موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیپژوهشنامه بازرگانی1735-0794249320191222Network Analysis of Handmade Carpet Market Factors with Fuzzy Approach (Case study: Isfahan city)تحلیل شبکهای عوامل بازاری فرش دستبافت از منظر بازیگران با رویکرد فازی( مور مطالعه: شهر اصفهان)13038461FAحامد فلاح تفتیاستادیار گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علم و هنر، یزد، ایران.0000-0003-4751-4394سید محمود طباطباییاستادیار گروه مدیریت فرش. دانشکده هنر. دانشگاه علم و هنر. یزد. ایران.ملیکا نوژندانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت فرش. دانشکده هنر. دانشگاه علم و هنر. یزد. ایران.Journal Article20180212Iran is a cradle of a thousand years old civilization, and one of the most important means of preserving the identity of this civilization is its art and culture, especially handmade carpets. One of the most critical issues of the carpet industry is the demand forecast. Identifying the factors affecting the sale of handmade carpets, such as understanding the current and future needs of the customer, the characteristics of consumers, income of customers, the price of handmade carpets, advertising and marketing, e-commerce and setting up exhibitions is one of the most critical approaches to the market aspect of this art, which has been neglected. The purpose of this study is to identify and rank the market factors of Iranian handmade carpets, which is why the market for this product has been studied in Isfahan. At first, the effective components of the sale of handmade carpets were identified. Then, due to the internal relations between these components, using the fuzzy network analysis method, these factors were ranked based on the degree of influence on the number of handmade carpet sales. The importance of the primary and secondary criteria has been quantitatively analyzed, and the effectiveness of these factors has been identified on the supply and demand of this commodity. The results indicate that the price of handmade carpet and carpet authenticity has the most significant impact on the sale of handmade carpets.ایران مهد تمدنی چند هزارساله است و از مهمترین ابزارهای حفظ هویت این تمدن، هنر و فرهنگ آن بهویژه فرش دستبافت است. یکی از مهمترین موضوعات هنر و صنعت فرش، پیشبینی تقاضا و بازاریابی آن است. بررسی و شناسایی عوامل مؤثر بر فروش فرش دستبافت نظیر درک نیازهای حال و آینده مشتری، ویژگیهای مصرفکنندگان، سلیقه و درآمد مشتریان، قیمت فرش دستبافت در مقایسه با سایر کالاهای مرتبط، تبلیغات و بازاریابی، استفاده از شیوههای نوین مبادله مانند تجارت الکترونیکی و برپایی نمایشگاه، از جمله رویکردهای حائز اهمیت در جنبه بازاری این هنر است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. هدف پژوهش حاضر شناسایی و رتبهبندی عوامل بازاری فرش دستبافت ایرانی است که به این منظور بازار این محصول در شهر اصفهان موردمطالعه قرار گرفته است. ابتدا مؤلفههای مؤثر بر فروش فرش دستبافت شناساییشده، سپس به دلیل روابط درونی میان این مؤلفهها، با بهکارگیری روش تحلیل شبکهای فازی، اقدام به رتبهبندی این عوامل بر اساس درجه و میزان تأثیرگذاری بر میزان فروش فرش دستبافت شده است. اهمیت معیارهای اصلی و فرعی بهصورت کمّی مورد تحلیل قرار گرفته و اثربخشی این عوامل بر میزان عرضه و تقاضای این کالا شناساییشده است. نتایج حاکی از آن است که قیمت فرش دستبافت و اصالت قالی بیشترین تأثیر را بر فروش فرش دستبافت را دارد اما علیرغم آنکه دنیای امروز مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات هست، تجارت الکترونیکی در زمینۀ فرش دستبافت کمترین رتبه را به دست آورده است که نشان از این دارد بازار فرش دستبافت کماکان رویکرد سنتی دارد.موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیپژوهشنامه بازرگانی1735-0794249320191222Legal Analysis of the Functioning of Smart Contracts in Digital Transfers in the Financial Marketsتحلیل حقوقی کارکرد قراردادهای هوشمند در نقل و انتقالات دیجیتالی در بازار های مالی317038462FAمهدی ناصردانشجوی دکترای حقوق خصوصی دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداریمحمد حسن رضویاستادیار دانشگاه تهرانJournal Article20180528The development of technology has led to the development of e-commerce by creating new tools for the transfers in financial markets . The most recent tool used in the financial market is the Blockchain and Smart Contracts. The research, with the development of a documentary methodology, seeks to answer the question of whether Smart contracts are legally valid contracts and what usefulness do they have, if considered valid, in financial markets? Smart contracts are contracts that are based on artificial intelligence under the control of the Blockchain, based on digital Cryptocurrencies. These contracts are considered to be in accordance with the general rules of contracts and are deemed valid under the principle of contractual freedom, due to the lack of approval of specific laws in different legal systems.. The study, by studying the United States’ comparative legal system, seeks to highlight the use of smart contracts and the Blockchain Ledger in financial markets, the transfer of various tokens, transparency and security in exchanges in capital markets, The sale of tokenized securities, syndicated loans, cash equities and leveraged loan trading. also, creating these contracts in the blockchain ledger has created transparency in supply chain management exchanges and the prevention of financial mismanagementتوسعه تکنولوژی با ایجاد ابزارهای جدید جهت نقل و انتقالات در بازارهای مالی موجب توسعه تجارت الکترونیکی شده است. جدیدترین ابزار به کار گرفته شده در بازارهای مالی زنجیره بلوکی (بلاکچین) و قراردادهای هوشمند میباشند. این تحقیق به روش اسنادی در تدوین، به دنبال پاسخ دادن به این سوال است که آیا قراردادهای هوشمند، قراردادهایی معتبر از نظر قانونی تلقی میگردند و در صورت معتبر تلقی شدن چه کارکردی در بازارهای مالی دارند؟ قراردادهای هوشمند، قراردادهایی هستند که در بستر بلاکچین تحت نظارت هوش مصنوعی منعقد و مبتنی بر ارزهای رمزنگاری شده دیجیتالی میباشند. این قراردادها با توجه به عدم تصویب قوانین خاص در نظامات حقوقی مختلف، تابع قواعد عمومی قراردادها تلقی گردیده و با توجه به اصل آزادی قراردادی، عقودی معتبر تلقی میگردند. این تحقیق با مطالعه نظام حقوقی کشور ایالات متحده آمریکا به دنبال بیان این مطلب است که عمده کاربرد قراردادهای هوشمند و سربرگ بلاکچین در بازارهای مالی، نقل و انتقال انواع مختلف توکن، ایجاد شفافیت و امنیت در مبادلات انجام یافته در بازارهای سرمایه، فروش اوراق بهادار دیجیتالی، وامهای سندیکا، سهام نقدی و بازرگانی وام حمایتی میباشد. همچنین برخورداری این قراردادها از بستر بلاکچین موجب ایجاد شفافیت در مبادلات مبتنی بر زنجیرهتأمین و جلوگیری از سوءاستفادههای مالی شده است. در این مقاله تحت دو بخش بهطور کلی ابتدا به بررسی مکانیسم انعقاد قراردادهای هوشمند و پس از آن به بررسی کارکرد قراردادهای هوشمند در بازارهای مالی پرداخته شده است.موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیپژوهشنامه بازرگانی1735-0794249320191222Using a Heuristic Approach for Three Dimensional Multiple Bin-Size Bin Packing Problem for Choosing Best Fleet Composition in a Spare Parts Company in Iranاستفاده از یک روش ابتکاری برای مساله بسته بندی اقلام ناهمگون سه بعدی درانتخاب ناوگان لجستیکی یک شرکت پخش قطعات یدکی719635961FAعلی شجاع سنگچولیدانشجوی دکتری مهندسی صنایع، پژوهشکده توسعه تکنولوژی جهاد دانشگاهی واحد صنعتی شریف ، تهران ، ایرانسید مهدی سجادی فراستادیار، دانشکده فنی و مهندسی، گروه مهندسی صنایع، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایرانJournal Article20180608The three-dimensional multiple bin-size bin packing problem (MBSBPP) has many applications in logistic problems. Efficiently modeling and solving this problem can reduce time and transportation costs. In this paper we considered a spare parts company in Iran. We constructed a mathematical model of the problem. The Algorithm is then tested on some instances using GAMS software. Also a heuristic algorithm is developed. The results show that this heuristic is effective in both measures, cost and problem run-time. For obtaining best fleet composition, a simulation is performed. Cost of each scenario is calculated and finally best scenario is suggested for implementation.مسأله بستهبندی اقلام(جعبهها) ناهمگون (با اندازههای مختلف) در داخل یک مجموعه از صندوقهای ناهمگون(کانتینرها) یکی از مهمترین مسائل در حوزه مدیریت زنجیرهتأمین و لجستیک میباشد. با افزایش ابعاد مسأله زمان حل این مسأله بطور قابل توجهی افزایش مییابد. بنابرین مدلسازی و حل کارای این مسأله، تاثیر زیادی بر زمان و هزینههای حمل و نقل دارد. در این مقاله، مسأله با توجه به نیاز یک شرکت پخش و توزیع قطعات یدکی در ایران و محدودیتهای موردنظر، مدلسازی و در نرمافزار گمز حل شد. سپس مدل پیشنهادی با یک روش ابتکاری حل گردید. نتایج حاکی از بهبود قابل توجه زمان حل بود. در نهایت با استفاده از دادههای موجود و شبیهسازی سناریوهای مختلف، بهترین ترکیب ناوگان حمل و نقل انتخاب شد.موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیپژوهشنامه بازرگانی1735-0794249320191222The Effect of the Import Competition on Research and Development Activities in Iran’s Manufacturing Industriesبررسی تأثیر رقابت وارداتی بر فعالیتهای تحقیق و توسعه در صنایع کارخانهای ایران9712438463FAسیاوش جانیاستادیار و عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه پیام نور، ایرانسمانه حیدریاندانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد دانشگاه پیام نورJournal Article20180206
According to economic theory, it is expected that by increasing import, competition for domestic enterprises increase and to maintain market share, they carry out innovative and R&D activities. So, in this study, the effect of import competition on R&D in Iran’s manufacturing industries was investigated. For this purpose, the Data from Iranian manufacturing was used in the form of four-digit ISIC codes for the period of 1994-2013. The results of model estimation based on dynamic panel data by SYSGMM approach showed import increase reduces R&D activities in the industry. Also, despite the fact that profiitebilty of industries has a negative impact on R&D activities, import increase in high-profit industries lead to R&D activities increase. In addition, the results indicate that R&D activates in industries with human capital and large firm is more, and import increase also encourages R&D activities in these industries.
براساس تئوریهای اقتصادی میتوان انتظار داشت با افزایش واردات، فشار رقابتی برای بنگاههای داخلی زیاد شده و بنگاهها برای حفظ سهم خود در بازار به انجام فعالیتهای نوآورانه و تحقیق و توسعه اقدام نمایند. بر این اساس در این مطالعه، تأثیر رقابت وارداتی بر فعالیتهای تحقیق و توسعه در صنایع کارخانهای ایران مورد بررسی قرار گرفت. بهمنظور انجام این بررسی از دادههای صنایع کارخانه ایران در قالب کدهای چهاررقمی <sup><sup>[1]</sup></sup><sup>1</sup>ISICبرای دوره 1392-1374 استفاده شد. نتایج حاصل از برآورد الگو بر اساس دادههای پانلی پویا با رهیافت گشتاورهای تعمیمیافته نشان داد که افزایش واردات، شدت فعالیتهای تحقیق و توسعه را بهطور متوسط در صنایع کاهش میدهد. همچنین علیرغم اینکه سودآوری صنایع تأثیر منفی بر فعالیتهای تحقیق و توسعه دارد، اما افزایش واردات در صنایع با سودآوری بالا منجر به افزایش فعالیتهای تحقیق و توسعه میشود. علاوه براین، نتایج حاکی از آن است که شدت فعالیتهای تحقیق و توسعه در صنایع برخوردار از سرمایه انسانی و بنگاههای بزرگ، بیشتر بوده و افزایش واردات نیز موجب تشویق فعالیتهای تحقیق و توسعه در این صنایع میگردد.
<br clear="all" />
<sup><sup>[1]</sup></sup>1. International Standard Industrial Classification
موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیپژوهشنامه بازرگانی1735-0794249320191222The Impact of Firm-Specific Factors on the Export Performanceبررسی تاثیر عوامل ویژه شرکتی بر عملکرد صادراتی کسب و کارهای تولیدی در ایران: با استفاده از داده های سرشماری کارگاه های صنعتی مرکز آمار ایران12516438464FAمهدی رسولی قهرودیاستاد یار گروه مدیریت موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی0000-0003-3322-0192عادل آذراستاد گروه مدیریت دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20180812This study is an empirical research that examines the firm-specific factors that affect the export performance of SMEs in Iran. The statistical population includes active exporter manufacturing firms based on the census of the Statistical Center of Iran. Due to missing data, 1169 manufacturing firms were selected as the final sample of this study. Pearson correlation coefficient and hierarchical multivariate regression methods were used to analyze the data. The results suggest that smaller, privately owned companies have better export performance. Also, the level of technology and capital intensity do not affect the export performance of small and medium-sized businesses. The findings of the research indicate the effect of staff skills and their degree of education on export performance. Research and development (R&D) and product diversity also have an effect on export performance. The results show that manufacturing companies with a few numbers of products have better performance in export.پژوهش حاضر یک تحقیق کاربردی است که عوامل ویژه شرکتی تاثیرگذار بر عملکرد صادراتی کسب و کارهای تولیدی کوچک و متوسط در ایران را مورد بررسی قرار میدهد. جامعه آماری این تحقیق شامل 14697 کارگاه تولیدی فعال در کشور بر اساس طرح سرشماری مرکز آمار ایران از بنگاههای صنعتی 10 نفر کارکن و بیشتر است. در نهایت به دلیل نقص دادهها تعداد 1169 بنگاههای صنعتی صادرکننده به عنوان نمونه نهایی این پژوهش انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و روش رگرسیون چند متغیره سلسله مراتبی استفاده گردید. نتایج گویای این است که شرکتهای تولیدی کوچکتر و با مالکیت خصوصی از عملکرد صادراتی بهتری برخوردار هستند. همچنین سطح تکنولوژی و شدت سرمایه در عملکرد صادراتی کسب و کارهای تولیدی کوچک و متوسط تاثیر ندارند. یافتههای پژوهش نشانگر تاثیر مهارت کارکنان و میزان تحصیلات آنها بر عملکرد صادراتی است. تحقیق و توسعه و تنوع محصول نیز بر عملکرد صادراتی موفق این شرکتها تاثیر دارند. نتایج نشان میدهد شرکتهای تولیدی با تنوع محصولات کمتر از عملکرد بهتری در حوزه صادرات در ایران برخوردار هستند.موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیپژوهشنامه بازرگانی1735-0794249320191222Investor-State Dispute Settlement in Intellectual
Property Infringementحل و فصل دعاوی دولت-سرمایه گذار در موارد نقض حقوق مالکیت فکری16519438465FAشادی کسنویدانشجوی دکتری حقوق نفت و گاز دانشگاه تهرانJournal Article20170916Globally, we are moving towards stronger Intellectual Property Rights. Intellectual Property Rights (IPRs) have become an integral part of the regulatory system and they are included in investment, regulations and trade policies. It is now important to understand the linkage between them. For a long time, the practical relevance of the IP and investment overlap seemed negligible. Since 2010 however, cases are emerging where international investment protection functions to challenge host state measures that negatively affect IP rights. In the following, this article discusses the main disputes where investors litigate their IP rights in international arbitration proceedings against a foreign state.در دنیای امروز، حقوق مالکیت فکری جزء لاینفک سیاستهای قانونگذاری محسوب میشود و توجه به آن در حوزه تجارت و سرمایهگذاری نیز از این قاعده مستثنی نیست. در این میان مسألهی قابل توجه، همپوشانیها و تداخلهایی است که میان حقوق سرمایهگذاری و حقوق مالکیت فکری به وجود آمده و اقدامات دولت میزبان نسبت به حمایت از اموال فکری به عنوان سرمایهگذاری خارجی را به چالش میکشد. اما اینکه استناد به معیارهای حقوق بینالملل عمومی، هنجارهای حقوق مالکیت فکری، موافقتنامهها و مقررات سرمایهگذاری تا چه حد در حل این چالش جوابگو هستند و اگر نیستند، چه پیشنهادی برای انسجام بین حقوق بینالمللی مالکیت فکری و حمایت از سرمایهگذار خارجی بر اساس حقوق بینالملل عمومی وجود دارد، مواردی است که این تحقیق در تلاش است به آنها پاسخگو باشد.موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیپژوهشنامه بازرگانی1735-0794249320191222Mechanisms to Prevent the Illegal Exploitation of Mines in Iranسازوکارهای پیشگیری از بهرهبرداری غیرقانونی از معادن در ایران19522038466FAربابه آجودانیکارشناس ارشد حقوق جزا و جرمشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه،ایرانبابک پورقهرمانیاستادیار دانشگاه آزاد اسلامی،واحد مراغه،گروه حقوق،مراغه،ایران0000-0002-0431-933XJournal Article20170721Mine is a place where metals and stones with economic values has been accumulated. Any harvesting operation requires a license from the industry, mine and trade Organization. Due to the importance of mines the legislator by the deterrent legislation should seek to prevent the illegal exploitation of mines, unfortunately, this procedure is not coherent and it shows illegal exploitation of mines The illegal exploitation of mines has always been a major challenge for the country, therefore, it is important to resort to pre-emptive ways. According to the teachings of criminology, applying various forms of social and situational prevention can also play an important role in controlling the illegal exploitation of the mines. Education and awareness, promotion of popular and situation culture, including measures of social prevention and control measures applying in its aspects, are among the situational prevention strategies that can be used to reduce the incidence of illegal exploitation of mines.
معدن محلی است که در آن انواع فلزات و سنگها که دارای ارزش اقتصادی هستند انباشته شدهاند. هرگونه برداشت از آن مستلزم اخذ پروانه بهرهبرداری از سازمان صنعت، معدن و تجارت است. در غیر این صورت بهرهبرداری غیرقانونی تلقی میشود. حال سؤال این است که چه سازوکارهای پیشگیرانه در قبال بهرهبرداری غیرقانونی از معادن در حقوق ایران وجود دارد؟ به لحاظ اهمیت معادن مقنن باید درصدد باشد که با تدوین قوانین بازدارنده در این خصوص به پیشگیری از بهرهبرداری غیرقانونی از معادن بپردازد، این اقدامات بهصورت منسجم نمیباشد و این امر نشان میدهد به اینکه بهرهبرداری غیرقانونی از معادن همواره یک چالش اساسی برای کشور بوده است، لذا توسل به طرق پیشگیرانه دارای اهمیت است. نتایج تحقیق مؤید آن است که سیاست جنایی ایران در قبال بهرهبرداریهای غیرقانونی از معادن بیشتر جنبه سرکوبگرانه دارد تا پیشگیرانه. اعمال شیوههای گوناگون پیشگیری اجتماعی و وضعی با توجه به آموزههای جرم شناختی، بهطور همزمان نقش مؤثری در کنترل بهرهبرداری غیرقانونی از معادن دارد. آموزش و آگاهی، ارتقای فرهنگ عمومی و... ازجمله اقدامات پیشگیری اجتماعی و اعمال تدابیر نظارتی در ابعاد گوناگون آن در زمره راهکارهای پیشگیری وضعی هستند که میتوانند برای کاهش موارد وقوع بهرهبرداری غیرقانونی از معادن به اجرا گذارده شوند.موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیپژوهشنامه بازرگانی1735-0794249320191222Influential Factors on Customer Satisfaction of Ofogh Kourosh Chain Stores in Tehran Provinceعوامل موثر بر رضایت مشتری در فروشگاه های افق کوروش استان تهران22124838467FAعباس تابشدانشجوی دکتری اقتصاد کشاورزی، دانشکده علوم کشاورزی و صنایع غذایی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانسعید یزدانیاستاد گروه اقتصادکشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهرانرضا مقدسیدانشیار گرده اقتصاد کشاورزی، دانشکده علوم کشاورزی و صنایع غذایی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20190129Customer satisfaction (CS) is known as one of the main elements in quality management and certificates which requires continuous monitoring of CS.Ofogh Kourosh (OK) chain stores corporation was founded in 2010 defining CS as one item in its long-run strategy. This study aims at measurement of CS and identification of its drivers in OK chain stores in Tehran province. Data is gathered through interview with 750 random selected customers. Also, structural equation modeling is adopted for data analysis. After estimation of different model specifications, perceived quality of products and services, perceived value and image were known as main drivers of CS. Main results revealed statistical significance of all path coefficients except perceived quality of services. However, this variable affects indirectly on CS through perceived value and image. These last two variables with estimated coefficients of 0.43 and 0.18, have highest effect on CS. Meanwhile, complaints with influence impact at 0.4 plays important role in shaping customer loyalty. This renders loyalty as a means of advertisement.
امروزه رضایت مشتری به یکی از اصلیترین ابعاد نظامهای مدیریت کیفیت و مدلهای تعالی سازمانی تبدیل شده و کسب گواهینامههای کیفی یکی از اصول سازمانها جهت بهبود فرآیندها و استراتژیها و نیز کسب اعتبار میباشد. برای دستیابی به این گواهینامهها پایش و بهبود مستمر رضایت مشتریان امری ضروری و کلیدی است. شرکت فروشگاههای زنجیرهای افق کوروش در سال ۱۳۸۸ به عنوان یکی از فروشگاههای زنجیرهای خردهفروشی سراسری در ایران افتتاح شد. با توجه به اینکه تأمین رضایت مشتریان از جمله اهداف بلندمدت این شرکت در ارائه خدمات به مردم میباشد، مطالعه حاضر به سنجش رضایت مشتریان فروشگاههای مزبور در استان تهران و شناسایی عوامل موثر بر آن، پرداخته است. دادههای مورد استفاده به صورت پرسشنامهای و مصاحبه با 750 نفر از مشتریان جمعآوری شده است. از رهیافت مدلسازی معادلات ساختاری برای تصریح الگو و از روش حداقل مربعات جزئی به منظور برآورد ضرایب استفاده شد. پس از برآورد مدلهای مختلف و بررسی کیفیت آنها در نهایت مدلی با درنظر گرفتن کیفیت ادراکی خدمات و محصولات، ارزش ادراکی و تصویر ادراکی به عنوان عوامل موثر بر رضایت مشتری و وفاداری، به عنوان نتیجه حاصل از رضایت مشتری، تعریف گردید. نتایج برآورد مدل نشان میدهد که کلیه ضرائب مسیر به جز ضریب تاثیر کیفیت ادراکی خدمات بر رضایت مشتری در سطح احتمال یک درصد معنیدار میباشند. با این حال متغیر کیفیت ادراکی خدمات به صورت غیر مستقیم و از طریق تاثیر بر متغیرهای تصویر و ارزش ادراکی بر رضایت مشتری به صورت معنیداری اثرگذار است. به ترتیب ارزش ادراکی و کیفیت ادراکی محصولات با ضرائب 43/0 و 18/0 دارای بیشترین تاثیر مستقیم بر رضایت مشتری میباشند. رفتار شکایتی مشتریان با ضریب 4/0 متاثر از تصویر شکل گرفته از این فروشگاهها در ذهن آنها بوده و بهطور غیر مستقیم از کیفیت و ارزش ادراکی خدمات و محصولات ارائه شده در این فروشگاهها نیز تاثیر میپذیرد و پاسخگویی مناسب به شکایتهای مشتریان، میتواند در بلندمدت منجر به وفاداری آنها گردد. معنیداری و ضریب بالای تاثیر متغیر وفاداری بر تعریف، نشان داد که وفاداری مشتریان نسبت به فروشگاههای افق کوروش میتواند آنها را به یک عامل تبلیغاتی موثر برای جلب مشتریهای جدید به این فروشگاهها تبدیل نماید.موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیپژوهشنامه بازرگانی1735-0794249320191222An Analysis of Guarantees of Economic Freedom in Iran’s Public Law System, with Emphasis on the Five-Year Social, Cultural And Economic Development Plansبررسی تحلیلی تضمینات آزادی اقتصادی در نظام حقوق عمومی ایران24925938468FAملیکا کفاشگروه حقوق دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد واحد تهران شمالمحمد صادقیاستادیار دانشگاه هرمزگانJournal Article20181123Today, the development of countries is measured by the index of economic freedom. This paper uses a descriptive-analytical method to analyze the guarantees of economic freedom in the Iranian public law system through focusing on article 44 of the Constitution,the enforcing general policies of article 44 of the constitution and the laws of the First to Sixth Development Palns. The research results show that the regulations related to economic freedom suffer from numerous shortcomings, such as efficiency and proportionality in the rule of law. In addition, misunderstandings and misconceptions about the concept of privatization have adversely affected the competition policies, as a potential guarantee of the economic freedom, and left them to open interpretation. Also, coupled with the possibility of expropriation in order to maintain the public interests without compensation in the Constitution, ownership, as one of the classical principles of public economic rights and its supportive connection with the guarantees of the economic freedom, is being neglected in Iran's public law system. The present study will provide viable solutions to address the mentioned shortcomingsامروزه توسعه یافتگی کشورها با شاخص آزادی اقتصادی ارزیابی میگردد.در این مقاله، تضمینات آزادی اقتصادی در نظام حقوق عمومی ایران با تحلیل و بررسی اصل 44 قانون اساسی، قانون سیاستهای کلی اصل 44، قوانین برنامه اول تا ششم توسعه و بهرهگیری از روش توصیفی-تحلیلی مطرح شده است و نتایج این بررسی حکایت میکند که قوانین مرتبط با آزادی اقتصادی دارای کاستیهای عدیدهای از قبیل کارایی و تناسب در حوزه حاکمیت قانون هستند.علاوه برآن بدفهمیها و برداشتهای نادرست از مفهوم خصوصیسازی، سیاستهای رقابتی را به عنوان تضمینکننده آزادی اقتصادی در مرحله تفسیر و اجرا با ابهامات جدی مواجه نموده است.همچنین، مالکیت به عنوان یکی از اصول کلاسیک حقوق اقتصادی عمومی و رابطه حمایتی آن با تضمینات آزادی اقتصادی، در نظام حقوق عمومی ایران مغفول مانده و امکان سلب مالکیت به منظور حفظ منافع عمومی بدون پرداخت غرامت در قانون اساسی نیز، تضمینات آزادی اقتصادی را با چالش اساسی روبه رو کرده است.پژوهش حاضر با رویکرد فوقالذکر به ارائه راهکار لازم در خصوص کاستیهای فوق خواهد پرداخت.