@article { author = {zarisfi, amirreza and Poursaeed, Mohammad mehdi and forghani, mohammadali}, title = {Presenting of a Model for Promoting Startup Events in Startup Weekend in a Mixed Method}, journal = {Iranian Journal of Trade Studies}, volume = {27}, number = {105}, pages = {91-116}, year = {2022}, publisher = {Institute for Trade Studies and Research}, issn = {1735-0794}, eissn = {2676-7767}, doi = {10.22034/ijts.2022.561192.3704}, abstract = {  The purpose of this study is to identify the different dimensions of startup weekend event and to provide a model for its effectiveness. In this research, the mixed method (qualitative then quantitative) has been used. In the first phase of the research (qualitative phase), using the grounded theory, in-depth and semi-structured interviews were conducted with 15 startup ecosystem experts by applying the snowball method, until the theoretical saturation was reached. The data obtained from the interview were coded in three stages: open, axial and selective, and finally the research model was presented. In the quantitative phase of the research, the research model was tested by presenting a questionnaire to the statistical population, which included 400 participants and event organizers across the country. Smart PLS and SPSS softwares were used to examine the relationships between the model variables. Findings show that the infrastructure and environment of a startup event can affect the effectiveness of the event. Event infrastructure includes the availability of economic conditions, the level of maturity of the ecosystem and the appropriate infrastructure for holding the event. The components of the event environment include the involvement of event organizers, audits, policy-making, facilitating international cooperation, sanctions, and government's dominant role in supporting the ecosystem.}, keywords = {Entrepreneurship / Business / Startup / Effectiveness / Mixed Method}, title_fa = {ارائه مدل برای ارتقای رویدادهای استارتاپی در استارتاپ‌ویکند به روش آمیخته}, abstract_fa = {هدف از این پژوهش شناسایی ابعاد مختلف رویداد استارتاپ ویکند و ارائۀ مدلی برای اثربخشی آن است. در این تحقیق از روش آمیخته (کیفی سپس کمی) استفاده شده است. در فاز اول تحقیق (فاز کیفی) با روش نظریه داده‌بنیاد، مصاحبۀ عمیق و نیمه ساختاریافته با 15 نفر از خبرگان زیست‌بوم استارتاپی با روش گلوله برفی تا رسیدن به اشباع نظری صورت گرفت. داده‌های حاصل از مصاحبه در سه مرحلۀ باز، محوری و انتخابی کدگذاری شدند و در نهایت مدل تحقیق ارائه شد. در فاز کمی پژوهش، مدل تحقیق، با ارائه‌ی پرسشنامه به جامعه آماری که شامل 400 نفر از میان شرکت‌کنندگان و برگزارکنندگان رویداد در سراسر کشور بودند مورد آزمون قرار گرفت. با استفاده از نرم افزارهای Smart PLS و SPSS روابط بین متغیرهای مدل بررسی شد. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که زیرساخت و محیط رویداد استارتاپی بر اثربخشی رویداد تأثیر دارند. زیرساخت رویداد شامل فراهم بودن شرایط اقتصادی، سطح بلوغ اکوسیستم و زیرساخت مناسب برگزاری رویداد است و مؤلفه‌های محیط رویداد شامل دخالت ارگان‏ها و نهادهای برگزارکننده رویداد، ممیزی‎ها، سیاست‌گذاری، تسهیل همکاری‌های بین‌المللی، تحریم‌ها و نقش حاکمیتی دولت در حمایت از اکوسیستم می‌باشد.  }, keywords_fa = {استارتاپ / استارتاپ ویکند / اثر بخشی / کارآفرینی / روش آمیخته}, url = {https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_702026.html}, eprint = {https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_702026_7a63793274198ff554b44d5e7d5e1de5.pdf} }