@article { author = {Ahmadian Moghadam, Farid and Jafarzadeh, MirGhasem}, title = {Trademark infringement Criterion Based on Common Civil Responsibility Roles and Trademarks Feature in Iran and United State}, journal = {Iranian Journal of Trade Studies}, volume = {22}, number = {85}, pages = {139-169}, year = {2018}, publisher = {Institute for Trade Studies and Research}, issn = {1735-0794}, eissn = {2676-7767}, doi = {}, abstract = {Loyalty and Trust of customers are precious from economical point of view for the trademark. Hence by infringement of trademark the abuser will earn profit of the owner. The main goal of the study is comparative evaluation of trademark refinement criterion between Iran and United States. For this purpose constitution, international convention and agreements, books, reports and literature were investigated and process of judgment and court decisions on trademark infringement was compared in Iran and United States of America. Results showed criterion to confirm similarity between two trademarks has emphasis on appearance, sound, spelling and dilution. Researchers believe that by increase in similarity between trademarks the process of infringement criterion will be less complicated. Results showed there is no clear and complete criterion description in Iranian Law. Also there is no clear evidence for differentiation of imitation and impersonation in Iranian Law. Result showed legal procedure has great potential to create trademark refinement criterion base on trademark characteristic and liability. Also results confirms that legal process in the United States with mentioned trademark infringement criterion has decreased argument into minimum for quality infringement criterion. Finally justifications to improve trademark roles and regulations was recommended.}, keywords = {Trademark Infringement / Intellectual Property / Iran,United States / Civil Responsibility}, title_fa = {معیارهای احراز نقض علامت تجاری بر اساس ضوابط عام مسوولیت مدنی و خصوصیات علائم تجاری در حقوق ایران و ایالات متحده}, abstract_fa = {وفاداری و اعتماد مشتری به علامت تجاری ، مهمترین عامل تولید ارزش اقتصادی برای علامت تجاری می باشد و در صورت شبیه سازی علامت و یا استفاده غیر مجاز از علامت، سود ناشی از هزینه های صورت یافته توسط صاحب علامت، عاید استفاده کننده از علامت مجعول خواهد شد. مهمترین هدف این پژوهش، بررسی تطبیقی معیارهای احراز نقض علائم تجاری در حقوق ایران و ایالات متحده آمریکا بر اساس ضوابط عام مسوولیت مدنی و خصوصیات علائم تجاری می باشد. به این منظور بررسی قوانین، متون قانونی کنوانسیونهای بین المللی در قالب کتب، مقالات و گزارشها به عمل آمده و رویه قضایی در زمینه خسارات وارده به مالکیت فکری مورد مطالعه قرار گرفته است. نتایج نشان داد برای احراز شباهت میان دو علامت، بر سه عنصر اصلی علامت یعنی، آوای علامت، معنا، نمود و رقیق سازی علامت تکیه می کنند. همچنین در مقایسه با حقوق ایالات متحده آمریکا در حقوق ایران تعریف جامعی از نقض ارائه نگردیده و تفکیک میان افعالی هم چون شبیه سازی، تقلید، جعل نسبی، مسکوت گذاشته شده است و علائمی غیر دیداری قابل ثبت نیستند. اگرچه نتایج نشان داد که رویه قضایی جاری قادر است که معیار های احراز نقض را بر اساس ضوابط عام مسوولیت مدنی و نیز خصوصیات علائم تجاری ایجاد نماید و ضابطه مستتر در مقررات هردو کشور، منع تولید ابهام از طریق ایجاد شائبه وحدت منبع تولید یا وابستگی میان منشا علائم می باشد. در نهایت چند توصیه سیاستی برای اصلاح قانون ثبت علائم تجاری پیشنهاد گردیده است.}, keywords_fa = {مالکیت فکری,نقض علامت تجاری,ایران,ایالات متحده آمریکا,معیار نقص علامت}, url = {https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_30554.html}, eprint = {https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_30554_6c57a040257849cb5c9635a78ddb741c.pdf} }