شناسایی عوامل تاثیر گذار بر خلق محتوای ایجاد شده توسط کاربران رسانه های اجتماعی در بخش کسب و کارهای خدماتی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران

2 دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده

یکی از مهمترین موضوعات در بازاریابی رسانه‌های اجتماعی ، محتوای ایجاد شده توسط کاربران در شبکه‌های اجتماعی است. یکی از سوالاتی که در این زمینه مطرح می شود این است که چه عواملی بر خلق محتوای ایجاد شده توسط مشتریان بر روی شبکه‌های اجتماعی در کسب و کارها تاثیر گذار است. برای رسیدن به پاسخ این سوال، این پژوهش مورد مطالعاتی کافه و کافی شاپ ها را در بخش کسب و کار های خدماتی مد نظر قرار داده است. در این پژوهش ۵۰ کافه و کافی‌شاپ به عنوان تعداد نمونه نهایی مد نظر قرار گرفتند. با محوریت شبکه اجتماعی فوراسکوئر ، ۶۲۳۰ نظر مجزا مورد تحلیل قرار گرفت. در این پژوهش از روش داده کاوی و یادگیری ماشین برای تجزیه و تحلیل متن ها و نظرات کاربران استفاده شد. این پژوهش سعی کرده است، عوامل تاثیر گذار را بر خلق محتوا را با محوریت قرار دادن محتوایی که تولید شده ، شناسایی کند و دیدگاه کاربران را با اتکا بر داده های موجود مورد سنجش قرار دهد. با استناد بر نتایج داده کاوی ۸ عامل کیفیت، قیمت، احساس راحتی، طراحی داخلی و فضا، برخورد پرسنل، المان های دیداری و شنیداری محیطی، تنوع منو، موقعیت مکانی استخراج شد و نشان می دهد بر روی محتوای ایجاد شده توسط کاربران در زمینه مورد مطالعاتی مورد نظر، موثر است. بر اساس نتایج بسیاری از کسب و کار های خدماتی موجود می توانند الگوی رفتار مشتریان خود را سنجیده و بر اساس این رفتار استراتژی های بازاریابی آینده خود را طراحی و اجرا کنند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identification of factors contributing to user-generated content on social media in the service sector

نویسندگان [English]

  • Amir Mohammad Adibi 1
  • Amir Ekhlassi 2
1 Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran
2 Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]

One of the important points in social media marketing is the User-generated Content (UGC) on social networks. A question arisen in this respect is that what are the factors affecting the creation of UGCs by customers on social networks in businesses. The present research has considered the businesses in the service sector as the case to be studied to answer this question. A total of 50 cafes and coffee shops were observed as the final sample, and 6230 different comments were analyzed that were obtained from Foursquare. Data Mining and Machine Learning methods were applied to analyze the users’ texts and comments. This research has attempted to identify the factors affecting the creation of UGCs based on the content generated and has made an effort to assess the users’ views based on the data collected. According to the results obtained by Data Mining, eight major factors including quality of drinks and food, price, coziness, interior design, staff behavior, visual and auditory elements, menu variety, and location have been explained as being effective on UGCs on social networks in the context studied. Regarding these results, many businesses in the service sector can assess the behavior pattern of their customers based on which they can design and perform their future marketing strategies.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social Media
  • User-generated content
  • Data Mining
  • Machine Learning
  • Social Media Marketing

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 08 آبان 1400
  • تاریخ دریافت: 19 تیر 1398
  • تاریخ بازنگری: 10 دی 1399
  • تاریخ پذیرش: 10 دی 1399
  • تاریخ اولین انتشار: 08 آبان 1400