%0 Journal Article %T تجزیه و تحلیل ماندگاری صادرات صنایع لاستیک و پلاستیک %J پژوهشنامه بازرگانی %I موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی %Z 1735-0794 %A ثاقب, حسن %A الهی, ناصر %A خداداد, فرهاد %A حیدری, حسن %D 2017 %\ 11/22/2017 %V 21 %N 84 %P 205-228 %! تجزیه و تحلیل ماندگاری صادرات صنایع لاستیک و پلاستیک %K ماندگاری صادرات / صنعت لاستیک و پلاستیک / مدل ماندگاری زمانی گسسته %R %X این مقاله به تجزیه و تحلیل میزان تأثیر عوامل مؤثر بر ماندگاری صادرات صنایع لاستیک و پلاستیک (کدهای آیسیک 2511،2519 و2520) با استفاده از مدل ماندگاری زمانی گسسته پرداخته و برای  برآورد مدل، دو دسته عوامل مؤثر در سطح کلان کشوری و در سطح خرد کالایی شناسایی شده است. براساس نتایج، برخورداری کشور صادرکننده از منابع نفت و گاز، عضویت مشترک کشور صادرکننده و واردکننده در موافقتنامه‌های همگرایی منطقه‌ای، فاصله جغرافیایی کم‌تر و نزدیکی سطح توسعه‌یافتگی دو کشور، تأثیر زیادی بر ماندگاری صادرات دارد. ضمن این‌که تنوع بازاری و کالایی از مؤثرترین عوامل افزایش احتمال ماندگاری صادرات است. افزون بر این، تنوع بازاری برای کل صنایع لاستیک و پلاستیک و تنوع کالایی به‌طور خاص برای صنایع پلاستیکی با اهمیت‌تر است. همچنین، افزایش پیچیدگی سبد صادراتی و ارزش بالاتر صادرات اولیه نیز اثر مثبتی بر ماندگاری صادرات دارد. در پایان، به‌منظور افزایش ماندگاری صادرات صنایع لاستیک و پلاستیک ایران توصیه می‌شود ضمن تمرکز بر صادرات کالاهای دارای مزیت نسبی، نسبت به انعقاد موافقتنامه تجارت آزاد یا ترجیحی دوجانبه با کشورهای پاکستان، عراق و کشورهای منطقه آسیای میانه اقدام شود. %U https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_28989_9cce31d33fe6e4d5e5b0af80a2defc76.pdf