%0 Journal Article %T صادرات جهانی کالاهای زیست محیطی و نقش عوامل نهادی %J پژوهشنامه بازرگانی %I موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی %Z 1735-0794 %A نعمتی, بهنام %A کریمی, فرزاد %A دائی کریم زاده, سعید %A داودی, سید محمدرضا %D 2023 %\ 03/21/2023 %V 27 %N 106 %P 131-158 %! صادرات جهانی کالاهای زیست محیطی و نقش عوامل نهادی %K صادرات / کالاهای زیست‌محیطی / مقررات زیست‌محیطی / کشورهای درحال توسعه / توسعه‌یافته / مدل جاذبه %R 10.22034/ijts.2022.560911.3702 %X طی دو دهه اخیر با افزایش مبادلات بین‌المللی کالا و خدمات، مشکلات زیست‌محیطی شامل تغییرات آب و هوایی و آلودگی جهانی، افزایش چشمگیری داشته است. تلاش جهانی برای کاهش مشکلات زیست‌محیطی، اهمیت تولید و تجارت بین‌المللی کالاهای زیست‌محیطی در دستور کار  بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته و درحال توسعه قرار گرفته است. یکی از مهمترین تلاش‌ها و اقدامات  توسعه  نهادی شامل مقررات زیست‌محیطی سخت‌گیرانه، حاکمیت قانون و بهبود کیفیت مقررات می‌باشد. بررسی  میزان اهمیت و تاثیر عوامل نهادی بر صادرات کالاهای زیست‌محیطی  کشورهای درحال توسعه و توسعه‌یافته در چارچوب مدل جاذبه، از اهداف اصلی این مقاله است. برای برآورد مدل از داده‌های تابلویی برای سال‌های 2021- 1996 نمونه‌ای از 129 کشور درحال توسعه و 41 کشور توسعه‌یافته به روش حداقل مربعات  با اثر ثابت  استفاده شده است. نتایج نشان می‌دهد سیاست‌های زیست‌محیطی سخت‌گیرانه و حاکمیت قانون و کیفیت مقررات، مشوق صادرات کالاهای زیست‌محیطی کشورهای توسعه‌یافته است، ولی این نتیجه برای کشورهای درحال توسعه صادق نیست. درحالیکه  عوامل نهادی مذکور برای مقاصد صادراتی گروه کشورهای مورد مطالعه محرک اصلی صادرات کالاهای زیست‌محیطی شناخته شده است. لذا تلاش جهانی برای بهبود چارچوب سیاست زیست‌محیطی استاندارد و اثر بخش و ارتقای کیفیت مقررات و حاکمیت، برای صادرات کالاهای زیست‌محیطی  مفید ارزیابی می‌شود %U https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_698515_0721077286acec99b6c0760389ee00c6.pdf