@article { author = {Songhori, Mohammad Hasan and صادق عمل نیک, محسن and ضامنی, سعید}, title = {Hub location in multi-modal green air transportation supporting network using Genetic Algorithm}, journal = {Iranian Journal of Trade Studies}, volume = {21}, number = {83}, pages = {221-252}, year = {2017}, publisher = {Institute for Trade Studies and Research}, issn = {1735-0794}, eissn = {2676-7767}, doi = {}, abstract = {Green air transportation supporting network consists of demand and demand satisfaction by environmental goals. In this article we seek to create a green supporting network in air industries in a way that the centers of pollutants are avoided to be installed in polluted areas as much as possible. Centralization causes optimal use of transportation facilities and finally reduces the pollution. A multi-modal transportation supporting network can play an important role by optimal hub location, considering network goals such as minimizing environmental pollution. In this paper, by considering the time scheduled for delivery of each part to air stations, an optimum mathematical model is presented. Multi-modal transportation is one of the innovations of this paper which is created by planning a comprehensive and flexible model in transportation. Due to the uncertain nature of many factors in real-world problems, transportation time parameter is considered to be fuzzy. Jimenez approach is applied to transform the fuzzy model to crisp one. The model is solved and validated after linearization by GAMS software and CPLEX solver. The meta-heuristic Genetic Algorithm method is used for solving the model in large-scales. The Genetic Algorithm detects and displays the optimal situation with an acceptable error.}, keywords = {green supporting network,Location,multi-modal transportation,genetic algorithm}, title_fa = {مکان یابی هاب ها در شبکه پشتیبانی حمل و نقل هوایی چند مده سبز با استفاده از الگوریتم بهینه سازی ژنتیک}, abstract_fa = {شبکه پشتیبانی حمل و نقل هوایی سبز سیستمی متشکل از تقاضا و برآوردن تقاضا با اهداف زیست محیطی می‌باشد. در این مقاله در صدد ایجاد شبکه پشتیبانی سبز در صنایع هوایی هستیم به نحوی که از احداث مراکز آلوده کننده در مناطق آلوده تا حد امکان جلوگیری شود. متمرکزسازی باعث استفاده بهینه از تسهیلات حمل‌ونقل و در نهایت کاهش آلودگی می‌شود. یک شبکه پشتیبانی چند مده در حمل‌ونقل می‌تواند با توجه به اهداف شبکه از جمله کمینه سازی آلودگی زیست محیطی، با مکان‌یابی بهینه‌ی هاب نقش مهمی در این راستا ایفا کند. در این مقاله با در نظر گرفتن زمان برنامه ریزی شده برای تحویل هر قطعه به پایگاه‌های هوایی، یک مدل ریاضی بهینه ارائه شده است. حمل‌ونقل چند مده یکی از نوآوری‌های این پروژه است که با برنامه‌ریزی یک مدل جامع و انعطاف‌پذیر در حمل‌ونقل ایجاد می‌گردد. همچنین به دلیل ماهیت غیر قطعی در بسیاری از مسائل دنیای واقعی، پارامتر زمان حمل ونقل به صورت فازی در نظر گرفته شده است. برای قطعی سازی مدل از روش خمینز استفاده شده است. مدل پس از خطی سازی با نرم افزار GAMS و حل کننده CPLEX حل و اعتبارسنجی شده است و هم چنین برای حل مدل در ابعاد بزرگ از روش فراابتکاری الگوریتم ژنتیک استفاده شده است. الگوریتم ژنتیک با خطای قابل قبولی وضعیت بهینه را شناسایی و نمایش می دهد.}, keywords_fa = {شبکه پشتیبانی سبز,مکان‌یابی,حمل و نقل چند مده,الگوریتم ژنتیک}, url = {https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_28103.html}, eprint = {https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_28103_8728f78a865efa31eff30312b4e47f9f.pdf} }