@article { author = {Aghazadeh,, Hashem and Esfidani,, Mohammad Rahim Esfidani,}, title = {A Survey on Application of IT for Sustainable Competitive Advantage: the Case of Iran's Excellent Manufacturing Companies}, journal = {Iranian Journal of Trade Studies}, volume = {12}, number = {46}, pages = {89-117}, year = {2022}, publisher = {Institute for Trade Studies and Research}, issn = {1735-0794}, eissn = {2676-7767}, doi = {}, abstract = {Enterprises seek competitive excellence in traditional markets through hard working and relying on their resources and capabilities; in modern and electronic markets through applying information and communication technology (ICT). In such markets they determine their competitive advantages based on informational and relational competencies. The enterprises can define their electronic (or internet) marketing strategies based on informational and relational competencies, but the success and effectiveness of such strategies depends on the existence of operational competencies in an enough amount. Then based on informational and relational competencies an enterprise can achieve competitive advantages and define internet marketing strategies, but these strategies will not be successful unless having appropriate operational competencies in order to implement them. In this study the objectives were (1) identifying enterprises’ needed competencies and competitive advantages in internet market and (2) evaluating the amount of the competencies and competitive advantages in Iran’s enterprises which are ranked in IMI100. The data gathered from a sample with 44 companies, which 32 ones were analyzable. The data analyzed through T-student analysis. The findings show that informational and relational competencies of the surveyed enterprises in electronic markets are relatively high, but their operational competencies are seriously low.  }, keywords = {COMPETITIVENESS / COMPETITIVE ADVANTAGE / SUSTAINABLE COMPETITIVE ADVANTAGE (SCA) / INFORMATIONAL COMPETENCIES / RELATIONAL COMPETENCIES / OPERATIONAL COMPETENCIES}, title_fa = {کاربرد فناوری اطلاعات در مزیت رقابتی پایدار، مطالعه موردی شرکت های تولیدی برتر ایران}, abstract_fa = {سازمان‌ها همواره به دنبال کسب برتری در بازارهای سنتی (غیر اینترنتی) از طریق سخت‌کوشی و تکیه بر منابع و قابلیت‌های موجود و در بازارهای مدرن و اینترنتی با تکیه بر فناوری اطلاعات و ارتباطات بوده‌اند. بنگاه‌ها در بازارهای الکترونیکی مزیت رقابتی خود را بر پایه شایستگی‌های اطلاعاتی و ارتباطی تعیین می‌کنند. چنانچه بنگاه‌ها از شایستگی‌های اطلاعاتی و ارتباطی بالایی برخوردار باشند، به نوعی از شایستگی استراتژیک برخوردارند و چنانچه این شایستگی‌ها کم باشند، شایستگی بنگاه‌ها عملیاتی محسوب می‌شود. بر این اساس می‌توان شایستگی‌هایی که تعیین‌کننده مزیت رقابتی در بنگاه می‌شوند را در قالب سه شایستگی اطلاعاتی، ارتباطی و عملیاتی در نظر گرفت. هدف مطالعه حاضر شناسایی مزیت‌های رقابتی بنگاه‌ها در بازارهای اینترنتی و ارزیابی مزیت­های رقابتی پایدار اینترنتی شرکت‌های تولیدی برتر ایران می‌باشد. داده‌های تحقیق حاضر از جامعه شرکت‌های برتر تولیدی ایران و از یک نمونه 44 تایی با 32 پاسخ قابل تحلیل گردآوری شده و با استفاده از آزمون t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. دستاورد مفهومی این مقاله توسعه فرایندی است که بواسطه آن سازمان‌ها در می‌یابند که چگونه در بازارهای اینترنتی به ایجاد و پایدارسازی مزیت رقابتی پرداخته و از آن طریق خود را رقابت‌پذیر نموده و عملکردی بهتر از خود بر جای بگذارند تا ضمن پیشی گرفتن از رقبا، برای مشتریان و سهامداران و سایر ذینفعان خود ارزش متمایزتری ارائه نمایند. می‌توان این فرایند را جمع‌بندی مباحثی به حساب آورد که در زمینه مزیت رقابتی و رقابت‌پذیری مبتنی بر ایجاد و پایدارسازی مزیت رقابتی مطرح گردیده است. نتایج این تحقیق نشان داد شایستگی اطلاعاتی و ارتباطی شرکت‌های برتر تولیدی ایران در بازارهای الکترونیکی بالا بوده اما شایستگی عملیاتی آنها در بازارهای الکترونیکی پائین است.}, keywords_fa = {رقابت‌پذیری / مزیت رقابتی / مزیت رقابتی پایدار / شایستگی اطلاعاتی / شایستگی ارتباطی / شایستگی‌های عملیاتی}, url = {https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_700810.html}, eprint = {https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_700810_17d514d73e70666d9bbb8f9600164b57.pdf} }