موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیپژوهشنامه بازرگانی1735-0794249620200922Presenting a Model Related to Antecedents and Consequences of In-Store Experiences: A Mixed Method Approacheارائه مدلی مرتبط با پیشایندها و پیامدهای تجربیات درونفروشگاهی: رویکرد ترکیبی132242095FAمجید میرویسیدانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران0000-0002-3119-1853کامبیز حیدرزاده هنزائیدانشیار ، گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات0000-0002-4592-3816حسین وظیفه دوستاستاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، گروه مدیریت بازرگانی، تهران، ایران.روح الله زابلی- دانشیار، گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج).Journal Article20190430Customer experience is one of the most fundamental concepts in marketing literature which results in hedonic & memorial experience for customers. In-store experiences are an important phenomenon that increasingly attracts the professional marketing experts and academics around the world and can use them as a distinctive tool in the stores. The methodology of this study is based on descriptive and mixed method. The qualitative part of this study which was based on phenomenological method began with protocol design on the base of systematic studies & then through eighteen individual deep interviews. With multiple purposive sampling (snowball & intensity), professional shoppers were selected and then three types of coding including open coding, axial coding and selective coding in ATLAS.ti software are used to determine the themes and categories. In quantitative part of this study, 298 shoppers were selected randomly and standardized questionnaires were distributed among them. Lisrel software was used for data analysis (SEM & Factor Analysis). The results convey that antecedents of in-store experiences (perceived values, word of mouth, brand equity, layout and design, employee’s skills, facilities) have a positive and significant relationship with consequences (purchase satisfaction, repurchase intention and flaneur).تجربه مشتری یکی از مهمترین مفاهیم بازاریابی است که باعث ایجاد تجربه خوشایند و به یاد ماندنی برای مشتریان میشود. تجربیات درونفروشگاهی، پدیدهای حائز اهمیت است که بهطور فزایندهای توجه متخصصان حرفهای و آکادمیک را به خود جلب کرده و ابزار متمایزسازی درونفروشگاهی است. روششناسی پژوهش مبتنی بر رویکرد ترکیبی به روش تشریحی است. مطالعه کیفی با اجرای روش پدیدارشناسی، طراحی پروتکل بر مبنای مطالعه سیستماتیک و انجام 18 مصاحبه عمقی و روش نمونهگیری هدفمند چندگانه (شدت و گلوله برفی)، از مالروهای حرفهای صورت گرفته و با استفاده از روش کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی با کاربرد نرمافزار اطلس.تی به تعیین مقولات و مضامین پرداخته شده و در انتها مدل نهایی ارائه گردیده است. در مطالعه کمّی 298 نفر بهصورت تصادفی و کاربرد پرسشنامه استاندارد انتخاب شدند. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار لیزرل (مدل معادلات ساختاری و تحلیل عاملی) صورت پذیرفت. نتایج این پژوهش حاکی از وجود هفت متغیر پیشایندهای تجربیات درونفروشگاهی (ارزشهای ادراکی، تبلیغات شفاهی، ارزش ویژهبرند، چیدمان و طراحی، مهارت کارکنان، ارتقای فروش، تسهیلات) است که ارتباط مثبت و قابلتوجهی با پیامدها (رضایت از خرید، قصد خرید مجدد و پرسهزنی) دارد.https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_242095_430fe5581a6c2c1b31dc1005ab98bb02.pdfموسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیپژوهشنامه بازرگانی1735-0794249620200922Interactive Industrial Exports of Iran and the Impact of Real Exchange Rate Changesصادرات صنعتی متقابل ایران و تاثیر تغییرات نرخ ارز حقیقی3360242096FAبیتا نوروزیدانشجوی دکتری اقتصاد بینالمل، عضو هیات علمی و استادیار موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیJournal Article20190204Iran’s economy requires to support export exponent of manufacturing industries to reach favorable vision of growth based on trained human resource capacity and available natural resources. By adopting appropriate decisions, the government can provide areas for export production mobility. The aim of this study is to investigate the impact of real exchange rate changes on industrial export of Iran with its export partners during 1996-2016. We also investigate the impact of other factors such as tariff rate, the economy size of trading partners on it. So far little research has been done on the relationship between real exchange rate and industrial exports in the form of panel data (With fixed effects and using FGLS) with more than 124 trading partners. Findings show that a) the policy of weakening the national currency leads to the growth of industrial export performance, b) other factors such as tariff rate and the economy size of the country can affect it. Among the examined variables, the impact of the economy size of investigating countries is very strong and sensitive on industrial export. The perfect comprehension of this relationship can help the export policymakers to set appropriate policies to encourage and expand industrial export.
<strong> </strong>اقتصاد ایران برای رسیدن به چشم انداز مطلوب رشد متناسب با مزیت نسبی و رقابتی قابل دسترس، نیازمند به رونق مستمر صادرات صنایع تولیدی است. دولت با اتخاذ سیاستهای ارزی مناسب زمینههای تحقق رشد صادرات صنعتی را فراهم مینماید. هدف از این مطالعه، بررسی تاثیر تغییرات نرخ ارز حقیقی بر عملکرد صادرات صنعتی ایران در تجارت با شرکای صادراتیاش(متقابل) است. در این مطالعه همچنین متغیرهای دیگر، نظیر نرخ تعرفه، رشد اقتصادی شرکای صادراتی نیز بررسی شدهاست. تاکنون پژوهشهای کمی در مورد رابطه میان نرخ ارز حقیقی و صادرات صنعتی متقابل ایران در قالب دادههای تابلویی(با اثرات ثابت و به روش FGLS) و در تجارت با 124 کشور طى دوره زمانی 2016-1996 انجام شدهاست. یافتهها مؤید این حقیقت هستند که (الف) سیاست تقویت نرخ ارز حقیقی، تا حدودی منجر به رشد عملکرد صادرات صنعتی متقابل میشود (ب) متغیرهای دیگر نظیر نرخ تعرفه و رشد اقتصادی نیز بر صادرات صنعتی تاثیرگذار است ضمن اینکه تاثیر چشم انداز رشد اقتصادی شرکای تجاری در مقایسه با افزایش نرخ ارز حقیقی بیشتر میباشد. درک مناسبی از این رابطه، به سیاستگذاران پولی و ارزی کشور کمک میکند که اثربخشی سیاستهای تنظیم بازار ارز برای تشویق و گسترش صادرات صنعتی منوط به تقویت دیپلماسی تجاری در کشورهایی با چشم انداز رشد اقتصادی بالا در قالب تعمیق موافقتنامههای منطقهای نیز هست.https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_242096_249d355a9b67f46d86aeaf1178aa2d8e.pdfموسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیپژوهشنامه بازرگانی1735-0794249620200922Analyzing Key Dimensions of Suppliers Resilience Using a
Combined Approach of Path Analysis and Fuzzy DEMATELتحلیلی بر ابعاد کلیدی تابآوری تأمینکنندگان با رویکرد ترکیبی تحلیل مسیر و دیمتل فازی6196242097FAمهدی اجلیمدرس گروه مدیریت ،دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایرانحسین صفریاستاد گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهرانمحمدمهدی مظفریدانشیار گروه مدیریت، ، دانشکده علوم اجتماعی، داتشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) قزوین، قزوین، ایرانJournal Article20181001In the recent years, researches have focused more on resilience of supply chain and resilient suppliers, but so many researches were not done on the subject of evaluating the keys dimensions of supplier’s resilience. The purpose of this research is comprehensive review on literature of keys dimensions of resilience, classification of dimensions, testing and confirmation of dimensions, and finally ranking the dimensions based on importance by using of combined approach of path analysis and fuzzy DEMATEL. For this purpose, in this research, after comprehensive review of literature in first six-month of 2019 (with searching of supplier’s resiliency keys, resilient suppliers) and interview by experts, six general dimensions in 18 factors were identified. Then by using of path analysis approach (confirmable factor analysis by software SPLS), these dimensions were assessed and all of dimensions were confirmed. In continuation by using of Fuzzy DEMATEL technique, relation between the dimensions was studied and effective & affective were identified, and conceptual plan (eminent and effective) of relation was presented. Final balcony of this method showed that the dimensions of “responsiveness of supplier”, “reducing the risk of supplier”, “technical support suppliers” were as effective dimensions. The dimensions “key performance factors”, “supplier stability”, “information technology management” were as affective dimensions. Finally, the dimensions of “responsiveness of supplier”, “information technology management” extracted as the most important of factors based on total of effectively and affectivity at evaluating the resilient suppliers. According to this ranking, the company can promote the supply chain and increase the supplier’s resiliency to confront. disorders and risks, improvement the supply and satisfying more the customers’ needs.در سالهای اخیر بر تابآوری زنجیره تأمین و تأمینکنندگان تابآور تمرکز بیشتری شده است، اما پژوهشهای چندانی در رابطه با ارزیابی ابعاد کلیدی تابآوری تأمینکنندگان انجام نشده است. هدف اصلی این پژوهش، مرور گسترده بر ادبیات ابعاد کلیدی تابآوری، دستهبندی عوامل، آزمون و تأیید ابعاد، و نهایتاً رتبهبندی ابعاد از نظر اهمیت (تأثیرگذاری و تأثیرپذیری) با استفاده از رویکرد ترکیبی تحلیل مسیر و دیمتل فازی است. بهاین منظور در این پژوهش، پس از مرور جامع و سیستماتیک ادبیات در ششماهه نخست سال 1397(با جستجوی واژههای تابآوری تأمینکنندگان، تأمینکنندگان تابآور) و مصاحبه با خبرگان صنایع بالادستی پتروشیمی، شش بعد کلیدی و کلی تابآوری تأمینکنندگان در هجده عامل شناسایی گردید. سپس با استفاده از رویکرد تحلیل مسیر(تحلیل عامل تأییدی با نرمافزار SPLS) این ابعاد مورد ارزیابی قرار گرفتند و تمامی ابعاد تأیید شدند. در ادامه با بهکارگیری تکنیک دیمتل فازی، ارتباط میان ابعاد بررسی و ابعاد تأثیرگذار و تأثیرپذیر شناسایی و نقشه مفهومی(علّی- معلولی) از روابط میان ابعاد، ترسیم و ارائه گردید. خروجی نهایی روش دیمتل فازی نشان داد که ابعاد "پاسخگویی تأمینکننده"، "کاهش ریسک تأمینکننده" و "پشتیبانی فنی تأمینکنندگان" بهعنوان ابعاد تأثیرگذار و ابعاد "فاکتورهای کلیدی عملکرد"، "پایداری تأمینکننده" و "مدیریت فناوری اطلاعات" بهعنوان ابعاد تأثیرپذیر استخراج شدند. نهایتاً ابعاد "پاسخگویی تأمینکننده" و "مدیریت فناوری اطلاعات" به ترتیب بهعنوان مهمترین عوامل از نظر مجموع تأثیرگذاری و تأثیرپذیری در ارزیابی تأمینکنندگان تابآور تعیین گردید. با این رتبهبندی، صنعت مذکور گام بزرگی در جهت ارتقای زنجیره تأمین و افزایش تابآوری تأمینکنندگان در جهت مقابله با اختلالات و ریسکها، بهبود تأمین و دستیابی به مزایای رقابتی و ارضای بیشتر نیازهای مشتریان خواهد برداشت.https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_242097_70ae627074a2379368c99b05e77fe41a.pdfموسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیپژوهشنامه بازرگانی1735-0794249620200922The Obligee’s Right to Invoke Price Reduction Thereupon
Imposing Commercial Sanctions According to the United Nation Convention on the Contracts for the International Sale of Goodsحق استناد به کاهش ثمن برای متعهدله در نتیجه وضع تحریمهای تجاری در کنوانسیون سازمان ملل متحد راجع به قراردادهای بیع بینالمللی کالا97118242098FAعصمت گلشنیاستادیار دانشگاه امام صادق( ع)سید مهدی حسینی مدرسدکتری حقوق خصوصی دانشگاه شهیدبهشتی ، تهران، ایرانJournal Article20190102A sanction which is imposed after the conclusion of a contract has various effects on the performance of the obligations arising out the contract. In such situation, if obligor of an international commercial contract refused to perform his/her contractual obligations due to the imposition of a sanction, the obligee would have the right to invoke some of the remedies for breach of the contract. The main question of the this research is that in the disputes and contracts which are under scope of application of the United Nation Convention on the Contracts for the International Sale of Goods, even if because of a sanction the obligor was granted an exemption from paying damages for breaching of a contract by a competent authority (the court, arbitrator or arbitral tribunal) could obligee invoke the right to declare price reduction as remedy? In general, the answer is yes. However, in order to explain the conditions, specifications, and the effects of this remedy three assumptions have been distinguished in this paper: 1) the sanction affects entire performance, 2) the sanction affects the performance partially and the performance is inseverable, and 3) the sanction affects the performance partially and the performance is severable.
تحریمی که پس از انعقاد یک قرارداد وضع میشود آثار متعددی بر روند اجرای تعهدات ناشی از آن میگذارد. در این وضعیت اگر متعهد یک قرارداد بازرگانی بینالمللی به دلیل وضع یک تحریم، از اجرای تعهدات قراردادیاش خودداری کند، متعهدله در مقابل، حق استناد به بعضی از طرق جبرانی نقض قرارداد را دارد. پرسش اصلی که این پژوهش به پاسخ آن میپردازد این است که در دعاوی و قراردادهایی که تحت شمول کنوانسیون سازمان ملل راجع به قراردادهای بیع بینالمللی کالا قرار میگیرند، حتی اگر متعهد به دلیل تحریم، توسط مرجع صلاحیتدار (دادگاه، داور یا دیوان داوری صالح) از پرداخت خسارات برای نقض قراردادی معاف شود، آیا متعهدله میتواند به حق اعلام کاهش ثمن بهعنوان یک طریق جبرانی استناد کند؟ بهطورکلی پاسخ این پرسش مثبت است لیکن برای تبیین شرایط، ویژگیها و آثار اعمال این طریق جبرانی در این مقاله سه فرض از هم تفکیک شدهاست: 1)تحریم بر کل اجرا اثر بگذارد، 2)تحریم بر جزئی از اجرا اثر بگذارد و اجرا غیرقابلتفکیک باشد، 3)تحریم بر جزئی از اجرا اثر بگذارد و اجرا قابلتفکیک باشد.https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_242098_05dea936596abde9fd5a242e44203402.pdfموسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیپژوهشنامه بازرگانی1735-0794249620200922The Effect of ICT Development on Market Share of Member Countries of OPEC of Non-Oil Exports of the Worldتأثیر شاخصهای توسعۀ فناوری اطلاعات و ارتباطات بر سهم بازار کشورهای عضو اوپک از صادرات غیرنفتیِ جهان119146242099FAبهناز خوش طینتگروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بویین زهرا، ایرانابوالفضل شاهآبادیگروه اقتصاد دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایرانپریسا شهی دزفولیان شهی دزفولیانگروه مدیریت، واحد بوئین زهرا، دانشگاه آزاد اسلامی، بوئین زهرا، ایرانعلی مرادیکارشناس ارشد اقتصاد ،ایرانJournal Article20181112The development of non-oil exports in oil-exporting countries is one of the policy priorities in order to achive balanced development. However, achieving this important, requires the creation of different infrastructures that the development of information and communication technology is one of the most important of them. In this regard, the present study attempted to examine the impact of ICT development on the market share of OPEC member countries from global exports during the period 2017-2007. In order to achieve this goal, the research model using panel data and GMM method. The results showed that the effect of ICT development indicators (access, use and skill) on the market share of selected countries of non-oil exports of the world has been positive and significant. Also, the effect of control variables including per capita production and real exchange rate on the market share of selected countries of non-oil exports of the world has been positive and significant.توسعه صادرات غیرنفتی در کشورهای متکی به صادرات نفت از جمله اولویتهای سیاستگذاری جهت نیل به توسعه متوازن است. اما، دستیابی به این مهم نیازمند ایجاد زیرساختهای مختلف است که توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات از مهمترین آنها بهشمار میرود. در این راستا، تحقیق حاضر سعی نمود تأثیر شاخصهای توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات بر سهم بازار کشورهای عضو اوپک از صادرات غیرنفتی جهان را طی دوره 2017-2007 بررسی نماید. بهمنظور دستیابی به این هدف، مدل تحقیق با استفاده از دادههای تابلویی و به روش گشتاورهای تعمیمیافته برآورد گردید، نتایج نشان داد، تأثیر شاخصهای دسترسی به فناوری اطلاعات و ارتباطات، مصرف فناوری اطلاعات و ارتباطات و مهارت استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات بر سهم بازار کشورهای منتخب از صادرات غیرنفتی جهان طی دوره مورد مطالعه مثبت و معنادار بوده است. همچنین، تأثیر متغیرهای کنترل شامل تولید سرانه و نرخ ارز واقعی بر سهم بازار صادرات غیرنفتی مثبت و معنادار بوده است.https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_242099_690093e61f1df74b67f9c09f6de55263.pdfموسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیپژوهشنامه بازرگانی1735-0794249620200922Modeling the Credit Risk Assessment of the Clients of the Export Guarantee Fund of Iran (EGFI) Using Machine Learning
Methods and Neural Networkتعیین ریسک اعتباری مشتریان موسسات بیمه اعتبارصادراتی در صندوق ضمانت صادرات ایران با استفاده از روشهای یادگیری ماشین و شبکه عصبی147188242100FAمحسن مهرآرااستاد گروه اقتصادنظری دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران،تهران، ایران (نویسنده مسئول مقاله)قهرمان عبدلیاستادگروه اقتصاد بین رشته ای دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران، ایرانمهرداد پارسامنشدانشجوی دکتری علوم اقتصادی- گرایش مالی- پردیس البرز دانشگاه تهران0000-0001-7809-1350Journal Article20181227One of the most important issues that credit & financial institutions are faced with, is the probability of non-fulfillment of obligations by the receivers of credit facilities on due dates. With an accurate forecast of risks, we will not only be able to do the relevant estimation of the premium and the percentage of required collaterals more precisely, we will also witness a meaningful decline in the volume of claims related to non-fulfillment of obligations covered under credit guarantees, a decrease in the debt recovery costs and increased efficiency, which all together, will pave the ground for more competitive operation of credit institutions. This research has been conducted with the aim of modeling the credit risk assessment of the clients of the Export Guarantee Fund of Iran (EGFI) using Kernel Support Vector Machines (KSVM- SVM) and Group Method Data Handling (GMDH) . The results of this research indicate that in credit risk assessment of the applicants of credit facilities, the KSVM based modeling is more reliable and accurate in comparison with other studied models. Also with regards to the model’s output ratios, 5 variables such as history of company (years in operation since foundation), credit tenor (term of the credit received), average of export operations (amount of exports made by the company since foundation), payment records and the company’s turnover and its balance of debt (financial stability of the client) have the highest impacts on the client’s credit assessment.یکی از مهمترین مسائلی که مؤسسات مالی و اعتباری با آن مواجه میباشند، احتمال عدم ایفای تعهدات از سوی دریافتکنندگان اعتبارات میباشد. با پیشبینی ریسک، ضمن برآورد حقبیمه و وثیقه مناسب، خسارات ناشی از نکول مشتری و هزینه پیگیری وصول مطالبات به طور معنیداری کاهشیافته و ضمن افزایش کارایی، زمینه رقابتپذیری موسساتاعتباری نیز فراهم میگردد. هدف از انجام این پژوهش، سنجش ریسک اعتباری مشتریان صندوق ضمانت صادرات ایران با رویکرد دادهکاوی و با استفاده از روشهای ماشین بردار پشتیبان (SVM<sup><sup>[1]</sup></sup>،KSVM<sup><sup>[2]</sup></sup>) و شبکه عصبی با الگوریتم یادگیری <sup><sup>[3]</sup></sup>GMDH میباشد. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که در ارزیابی ریسک اعتباری متقاضیان تسهیلات اعتباری، روش KSVM نسبت به سایر مدلهای بررسی شده از قابلیت و دقت بالاتری برخوردار میباشد. همچنین پنج متغیر سابقهشرکت (سابقه فعالیت شرکت از زمان تاسیس)، مدت اعتبار (طول دوره اعتبارماخوذه)، میانگین صادرات (حجم فعالیت صادراتی شرکت طی سالهای متمادی)، نحوه ایفای تعهدات و گردش حساب بانکی به مانده تعهدات (درجه استحکام مالی مشتری) به ترتیب بیشترین تاثیر را در ارزیابی اعتبار مشتریان دارا میباشند.
<br clear="all" />
<sup><sup>[1]</sup></sup>. Support Vector Machines
<sup><sup>[2]</sup></sup>. Kernel Support Vector Machines
<sup><sup>[3]</sup></sup>. Group method data handeling
https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_242100_7d90c037983995c341c64158b1118f3a.pdfموسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیپژوهشنامه بازرگانی1735-0794249620200922Legal Risks of Electronic Signature And It's Legal Requirements of Repariationخطرات حقوقی امضای الکترونیکی و الزامات قانونی پیشگیری از آنها: مطالعه تطبیقی در حقوق ایران و آمریکا189224242101FAمحسن صادقیدانشیار حقوق خصوصی دنشگاه تهرانمهدی ناصردانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشگاه علوم قضاییJournal Article20181007According to the Electronic Commerce Act of Iran of 1382, the Ministry of Industry, Mine and Trade (the Ministry of Commerce) is responsible for expanding e-commerce in the country. One of the requirements for implementing this policy is the expansion of electronic signatures. In addition to the technical and economic infrastructure, legal aspects are also undeniable because the signatories should be familiar with their rights and duties towards this type of signature. Electronic signatures are divided into two generic digits, common and binary. Binary signatures are a simple form of electronic signatures that have been used in online sales, transactions that are not sensitive and used in electronic procedures. Digital signatures are generally divided into two types of biometrics and digitization in a special sense. Its biometric type has been used extensively in the legal system of Iran and is legally accepted in almost all aspects of the legal system, including electronic filing, registration of intellectual property and transactions, and its digital form in the US legal system is used as the main tool for concluding intelligent contracts in the new exchange trading system. The question we are looking at in this article is whether the Iranian legal system has clear and practical rules for electronic signature types. The hypothesis of this paper is a negative answer to the above question. This article is presented in a comparative manner in three sections: Electronic Signature Review in the United States, Iran, and Electronic Signature Scoring.مطابق قانون تجارت الکترونیکی ایران مصوب 1382، وزارت صنعت، معدن و تجارت (وزارت بازرگانی سابق) متولی گسترش تجارت الکترونیکی در کشور است. یکی از ملزومات تحقق این سیاست، گسترش امضای الکترونیکی میباشد. برای گسترش این امضا علاوه بر زیرساخت های فنی و اقتصادی، جنبههای حقوقی نیز اهمیت دارد؛ زیرا صاحبان امضا باید با حقوق و تکالیف خود نسبت به این نوع امضا آشنا باشند. امضای الکترونیکی به دو گروه باینری و دیجیتالی به معنای عام تقسیم میگردد. امضاهای باینری صورت ساده از امضاهای الکترونیکی میباشند که در خرید و فروشهای اینترنتی، انجام معاملات فاقد حساسیت و در دادرسی الکترونیکی نیز مورد استفاده قرار میگیرند. امضاهای دیجیتالی در معنای عام به دو نوع بیومتریکی و دیجیتالی در معنای خاص تقسیم میشوند. نوع بیومتریکی آنها در نظام حقوقی ایران کاربرد فراوان داشته و در بیشتر جنبههای حقوقی این نظام از جمله ثبت الکترونیکی اسناد، ثبت مالکیتهای فکری و انجام معاملات، مورد پذیرش قرار گرفته است. نوع دیجیتالی آن در نظام حقوقی آمریکا بهعنوان اصلیترین ابزار انعقاد قراردادهای هوشمند در نظام نوین مبادلاتی به کار گرفته میشود. سوالی که در این مقاله به دنبال آن هستیم این است که آیا نظام حقوقی ایران دارای مقررات روشن و کاربردی در زمینه انواع امضای الکترونیکی است یا خیر؟ فرضیه اثبات شده این نوشتار، پاسخ منفی به سوال فوق است. این مقاله با روش کتابخانهای و تطبیقی در سه بخش به بررسی امضای الکترونیکی در آمریکا، ایران و درجه بندی امضای الکترونیکی پرداخته است.https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_242101_b65ca8fd4093ca0eb8362ecc5dac6952.pdfموسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیپژوهشنامه بازرگانی1735-0794249620200922Rethinking the Relation Between Lex Societatis and Nationality of Companyبازاندیشی نسبت قانون اعمال پذیر بر شرکت با تابعیت شرکت225254242104FAسعید حقانیاستادیار گروه حقوق خصوصی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20181114Issues relating to constitution, functioning and dissolution of corporations within an international framework are generally governed by lex societatis. In order to determine lex societatis, legal systems apply either incorporation or seat test. As the same tests are used to ascertain nationality of companies, there is some confusion between two concepts of nationality and lex societatis. Indulged in such misunderstanding, Iranian lawyers consider the article 591 of Iranian Commercial Code and the article 1 of Companies Registration Act as contradictory. They consequently endeavor to resolve the conflict thereof. <br />A historical study of concurrent rules in European laws throws some light on the problem. The enquiry shows that there is no real opposition between aforesaid articles. In one hand, article 591 of Commercial Code encompasses nothing but a conflict of laws rule (lex societatis). on the other hand, article 1 of Companies Registration Act asserts a substantive rule on the nationality of companies. <br /> مسائل مربوط به تشکیل، فعالیت و انحلال شرکتها مسالهی تعیین قانون اعمالپذیر بر شرکت را پیش میکشند. برای تعیین این قانون سیستمهای حقوقی مختلف اصولاً از یکی از دو معیار اقامتگاه و محل تاسیس شرکت بهره میبرند. استفاده از این معیارها در تعیین تابعیت شرکت ناخواسته موجب درهمآمیختن دو مفهوم تابعیت شرکت و قانون قابل اعمال بر شرکت شده است. بدین ترتیب، حقوقدانان ایرانی ضمن متعارض دانستن مادهی 591 قانون تجارت و مادهی یک قانون ثبت شرکتها سعی در حل این تعارض نمودهاند.<br /> نگاهی به حقوق اروپای قارهای بهعنوان الگوی اقتباس مقررات یادشده نشان از آن دارد که تعارض یاد شده واقعی نیست. مادهی 591 قانون تجارت دربردارندهی قاعدهی حل تعارض شرکتی بوده و ارتباطی به بحث تابعیت شرکت ندارد. در نقطهی مقابل نیز مادهی یک قانون ثبت شرکتها مختص تابعیت شرکت بوده و ارتباطی به قانون اعمالپذیر بر شرکت ندارد.https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_242104_48b8cd94f4b13febb94aa8cd6bd70776.pdf