موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیپژوهشنامه بازرگانی1735-0794135220090701ELECTRONIC COMMERCE / ELECTRONIC BUSINESS / HINDRANCES /
MASTER PLANS / IRANIAN HAND-WOVEN CARPETبررسی موانع و ارائه راهکارهای بکارگیری تجارت الکترونیکی در زمینه توسعه صادرات فرش دستباف ایران13413779FAاحمد جعفرنژاددانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانعلی سجادیپناهدانشجوی دکتری دانشگاه دفاع ملیسیدرحیم صفوی میرمحلهدانشجوی کارشناس ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه تهرانمهدی اجلیکارشناس ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه تهرانJournal Article20150722Some quandaries in marketing and proffering after-sale services to the customers in the global marts have brought about numbers of predicaments for the Iranian hand-woven carpet industry practitioners. Although Iranian carpet is an original product, we have witnessed a downfall in the Iranian hand-woven carpet industrial manufacturing and export during the past years. Hence our status is beneath those of outlandish entities. Some exertions have been made in this article to probe dissimilar electronic commerce blueprints and the pertinent perusals to avail electronic-based applications in order to offer a template in the Iranian hand-woven carpet export field. Questionnaires have been used while taking account of the 5-point Likert spectrum and 3 symbolizing the index of the proposed factors of the blueprint to pinpoint the electronic commerce impediments of the Iranian hand-woven carpet to pave the way for submission of master plans to the Iranian hand-woven carpet exporters to ameliorate the status of this priceless commodity globally to make it achieve its lost status. The electronic commerce impediments in the Iranian hand-woven carpet export have been offered in prioriti zed manner as follows:1.thepredicaments of the data infrastructure 2.quandaries of the legal, warranted and security matters 3. The behavioral, cultural, educational and human-prone infrastructure plights 4. Problems of excise, trade and customs office infrastructure 5. Internet complications 6. Orismological and hardware difficulties 7. Fiscal and software dilemmas.وجود برخی مشکلات در زمینه بازاریابی، عرضه و ارائه خدمات پس از فروش به مشتریان در بازارهای جهانی باعث شده تا مشکلات زیادی برای دست اندرکاران صنعت فرش دستباف ایران ایجاد شود و علی رغم عرضه محصولی اصیل، شا هد سیر نزولی تولید و صادرات فرش دستباف ایران در سال های اخیر باشیم و به طور کلی نسبت به دیگر رقبای خارجی در جایگاه پائین تری قرار گیریم. در این تحقیق سعی شده است که با بررسی مدل های مختلف تجارت الکترونیکی و مطالعات صورت گرفته در این زمینه، نحوه به کارگیری و مزایای استفاده از سیستم های مبتنیبر آن ، مدلی برای موانع تجارت الکترونیکی در زمینه صادرات فرش دستباف ایران پیشنهاد و به عنوان شاخص از طریق پرسشنامه و با در نظر گرفتن طیف پنج نقطه ای لیکرت و 3 عوامل مربوط به مدل پیشنهادی، موانع موجو د در سر راه تجارت الکترونیکی در زمینه صادرات فرش دستباف ایران مشخص و با ارائه راه کارها و پیشنهاداتی برای صادرکنندگان فرش، قدمی هر چند کوچک و ناچیز در جهت رشد و اعتلای این کالای ارزشمند در جهان و دستیابی به موقعیت از دست رفته آن، حاصل شود . در نهایت موانع ت جارت الکترونیکی در زمینه صادرات فرش دستباف ایران به ترتیب اولویت به صورت زیر تعیین شدند : ۱‐ مشکلات و موانع مربوط به زیرساختار اطلاعاتی ۲‐ مشکلات مربوط به زیرساختارهای قانونی، حقوقی و امنیتی ۳‐ مشکلات و موانع زیرساختار انسانی، آموزشی، فرهنگی و رفتاری ۴‐ مشکلات مربوط به زیرساختارهای گمرکی، بازرگانی و مالیاتی ۵‐ مشکل اینترنت ۶‐ مشکلات مربوط به زیرساختارهای فنی و سخت افزاری ۷‐ مشکلات مربوط به زیرساختارهای مالی و نرم افزاری.https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_13779_ab6888a721aedd551222ea14c724f4ff.pdfموسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیپژوهشنامه بازرگانی1735-0794135220090701The Impact of Brain Drain on Economic Growth
(A case study of Iran)اثر مهاجرت مغزها بر رشد اقتصادی (مطالعه موردی ایران)356313780FAابوالفضل شاهآبادیعضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینارقیه پوراندانشجوی کارشناس ارشد علوم اقتصادی دانشگاه بوعلی سیناJournal Article20150722We focus on the impact of brain drain on economic growth of Iran in during 1338- 1385. We use the U. S statistical yearbooks of the immigration. Theorical and empirical literature show that human capital has an important effect on economic growth, and the brain drain as a shortcoming effect on human capital formation, has inverse effect on economic growth. The empirical results indicate that brain drain has non-linear effect on economic growth of Iran (multiplication of dummy variable of Islamic Revolution and brain drain, and this effect is negative and highly significant. Labor force and moreover domestic and foreign R&D capital stocks and human capital that are important means in knowledge economy, have positive and direct effect in production function of Iran, except the foreign R&D capital stock that is not significant in production function of Iran, others are significantهدف این مطالعه بررسی اثر مهاجرت مغزها بر رشد اقتصادی ایران طی دوره ۱۳۸۵ با استفاده از آمار مهاجرت مغزها از ایران به ایالات متحده آمریکا است . طبق مبانی تئوریکی و مطالعات تجربی، سرمایه انسانی عامل بسیار مهم در رشد اقتصادی است و مهاجرت مغزها به عنوان یک نقص در تشکیل سرمایه انسانی، می توا ند بر رشد اقتصادی تأثیر معکوس داشته باشد. نتایج تجربی این مطالعه بیانگر آن است که تاثیر متقابل متغیر مهاجرت مغزها با انقلاب اسلامی بر رشد اقتصادی منفی و بسیار معنی دار است . به عبارت دیگر مهاجرت مغزها نقش فوق العاده مهم و در عین حال بازدارنده در تولید و رشد اقتصادی ایران دارد . همچنین در کنار عامل تولید نیروی کار، انباشت تحقیق و توسعه داخلی و خارجی و سرمایه انسانی نیز که ابزارهای بسیار مهم حصول به اقتصاد دانش محو ر می باشند، در تابع تولید اقتصاد ایران اثر مثبت و مستقیم دارند و بجز متغیر انباشت تحقیق و توسعه خا رجی که اثر معناداری بر تابع تولید ایران ندارد، سایر متغیرها از سطح معنی داری خوبی برخوردار هستند.https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_13780_192507eac96bfb8b1fdde7e53accd64c.pdfموسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیپژوهشنامه بازرگانی1735-0794135220090701The Effect of Exchange Rate Fluctuations on the Value Added of
Industrial Sector by Use of Purching Power Parity
(Crumm Indexاثرات تغییرات نرخ ارز مبتنی بر نظریه برابری قدرت خرید بر ارزش افزوده بخش صنعت659513781FAحمیدرضا ایزدیعضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهارمریم ایزدیکارشناس اقتصادی مدیریت ارزیابی طرحها،اداره مطالعه بازار،بانک صنعت و معدنJournal Article20150722Fluctuation of exchange rate and its deviation from equilibrium path are one of the most important macroeconomic variables that is affected by different side of economic sectors. Whereas, the Exchange rate fluctuation and its deviation from equilibrium path haven’t the same and similar effects on all of the economic sectors, and considering eminent importance of industrial development on the development of the country; This paper examines and evaluates the exchange rate fluctuation and its deviation from equilibrium path on value added of industrial sectors. So first we calculate deviation of real exchange rate from long run equilibrium path by use of purching power parity (Crumm index) Then, in order to calculate short run exchange rate flactuation, In order to avoid non stationery of some of the variables used in these models, and other problems, we have used a new econometric method; integrated auto regressive distribution lag (ARDL); and then considered the effects of exchange rate fluctuations and its deviation from equilibrium path on value added of industrial sectors by use of model. This paper shows that fundamental hypothesis; posteriori reverse relationship between real exchange rate deviation of equilibrium path and value added of industrial sectors; confirmed in model. Besides every equation, present the reverse relationship between short run exchange rate fluctuation and value added of industrial sectors.نوسانات نرخ ارز و ا نحراف آن از مسیر تعادلی یکی از مهمترین متغیرهای اقتصاد کلان است که از جنبه های گوناگون بخشهای مختلف اقتصاد را تحت تأثیر قرار می دهد . نظر به اینکه نوسانات نرخ ارز و انحراف آن از مسیر تعادلی بر کلیه بخش های اقتصاد، تأثیری مشابه و یکسان ندارد و با توجه به اهم یت شایان توجهی که توسعه صنعتی می تواند بر توسعه اقتصادی کشور داشته باشد، این مقاله به بررسی و ارزیابی اثر نوسانات نرخ ارز و انحراف آن از مسیر تعادلی بر ارزش افزوده بخش صنعت می پردازد. در این مقاله ابتدا انحراف نرخ واقعی ارز از مسیر تعادلی بلندمدت با استفاد ه از نظریه برابری قدرت خرید (استفاده از شاخص کروم) و در مرحله بعد با توجه به ناپایا بودن برخی از متغیرهای مدل با استفاده از روش خود ۱۳۴۰ تأثیر نوسانات نرخ ارز و ‐ برا ی دوره ۱۳۸۶ (ARDL) توضیح با وقفه های گسترده انحراف آن از مسیر تعادلی بر ارزش افزوده بخش صنعت مورد بررسی قرار گرفته است.https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_13781_42b78adadbe792ac18322678653caaa7.pdfموسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیپژوهشنامه بازرگانی1735-0794135220090701Supply Chain Critical Path Excellence: An Innovative Approach
toward Total Supply Chain Management
(Case study: Shahrvand chain store’s supply chain)مسیر تعالی عملکرد زنجیره عرضه: رهیافتی نوآورانه در جهت نیل به مدیریت زنجیره عرضه جامع (مطالعه موردی زنجیره عرضه شرکت شهروند)9712413782FAعزتااله اصغریزادهاستادیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهراناحمدرضا قاسمیدانشجوی دکتری مدیریت تحقیق د رعملیات دانشگاه تهرانJournal Article20150722In resent years, distribution system of goods and services specifically in domestic chain stores lack efficiency and effectiveness according to a developing economy and urban life. One of the best strategies to improve the chain store’s performance is supply chain management (SCM). So this study tries to extend previous SCM approach by presenting a new framework. Relevant researches in this field; emphasized that new dimensions such as supply chain institualization and integration, leadership, culture of competitiveness and knowledge acquisition besides of conventional aspect(such as processes, financial, etc)have positive impact in supply chain performance. In other words this framework contain following steps. First we develop the new approach to calculate the weights of criterion of the SCM excellence model, then, we evaluate the casual relationship between these criterion. Finally we synthesize above mentioned steps to achieve Supply Chain Critical Path Excellence (SCCPEطی سال یان اخ یر، نظام توز یع کالا و بطور اخص فروشگاه ها ی زنج ی ره ای کشور فاقد اثربخشی و کارا یی لازم متناسب با روند رو به رشد شهرنش ینی و اقتصاد در حال توسعه ا ی ران بوده اند. یکی از راهکار های عمل یاتی بهبود عملکرد فروشگاه ها ی زنج ی ره ای، مد یریت زنج ی ره عرضه م ی باشد. از ا ین رو ا ی ن تحق ی ق برآنست که راهکار ها یی عمل ی اتی در جهت بهبود عملکرد زنجیره عرضه در مدل های پیشین ارائه دهد. تحقیقات صورت پذیرفته در ای ن راستا، بر لحاظ ابعاد و مؤلفه ها یی نظی ر رهبر ی، نهادینه ساز ی و یکپارچه ساز ی زنجی ره عرضه، فرهنگ رقابت پذیری و کسب دانش در کنار ابعاد سنتی(نظیر فرایند ها، نتایج مالی، مشتریان،..) در سنجش عملکرد زنج یره عرضه دلالت دارد . از ا ین رو در جهت ترس یم مس یرتعالی عملکرد زنج یره عرضه، در مرحله نخست الگو یی نو ین در تع یین اوزان مع یار ها ی مدل تعالی عملکرد زنج یره عرضه ارائه گردیده است. در بخش بعد به بررس ی روابط علّ ی ماب ین اجزای مدل پرداخته شده است. و در نها یت به تلف یق ا ین دو رو یکرد ر یاضی‐آماری در جهت دستیابی به مسیر تعالی عملکرد زنجیره عرضه پرداخته شده است.https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_13782_844adfeee01ecce3fff1b7e93aa03d43.pdfموسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیپژوهشنامه بازرگانی1735-0794135220090701The Investigation of the Effect of OIC Integration on Economic
Growth of Selected Membersبررسى تأثیر یکپارچه سازی کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامى12516213783FAابوالقاسم مهدویدانشیار دانشکده اقتصاد دانشگاه تهرانحورا مجدرضاییکارشناس ارشد اقتصادیJournal Article20150722Since long trade has been considered as an engine of growth and development , thus playing a significant role in economic activities. In recent years ,after the introduction of "globalization" and elimination of economic and political boundaries, governments have increasingly focused on economic, political and even cultural integrations in order to enter the global markets and benefit from free trade. Many researchers have investigated the effects of integrations on macroeconomic variables such as economic growth of their members and have reached various conclusions by investigating different types of integrations (e.g. North-North agreement , South-South agreement and North-South agreement ). In this study we have investigated the effect of Organization of Islamic Conference as a South - South cooperation on economic growth of its member countries. we have used Badinger’s model to investigate the effect of economic relations on the growth of eight selected countries (Iran, Indonesia, Malaysia, Turkey, Pakistan, Egypt, Saudi Arab and Kuwait) for the period of 1994- 2004. The result indicates that although Organization of Islamic Conference is a cultural integration, commercial relations of these eight prominent countries of the organization have meaningful positive effect on their growth though this influence is not significant. One possible explanation could be the fact that these countries have not yet taken the necessary influential steps towards economic integration.تجارت به عنوان موتور رشد و توسعه در بیشتر جوامع توسعه یافته و حتی درحال توسعه مطرح می باشد. در سال های اخیر با طرح پدیده "جهانی شدن " و کاهش شدید موانع زمانی و مکانی در داد و ستدهای جهانی دولت ها به منظور ورود در بازارهای جهانی و بهره مندی از مزایای تجارت آزاد توجه بیشتری را به یکپارچه سازی های مختلف اقتصادی، سیاسی و حتی فرهنگی معطوف داشته اند. بررسی تأثیر انواع یکپارچه سازی ها بر متغییر های کلان مانند رشد اقتصادی کشورهای عضو، علاوه بر دولت ها مورد توجه بسیاری از محققان اقتصادی نیز قرار گرفته است. در این مقاله ب ا استفاده از مدل بادینگر تأثیر یکپارچه سازی سازمان کنفرانس اسلامی بر رشد اقتصادی هشت کشور منتخب این سازمان (ایران، اندونزی، مالزی، ترکیه، پاکستان، مصر، عربستان و کویت ) در دوره زمانی ۲۰۰۴ ۱۹۹۴ مورد بررسی قرار می گیرد. نتایج حاکی است علیرغم آنکه سازمان کنف رانس اسلامی نوعی یکپارچه سازی فرهنگی است که بر مبنای اشتراکات فرهنگی و ایدئولوژیکی و نه انگیزه های اقتصادی شکل گرفته است، اما تجارتدرون گروهی هشت کشور مورد بررسی، تأثیر مثبت و معنی داری بر رشد آن ها دارد، که البته با توجه به ضرایب بدست آمده میزان این تأثی ر در مقایسه با تجارت کشورهای فوق با سایر کشورها به دلیل عدم تشکیل یکپارچه سازی افتصادی میان هشت کشور مذکور زیاد و درآمد GDP نیست. همچنین بررسی دو شاخص مؤثر و مهم در ایجاد یکپارچه سازی نظیر سرانه در میان کشورهای اسلامی حاکی از آن است که هشت کشور مورد بررسی این تحقیق به لحاظ دو شاخص فوق ازتشابه زیادی برخودار بوده که این امر نیز می تواند تحقق یکپارچه سازی اقتصادی را میان این کشورها امکان پذیر نماید.https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_13783_2b3ec3a54a29af60495ba0c0ab26f299.pdfموسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیپژوهشنامه بازرگانی1735-0794135220090701Simulation of the Impact of E-global Supply Chain Including
Customs, to Enhance the Level of Customers Satisfaction of
Electronic Products by Means of Rosettanetشبیه سازی تأثیر الکترونیکی کردن زنجیره تأمین بین المللی شامل گمرک، در افزایش سطح رضایتمندی مشتریان محصولات الکترونیکی با استفاده ازRosettaNet16318513784FAعیسی نخعی کمالآبادیاستادیار گروه مهندسی صنایع دانشگاه کردستانعبدالرضا ساعیدانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی صنایع دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20150722In this study, the impact of e-global supply chain, including shipper, customs, distributor and retailer on customer satisfaction level is investigated which consists of level of inventory, level of service and bullwhip effect. In this global supply chain, customs is assumed as a bottleneck which causes delay in lead- time of goods from the shipper to the distributor. E-customs could be investigated in different aspects such as e-manifesting and…. Due to some limitations mentioned in paper text, information sharing aspect of e–customs is considered in this research. Meaning that goods receiver, is able to be aware of stages of clearance online, and so knowing the time of goods clearance, this issue is a critical factor in simulation and inventory control in global supply chain. To reach this aim, at first the Rosettanet is introduced as a new model in the scope of e-commercial process in supply chain. Furthermore, to evaluate the influence of e-global supply chain by means of Rosettanet, the simulation technique by using the AWESIM software is applied. The results of simulation show that e-global supply chain highly enhances the level of customer satisfaction.در این تحقیق، تأثیر الکترونیکیکردن یک زنجیره تأمین بینالمللی شامل فرستنده کالا، گمرک و توزیع کننده داخلی و خرده فروش، بر سطح رضایتمندی مشتری، مورد بررسی قرار میگیرد. سه پارامتر به عنوان سطح رضایتمندی مشتری در نظر گرفته شده است که عبارتند از: سطح موجودی زنجیره، سطح سرویسدهی و اثر شلاقی. در این زنجیره تأمین بینالمللی، گمرک به عنوان یک گلوگاه در نظر گرفته شده است، که سبب تأخیرزمانی در رساندن کالا از فرستنده به توزیع کننده می شود . الکترونیکیکردن گمرک می تواند از زوایای م ختلفی مانند مانیفیست الکترونیکی و.. مورد بررسی قرار گیرد. بدلیل محدودیتهای ذکر شده در متن مقاله، گمرک الکترونیکی از جنبه به اشتراکگذاری اطلاعات در این تحقیق مدنظر مراحل ترخیص on-line قرارگرفته است . بدین معنی که دریافت کننده کالا به صورت کالای خود را مشاهد ه کرده ولذا زمان دقیق ترخیص کالای خود را می داند و این موضوع در شبیه سازی و کنترل موجودی زنجیره به عنوان یک فاکتور مهم وارد می شود. بدین منظور،ابتدا در زنجیره تأمین معرفی شده، ودر ا دامه برای اندازه گیری تأثیر الکترونیکیکردن زنجیره تأمین Awesim از تکنیک شبیهسازی با استفاده از نرم افزار ،RosettaNet بینالمللی با استفاده از استفاده می گردد. نتایج حاصل از شبیه سازی نشان داد که الکترونیکی کردن زنجیره، تأثیر محسوسی بر افزایش سطح رضایتمندی مشتری در زنجیرههای بینالمللی می گذارد.https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_13784_1d621c4aa50ed7648bf55efe726cb22b.pdfموسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیپژوهشنامه بازرگانی1735-0794135220090701Recognizing Key Factors for Customer Loyalty Based on FROشناسایی عوامل موثر بر وفاداری مشتریان بر اساس مدل سازمان های پاسخگوی سریع18721013785FAمحمدرضا حمیدیزادهدانشیار دانشگاه شهید بهشتیسیدهمعصومه غمخواریدانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20150722Today, customer loyalty is a key success factor for business. Increasing Customer loyalty, MKT share and profitability will go up. MKT intuition based on planning and related strategies to catch more Customer loyalty will decrease risk and increase long run benefits. The article survey fast response organization based on six competitive dimensions: price, quality, time, services, flexibility, and reliability. Statistical population is Shavand's customer in Tehran. The research used randomly cluster stratified sample which its size is 150 customers. The test results emphasis on six dimensions of fast response organization for Customer loyalty with different preferences.امروزه، وفاداری مشتریان، کلید موفقیت تجاری محسوب می شود . باافزایش وفاداری مشتریان سهم بازار وم یزان سوددهی بنگاه اقتصاد ی بالا می رود. درک بازار با برنامه ریزی و اتخاذ استراتژیهای مناسب جهت وفادار کردن مشتریان و افزایش نرخ وفادا ری آنها منافع بلند مدت برای بنگاه های اقتصادی به وجود می آورد. در این مقاله، مدل سازمان ها ی پاسخگو ی سر یع بر پایه شش بعد رقابتی : قیمت، کیفیت، زمان، خدمات، انعطاف پذیری و قابلیت اطمینان، بررسی و آزمون می شود، لذا سطح وفاداری مشتریان در فروشگاههای زنجیره ای شهروند با توجه به اهمیت توزیع کالا در سطح جامعه و ایجاد فروشگاههای زنجیره ای برای اصلاح نظام توزیع، موردتحلی ل قرار می گیرد. جامعه آمار ی تحق یق مشتریان شرکت شهروند است، نمونه آمار ی مطابق روش خوشه ای طبقه بندی تصادف ی به حجم ۱۵۰ نفر است . براساس تحل یل داده ها : هر یک از ابعادششگانهمدل سازمانها ی پاسخگو ی سر یع بر وفاداری مشتریان شرکت شهروند موثر است . میزان تأثیر ابعاد مدل مذکور بر وفاداری مشتریان شرکت شهروند نیز متفاوت است.https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_13785_4048ac42f62c77fafadc9fa695fc01f0.pdfموسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیپژوهشنامه بازرگانی1735-0794135220090701Proposing a Conceptual Model for Book Purchasing via the
Internet and Evaluation of It in Iran's Universitiesارائه یک مدل مفهومی از خرید اینترنتی کتاب و ارزیابی آن در دانشگاههای کشور21124713786FAمحمود جعفرپوردانشجوی مقطع کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطباییحسین رحمانسرشتعضو هیات علمی گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20150722The main purpose of this research is to provide a conceptual model for Book Purchasing via the Internet (BPI) and evaluate it in Iran. By the nature of the study, a descriptive/survey study was done for this investigation. The model was studied and tested by an investigation about attitudes of universities, professors and students having at least one BPI experiment. Statistical sample is of cluster type and consists of 384 professors and students from 12 universities of the country. Results of the research demonstrated that four hypotheses which are: organizing informative communication, facilitating the process of book selection and access, protecting information security and private sanctum and reducing transaction cost, were accepted respectively by the average score of 73.41, 69.32, 68.65, 65.72 at reliability level of 99%. Meanwhile the index of updated information and the index of discount possibility got the lowest average score among 16 investigated indexes. The variable of organizing informative communication was the only variable that had a meaningful relation to all variables of sex, education and the knowledge of IT and computer application, that shows the importance of this variable. The results also showed that the research hypotheses were accepted by students more extremely than professors.هدف اصلی این مقاله، ارائه و ارزیابی یک مدل مفهومی از خرید اینترنتی کتاب در کشور می باشد که با توجه به ماهیت آن، پژوهشی توصیفی و پیمایشی است . مدل در دانشگاههای کشور و با مطالعه ی نگرش دانشجویان و استادانی که حداقل یکبار تجربه خرید اینترنتی کتاب داشته اند، مورد بررسی و آزمون قرار گرفت . نمونه آماری در این تحقیق از نوع خوشه ای و مشتمل بر ۳۸۴ دانشجو و استاد از ۱۲ دانشگاه کشور بوده است . نتایج نشان داد به ترتیب چهار فرضیه ساماندهی ارتباطات اطلاعاتی، تسهیل روند انتخاب و دستیابی به کتاب، امنیت اطلاعات و حفظ حریم شخصی و همچنین کاهش هز ینههای معامله با کسب ۶۵ در سطح اطمینان ۹۹ درصد تایید شده است . / ۶۸ و ۷۲ /۶۵ ،۶۹/۳۲ ،۷۳/ میانگین نمرات ۴۱ ضمن آن که شاخص به روز بودن اطلاعات، بیشترین و شاخص امکان ارائه تخفیف در انجام معامله، کمترین میانگین نمره را در میان ۱۶ شاخص مورد مطالعه کسب نمودند . همچنی ن متغیر ساماندهی ارتباطات اطلاعاتی، تنها متغیری بوده است که با تمام متغیرهای جنسیت،تحصیلات، میزان آگاهی های فناوری اطلاعات و کاربرد رایانه، رابطه معنی دار داشته است که این نشان دهنده ی اهمیت بسیار بالای این متغیر می باشد . همچنین نتایج نشان داد فرضیه های ت حقیق با شدت بیشتری از سوی دانشجویان نسبت به استادان، مورد تایید قرار گرفته است.https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_13786_b100639cbab8ae0b80f38e80c2f65992.pdf