنان، رهبری موثر و ایجاد سیستم اطلاعاتی پشتیبان جزء شاخص‌های اساسی و نفوذی در حوزه کسب و کارهای کوچک و نوپا به شمار می‌آید؛ از این‌رو به مدیران پیشنهاد می‌گردد که بر این دسته از شاخص‌ها تأکید و توجه بیش‌تر داشته باشند. UR - https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_698517.html L1 - https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_698517_e51127ed340b413f1b963ae0be16a897.pdf ER -