TY - JOUR ID - 13757 TI - ارزیابی تأثیر بین آگاهی از کشور خاستگاه مارک تجاری و تصویر ذهنی از کشور خاستگاه تولید JO - پژوهشنامه بازرگانی JA - IJTS LA - fa SN - 1735-0794 AU - حیدرزاده, کامبیز AU - خیری, بهرام AD - استادیار ، عضو هیات علمی گروه مدیریت بازرگانی،‌دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات AD - استادیار،‌عضو هیات علمی گروه مدیریت،؛‌دانشگاه آزاد اسلامی،‌واحدتهران مرکزی Y1 - 2009 PY - 2009 VL - 13 IS - 49 SP - 75 EP - 97 KW - آگاهی از کشور خاستگاه مارک تجاری / تصویر ذهنی کشور خاستگاه تولید / آشنایی با کشور خاستگاه تولید / نام و نشان تجاری / علامت تجاری / بازار نوظهور (رو به رشد) / واگذاری (اعطای) حق امتیاز DO - N2 - یافته های اخیر بازاریابی نشان می دهد که کشور خاستگاه تولید به عنوان عامل پنجم آمیخته بازاریابی نقش مهمی در رفتار خرید مصرف کننده دارد. از طرفی تصویر ذهنی درک شده از کشور خاستگاه تولید در صورتی که مصرف کننده از کشور خاستگاه مارک تجاری آگاهی داشته باشد بر ادراک مصرف کنندگان از مارک های تجاری مربوط به آن کشور تاثیر می گذارد. شواهد مذکور نشان می دهد که یکی از اصلی ترین مسایل در بازاریابی بین المللی از محو رهای فوق سرچشمه می گیرد، و بر همین اساس به طور کلی مساله اساسی پژوهش عبارت است از این که : تاثیر بین آگاهی از کشور خاستگاه مارک تجاری و تصویر ذهنی ازکشور خاستگاه تولید و میزان آن چگونه می باشد؟، با توجه به این که اعطای امتیاز یکی از استراتژی های متداول ورو د به بازار هایی در حال ظهور می باشد به بررسی متغیر های پژوهش در چنین قرارداد هایی پرداخته شد . متغیر های اصلی پژوهش شامل عواملی چون آگاهی از کشور خاستگاه مارک تجاری، تصویر ذهنی از کشور خاستگاه تولید ، آگاهی از کشور خاستگاه مارک تجاری کالای رقیب، آشنایی با وی ژگی های کشور خاستگاه تولید، و عوامل جمعیتی چون سطح تحصیلات، سطح درآمد، سابقه سفر خارجی و سابقه مسافرت به مناطق آزاد تجاری می باشند. بدین منظور مبادرت به نمونه گیری و توزیع پرسش نامه از مصرف کنندگان ساکن درکلانشهر های کشور ایران شده است و با توجه به جمع آوری داده ها، به تجزیه و تحلیل آن ها پرداخته شد . نتایج پژوهش نشان داده است که رابطه معنی دار مستقیمی بین آگاهی از کشور خاستگاه مارک تجاری و تصویر ذهنی از کشور خاستگاه تولید وجود دارد . هم چنین بین آگاهی از کشور خاستگاه مارک تجاری و آگاهی از کشور خاستگاه مارک تج اری کالای رقیب دارای خاستگاه یکسان، و آشنایی با ویژگی های کشور خاستگاه تولید و سطح درآمد نیز رابطه معنی دار مستقیمی وجود دارد . اما علی رغم یافته های علمی سایر تحقیقات، بر اساس یافته های پژوهش در ایران بین آگاهی از کشور خاستگاه مارک تجاری و سطح تحصیلات، ساب قه سفر خارجی و سابقه مسافرت به مناطق آزاد تجاری رابطه معنی داری مشاهده نشد. UR - https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_13757.html L1 - https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_13757_0b5eb7657da3e8f618dc9173e147df47.pdf ER -