TY - JOUR ID - 15688 TI - مبانی حقوقی حمایت از علائم تجاری: نگاهی نقادانه به رای صادره در پرونده شرکت امریکایی هرشی و شرکت ایرانی شکوپارس JO - پژوهشنامه بازرگانی JA - IJTS LA - fa SN - 1735-0794 AU - صادقی, محسن AU - طاهری‌فرد, روح‌اله AD - عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی( موسسه حقوق تطبیقی) دانشگاه تهران AD - دانشجوی ارشد رشته حقوق شرکت‌های تجاری دانشگاه علوم قضایی Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 19 IS - 76 SP - 151 EP - 180 KW - علامت تجاری / کنوانسیون پاریس / حقوق مصرفکننده / صاحب علامت تجاری DO - N2 - علائم تجاری اساساً در پی رونق تبادلات تجاری، رقابت میان بنگاه‌ها و شرکت‌های تجاری ظهور کرد. از آنجا که ادعا می‌شود حمایت‌های داخلی و خارجی از علائم تجاری نقش پررنگی در پیشرفت و توسعه اقتصادی کشور‌ها دارد، تحقیقات انجام‌شده نشان می‌دهد ایران در زمینه حمایت حقوقی از علائم تجاری ضعف‌های بسیاری دارد. موانع موجود بر سر راه حمایت حقوقی از علائم تجاری در ایران عبارتند از: عدم وجود شعب تخصصی، دانش کم دادرسان، نبود نشریات تخصصی در حوزه علائم تجاریو ضعف نهاد‌های حامی حقوق مصرف‌کننده.مواجهه با انبوه تولیدات داخلی و افزایش رقابت میان بنگاه‌‌ها و شرکت‌های تجاری در داخل و در سطح بین‌الملل قطعاً ضرورت حمایت حقوقی از علائم تجاری را بیش‌تر می‌کند. با توجه به ارزش و اهمیت علائم تجاری در دنیای صنعتی امروز، این مقاله به مبانی حقوقی حمایت از علائم تجاری می‌پردازد. حقوق مربوط به علائم تجاری دو مبنای اصلی دارد که به‌سختی می‌توان مبنای دیگری پیدا کرد. مبنای اول، حمایت از صاحب علامت تجاریو مبنای دوم حمایت از مصرف‌کننده در ارتباط با علامت تجاری است. بنابراین، مفاهیم حقوقی حق تقدم، رقابت غیرمنصفانه، سوء‌نیت، حمایت مضاعف از علائم مشهور و... داخل دایره این دو مبنا قرار دارند. UR - https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_15688.html L1 - https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_15688_03a66afe156f60fbe57cc1a4533b2b27.pdf ER -