%0 Journal Article %T کاربرد فناوری اطلاعات در مزیت رقابتی پایدار، مطالعه موردی شرکت های تولیدی برتر ایران %J پژوهشنامه بازرگانی %I موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی %Z 1735-0794 %A آقازاده, هاشم %A اسفیدانی, محمد رحیم %D 2022 %\ 12/28/2022 %V 12 %N 46 %P 89-117 %! کاربرد فناوری اطلاعات در مزیت رقابتی پایدار، مطالعه موردی شرکت های تولیدی برتر ایران %K رقابت‌پذیری / مزیت رقابتی / مزیت رقابتی پایدار / شایستگی اطلاعاتی / شایستگی ارتباطی / شایستگی‌های عملیاتی %R %X سازمان‌ها همواره به دنبال کسب برتری در بازارهای سنتی (غیر اینترنتی) از طریق سخت‌کوشی و تکیه بر منابع و قابلیت‌های موجود و در بازارهای مدرن و اینترنتی با تکیه بر فناوری اطلاعات و ارتباطات بوده‌اند. بنگاه‌ها در بازارهای الکترونیکی مزیت رقابتی خود را بر پایه شایستگی‌های اطلاعاتی و ارتباطی تعیین می‌کنند. چنانچه بنگاه‌ها از شایستگی‌های اطلاعاتی و ارتباطی بالایی برخوردار باشند، به نوعی از شایستگی استراتژیک برخوردارند و چنانچه این شایستگی‌ها کم باشند، شایستگی بنگاه‌ها عملیاتی محسوب می‌شود. بر این اساس می‌توان شایستگی‌هایی که تعیین‌کننده مزیت رقابتی در بنگاه می‌شوند را در قالب سه شایستگی اطلاعاتی، ارتباطی و عملیاتی در نظر گرفت. هدف مطالعه حاضر شناسایی مزیت‌های رقابتی بنگاه‌ها در بازارهای اینترنتی و ارزیابی مزیت­های رقابتی پایدار اینترنتی شرکت‌های تولیدی برتر ایران می‌باشد. داده‌های تحقیق حاضر از جامعه شرکت‌های برتر تولیدی ایران و از یک نمونه 44 تایی با 32 پاسخ قابل تحلیل گردآوری شده و با استفاده از آزمون t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. دستاورد مفهومی این مقاله توسعه فرایندی است که بواسطه آن سازمان‌ها در می‌یابند که چگونه در بازارهای اینترنتی به ایجاد و پایدارسازی مزیت رقابتی پرداخته و از آن طریق خود را رقابت‌پذیر نموده و عملکردی بهتر از خود بر جای بگذارند تا ضمن پیشی گرفتن از رقبا، برای مشتریان و سهامداران و سایر ذینفعان خود ارزش متمایزتری ارائه نمایند. می‌توان این فرایند را جمع‌بندی مباحثی به حساب آورد که در زمینه مزیت رقابتی و رقابت‌پذیری مبتنی بر ایجاد و پایدارسازی مزیت رقابتی مطرح گردیده است. نتایج این تحقیق نشان داد شایستگی اطلاعاتی و ارتباطی شرکت‌های برتر تولیدی ایران در بازارهای الکترونیکی بالا بوده اما شایستگی عملیاتی آنها در بازارهای الکترونیکی پائین است. %U https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_700810_17d514d73e70666d9bbb8f9600164b57.pdf