TY - JOUR ID - 245372 TI - ارائه یک رویکرد ابتکاری برای انتخاب استراتژیک تأمین‌‏کننده بر اساس دوره عمر محصول و موازنه نسبی عملکرد JO - پژوهشنامه بازرگانی JA - IJTS LA - fa SN - 1735-0794 AU - رضایی, سعید AU - بهنامیان, جواد AD - دانشجوی دکتری، گروه صنایع، دانشکده مهندسی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران AD - دانشیار، گروه مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 25 IS - 98 SP - 247 EP - 278 KW - انتخاب استراتژیک تأمین‏‌کننده KW - معیارهای عملکرد KW - پایداری KW - نظریه مخروط شنی تغییریافته KW - همترازی DO - 10.22034/ijts.2021.245372 N2 - با توجه به رقابت موجود در دستیابی به اهداف عملکردی و نیز تصویب و اعمال قوانین مرتبط با پایداری - که از آگاهی اجتماعی نشأت می‏گیرند، انتخاب تامین‏کنندگان مناسب که اجابت‏کننده هر دو هدف در یک بعد استراتژیک باشند، بسیار حیاتی است. در واقع، همترازسازی معیارهای عملکرد با اهداف پایداری – که نشان‏دهنده مسئولیت اجتماعی شرکت‏ها هستند – شالوده عملیات در محیط امروز محسوب می‏شود. در این راستا، این مقاله یک رویکرد استراتژیک سه‏دوره‏ای مبتنی بر مراحل معرفی، رشد و بلوغ محصول قابل‏عرضه به بازار را معرفی می‏کند که متفاوت از مطالعات قبلی است. بدین منظور، یک سیاست مخروط شنی تغییریافته که بیانگر درجه اهمیت‏های متمایز و تجمعی معیارها در دوره‏های مختلف است، به‏کارگرفته می‏شود. در همین حال، حداقل سطوح دست‏یابی برای هر دو هدف پایداری و عملکرد به ترتیب توسط یک سازمان دولتی و یک تولیدکننده تعیین می‏شوند. به علاوه، با هدف نیل به بهبود تجمعی، همترازی پایدار و شناسایی دسته‏های تأمین‏کنندگان، یک الگوریتم جدید مبتی بر امتیازدهی چندمرحله‏ای در هر دوره مورد استفاده قرار می‏گیرد. این متدولوژی مکانیسمی را فراهم می‏کند که به واسطه آن، تأمین‏کنندگان هم بر اساس وضعیت فعلی و هم بر اساس سوابق عملکردیشان مورد ارزیابی قرار می‏گیرند. نتایج مطالعه عددی انجام شده نشان می‏دهد که استفاده از الگوریتم مورد بحث می‏تواند در توسعه روابط بلندمدت با تأمین‏کنندگان شایسته و باثبات بسیار مثمرثمر باشد. UR - https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_245372.html L1 - https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_245372_60d6f06aeba44503ecfa743be54ccbf0.pdf ER -