موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیپژوهشنامه بازرگانی1735-0794197620151201Product Market Power, Industry Structure
and Corporate Earnings Managementبررسی پایداری سود، ساختار صنعت و قدرت بازار در بورس اوراق بهادار تهران12815679FAمهدی مشکیاستادیار گروه حسابداری،دانشگاه پیام نور گیلان، رشت، ایراناکبر دلیریانکارشناس ارشد حسابداری، دانشگه پردیس بینالملل،دانشگاه گیلان، رشت،ایرانJournal Article20151221In this study, the relationship between market power and industry-level competition with earnings sustainability were investigated. The purpose of this study was to evaluate the market power and industry-level competition and earnings sustainability in listed companies on the Tehran Stock Exchange. To achieve this goal, the Herfindahl-Hirschman Index, Lerner and Adjusted Lerner index as competition measures were considered. Our sample consists of 155 firms for the period 1386 to 1391. In addition, there is an inverse relationship between the Lerner Index and earnings stability, can mean the direct relation between the level of competitiveness and sustainability of benefits should be considered.هدف از این تحقیق، بررسی قدرت بازار محصول و سطح رقابتپذیری صنعت و پایداری سود در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. برای دستیابی به این هدف، شاخص هرفیندال- هیرشمن، شاخص لرنر و شاخص لرنر تعدیل شده بهعنوان معیارهای رقابت و قدرت بازار در نظر گرفته شد. نمونه مورد بررسی، شامل 155 شرکت در دوره زمانی 1391- 1386 است. نتایج حاصل از آزمون فرضیههای پژوهش به روش دادههای ترکیبی بیانگر این است که بین شاخص هرفیندال- هیرشمن بهعنوان شاخص تمرکز صنعت با پایداری سود شرکتهای مورد بررسی رابطه معکوس وجود داشته و افزایش رقابت منجر به بهبود پایداری سود میشود. افزون بر این وجود رابطه معکوس بین شاخص لرنر تعدیل شده با پایداری سود، میتواند به معنای وجود رابطه مستقیم بین سطح رقابت و میزان پایداری سود تلقی شود. https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_15679_ce817d678fbff6a10ae8fe9e643e7854.pdfموسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیپژوهشنامه بازرگانی1735-0794197620151201The Rights of Credit Issuing Bank in Supposing of Beneficiary’s Fraudحقوق بانک گشاینده اعتبارسنجی در فرض تقلب ذینفع295015681FAهمایون مافیدکترای حقوق تجارت بینالملل،دانشیار دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداریراضیه عبدالصمدیعضو هیات علمی دانشگاه اشرفی اصفهانیJournal Article20151221One of the most widespread tools of payment in international contract is to pay by documentary credits. Because, it provides for the parties to the transaction the greatest guarantee and the numerous risk of international transaction will be decreased due to the existence of independent character of documentary credits in this kind of payment. According to this feature openers of credit have to perform their obligation to the payment of documentary credit money and the objections relating to the basic legal contract cannot be invoked against the beneficiary of this document. In this article we intend to review the rights of opener’s credit in case that the beneficiary defrauded and the opener due to hidden fraud has paid its money or where the holder of documentary credit is a <em>bona fide </em>person and the opener is bound versus him to pay money. The analysis of parties’ contract of documentary credits and suggestions to protect the rights of credit opener is the subject of present researchاعتبارات اسنادی یکی از رایج ترین روشهای پرداخت قراردادهای بین المللی است . زیرا بیشترین تضمین را برای طرفین معامله ایجاد می کند و ریسک فراوان معاملات بین المللی، به واسطه وجود وصف تجریدی اعتبارات اسنادی در این روش پرداخت به نحو چشمگیری کاهش می یابد. به موجب این وصف گشایندگان اعتبار بایستی تعهد خود را مبنی بر پرداخت وجه اعتبار اسنادی انجام دهند و ایرادات مربوط به قرارداد حقوقی پایه یعنی قراردادی که اعتبار اسنادی به منظور ایفای تعهدات ناشی از آن شکل گرفته است در مقابل ذینفع این سند قابل استناد نیست.<br /> در این نوشتار، بر آن هستیم تا به بررسی حقوق بانک گشاینده اعتبار در فرضی بپردازیم که ذینفع مرتکب تقلب شده است وبانک گشاینده به دلیل مکتوم بودن تقلب وجه آن را پرداخته است یا در جایی که دارنده اعتبار اسنادی، شخص با حسن نیت بوده و بانک گشاینده در برابر او ملزم به پرداخت وجه اعتبار می باشد. تحلیل روابط طرفین قرارداد اعتبار اسنادی و راهکارهای حفظ حقوق گشاینده اعتبار موضوع مقاله حاضر است. <br /> https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_15681_63790a9b51ff0f512bbe6b4bae2b151c.pdfموسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیپژوهشنامه بازرگانی1735-0794197620151201Assessing the Competitiveness of Copper Industry
(A Case Study of National Iranian Copper Company)ارزیابی توان رقابتی صنعت مس ایران (مطالعه موردی شرکت ملی مس ایران)518215682FAابراهیمعلی رازینیعضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، دانشکده مدیریت و حسابداری،گروه مدیریت صنعتیمحمد راستیعضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیJournal Article20151221Copper consumption is highly correlated with industrial production and exports of copper generates substantial foreign exchange. Thus, the competitiveness of this industry is important to evaluate this matter, unit cost indicators were used to show domestic and export competitiveness and comparative advantage of the industry. The effects of targeting subsidies and the increase in exchange rato were also simulated.با توجه به نقش گسترده مس در توسعه اقتصادی جوامع و همبستگی بسیار آن با رشد تولیدات صنعتی، صنعت مس ایران میتواند نقش مهمی در توسعه اقتصادی کشور ایفا نموده و به یکی از عمدهترین منابع ارزآور کشور تبدیل شود؛ بنابراین، توجه به این صنعت امری ضروری و اجتنابناپذیر است. از اینرو، در این مقاله کوشیده شده است تا توان رقابت صنعت مس ایران (مطالعه موردی شرکت ملی مس ایران) ارزیابی شود و برای ارزیابی و محاسبه توان رقابتی و رقابتپذیری از شاخصی به نام نسبت هزینه واحد (UC) استفاده شده است. این شاخص نیز خود به سه شاخص دیگر (توان رقابت داخلی، توان رقابت صادراتی و مزیت نسبی) تقسیم میشود. در این گزارش، ابتدا سه شاخص مذکور برای شرکت ملی مس ایران محاسبه شده و سپس، با استفاده از آنها توان رقابتی این شرکت ارزیابی شده است. همچنین، آثار اجرای طرح هدفمندی یارانهها، افزایش نرخ ارز و کاهش نرخ تعرفهها بر توان رقابتی این شرکت نیز بررسی و تحلیل شده است. نتایج این پژوهش دلالت بر آن دارد که در صورت اجرای همزمان طرح کامل هدفمندی یارانهها (حذف کل یارانه انرژی) و افزایش نرخ ارز، امکان توان رقابتی بسیار مناسب و بالایی برای شرکت ملی مس ایران تا سطح 0/69 در سال 1390 و 0/45 در سال1391 وجود داشته است.https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_15682_f362d7bb5d30bbd453acddec6244bcad.pdfموسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیپژوهشنامه بازرگانی1735-0794197620151201Oil Price Shocks and Economic Fluctuations
in Iran in Context of a New Keynesian Open Economy Modelتکانههای قیمت نفت و نوسانات اقتصادی در ایران در چارچوب مدل اقتصاد باز کینزی جدید8311415683FAمریم فرجیدانشجوی دکترای اقتصاد، دانشگاه الزهرازهرا افشاریاستاد اقتصاد، دانشگاه الزهراJournal Article20151221Oil is one of the main revenue resource and the fundamental input in production process in oil exporting countries; so that oil price fluctuations can cause instability in the key macroeconomic variables in an oil-rich country like Iran. In this paper, to investigate the effect of oil price shocks on the macroeconomic variables of Iran, a Multi Sectors Dynamic Stochastic General Equilibrium model, with emphasis on optimization of oil sector as a producing sector and considering the subsidy of oil price is designed. Furthermore the current study pays special attention to lack of law of one price as a main source of inefficiency in developing open economies. This is done via modeling of import sector and including those importers who are capable of setting their prices. The impact of oil price shocks on the Dynamics of the economic variables is considered in the 1988:1-2011:1 period. For this purpose, the Bayesian approach is used to estimate the model. The impulse response functions show that immediately after an oil price shock, capital and output increase in the oil sector while, in the non-oil sector the result is reverse. Furthermore, GDP, consumption and inflation increase, while the real exchange rate decreases immediately, And then all of the variables converge to their steady state valuesنفت یکی از منابع مهم درآمد و همچنین یکی از مواد اولیه اساسی در فرایند تولید کشورهای صادرکننده نفت محسوب میشود؛ بهگونهایکه نوسانات قیمت آن میتواند سبب بیثباتی متغیرهای کلیدی کلان اقتصادی کشور نفتخیزی همچون ایران شود. در این مقاله، با هدف بررسی تأثیر تکانههای قیمت نفت بر نوسانات متغیرهای اقتصاد کلان ایران، یک مدل تعادل عمومی پویای تصادفی چندبخشی با تأکید بر بهینهسازی بخش نفت بهعنوان بخشی تولیدی و لحاظ یارانه بر قیمت نفت طراحی شده است. همچنین، عدم برقراری قاعده قیمتهای واحد ــ بهعنوان منشأ مهم عدمکارایی در اقتصاد باز درحالتوسعه ــاز طریق مدلسازی بخش واردات و درنظر گرفتن واردکنندگانی مورد توجه قرار گرفته که توان قیمتگذاری دارند. در این مقاله، با بهکاربستن رویکرد بیزی، به بررسی اثرات تکانههای قیمت نفت بر پویاییهای متغیرهای اقتصادی در دوره زمانی 1367 تا 1390 پرداخته شده است. نتایج حاصل از توابع واکنش آنی مدل نشان میدهد تکانه قیمتی مثبت نفت در ابتدا باعث افزایش سرمایه و تولید در بخش نفت و کاهش این دو متغیر در بخش غیرنفتی شده و تولید ناخالص داخلی، مصرف و تورم را افزایش داده است. همچنین، موجب کاهش نرخ ارز حقیقی شده و با گذشت زمان، تمام متغیرها بهسوی مقدار باثبات خود همگرا شدهاندhttps://pajooheshnameh.itsr.ir/article_15683_6c7b524111ca90dcba0431f4ce116e7d.pdfموسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیپژوهشنامه بازرگانی1735-0794197620151201The Effect of Economic Security on Gross Domestic Product
in Selected Countries of G77تأثیر امنیت اقتصادی بر تولید ناخالص داخلی کشورهای منتخب G7711515015687FAابوالفضل شاهآبادیدانشیار گروه اقتصاد دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی،دانشگاه الزهرا، تهران0000-0002-9316-8296بهزاد امیریدانشجوی دکترای اقتصاد، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایرانهانیه ثمریکارشناس ارشد علوم اقتصادی، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی ، دانشگاه بوعلی سینا، همدان،ایرانJournal Article20151221Improving economic growth and study the factors affecting production has been one of the main concerns of economists in any period of time, especially in recent decades. Recently, improving the relationship between people and reduce the possibility of conflicts in human relations have been considered by institutional economists. Having desirable economic growth has been one of precedences any economic regime. In order to achieve this goal, economists have tried determining effective factors on production. First there was most emphasis on capital and labor but gradually, institutional factors such as economic security being introduced as one of determining factors of economic growth. In this regard, we investigate effect of economic security on gross domestic product among selected countries of G77 for period 1996-2011. The results show that effect of economic security on gross domestic product of surveyed countries is positive and significant. Also, the variables of capital stock, human capital, FDI stock and natural resources have positive and significant effects on gross domestic production.بهبود رشد اقتصادی و بررسی عوامل مؤثر بر تولید یکی از دغدغههای اصلی اقتصاددانان در هر برهه زمانی ــ بهویژه در دهههای اخیر بوده و بهبود روابط انسانی و کاهش احتمال بروز اختلافات در این روابط مورد توجه اقتصاددانان نهادگرا قرار گرفته است. بنابراین، داشتن رشد اقتصادی مطلوب همواره یکی از اولویتهای هر نظام اقتصادی بوده و در این میان، اقتصاددانان کوشیدهاند با تعیین عوامل مؤثر بر تولید، این هدف را محقق سازند. در ابتدا بیشترین تأکید بر سرمایه فیزیکی و نیروی کار بود. اما بهتدریج عوامل نهادی از جمله امنیت اقتصادی نیز بهعنوان تعیینکننده تولید ناخالص داخلی مطرح شدند. در همین راستا، در این مطالعه تأثیر امنیت اقتصادی بر تولید ناخالص داخلی کشورهای منتخب عضو جنبش عدم تعهد طی بازه زمانی 1996-2011 بررسی شده و نتایج این پژوهش، نشانگر تأثیر مثبت و معنادار متغیر امنیت اقتصادی بر تولید ناخالص داخلی کشورهای مورد بررسی است. همچنین، تأثیر متغیرهای انباشت سرمایه فیزیکی، سرمایه انسانی، انباشت سرمایهگذاری مستقیم خارجی و ثروتهای طبیعی بر تولید ناخالص داخلی، مثبت و معنادار است.https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_15687_51b416bcf4ee325e1d6050d4851d2708.pdfموسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیپژوهشنامه بازرگانی1735-0794197620151201Legal Bases of Trade Mark Protectionمبانی حقوقی حمایت از علائم تجاری: نگاهی نقادانه به رای صادره در پرونده شرکت امریکایی هرشی و شرکت ایرانی شکوپارس15118015688FAمحسن صادقیعضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی( موسسه حقوق تطبیقی) دانشگاه تهرانروحاله طاهریفرددانشجوی ارشد رشته حقوق شرکتهای تجاری دانشگاه علوم قضاییJournal Article20151221Trade marks have basically come into view following the boom in commercial transactions and competition among enterprises and companies. It is claimed that domestic and foreign protections of the trademarks play significant roles in the economic improvement and development of countries. However, research has shown that in Iran, there are some shortcomings in the legal protection of trademarks. The obstacles to legal protection of trade marks involve: lack of specialized courts on trade marks, little knowledge of judges, absence of specialized journals and the weakness of the institutions supporting consumers’ rights. Faced with large amounts of domestic products and increased competition among enterprises and companies on the internal and international level show the necessity of the legal protection of trade marks. With respect to the importance of trade marks in today’s industrial world, this article tries to consider two legal bases of trademark protection. Laws related to trademarks have two main bases. The first basis is protection of the trademark owner and the second is protection of the consumer affected by trademarks. Thus, legal concepts of right of priority, unfair competition, bad faith, well-known marks and so on are included in these two bases. In addition, a legal case including an inferior court’s and appeal court’s verdict are analyzed based on the bases mentioned above.علائم تجاری اساساً در پی رونق تبادلات تجاری، رقابت میان بنگاهها و شرکتهای تجاری ظهور کرد. از آنجا که ادعا میشود حمایتهای داخلی و خارجی از علائم تجاری نقش پررنگی در پیشرفت و توسعه اقتصادی کشورها دارد، تحقیقات انجامشده نشان میدهد ایران در زمینه حمایت حقوقی از علائم تجاری ضعفهای بسیاری دارد. موانع موجود بر سر راه حمایت حقوقی از علائم تجاری در ایران عبارتند از: عدم وجود شعب تخصصی، دانش کم دادرسان، نبود نشریات تخصصی در حوزه علائم تجاریو ضعف نهادهای حامی حقوق مصرفکننده.مواجهه با انبوه تولیدات داخلی و افزایش رقابت میان بنگاهها و شرکتهای تجاری در داخل و در سطح بینالملل قطعاً ضرورت حمایت حقوقی از علائم تجاری را بیشتر میکند. با توجه به ارزش و اهمیت علائم تجاری در دنیای صنعتی امروز، این مقاله به مبانی حقوقی حمایت از علائم تجاری میپردازد. حقوق مربوط به علائم تجاری دو مبنای اصلی دارد که بهسختی میتوان مبنای دیگری پیدا کرد. مبنای اول، حمایت از صاحب علامت تجاریو مبنای دوم حمایت از مصرفکننده در ارتباط با علامت تجاری است. بنابراین، مفاهیم حقوقی حق تقدم، رقابت غیرمنصفانه، سوءنیت، حمایت مضاعف از علائم مشهور و... داخل دایره این دو مبنا قرار دارند.https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_15688_03a66afe156f60fbe57cc1a4533b2b27.pdfموسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیپژوهشنامه بازرگانی1735-0794197620151201Legal Bases Ruling on the One Man`s Companyقواعد حقوقی حاکم بر شرکتهای تجارتی تکنفره18121015689FAآرش بادکوبههزاوهدانشجوی کارشناسیارشد حقوق خصوصی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانJournal Article20151221The new bill of trade act has allowed the establishment of one man`s company in the form of limited company. These companies may look contrary to the rules governing the corporation contract. Is this in line with needs of trade activists and how can such companies be compared to corporation contracts is the subject of this article. We also look at the company act of India and China. Meaning, history and the way of founding and managing these companies and legal bases of these companies are also discussed. لایحه جدید قانون تجارت با اقتباس از قوانین تجارتی خارجی به افراد اجازه داده است در قالب شرکت با مسئولیت محدود، شرکت تکنفره تأسیس کنند؛ شرکتی که ظاهراً با قواعد حاکم بر عقد شرکت متعارض بهنظر میرسد. بنابراین، ابتدا باید پرسید آیا این اقدام قانونگذار صحیح و مطابق واقعیت امور و نیازهای فعالان تجارتی است یا خیر؛ و چگونه میتوان تشکیل شرکت تکنفره را با واقعیت عقد شرکت و اثر آن تطبیق داد. در این مقاله فرض بر این است که اقدام قانونگذار، منطقی بوده و مبنای حقوقی دارد. همچنین، این مقاله نگاهی دارد به شرکتهای تکنفره در قانون شرکتهای کشورهای هند و چین. بنابراین، بخش اول مقاله به مفهوم، تاریخچه و نحوه تأسیس و اداره شرکت تکنفره و بخش دوم به مبنای حقوقی این شرکتها اختصاص دارد.https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_15689_4b6cbb47d176b27078b4ccfb374d5a38.pdf