TY - JOUR ID - 22207 TI - نقد رویه قضایی در حمایت از علامت تجاری JO - پژوهشنامه بازرگانی JA - IJTS LA - fa SN - 1735-0794 AU - کسنوی, شادی AD - کارشناس ارشد حقوق مالکیت فکری دانشگاه تهران Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 20 IS - 79 SP - 93 EP - 120 KW - علامت تجاری KW - مبانی حقوقی KW - مبانی اقتصادی KW - بازار KW - رای دادگاه DO - N2 - نظام حمایت از علامت تجاری بر اساس یک سری مبانی نظری و خصوصاً اقتصادی ایجاد شده که ارزیابی اخلاقی و اقتصادی آراء صادره در این زمینه، شناخت این مبانی را ضروری می سازد. علامت تجاری به وجود آمده تا موجبات جریان تجارت در بازار و کارایی اقتصادی در بازار را بر اساس یک سری اصول هنجاری در تجارت برقرار سازد. پس این مسئله حائز اهمیت است که نتیجه آرائی که در این زمینه صادر می شود، هم راستا با هدف تاسیس این نهاد حقوقی باشند. با همه آنچه بیان شد، نقش مبانی در آرائی که از سوی دادگاهها صادر می شود تا چه حد است؟ آراء صادره تا چه حد هدف حمایت از علامت تجاری را تامین می کنند؟ این مقاله برای پاسخ به این سوالات به شرح مبانی نظام حمایت از علامت تجاری پرداخته شده و آراء قضایی بر اساس این موارد مورد نقد و بررسی قرار داده است. آنچه از این تحقیق به دست آمده رد پای تا حدی پر رنگ مبانی اخلاقی و در مقابل عدم توجه به مبانی اقتصادی است. در حالیکه با توجه به بعد کاملاً اقتصادی علامت تجاری و در راستای کارائی اقتصادی آراء صادره، ضرورت دارد تا در کنار توجه به ابعاد حقوقی و اخلاقی، با نکاه اقتصادی در خصوص اینگونه پرونده ها اتخاذ تصمیم شود. UR - https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_22207.html L1 - https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_22207_1d7836d9ea29905653c829d91fd119bb.pdf ER -