TY - JOUR ID - 38464 TI - بررسی تاثیر عوامل ویژه شرکتی بر عملکرد صادراتی کسب و کارهای تولیدی در ایران: با استفاده از داده های سرشماری کارگاه های صنعتی مرکز آمار ایران JO - پژوهشنامه بازرگانی JA - IJTS LA - fa SN - 1735-0794 AU - رسولی قهرودی, مهدی AU - آذر, عادل AD - استاد یار گروه مدیریت موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی AD - استاد گروه مدیریت دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 24 IS - 93 SP - 125 EP - 164 KW - عملکرد صادراتی KW - مالکیت KW - تحقیق و توسعه KW - عوامل ویژه شرکتی DO - N2 - پژوهش حاضر یک تحقیق کاربردی است که عوامل ویژه شرکتی تاثیرگذار بر عملکرد صادراتی کسب و کارهای تولیدی کوچک و متوسط در ایران را مورد بررسی قرار می‌دهد. جامعه آماری این تحقیق شامل 14697 کارگاه تولیدی فعال در کشور بر اساس طرح سرشماری مرکز آمار ایران از بنگاه‌های صنعتی 10 نفر کارکن و بیشتر است. در نهایت به دلیل نقص داده‌ها تعداد 1169 بنگاه‌های صنعتی صادرکننده به عنوان نمونه نهایی این پژوهش انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از  ضریب همبستگی پیرسون و روش رگرسیون چند متغیره سلسله مراتبی استفاده گردید. نتایج گویای این است که شرکت‌های تولیدی کوچکتر و با مالکیت خصوصی از عملکرد صادراتی بهتری برخوردار هستند. همچنین سطح تکنولوژی و شدت سرمایه در عملکرد صادراتی کسب و کارهای تولیدی کوچک و متوسط تاثیر ندارند. یافته‌های پژوهش نشانگر تاثیر مهارت کارکنان و میزان تحصیلات آنها بر عملکرد صادراتی است. تحقیق و توسعه و تنوع محصول نیز بر عملکرد صادراتی موفق این شرکت‌ها تاثیر دارند. نتایج نشان می‌دهد شرکت‌های تولیدی با تنوع محصولات کمتر از عملکرد بهتری در حوزه صادرات در ایران برخوردار هستند. UR - https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_38464.html L1 - https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_38464_4d3762eef45cdf840025f90df40184d8.pdf ER -