موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیپژوهشنامه بازرگانی1735-0794239120190622Estimation of Labor Demand Elasticity for Industrial Firms: An application of Fractional Panel Probitتخمین کشش تقاضای نیروی کار در کارگاههای صنعتی ایران با رویکرد پانل پروبیت کسری13036976FAخیزران روستایی شلمانیدانشجوی دکتری، دانشکده علوم اقتصادی و اداری ،دانشگاه مازندران،بابلسر، ایران .زهرا میلا علمیاستاد، دانشکده علوم اقتصادی و اداری ،دانشگاه مازندران،بابلسر ،ایرانJournal Article20180529This paper examines the own and cross price elasticities of the labor force demand for two size firms: 10-49 employees and more than 50 employees. Estimation of elasticities is done in two steps: firstly, the effect of some variable will be regressed on labor income share. In second step, by using of previous estimation, own price and substitution elasticities of the labor will be calculated. In this study, for estimation, the Fractional Panel Probit technique has been employed for the period of time from 2004 to 2014 and at the provincial level. The results of estimation for both groups shows a negative relationship between tax, value of raw material and premium paid with labor income share. There is a positive sign for output-employment elasticity. The results show own price elasticity is negative and cross elasticity of capital price and labor demand reveals a substitution effect in small firms. As Iran’s labor market is suffering from labor demand shortage and high unemployment, it is suggested that the economic policymaker should eliminate production barriers, care about increasing production capacity and facilitate the supply of raw materials.در این پژوهش کشش قیمتی و متقاطع تقاضای نیروی کار بنگاههای صنعتی ایران را در دو اندازه 10 تا 49 نفر و بیش از 50 نفر کارکن بررسی شد. محاسبهی کششها در دو مرحله صورت گرفت. در مرحله نخست، متغیرهای تأثیرگذار بر سهم درآمدی نیروی کار تخمین زده شد. با استفاده از برآورد انجامگرفته، گام بعدی محاسبهی کششهای قیمتی و متقاطع تقاضای نیروی کار بوده است. در این راستا، از دادههای استانهای ایران در سالهای 1383 تا 1393 و بهمنظور برآورد مدل، از روش پانل پروبیت کسری بازهی صفر و یک استفاده گردید. بر اساس نتایج حاصل، اثرگذاری منفی مالیات، حق بیمه پرداختی و ارزش مواد خام بر سهم درآمدی نیروی کار در هر دو گروه موردمطالعه از یافتههای تحقیق است. اثر منفی نرخ دستمزد بر تقاضای کار و مثبت بودن کشش تولیدی از نتایج دیگر این پژوهش است. همچنین، برای بنگاههای کوچک کشش متقاطع نیروی کار و قیمت سرمایه مثبت به دست آمد. بر اساس نتایج این مطالعه و با لحاظ این مورد که بازار کار ایران با کمبود تقاضا و تراکم بیکاری مواجه است پیشنهاد میشود، سیاستگذار اقتصادی برای افزایش تقاضا در بازار کار، به رفع موانع تولیدی و کمک به افزایش ظرفیت تولید اهتمام ورزد.موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیپژوهشنامه بازرگانی1735-0794239120190622Estimation of Iran's Multiregional Trade by Charm Method and Gravity Modelبرآورد تجارت بین منطقهای ایران با روش Charm316436977FAالهام شاداب فردانشجوی دکتری ، دانشگاه الزهرا ، تهران ،ایرانفاطمه بزازاندانشگاه الزهراJournal Article20180415Multiregional economic models that present a set of regional economies in a continuous manner and show cross-regional interactions require calculating the export of each region to other regions and import of each region from other regions. In the process of survey inter-regional relations and creating multi-regional input-output, the missing link is the estimation of inter-regional trade. In this study Iran was divided into nine regions, and using the CHARM method and Gravity model with the aim of estimation of regional and inter-regional trade, the total volume of trade between the two regions and the trade of each part of the region was calculated with other regions. Accordingly, the total volume of Iran’s interregional trade is 858.133 billion rials. The interregional trade about regions that are geographically located in the center of the country are higher than the non-central regions of the country, such that the highest volume of interregional trade is related to the Alborz Jonubi region with the volume of 173,637 billion Rials and the smallest volume of interregional trade related to the Azarbayjan area with the volume of 68.392 billion Rials. The largest volume of interregional trade, in the Costal-North area is in the agricultural sector, the Azerbaijan region is in the industrial sector, the Zagros region is in the agricultural sector, the Khuzestan region is in the mining sector, the Fars region is in the industrial sector, the Alborz region is in the service sector, the Central region is in the Industry sector, the South-East region is in the industry sector and in the Khorasan region is in the Service sector. In addition, the international trade of the regions was estimated by sector, and with combining the results of the regional and international trade estimates, policy recommendations were presented for each region.مدلهای اقتصاد چندمنطقهای که مجموعهای از اقتصادهای منطقهای را به صورت پیوسته به هم ارائه داده و اثرات متقابل بین مناطق را نشان میدهند، نیازمند محاسبه صادرات هر منطقه به سایر مناطق و واردات هر منطقه از سایر مناطق هستند. در فرآیند بررسی روابط بینمنطقهای و اثرات متقابل و ایجاد جدول داده-ستانده چندمنطقهای، حلقه مفقوده برآورد تجارت بینمنطقهای است. در این مطالعه با هدف برآورد تجارت بینمنطقهای که برای اولین بار صورت میگیرد، کشور به نه منطقه تفکیک و با استفاده از روش Charm، بر پایه آخرین جدول داده-ستانده ملی منتشره (1390)، حجم تجارت بینمنطقهای کل کشور و مناطق و تجارت هر بخش منطقه با سایر مناطق محاسبه گردید. بر این اساس، حجم کل تجارت بینمنطقهای کشور، 858,139 میلیارد ریال میباشد و مناطقی که به لحاظ جغرافیایی در مرکز کشور قرار دارند تجارت بینمنطقهای بالاتری نسبت به مناطق غیرمرکزی کشور دارند بگونهایکه بالاترین حجم تجارت بینمنطقهای مربوط به منطقه البرزجنوبی با حجم 173,637 میلیارد ریال و کمترین حجم تجارت بینمنطقهای مربوط به منطقه آذربایجان با حجم 68,392 میلیارد ریال است. بیشترین حجم تجارت بینمنطقهای در منطقه ساحلشمال در بخش کشاورزی، منطقه آذربایجان در بخش صنعت، منطقه زاگرس در بخش کشاورزی، منطقه خوزستان در بخش معدن، منطقه فارس در بخش صنعت، منطقه البرزجنوبی در بخش خدمات، منطقه مرکزی در بخش صنعت، منطقه جنوبشرقی در بخش صنعت و در منطقه خراسان در بخش خدمات بوده است. بهعلاوه تجارت بین المللی مناطق به تفکیک بخش برآورد و با ترکیب نتایج حاصل از برآورد تجارت منطقهای و بینالمللی، توصیههای سیاستی برای هریک از مناطق ارائه گردید.<br /> موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیپژوهشنامه بازرگانی1735-0794239120190622Exporting Innovative Goods and Services: The Moderating Role of Competition and Development of Countriesبررسی تأثیر کارگران دانشی بر صادرات کالا و خدمات نوآورانه: نقش تعدیل گر رقابت با توجه به توسعهیافتگی کشورها659036978FAمحسن اکبریدانشیار گروه مدیریت دانشگاه گیلان ، گیلان، رشت ، دانشگاه ادبیات و علوم انسانیمهسا فرخندهکارشناسی ارشد مدیریت مالی، علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایرانفاطمه کریمیانکارشناسی ارشد، علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایرانJournal Article20180306Nowadays, the main part of countries' economic power has been resulted from acquiring knowledge and applying it to produce innovative up to date products in order to gain competitive advantages in domestic and foreign markets. One of the effective elements for achieving such a goal is knowledge workers. The purpose of this study is investigating the effect of knowledge workers on the innovative goods and services exports with considering the moderating effect of competition in developed and developing countries from 2011 to 2016. Data of selected sample countries has been extracted from the Global Innovation Index reports. The panel method is used by applying Eviews software. The results showed that not only knowledge workers have positive and significant impact on export of innovative goods and services of those countries, but also in both of developed and developing countries, competition plays a moderating role on the relation between knowledge workers and exporting innovative goods and services.در عصر حاضر، بخش عمدهای از قدرت اقتصادی کشورها، به منظور کسب مزیت رقابتی در بازارهای داخلی و خارجی، در گروی کسب دانش و بهکارگیری آن در خلق محصولاتی نوآورانه است. یکی از عناصر مؤثر در تحقق این هدف، کارگران دانشی است. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر کارگران دانشی بر صادرات کالا و خدمات نوآورانه با تعدیلگری رقابت در کشورهای توسعهیافته و کشورهای درحالتوسعه در بازهی زمانی 2016-2011 است. اطلاعات مربوط به کشورهای نمونه از گزارش شاخص نوآوری جهانی استخراجشده است. روش برازش مدلها در مطالعهی حاضر، روش دادههای تابلویی است که برای اجرای آن از نرمافزار Eviews بهره برده شده است. نتایج نشان داد که کارگران دانشی تأثیر مثبت و معنیداری بر صادرات کالا و خدمات نوآورانه کشورها بهجای میگذارد. همچنین نتایج حاکی از آن است که در هردو طبقه از کشورهای درحالتوسعه و توسعهیافته، رقابت در رابطه بین کارگران دانشی و صادرات کالا و خدمات نوآورانه نقش تعدیلکننده ایفا میکند.موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیپژوهشنامه بازرگانی1735-0794239120190622Identification and Analysis of Customer Satisfaction Quality Criteria Using the FANP Fuzzy Network Analysis Model (Case Study: Managers and Industrial Safety Experts)شناسایی و تحلیل معیارهای کیفی رضایت مشتریان با استفاده از مدل تحلیل شبکه ای فازیFANP (مطالعه ی موردی: مدیران و کارشناسان صنعت شیرآلات)9112436979FAمهران اروییگروه مدیریت، واحد سمنان، داشگاه آزاد اسلامیفرشاد فائزی رازیاستادیار گروه مدیریت، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامیابوالفضل داناییاستادیار ، گروه مدیریت صنعتی ، واحد سمنان ، دانشگاه آزاد اسلامی ، سمنان ، ایران0000-0002-2999-6177Journal Article20171202Clients as one of the main cornerstones of today's companies are in a competitive environment and it is very important as a strategic topic for companies, because one customer satisfation is not necessarily the satisfaction of another customer. because the personality of the people and their needs are also different in different situations. The purpose of this research is Identification and Analysis of Customer Satisfaction Quality Criteria Using the FANP Fuzzy Network Analysis Model. The present study is descriptive in nature and in terms of the purpose of this research is applied. In order to analyze the collected data, the network analysis method (ANP) has been used. Based on a thorough study of the theoretical and theoretical issues, 28 sub-components were identified in the 5 main component and were designed in a checklist for the panelists and panel members in the qualitative section of the research. Participants in this section were 20 marketing elites who contributed to the researcher in two Delphi rounds. In the small part after confirmation of the sub-components, a researcher-made questionnaire was distributed among 30 managers and experts in the field of valve industry. According to the fuzzy network analysis, first, the ranking of the components was determined and then the difference between the status and the situation Desirable to identify the important factors of customer satisfaction. The results of the research in the qualitative section of the total of 28 identified components confirmed 22 sub-components on the basis of fuzzy network analysis. First, the highest obtained weight belonged to the criterion of consideration of the needs and demands of the customers, and secondly it was determined there are significant differences between the identified sub-components between the status quo and the desired satisfaction of customers.مشتری بهعنوان یکی از ارکانهای اصلی امروز شرکتها در یک محیط رقابتی محسوب میشود و بهعنوان یک مبحث راهبردی برای شرکتها بسیار حائز اهمیت است، زیرا آن چیزی که باعت رضایتمندی یک مشتری میشود، لزوماً رضایتمندی مشتری دیگر را تأمین نمیکند چراکه شخصیّت افراد و نیازمندیهای آنها در موقعیتهای گوناگون نیز متفاوت است. هدف این تحقیق، شناسایی و تحلیل معیارهای کیفی رضایت مشتریان با استفاده از مدل تحلیل شبکهای فازی (FANP) میباشد. پژوهش حاضر از لحاظ ماهیت توصیفی و از نظر هدف این تحقیق، کاربردی محسوب میشود. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده از روش تحلیل شبکهای (ANP) استفاده شده است. در واقع رویکرد پژوهشی این مطالعه به لحاظ منطق گردآوری دادهها و تحلیل، از نوع استقرای- قیاسی است. بر این مبنا با بررسی عمیق مباحث نظری و تئوریک تحقیق تعداد 28 مولفهی فرعی در قالب 5 مولفهی اصلی شناسایی و در چک لیست امتیازبندی طراحی و در اختیار متخصصان و اعضای پانل در بخش کیفی تحقیق قرار گرفت. مشارکت کنندکان این بخش 20 نفر از نخبگان حوزهی بازاریابی بودند که در دو راند دلفی با محقق مشارکت نمودند. در بخش کمی پس از تایید مولفههای فرعی، پرسشنامهی محقق ساخته بین 30 نفر از مدیران و کارشناسان فعال در حوزه صنعت شیرآلات توزیع گردید تا بر اساس تحلیل شبکهای فازی، ابتدا رتبهبندی مولفهها تعیین و سپس تفاوت بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب نسبت به عوامل مهم رضایت مشتریان مشخص گردند. نتایج تحقیق در بخش کیفی از مجموع 28 مولفهی شناسایی شده، 22 مولفهی فرعی را تایید نمودند و بر اساس تحلیل شبکهای فازی مشخص گردید اولا بالاترین وزن بهدست آمده متعلق به معیار توجه به نیازها و خواستههای مشتریان بود و ثانیا مشخص گردید در تمامی مولفههای فرعی شناسایی شده بین وضع موجود و وضع مطلوب رضایت مشتریان تفاوت معناداری وجود دارد.موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیپژوهشنامه بازرگانی1735-0794239120190622Forecasting Future Trends in Managing Investment in Brand Using a Dynamic Model for Brand Equityپیش بینی روند آینده مدیرت سرمایه گذاری در برند با مدل دینامیکی ارزش ویژه برند (شرکت بیمه البرز)12515236980FAسمیه شافعی هادانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی ، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران0000-0003-1399-7690عباس صالح اردستانیدانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.محمدعلی افشارکاظمیدانشیار ، گروه مدیریت بازرگانی-واحد تهران مرکزی-دانشگاه آزاد اسلامی- تهران-ایرانJournal Article20171107Because of the increased competition at the market, the researchers, in order to respond to the rising marketing expenses, have started to study the brand investment rate which results in the achievement of the competitive advantage, especially in the service industries. Furthermore, the new data sources in the constantly changing world makes the scholars to focus on the dynamic functions of the different kinds of the investment in brand management to improve the decision-making process. The goal of this study to design a dynamic model for the brand management investment through the influential factors on the brand equity (Brand Awareness, Brand Association, Perceived Quality, Brand Loyalty) in Alborz Insurance Company to predict the behavior of these factors in a spectrum of a 6-year time period using Vensim Software. In this article, after drawing the flow-accumulation map, model's sensitivity and policy will be analyzed and the result will be used to prepare the improvement scenario. In this model, with changing the different kinds of investment (media advertisement, public relations, direct marketing and price promotion) three scenarios of basic, optimistic and pessimistic will be compared which the optimistic scenario shows that with increasing the percentage of the total investment, the band equity will have 7 percent increase.به موجب افزایش رقابت در بازارها، پژوهشگران برای پاسخگویی در قبال هزینههای بازاریابی که در حال بالا رفتن است به کاوش در خصوص نرخ سرمایهگذاری در برند که موجب کسب مزیت رقابتی بهخصوص در صنایع خدماتی میشود پرداختهاند. بهعلاوه منابع جدید اطلاعات در دنیای دائماً در حال تغییر کنونی باعث میشود در کاربردهای پویای انواع سرمایهگذاری در مدیریت برند حساس شوند تا فرآیند تصمیمگیری را بهبود بخشند. هدف این تحقیق طراحی مدل دینامیکی مدیریت سرمایهگذاری در برند از طریق متغیرهای تاثیرگذار بر ارزش ویژه برند (آگاهی برند، تداعی برند، کیفیت درک شده و وفاداری برند) در شرکت بیمه البرز است تا رفتار این متغیرها را در یک افق زمانی شش ساله با استفاده از نرم افزار Vensim پیشبینی نماید. در این مقاله پس از رسم نمودار انباشت-جریان، تحلیل حساسیت و سیاست مدل انجام میگیرد تا از آن برای تدوین سناریوی بهبود استفاده نماییم. سپس با تغییر انواع سرمایهگذاریها (تبلیغات رسانه ای، روابط عمومی، بازاریابی مستقیم و ترویج فروش) به مقایسه سه سناریوی مبنا، خوش بینانه و بدبینانه میپردازیم که سناریوی خوش بینانه نشان میدهد با افزایش درصد سرمایهگذاری کل در برند، نمودار ارزش ویژه برند به میزان هفت درصد صعود مینماید. موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیپژوهشنامه بازرگانی1735-0794239120190622The Legal Analysis of Software Companies' Practice of Selling Software on Condition of Acquirinf Hardware Components and Software Integrationتحلیل حقوقی رویه شرکت های نرم افزاری در فروش نرمافزارهای رایانهای به شرط دریافت قطعات سختافزاری و ادغام نرمافزارها15318036981FAمصطفی بختیارونددانشایر، عضو هیأت علمی گروه حقوق مالکیت فکری دانشگاه قمزینب فرهادخانیکارشاناس ارشد حقوق مالکیت فکری دانشگاه قم، قم، ایرانJournal Article20180423In some cases, software companies condition the sale of computer software on acquiring hardware components or integrate computer softWare with complementary software and hardware when designing products. Complementary software and hardware must be interoperable in terms of functionality. The specific nature of computer software causes network effects and mass production savings in software industry. The majority of software right abuse arises when the developer conditions licensing a software on the complementary software and hardware that makes it impossible to buy these products independently. Such condition in license agreements of computer software violates U.S antitrust laws provided that the developer has tied independent products and the seller has essential market power in the created products market. This condition has different competitive effects. In the Iranian law, the Act on the implementation of article 44 of the constitution which has stated the basic rules of competition, has not dealt with the issue perfectly and there are provisions in the Act on computer software developers and its by-law on interoperability. Given the absence of independent studies in this field, analysis of rules can lead to clarification of the subject.شرکتهای نرمافزاری گاهی فروش نرمافزار رایانهای را به دریافت قطعات سختافزاری مشروط میکنند یا هنگام طراحی محصول، نرمافزار رایانهای را با نرمافزار و سختافزار مکمل ادغام میکنند. سختافزار و نرمافزار مکمل باید از لحاظ کارکردی سازگار باشند. ماهیت خاص نرمافزار رایانهای منجر به ایجاد آثار شبکهای و صرفهجوییهای حاصل از تولید انبوه در صنعت نرمافزار میشود. شرط یادشده از دو دیدگاه سوءاستفاده از حقمؤلف و ضدانحصار قابل بررسی است. اکثر دعاوی سوءاستفاده از حقمؤلف نرمافزار رایانهای زمانی مطرح میشود که مجوز بهرهبرداری از یک نرمافزار به صورتی به نرمافزار و سختافزار مکمل وابسته شود که امکان خرید جداگانه این محصولات وجود نداشته باشد. هرگاه محصولات متمایز به هم وابسته شوند و مجوزدهنده دارای قدرت بازار قابل توجه در بازار محصول خلقشده باشد چنین شرطی قوانین ضدانحصار آمریکا را نقض میکند. این شرط دارای آثار رقابتی متفاوتی است و بسته به مورد، نحوه برخورد با آن در حقوق آمریکا متفاوت است. حقوق رقابت ایران تا حدودی به این شرط پرداخته است ولی نقایصی دارد که باید برطرف شود. از نظر حقوق مالکیت ادبی و هنری، در مقررات مربوط احکامی راجع به سازگاری وجود دارد اما به موضوع سوءاستفاده از حق پرداخته نشده که پیشنهاد میشود احکام آن بهروشنی بیان شود.موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیپژوهشنامه بازرگانی1735-0794239120190622Analytical Glance at Non-disclosure Contact with Emphsis on ICC Instance Contractنگاهی تحلیلی-کاربردی به قرارداد محرمانگی(عدم افشا) با تکیه بر قرارداد نمونه اتاق بازرگانی بین المللی18121236982FAعباس کریمیاستاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانروح الله بخت جودانشجوی دوره دکتری حقوق خصوصی ، گروه حقوق خصوصی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی ،علوم تحقیقات ،دانشگاه آزاد ، تهران، ایرانمحسن صادقیگروه حقوق دانشکده حقوق دانشگاه تهرانپرویز ساورائیاستادیار ، گروه حقوق دانشگاه شهید بهشتی تهرانJournal Article20180501The trade secretes is very important for the owner of secretes specially for the traders. Non-disclosure contract of trade secrets is used to prevent disclosure of trade secrets and, conducting it makes it easier to prove commitment to secrecy by the loser and predicting contract performance guarantee such as indemnity, compensation is guaranteed in the better way, so it has taken a special place and importance so that it can be considered as the most important predictive and contractual support tool. However, to what extent the contract can be considered as an appropriate protective tool for the holder of trade secrets is questioned and worried by traders. In this descriptive-analytical research , the advantages, application, performance guarantee and the effects of this contract on the parties and the second parties relying on the instance contract of international chamber of commerce we concluded that although the advantages of using this contract as a protective standard for the owner is undeniable, but one can’t rely on it as a guarantee tool , rather it is necessary to view this contract as a minimum protective lever and other approaches is used as a complementary.اسرار تجاری برای صاحبان اسرار خصوصاً بازرگانان اهمیت فراوان دارد. قرارداد عدم افشای اسرار تجاری که در وهله اول کارکرد جلوگیری از افشای اسرار تجاری را داشته و در وهله دوم انعقاد آن اثبات تعهد به رازداری را از سوی زیان دیده آسانتر نموده و با پیشبینی ضمانت اجراهای قراردادی چون وجه التزام جبران خسارت را به نحو بهتری تضمین میکند جایگاه و اهمیت خاصی پیدا کرده است به گونهای که میتوان از آن به عنوان مهمترین ابزار حمایتی پیشینی و قراردادی یاد کرد.با این حال اینکه قرارداد مذکور تا چه اندازه میتواند ابزارحمایتی مناسبی از دارنده اسرار تجاری به حساب آید مورد سوال و دغدغه بازرگانان است.در این تحقیق با روش توصیفی-تحلیلی با اشاره به مزایا، کارکرد، ضمانت اجراها و آثار این قرارداد نسبت به طرفین و اشخاص ثالث با تکیه بر نمونه قرارداد محرمانگی اتاق بازرگانی بینالمللی به این نتیجه رهنمون شدیم که هرچند مزایای استفاده از این قرارداد به عنوان یک استاندارد حمایتی از دارنده، غیر قابل انکار است اما نمیتوان به عنوان یک ابزار تضمینی به آن اتکا کرد بلکه لازم است به این قرارداد به عنوان یک اهرم حمایتی حداقلی نگاه شده و از روشهای دیگر نیز به عنوان مکمل استفاده شود.
موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیپژوهشنامه بازرگانی1735-0794239120190622Validation of Artificial Intelligence Algorithms in Predicting Financial Distress in the Industrial and Mining Sector with Emphasis on the Role of Macroeconomic, Financial, Managerial and Riskاعتبارسنجی الگوریتمهای هوش مصنوعی در پیشبینی درماندگی مالی در بخش صنعت و معدن با تأکید بر نقش متغیرهای کلان اقتصادی، مالی، مدیریتی و ریسک21324336983FAسید حسام وقفیدانشجوی دکتری حسابداری واحد تهران جنوب دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران ،ایران0000-0003-3493-7603رویا دارابیدانشیار کروه حسابداری ، واحد تهران جنوب، دانشکاه ازاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20171202
Predicting financial distress is an important phenomenon for investors, creditors and other users of financial information. Determining the probability of a company’s distress before occurrence of distress and bankruptcy is considered a very interesting and attractive subject and can be useful for both managers, and investors and creditors. In this study, using the data of 1350 year- company during the period 2008 to 2016 in industry and mining sector in Iran, the factors affecting financial distress and predicting it through Intelligence Algorithms methods (decision tree, support vector machine, and Bayes classification methods) have been studied. The results of the study indicate direct impact of financial risk and inflation, and inverse` impact of the ratio of non-executive directors, stock returns, and the ratio of operating cash flow on financial distress. The results also show that decision tree method, using financial and economic data, has higher efficiency in predicting financial distress compared to Bayes classification method and support vector machine.تحلیل درماندگی مالی یک پدیده با اهمیت برای سرمایهگذاران، اعتباردهندگان و سایر استفادهکنندگان از اطلاعات مالی محسوب میشود. تعیین احتمال درمانده شدن یک شرکت قبل از بروز درماندگی یک موضوع بسیار جالب و جذاب محسوب میشود و میتواند هم برای مدیران و هم برای سرمایهگذاران و اعتباردهندگان مفید واقع شود. در این پژوهش با استفاده از اطلاعات 1350 شرکت سال طی دوره 1387 الی 1395 در بخش صنعت و معدن بازار سرمایه ایران به بررسی عوامل مؤثر بر درماندگی مالی و پیشبینی آن بهوسیله الگوریتمهای هوش مصنوعی (روش درخت تصمیم، ماشینبردار پشتیبان و طبقهبندی بیز) با استفاده از نرمافزار متلب 2017 پرداخته است. نتایج تحقیق حاکی از تأثیر مستقیم تورم و ریسک مالی و تأثیر معکوس نسبت مدیران غیرموظف، بازده سالانه سهام و نسبت وجه نقد عملیاتی بر درماندگی مالی میباشد. همچنین نتایج نشان میدهد که الگوریتم درخت تصمیم با استفاده از دادههای مالی و اقتصادی کارایی بالاتری نسبت به روش طبقهبندی بیز و ماشین بردار پشتیبان در جهت پیشبینی درماندگی مالی دارد.