TY - JOUR ID - 36984 TI - عوامل موثر بر سهم برندهای پنیر در بازار مشهد با استفاده از اقتصاد سنجی فضایی JO - پژوهشنامه بازرگانی JA - IJTS LA - fa SN - 1735-0794 AU - دادرس مقدم, امیر AU - قربانی, محمد AU - کرباسی, علیرضا AU - کهنسال, محمدرضا AU - هاشمی تبار, محمود AD - استادیار گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه سیستان و بلوچستان AD - استاد گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد AD - استاد دانشگاه فردوسی مشهد Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 23 IS - 92 SP - 1 EP - 20 KW - اقتصادسنجی فضایی / تنوع / سهم برند DO - N2 - استفاده از اقتصادسنجی فضایی برای بررسی عوامل موثر بر سهم برندهای پنیر در بازار مشهد می‌تواند نقایص اقتصادسنجی متعارف را بهبود بخشد. در این پژوهش سعی شده است الگویی انتخاب شود که ارتباطات فضایی بین برندها (با تاکید بر تنوع) را در نظر گیرد. نتایج الگوی SAC برآورد شده برای سهم کاله نشان داد، تنوع کاله رابطه مثبت و معنی‌دار با سهم کاله دارد و تنوع دیگر برندها (پگاه و صباح) رابطه منفی و معناداری دارد. همچنین قیمت کاله با سهم کاله رابطه منفی و معنی‌داری دارد. نتایج الگوی SEM برآورد شده برای سهم پگاه نشان داد که تنوع کاله و تنوع صباح رابطه منفی و معنی‌دار با سهم پنیر پگاه دارد و تنوع پگاه رابطه مثبت و معنی‌دار با سهم پگاه دارد. نتایج الگوی SDM برآورد شده برای سهم صباح نشان داد که تنوع کاله و تنوع پگاه رابطه منفی و معنی‌دار با سهم پنیر صباح دارد و تنوع صباح رابطه مثبت و معنی‌دار با سهم صباح دارد. قیمت کاله با سهم صباح رابطه منفی و معنی‌داری دارد. همچنین سهم صباح با قیمت صباح رابطه منفی (به لحاظ آماری بی‌معنی) دارد. براساس این پژوهش می‌توان پیشنهاد نمود که برندهای کاله، پگاه و صباح برای افزایش سهم در بازار پنیر مشهد، بایستی به مبحث تنوع پنیر توجه ویژه‌ای داشته باشند. UR - https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_36984.html L1 - https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_36984_4d95f6c636b2becb30cd4d94b1586350.pdf ER -