@article { author = {momtaz, hossein and hashemzadeh, gholamreza and moshabaki, asghar and fathi hafshejani, kiamars}, title = {Fractal Identification and Classification of Crowd Sourcing Components in Commercial Organizations Using Assessment Matrix Methods (AMM)}, journal = {Iranian Journal of Trade Studies}, volume = {25}, number = {100}, pages = {199-228}, year = {2021}, publisher = {Institute for Trade Studies and Research}, issn = {1735-0794}, eissn = {2676-7767}, doi = {10.22034/ijts.2021.246911}, abstract = {In recent years, problem-solving through crowdsourcing is one of the approaches that has been considered by many business organizations.  The results of the studies show that crowdsourcing is one of the ways to succeed in economics in the present era. it is considered in the development of new products, as an operational innovation to improve the quality of the products and to expand the development process; However, increasing complexity at the organizational level has added to the problem of decision-making and less attention has been paid to crowdsourcing.The purpose of this study is to identify and prioritize (classify) the components of crowdsourcing in business organizations with Considering fractal rules in times of complexity. The present study is field, quantitative, cross-sectional and exploratory research.The statistical population of this study is managers and employees of active businesses in the field of crowdsourcing in Iran, which were selected 5 people as a sample with the help of judging sampling.Data Gathering Tools close Questionnaire of spectral type; It has a range of ranking responses, which in order to prioritize the components against the indicators of the evaluation matrix methods (including the Rapid Impact Assessment Matrix and the Iranian matrix) were used with the help of Excel software. The results of this study show that among the types of aggregation components according to the rules of fractals, in order to control and consider complexity in commercial organizations, should be paid special attention to the components of \"collective use, voluntary population participation, use of information technology\" as the most important components of business organization.}, keywords = {Crowdsourcing in Business Organizations / Fractal Rules /,Evaluation Matrix Methods (AMM)}, title_fa = {شناسایی و طبقه‌بندیِ فراکتالی از مولفه‌های جمع‌سپاری در سازمان‌های بازرگانی به کمک روش‌های ماتریس‌ارزیابی(AMM)}, abstract_fa = {در چند سال اخیر حل مسائل از طریق جمع‌سپاری یکی از رویکردهایی است که مورد توجه بسیاری از سازمان‌های بازرگانی قرار گرفته است. نتایج بررسی‌های صورت پذیرفته نشان می‌دهد جمع‌سپاری یکی از راه‌های موفقیت اقتصاد در دوران حاضر بوده که در توسعه محصول جدید، به‌عنوان یک نوآوری‌عملیاتی به منظور ارتقاء کیفیت محصولات جدید و گسترش فرآیند توسعه مد‌نظر است؛ با این وجود افزایش پیچیدگی در سطح سازمان‌ها بر مشکلات تصمیم‌گیری افزوده و کمتر به آن در جمع‌سپاری توجه شده است. هدف این پژوهش شناسایی و اولویت‌بندی(طبقه‌بندی) مولفه‌های جمع‌سپاری در سازمان‌های بازرگانی به هنگام پیچیدگی، با در نظر گرفتن قوانین فراکتال است. پژوهش حاضر ‌میدانی، کمّی، مقطعی و از نوع پژوهش اکتشافی است. جامعه‌آماری این پژوهش مدیران و‌کارکنان کسب‌وکار‌های فعال در حوزه جمع‌سپاری در ایران است که با کمک نمونه‌گیری قضاوتی پنج نفربه‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ‌ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه‌بسته از نوع طیفی؛ دارای طیف پاسخ‌گویی رتبه‌ای بوده، که به منظور اولویت‌بندی مولفه‌ها در مقابل شاخص‌ها از روش‌های ماتریس ‌ارزیابی(شامل: ‌ماتریس ‌ارزیابی‌اثرات ‌سریع و ماتریس ‌ایرانی) با کمک نرم‌افزار ‌اکسل استفاده شد. نتایج این پژوهش نمایانگر آن است که از میان انواع مولفه‌های جمع‌سپاری با توجه به قوانین فراکتال‌ها، به منظور کنترل و در نظرگرفتن پیچیدگی در سازمان‌های بازرگانی بایستی به مولفه‌های: "استفاده از خِرد‌جمعی، مشارکت داوطلبانه جمعیت، استفاده از فناوری‌اطلاعات" به‌عنوان مهمترین مولفه‌های جمع‌سپاری در سازمان‌های بازرگانی توجه ویژه‌ای کرد.}, keywords_fa = {جمعسپاری در سازمانهای بازرگانی/ قوانینفراکتال/ روشهای ماتریسارزیابی(AMM)}, url = {https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_246911.html}, eprint = {https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_246911_ccd6f02fb5f69cb74f920a0c085c7526.pdf} }