Legal Criterion of Marketing, And Its Application in Securities Market

Authors

1 private law, faculty of law , University of Qom

2 Legal Adviser and Ph.D. Candidate in Private Law

Abstract

Relation between legal actions, and commercial issues with eachother causes some special rules for each matter. Some of these rules, naturally, are derived from original and special feature, and some are because of subordinate or not specific (general) traits of each action. So, knowing the rules of some entities is doubtful, and determining a sure form is difficult. Marketing is one of the unique entities. In fact, this doubt is raised that it's a sign of one of these entities, because of relative similarity among some of them such as agency (attorney), agent, commercial broker, and commission. However, differences that exist between marketing, and each of these entities, strengthen this thought that it would be possible to consider marketing as a separate entity from similar legal, and economic entities, and enact mere specific rules for them. This paper, by considering the special function of marketing, studies this entity in the light of law, and analyzes its aspects, and reject marketing separation theory (as an original entity), and considers it as a subordinate entity that has complementary function that should have special rules that would be pertinent with depended to others' positions. These rules in Securities market, that is the field of financial institutions, have also special importance.
 

Keywords


اسکینی، ربیعا (1394)؛ حقوق تجارت، ج 1، چاپ نوزدهم، تهران: انتشارات سمت.
امامی، سیدحسن (1374)؛ حقوق مدنی، ج 2، چاپ یازدهم، تهران: کتابفروشی اسلامیه.
جعفری لنگرودی، محمدجعفر (1385)؛ ترمینولوژی حقوق، چاپ شانزدهم، تهران: گنج دانش.
جعفری لنگرودی، محمدجعفر (1391)؛ دانشنامه حقوقی، ج 5، چاپ ششم، تهران: گنج دانش.
جمالی، جعفر و محمد صادقی (1396)؛ رویه هیأت داوری بورس و اوراق بهادار، تهران: انتشارات بورس.
حلّى (علامه) حسن بن یوسف بن مطهر اسدى‌ (1413 ه‍ ق‌)؛ قواعد الأحکام فی معرفه الحلال و الحرام‌، قم: دفتر انتشارات اسلامى.
حلّى (محقق) نجم‌الدین، جعفر بن حسن‌ (1408 ه‍ ق)؛ شرائع الإسلام فی مسائل الحلال و الحرام‌، چاپ دوم، قم: مؤسسه اسماعیلیان.
روستا، احمد؛ داور ونوس و عبدالحمید ابراهیمی (1391)؛ مدیریت بازاریابی، چاپ شانزدهم، تهران: انتشارات سمت.
ستوده تهرانی، حسن (1386)؛ حقوق تجارت، ج 1، چاپ چهاردهم، تهران: نشر دادگستر.
شبانی، محمد (1392)؛ بازارها و نهادهای مالی، تهران: انتشارات سمت.
طاهرى، حبیب‌الله‌ (1418 ه‍ ق)؛ حقوق مدنى‌، چاپ دوم، قم: دفتر انتشارات اسلامى.
طباطبایی یزدى، سیدمحمدکاظم (1414 ه‍ ق)؛ تکمله العروه الوثقى، قم: کتابفروشى داورى‌.‌
عاملى (شهید ثانى) زین‌الدین بن على‌ (1410 ه‍ ق‌)؛ الروضه البهیه فی شرح اللمعه الدمشقیه (المحشّى- کلانتر)، قم: کتابفروشى داورى‌.
عبدی‌پورفرد، ابراهیم (1395)؛ حقوق تجارت، ج 1، چاپ دوم، تهران: انتشارات مجد.
عبدی‌پورفرد، ابراهیم (1396)؛ مباحثی تحلیلی از حقوق تجارت، چاپ هفتم، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
کاتوزیان، ناصر (1394)؛ الزام‌های خارج از قرارداد؛ مسئولیت مدنی، ج 2، چاپ دوازدهم، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
کاتوزیان، ناصر (1396)؛ دوره حقوق مدنی؛ عقود معین، ج 4، تهران: گنج دانش.
کارتلر، فیلیپ و گری آرمسترانگ (1377)؛ اصول بازاریابی، ترجمه بهمن فروزنده، چاپ دوم، اصفهان: نشر آموزه.
کاشانی، سیدمحمود (1388)؛ قراردادهای ویژه، چاپ اول، تهران: نشر میزان.
کاویانی، کورش (1394)؛ مقدمه حقوق تجارت، چاپ اول، تهران: نشر میزان.
گروه نویسندگان (1389)؛ نهادهای مالی- راهنمای قانون بازار اوراق بهادار، چاپ اول، تهران: شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس.
محقق‌داماد، سیدمصطفی؛ جلیل قنواتی؛ سیدحسن وحدتی شبیری و ابراهیم عبدی‌پورفرد (1389)؛ حقوق قراردادها در فقه امامیه، ج 2، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
نجفى (صاحب جواهر) محمدحسن‌ (1404 ه‍ ق‌)؛ جواهر الکلام فی شرح شرائع الإسلام‌، چاپ هفتم، بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
نجفى (کاشف الغطاء) محمدحسین (1359 ه‍ ق‌)؛ تحریر المجله، نجف اشرف- عراق‌: المکتبه المرتضویه.
 
Leitoniene, Sviesa, Alfreda Sapkauskiene & Lina Kloviene (2013). “Formalization of marketing and finance management interface”, Annual International Interdisciplinary Conference.
Walters, David & Michael Halliday (1998). Marketing & Finance: Working the Interface, Allen & Unwin.