%0 Journal Article %T اثرات جهانی شدن بر صادرات غیر نفتی ایران %J پژوهشنامه بازرگانی %I موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی %Z 1735-0794 %A ابریشمی, حمید %A گرجی, ابراهیم %A احراری, مهدی %A نجفیان, فرزانه %D 2009 %\ 07/01/2009 %V 13 %N 51 %P 1-24 %! اثرات جهانی شدن بر صادرات غیر نفتی ایران %K جهانی شدن / صادرات غیرنفتی / شبکه عصبی کالاهای سرمایه ای / شاخص جهانی شدن/ درآمد جهانی / واردات / %R %X در مقاله حاضر سع ی شده، تأث یر جهان ی شدن در کنار عوامل ق یمت ی و غیرقیمت ی بر به عنوان ابزاری با قابلیت بالا در GMDH صادرات غیرنفتی ایران با استفاده از شبکه عصب ی مسیریابی و تشخیص روندهای غیرخطی پیچیده، بخصوص با تعداد مشاهدات محدود، مورد و شاخص باز بودن تجاری (ITI) بررسی و اقع شود . همچنین از مع یار ادغام تجارت ب ین الملل به عنوان شاخص جهانی شدن استفاده شده است. OPENOX نتایج مطالعه نشان می دهد که شاخص های جهانی شدن، رشد درآمد جهانی و رشد واردات کالاهای سرمایه ای به عنوان متغیر های برون سیستمی، تأثیر به مراتب بیشتری بر رشد صادرات غیر نفتی نسبت به سایر متغیرها ‐ به خصوص متغیرهای درون سیستمی ‐ دارند . ضمن اینکه رشد تولید حقیقی به عنوان مهمترین عامل درون سیستمی، نقش تعیین کننده ای در رشد صادرات غیر نفتی ایفا می کند %U https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_13771_4ed2ac2893320fa197686ee127f16b91.pdf