موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیپژوهشنامه بازرگانی1735-0794228620180522Strategic Brand Venturing
for Venture Capital Investing Companies Active in Electronicارائه مدل سرمایهگذاری خطرپذیر استراتژیک برند برای شرکتهای سرمایهگذار خطرپذیر فعال درحوزه تجارت الکترونیک (براساس تئوری مبتنی بر دادهها)12630505FAامیر اخلاصیاستادیار گروه کسبوکار جدید دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران، تهران، ایران ( نویسنده مسئول)مرضیه انصاری چهارسوقیدانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده کارآفرینی ، دانشگاه تهراننادر سیدامیریاستادیار گروه کارآفرینی سازمانی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0002-4117-2883Journal Article20171018The companies have to utilize available capacities in start-ups especially those active in E-commerce because of the necessity of aligning with other countries and accessing success in domestic and global markets. However, creation of investing relationship between corporate venture capital and start-ups, requires utilizing strong and correct management. The previous research and models on process VC/CVC investment partly have promoted main factors affecting the formation process of venturing and until now less attention has been paid to present a comprehensive model with whole effective aspects on core investment phenomenon, especially in the developing countries like Iran. So, this paper uses a grounded theory approach and also semi-structured interviews with 13 experts and managers in CVC/VC firms, in order to identify factors influencing on formation process SBV investment in Iran. The obtained findings of the data analysis from interviews are shown by 18 factors classified within six categories including the core phenomenon relates to formation process of SBV investment, causal conditions, contextual and intervening conditions, and consequences. The results of this study totally help active members in ecosystem to create appropriate conditions for correct measurement in VC firms at E-commerce field. الزامات دنیای امروز، ضرورت همسویی با دیگر کشورها و نیز کسب موفقیت در بازارهای داخلی و جهانی، شرکتها را وادار میکند تا از توانمندهای موجود در استارتآپها به ویژه استارتآپهای فعال در حوزهی تجارت الکترونیک بهرهمند شوند. با این حال ایجاد مشارکت بین شرکتهای سرمایهگذار خطرپذیر و استارتآپها، نیازمند به کارگیری راهکارهای مدیریتی قوی و صحیحی میباشد. تحقیقات و مدلهای قبلی فرایند سرمایهگذاری VC وCVC، بیشتر فاکتورهای اصلی موثر بر فرآیند شکلگیری سرمایهگذاری خطرپذیر را توسعه دادهاند و تاکنون کمتر در مطالعات به ارائهی یک مدل جامع با همهی جنبههای موثر بر آن و به شکل ویژه در کشورهای در حال توسعه از جمله ایران توجه شده است. بنابراین این مقاله، با استفاده از روش تحقیق کیفی نظریه مبتنی بر دادهها و به واسطهی مصاحبههای نیمهساختاریافته با مدیران و کارشناسان شرکتهای VC وCVC به منظور شناسایی فاکتورهای موثر بر فرآیند شکلگیری سرمایهگذاری خطرپذیر استراتژیک برند (SBV)، در داخل کشور انجام شده است. یافتههای حاصل از مصاحبهها از طریق 18 فاکتور در داخل شش مقوله مرتبط با پدیدهی اصلی شامل شرایط علی، مقولهی محوری، شرایط زمینهای، شرایط واسطه ای یا مداخله گر، کنش ها و تعاملات و پیامدها نشان داده شده-اند. نتایج این تحقیق، به تمامی ذینفعان فعال موجود در اکوسیستم کمک می کند تا با همکاری یکدیگر زمینه های مناسب برای انجام اقدامات درست در شرکتهای سرمایهگذار خطرپذیر فعال در حوزه تجارت الکترونیک را ایجاد کنند.https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_30505_34aefa17344eb5ed6bb514d9a0c9670d.pdfموسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیپژوهشنامه بازرگانی1735-0794228620180522The Role of Corruption in Regional Export
(Case Study: ECO Countries)اثرات فسادمالی بر صادرات منطقه ای (مطالعه موردی: کشورهای عضو اکو)276431797FAوحید شقاقی شهریدکترای اقتصاد و استادیار گروه اقتصاد اسلامی دانشگاه خوارزمی ، عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمیJournal Article20170512In the recent years, corruption has been introduced as an obstacle and deterrent factor against increasing trade and has slowed the economic growth. The present article is organized for answering to this key question “Do corruption affect the bilateral export between ECO members?” Therefor, after an historical reviewing on theoretical and experimental literature, the paper develops a theoretical model of corruption in regional trade and derives a gravity equation that relates bilateral exports to the degree of control of corruption in the importing countries as well as other factors that determine trade flows between countries. A panel data set of exports of ECO countries during 2000-2014 to the other trade partner countries together with a corruption index is utilized to estimate the gravity model. <br />According to the results, ECO countries membership in world trade organization and increase in market size has a direct and significant relationship on the ECO countries' exports, whereas bilateral distance has a statistically significant and negative impact on value of mutual exports. Also the results indicate that an increase in the control of corruption index of the importing countries has ambiguoius effect on ECO countries' exports and the cofficient signs on the control of corruption variable is different for the countries membership, as an increase in corruption of the importing ECO countries has a positive impact on rising exports of Turkey, Azerbaijan, Tajikistan and Afghanistan, whereas it decrease exports for Kazakshtan, Turkmenistan and Kyrgyzstan. Also increaing in corruption of the importing countries has not had a statistically significant for exports in Iran, Pakistan and Uzbekistan. در سالهای اخیر بحث نقش و مکانیسم اثرگذاری فساد مالی در ممانعت از رشد تجاری بین کشورها و به تبع آن کاهش رشد اقتصادی آنها مورد مطالعه قرار گرفته است. بنا به اهمیت موضوع در مقاله حاضر سعی گردید به این سئوال پاسخ داده شود که «فساد مالی در بین کشورهای عضو اکو چه تاثیری بر حجم و جهتدهی صادرات دوجانبه آنها خواهد داشت». بدین منظور پس از مروری بر مطالعات نظری و تجربی، الگوی تجارت فرامرزی و منطقهای بین کشوری در قالب مدل جاذبه تعمیمیافته مبتنی بر متغیرهای صادرات دوجانبه و فسادمالی معرفی و مدل جاذبه برای 10 کشور عضو سازمان همکاریهای اقتصادی اکو طی دوره زمانی 2014- 2000 برآورد گردید. <br /> طبق نتایج برآورد مدل جاذبه، اندازه بازاری کشورهای عضو اکو بر حجم صادرات متقابل افزوده و بالعکس افزایش فاصله بین کشورهای عضو، اثر منفی بر ارزش تجارت دوجانبه کشورهای عضو داشته است. درضمن در راستای پاسخ به سئوال تحقیق نتایج نشان میدهد نقش و تاثیرگذاری فساد مالی بر تجارت منطقهای بین کشورهای عضو اکو یکسان نیست و مبهم است، بطوریکه افزایش میزان فسادمالی کشورهای واردکننده عضو اکو به نفع توسعه صادرات کشورهای ترکیه، آذربایجان، تاجیکستان و افغانستان و به زیان کشورهای قزاقستان، ترکمنستان و قرقیزستان بوده است. همچنین افزایش فساد مالی در کشورهای واردکننده عضو اکو بر صادرات کشورهای ایران، پاکستان و ازبکستان تاثیر معنیدار نداشته و ضریب برآوردی در سطح معنیداری پایین است.https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_31797_e2390c29c5c6647b9ed48dfd3a5b0e03.pdfموسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیپژوهشنامه بازرگانی1735-0794228620180522Studying the Effects of Celebrities’ Endorsement on Shopping Malls Success through Brand Credibilityمطالعه تاثیر شخصیت مشهور حامی بر موفقیت مجتمع های تجاری به واسطه اعتبار برند658831798FAعلیرضا بخشی زادهدانشجوی دکترا، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیتمدرس، تهران، ایراناسداله کردنائیجدانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیتمدرس، تهران، ایران.سیدحمید خداداد حسینیاستاد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت دانشکاه تربیت مدرس ، تهران، ایرانپرویز احمدیدانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس ، تهران، ایرانJournal Article20170220The effect of supporter celebrity credibility on mall success will be discussed through mediator role of the brand credibility. This study is an applied research from the purpose perspective and is descriptive based on its data collection method. To assess the validity of the questionnaire, the diagnostic validity (DV) using an average variance extracted (AVE) and to determine the reliability of the questionnaire Cronbach's Alpha were used. In addition to completely browsing the literature and by selecting the statistical sample members using of available sample method, researchers have evaluated the research hypotheses by using of structural equation modeling (SEM) and regression methods. The sample members are selected among Almas Mall customers and clients in Tehran that identify this mall by Ali Daei. The results showed that supporter celebrities’ credibility has a significant positive effect on the mall success and credibility of malls. Brand credibility also has a positive significant effect on mall success. Finally the findings showed that brand credibility has a positive mediator role in the relationship between supporter celebrity credibility and mall successدر این مطالعه به بررسی اثر اعتبار شخصیت مشهور حامی بر موفقیت مجتمع های تجاری با توجه به نقش میانجی اعتبار برند پرداخته میشود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و بر اساس روش گردآوری داده ها، پژوهشی توصیفی محسوب می گردد. برای سنجش روایی پرسشنامه از روش روایی تشخیصی (DV) با استفاده از شاخص میانگین واریانس استخراج شده (AVE) و برای تعیین پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شد. پژوهشگران ضمن مرور مبانی نظری و با انتخاب اعضای نمونه آماری از بین مشتریان و مراجعین مجتمع تجاری الماس در شهر تهران، فرضیه های پژوهش را با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری (SEM) و رگرسیون مورد سنجش قرار دادند. یافتههای تحقیق نشان داد که اعتبار شخصیت مشهور حامی برند اثر مثبت معنیداری بر اعتبار برند و موفقیت مجتمع های تجاری دارد. همچنین اثر اعتبار برند بر موفقیت مجتمع های تجاری نیز به طور مثبتی معنیدار بود. در نهایت یافتههای تحقیق نشان داد که اعتبار برند نقش میانجیگرانه مثبتی بر رابطه میان شخصیت مشهور حامی برند و موفقیت مجتمع های تجاری دارد.https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_31798_c4e77a308bd9e8747f7b049b8a18eb0f.pdfموسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیپژوهشنامه بازرگانی1735-0794228620180522Economic and Legal Considerations of Oil Equipment Production Used in Upstream Sector in Iran with Emphasis on Technology Transfer in IPCملاحظات اقتصادی و حقوقی در ساخت داخلی تجهیزات صنایع بالادستی نفت کشور با تأکید بر انتقال فناوری در قراردادهای جدید بالادستی نفتی و گازی ایران8912431799FAعاطفه تکلیفاستادیار دانشکده اقتصاد، دانشگاه علامه طباطبائیعلی فریدزاداستادیار دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائیعلیرضا غفاریدانشجوی دکتری رشته اقتصاد نفت و گاز ، گرایش حقوق قراردادهای نفت و گاز، دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20170503The country’s upstream oil industry manufacturing sector is one of the most important sectors of the industry which is still remarkably dependent to foreign countries. There are several reasons to convince us that the production of oil industry equipments <br /> inside the country is consequential, among them; the national security reinforcement, technology transfer and improvement, endogenous growth of national economy and expansion of export markets. After all, the improvement of upstream oil equipment production industry is in accordance with Iran’s principal policies. From studying the oil legal resources, we will find that from the beginning of concession contracts with IOC, the necessity of enforcement and applying internal workforce, and maximum supplying of oil industry equipment by related sectors inside the country, has been of high importance for oil authorities and also emphasized by lawmakers. In this survey we have used the economic and legal considerations as the frame work to study Iran’s new oil contract known as IPC. The basis for scientific commentary on the IPC is the Government's approval on Iran's upstream oil contracts. Assessment of these contracts in the mentioned framework shows that transfer of technology within the framework of economic and legal considerations and empowering domestic manufactures to achieve economic principles have not been possible for the sake of supplying our technological needs in the industry of oil equipment production in new oil contracts and is facing with unsolvable problems. Some of the problems are: false expectations technological needs of the industry of international oil companies and ineffectiveness of IPC in the promotion of domestic manufacturers of equipment. Other required indicators such as the taken legal indicators on the basis of legal considerations is also facing problems in IPC. For example lack of comprehensive support of the governing law in the contracts of domestic production.بخش تأمین تجهیزات مورد استفاده در بالادستی صنعت نفت کشور، یکی از مهمترین بخشهای این صنعت است که کماکان وابستگی قابل توجهی به خارج دارد. موارد متعددی برای تشریح اهمیت ساخت داخلی تجهیزات نفتی در ایران وجود دارد که تقویت امنیت ملی، انتقال و توسعه فناوری، رشد درونزای اقتصاد ملی و توسعه بازارهای صادراتی از آن جمله هستند. ضمن اینکه توسعه صنعت ساخت تجهیزات نفتی در بخش بالادستی با سیاستهای کلی کشور همراستا میباشد. با بررسی سوابق تاریخی نیز ملاحظه میشود از بدو اعطای امتیازنامهها و انعقاد قراردادهای نفتی با شرکتهای خارجی، لزوم بهکارگیری و توانمندسازی نیروی کار داخلی و تأمین حداکثری تجهیزات صنعت نفت توسط بخشهای مرتبط در کشور، مورد توجه مقامات نفت و تأکید قانونگذار بوده است. در این مطالعه از ملاحظات اقتصادی و حقوقی ساخت داخل تجهیزات صنعت نفت به عنوان چارچوبی برای بررسی قرارداد جدید نفتی ایران موسوم به IPC استفاده شده است. ارزیابی این قراردادها در چارچوب مذکور نشان میدهد که انتقال فناوری در پرتو تأمین نیازهای فناورانه صنعت ساخت تجهیزات نفتی و توانمندسازی سازندگان داخلی تا سطح رعایت اصول اقتصادی بنگاهداری، در قالب قراردادهای جدید نفتی میسر نشده و با اشکالات غیرقابل اصلاحی از جمله انتظار نادرست تأمین نیازهای فناورانه این صنعت از شرکتهای نفتی بینالمللی و ناکارایی این الگوی قراردادی در ارتقای سطح فناوری تولیدکنندگان داخلی تجهیزات هدف مواجه است.https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_31799_1a6466103cd031568513e9d36036f892.pdfموسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیپژوهشنامه بازرگانی1735-0794228620180522Identification and Prioritizing the Solutions of Reverse Logistics Applying Using a Hybrid Approach of Fuzzy AHP and Fuzzy TOPSIS (Case Study: Isfahan’s Mobarakeh Steel Company)شناسایی و اولویتبندی راهکارهای بکارگیری لجستیک معکوس با استفاده از رویکرد ترکیبی AHP فازی و TOPSIS فازی (مطالعه موردی: شرکت فولاد مبارکه اصفهان)12516431800FAویدا وحیدیانکارشناس ارشد مدیریت صنعتی، موسسه آموزش عالی راغب اصفهانی، اصفهان، ایرانسید محمدرضا داودیاستادیار گروه مدیریت، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایران0000-0003-2347-7154Journal Article20161228Reverse logistics is one of the most challenging issues in the supply chain. Proper implementation of reverse logistics in organizations increases revenue, reduces operating costs, reduces costs of faulty products and reduces environmental pollution. There are barriers in implementation of reverse logistics in organizations that these barriers challenge managers and policy makers of the industry. This study aimed to identify and prioritize the solutions of reverse logistics applying to overcome its barriers in Isfahan’s Mobarakeh Steel Company. The study population will comprise 30 reverse logistics experts of Mobarakeh Steel Company. To collect data, while using the literature in this area, interviews with experts with carried in Mobarakeh Steel Company, and finally 51 barriers (sub criteria) were recognized in ten categories: managerial, strategic, organizational, economic, legal, technological, infrastructure, related to knowledge, related to policy and related to market and 30 reverse logistics solution for the reception was also identified in the company. Also, the questionnaire was used to compare pairs. Then, a framework based on fuzzy AHP is used to weighting barriers and fuzzy TOPSIS is used to prioritize the solutions. The results indicate that the solution to "allocate adequate financial" in the first place and then the solutions "aligned policies and processes" "and "perceive recycling products as perishable goods" ranked second and third respectively. Solution "enforce environmental legislation, regulations and directives" is in the last place.لجستیک معکوس یکی از موضوعات چالشبرانگیز در زنجیره تأمین است. اجرای صحیح لجستیک معکوس در سازمانها موجب افزایش درآمد، کاهش هزینههای عملیاتی، کاهش هزینه محصولات معیوب و کاهش آلودگی زیستمحیطی میگردد. جهت اجرای لجستیک معکوس در سازمانها موانعی وجود داشته که این موانع چالشهایی را برای مدیران و سیاستگذاران صنایع ایجاد میکند. هدف پژوهش حاضر، شناسایی و اولویتبندی راهکارهای بکارگیری لجستیک معکوس برای غلبه بر موانع آن در شرکت فولاد مبارکه اصفهان است. جامعه آماری این پژوهش را 30 نفر از متخصصان لجستیک معکوس شرکت فولاد مبارکه تشکیل میدهند. جهت جمعآوری دادهها، ضمن استفاده از ادبیات این حوزه، مصاحبههایی نیز با متخصصان شرکت فولاد مبارکه صورت پذیرفت و در نهایت 51 مانع (زیرمعیار) شناسایی شدند که به ده دسته؛ مدیریتی، استراتژیک، سازمانی، اقتصادی، قانونی، فنی، زیرساختی، مربوط به دانش، مربوط به سیاست و مربوط به بازار تقسیم شده و 30 راهکار برای بکارگیری لجستیک معکوس در این شرکت نیز شناسایی شد. همچنین از پرسشنامه جهت انجام مقایسات زوجی استفاده شده است. سپس چهارچوبی مبتنی بر AHP فازی جهت وزندهی موانع بهعنوان معیار و TOPSIS فازی جهت اولویتبندی راهکارها استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که راهکار "تخصیص منابع مالی کافی" در رتبه اول و پس از آن راهکارهای "تطبیق دادن سیاستها با فرآیندها" و "درک بازیافت محصولات بهعنوان کالاهای منقضی شده" به ترتیب در رتبههای دوم و سوم قرار دارند. راهکار "تأکید بر قوانین زیستمحیطی و مقررات و رویهها" نیز در رتبه آخر قرار دارد.https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_31800_25f019e87a04e1384e0af308ef5daa78.pdfموسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیپژوهشنامه بازرگانی1735-0794228620180522Analysis of Effective Factors on the Brand Performance
in Food Industry Factoriesواکاوی مؤلفه های مؤثر بر عملکرد برند در کارخانجات صنایع غذایی16518831801FAرضا رسولیدانشجوی کارشناسی ارشدمدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد تهران شمال، تهران، ایرانایمان اسفندیارپورکارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی،؛ دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد مبارکه اصفهان، ایرانJournal Article20160403Maintaining and developing market share is the result of the brand in highly competitive environments of Food industry. Identifying the effective factors on the performance of brand is a main subject in strategic decisions of marketing. The study was done by the using an analytical-descriptive research design and correlation type. Data were collected in the Isfahan city through a questionnaire of 35 questions from 56 managers of food industry factories. Based on the literature, a model was tested to show the impact of intangible assets on management capabilities and the impact of customer and internal marketing on market orientation over design of brand performance and using the software PLS. Based on the results of the analysis of questionnaire data, it was found that human capital, information capital has positive effect on the management capabilities and communication capital and organizational capital dose not have management capabilities. Customer and internal marketing has a positive impact on market orientation. Finally, brand management capabilities and market orientation has a positive impact on brand performance.در محیط به شدت رقابتی صنعت موادغذایی حفظ و توسعه سهم بازار نتیجه عملکرد برند است. شناسایی عوامل اثرگذار بر عملکرد برند موضوع مهمی در تصمیمات راهبردی بازاریابی تلقی میشود.این مطالعه با استفاده طرح پژوهش از نوع توصیفی و تحلیلی و از شاخه همبستگی انجام شدداده ها از طریق پرسشنامه 35 سوالی از 56 مدیران کارخانجات صنایع غذایی در شهر اصفهان جمع آوری شد. بر اساس ادبیات تحقیق مدلی برای نشان دادن تأثیر سرمایه های ناملموس بر قابلیت های مدیریت و تاثیر مشتری مداری و بازاریابی داخلی بر بازارگرایی و تاثیر قابلیت های میدیرت و بازارگرایی به عملکرد برند طراحی و با استفاده از نرم افزار پی ال اس(PLS) مورد آزمون قرار گرفت. براساس نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده های پرسشنامه ، مشخص شد که سرمایه انسانی وسرمایه اطلاعاتی اثر مثبتی بر قابلیت های مدیریت دارد و سرمایه ارتباطی و سرمایه سازمانی تاثیری بر قابلیت های مدیریت ندارد. مشتری مداری و بازاریابی داخلی تاثیر مثبت بر بازارگرایی دارد. در نهایت قابلیت های مدیریت برند و بازارگرایی تاثیر مثبتی بر عملکرد برند دارد.https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_31801_d79a9383c6f865a05e8ea34dc6cd6e79.pdfموسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیپژوهشنامه بازرگانی1735-0794228620180522Presenting the Relief Items Procurement Model under
Multi-attribute Reverse Auction Using a Fuzzy Multi-objective Programming Approachارائه مدل خرید اقلام امدادی تحت مناقصه معکوس چند شاخصه با بکارگیری رویکرد ترکیبی برنامهریزی ریاضی چندهدفه18921831437FAرحیم دباغاستادیار، گروه مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی ارومیه0000-0003-2888-3928مازیار خوش سیرتدانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی ارومیه، ارومیه، ایران.علی بزرگیامیریاستادیار، گروه مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه تهران، تهران، ایران.Journal Article20170903Providing required relief items in the condition of post-disaster is a time-consuming and complex problem because of demands uncertainty and the severity of the disaster. This paper presents a model based on auction with the aim to facilitate purchase activities and to make coordination between suppliers and relief organizations. The structure of the proposed auction includes construction and evaluation phases which are managed by the suppliers (sellers) and relief organizations (customer) respectively. In the bid construction phase, a fuzzy multi-objective non-linear mathematical programming model is presented that addresses disruption risk in both distribution centers and suppliers and uncertainty among parameters. The proposed model is solved using augmented ε-constraint method, and optimal packages of the suppliers including price, delivery time and quantity of relief items is determined. In the bid evaluation phase, in order to rank the suppliers fuzzy promethee technique was used. In this stage of the bid, each supplier will be assessed by customers regarding proposed packages and other qualitative criteria and the winner of the bid will be determined. To illustrate the validity and applicability of the proposed model, a numerical example is provided, and it has been analyzed from various aspectsتأمین اقلام امدادی مورد نیاز در شرایط پس از بحران به دلیل عدم قطعیت تقاضا و شدت وقوع فاجعه، مسألهای زمان-بر و پیچیده است. در این مقاله، با هدف تسهیل عملیات خرید و هماهنگی میان تأمینکنندگان و سازمانهای امدادی، مدلی مبتنی بر مناقصه ارائه شده است. ساختار مناقصه پیشنهادی شامل دو فاز ساخت و ارزیابی است که بترتیب توسط تأمینکنندگان (فروشندگان) و سازمان امدادی (خریدار) مورد بررسی قرار گرفته است. در فاز ساخت مناقصه، یک مدل برنامهریزی ریاضی غیرخطی فازی چند هدفه ارائه شده که ریسک اختلال در مراکز تأمین و توزیع و همچنین عدم قطعیت در پارامترها را در نظر میگیرد. مدل پیشنهادی با استفاده از روش محدودیت اپسیلون تقویت شده حل و بستههای پیشنهادی بهینه تأمینکنندگان شامل حجم، قیمت و زمان تحویل اقلام امدادی تعیین شده است. در فاز ارزیابی مناقصه، برای رتبهبندی تأمینکنندگان از روش پرومتی فازی استفاده شده است. در این مرحله از مناقصه، هر یک از تأمینکنندگان با توجه به بستههای پیشنهادی و سایر معیارهای کیفی، توسط خریدار ارزیابی شده و برنده مناقصه مشخص میشود. در نهایت، به جهت اعتبارسنجی مدل و کاربردپذیری آن مثال عددی ارائه و از جنبههای مختلف تحلیل شده است.https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_31437_914f36cf77fa19e903afd127b65dac64.pdf