TY - JOUR ID - 14210 TI - ارائه و اعتبارسنجی مدل سنجش تعامل پذیری در روابط بین سازمانی JO - پژوهشنامه بازرگانی JA - IJTS LA - fa SN - 1735-0794 AU - مرادی, محمود AU - رمضانیان, محمدرحیم AU - سلطانی, فاطمه AD - استادیا ر مدیریت دانشگاه گیلان AD - دانشیار مدیریت دانشگاه گیلان، رشت، ایران AD - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت، دانشگاه گیلان، رشت، ایران Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 19 IS - 75 SP - 65 EP - 88 KW - همکاری / تعامل پذیری / روابط بین سازمانی / تحلیل عاملی تأییدی مرتبه دوم DO - N2 - همکاری شرکت‌‌های فعال در صنایع تولیدی به دلایل مختلف اجتناب‌‌ناپذیر است. اما این مشارکت‌‌ همواره با توفیق لازم همراه نیست. یکی از مهم‌ترین دلایل این امر عدم تعامل‌‌پذیری میان آن‌‌ها است. تعامل‌‌پذیری در سطوح مختلف مطرح ‌‌می‌‌شود و شامل شاخص‌‌های مختلفی است. در ابتدا تعامل‌‌پذیری بیش‌تر در زمینه فناوری‌های اطلاعاتی مطرح بود اما امروزه از دیدگاه‌‌های سازمانی و مدیریتی هم مورد بحث است. در این پژوهش، مدلی برای سنجش تعامل‌‌پذیری ارائه شده که شامل چهار عامل تعامل‌‌پذیری سیستم‌‌های اطلاعاتی و ارتباطی، تعامل‌‌پذیری سازمانی، تعامل‌‌پذیری فرهنگی و تعامل‌‌پذیری شبکه همکاری و 17 متغیر است. این مدل با استفاده از داده‌‌هایی از صنایع تولیدی فعال در استان قزوین و به کمک تحلیل عاملی تأییدی مرتبه دوم با استفاده از نرم‌‌افزار لیزرل تحلیل شد. نتایج مطالعه نشان می‌‌دهد تمام شاخص‌‌های شناسایی‌شده، رابطه معناداری با عوامل موردنظر دارند. همچنین، بعد از اصلاحات جزئی، مدل موردنظر تناسب خوبی با داده‌‌ها داشته و پایایی مدل با استفاده از روش پایایی ترکیبی محاسبه و نسبتاً خوب تشخیص داده شد. UR - https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_14210.html L1 - https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_14210_7b2765cd9144a8ab3730f0d11a1f04ed.pdf ER -