موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیپژوهشنامه بازرگانی1735-0794155820110601Estimation of Energy Subsidy Targeting on
Commodity Price Indexبرآورد اثرات طرح تحول هدفمندسازی یارانه حامل های انرژی بر سطح قیمت کالاها و خدمات13213690FAزورار پرمهعضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیبهنام ملکیعضو هیات علمی دانشگاهعلی اصغر بانوئیعضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائییعقوب اندایشعضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهوازمهدی کرمیکارشناس وزارت امور اقتصادی و داراییJournal Article20150720countries embracing globalization and in particular, significantly lowering barriers to trade. This paper employs a computable general equilibrium (CGE) model to investigate the welfare impact of tariff liberalization. The Hicksian Equivalent Variation (EV) captures the welfare change. Needed data were obtained from the social accounting matrix of year 2001 in which parameters of model were calibrated accordingly. Three scenarios were examined: import tariff rate reduction on 1) agricultural sector, 2) non-agricultural sectors, and 3) all sectors. All scenarios result in overall economy-wide welfare with respect to the base. The EV increased by nearly 65, 3047, and 3112 billion rials in scenarios 1, 2 and 3 respectively with 100% reductions on import tariffs.JEL Classification: I31 ،R13 ،F13 ،C68. Estimation of Energy Subsidy Targeting on Commodity Price Index Zoroar Permeh, M.A. Behnam Maleki, M.A. Ali –Asghar Banooi, Ph.D. Yaqob Andayesh, M.A. Mehdi Karmi, M.A. Energy / Subsidy / Social Accounting Matrix / Price Index / Families Life Cost The energy subsidy has a remarkable share of GDP (about 10 percent) in Iranian economy, and its reducing affects inflation which its estimation can help policymakers to make the best decision. Thus, this study employs the social accounting matrix in order to study about the inflation effected by increasing the prices of energy. The importance of this method is that we can estimate the exceptional and psychological effects of inflation by regarding the families life cost indicators as much as price indicators in different product sectors. The estimated inflation which is resulted by adjusted prices will be 36.8 percent. Since the amount of energy subsidies and their effects has become a critical problem in Iranian economy, Iranian government, like other countries, must prepare an improved, complete and systematic program regarding financial limitation, a suitable social security system and the improvement of energy consumption function in production and transportation sectors.در این مطالعه با استفاده از ماتریس حسابداری اجتماعی تأثیر اصلاح قیمت یارانه انرژی بر اقتصاد ایران پرداخته شده است. نتایج سناریوهای مورد بررسی افزایش قیمت حام لهای انرژی نشان داد که شاخص قیم تها به میزان 8/ 36 درصد افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین بررسی آثار پرداخت های مستقیم دولت بر تقاضای اقتصاد نشان داد که اگر دولت به هر نفر در خانوارهای دهک های اول و دوم، ماهانه 300 هزار ریال، به هر نفر خانوارهای ده کهای سوم و چهارم 250 هزار ریال و به هر نفر در خانوارهای ده کهای پنجم و ششم 200 هزار ریال پرداخت کند، طرف تقاضای اقتصاد 50 / 1 درصد افزایش خواهد داشت. بررسی شاخص هزینه زندگی خانوارها نشان م یدهد که پرداختی انتقالی دولت به دهک های پایین افزایشهزینه زندگی آ نها را جبران نمی کند و دولت باید حداقل به میزان افزایش در شاخص هزینه زندگی، به این خانوارها پرداخت کند تا بتواند قدرت خرید آن ها را ثابت نگه دارد.https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_13690_8aac24273e65e6cf9257ee6f58030992.pdfموسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیپژوهشنامه بازرگانی1735-0794155820110601E-Commerce Implementation in Iranian SMEsتع یین وضعیت استقرار تجارت الکترونیکی در بنگاه های صنعتی کوچک و متوسط ایران337613691FAمسعود موحدیعضو هیات علمی دانشگاه امام حسین(,ع)Journal Article20150720Small and medium sized enterprises (SMEs) play an important and increasing role in the economy today, and expanding e-commerce in these enterprises can reduce costs and boost their activities. This paper addresses the status of e-commerce implementation in the Iranian industrial SMEs. It begins to examine the concept of e-commerce implementation from various aspects and different approaches. Some indices used to measure e-commerce implementation in different countries and in a number of papers have also been considered. Based on behavioral approaches and with the emphasis on ‘soft’ implementation, a model of e-commerce implementation in the Iranian industrial SMEs has been introduced. The model measures intention to use e-commerce, introductory applications, computer and network communications, informational implementation, transactional implementation, and strategic implementation. A classification of industrial SMEs was made and a selected country-wide sample was surveyed by using a questionnaire, and the data collected was analyzed. Furthermore, the implementation e-commerce profile in the Iranian industrial SMEs was presented, and a comparison among enterprises belonging to various industrial fields, and different geographical regions was drawn. The results show that while the potential grounds for using e-commerce exist in these SMEs, the tendency to use it is less than average, introductory applications are more than average, application of computer and network communications are at about low level, and informational, transactional, and strategic implementation is relatively very low.این مقاله با توجه به اهمیت و نقش فزاینده صنایع کوچک و متوسط و نقشی که گسترش تجارت الکترونیکی در کاهش هزینه و بسط فعالیت این بنگاه ها دارد، به بررسی وضعیت استقرار تجارت الکترونیکی در بنگا ههای صنعتی کوچک و متوسط ایران پرداخته است. در این مقاله، نخست درباره مفهوم استقرار تجارت الکترونیکی از جنبه های گوناگون و با رویکردهای مختلف بحث می شود و شاخ صهای متنوعی که در کشورها و مقالات مختلف برای اندازه گیری این استقرار مورد استفاده واقع شده، بررسی م یشود. سپس، با تأکید بر استقرار نر مافزاری و با تکیه بر مطالعات و نظریه های رفتاری، مدل استقرار تجارت الکترونیکی در صنایع کوچک و متوسط ایران معرفی شده و بر مبنای این مدل، با طبقه بندی بنگا ههای صنعتی کوچک و متوسط ایران براساس پراکندگی جغرافیایی، نوع فعالیت بنگاه و تعداد کارکنان ، نمونه گیری وضعیت استقرار در بنگا ههای صنعتی 10 تا 99 نفره در سرتاسر ایران با استفاده از پرسشنامه انجا مشده و داد ههای حاصله با استفاده از رو شهای آماری تحلیل شده است. سرانجام، نی مرخ وضعیت استقرار تجارت الکترونیکی در این بنگا هها در مباحث قصد بهکارگیری تجارت الکترونیکی، کاربردهای پای های، کاربرد رایانه و ارتباطاتشبکه ای، استقرار اطلاعاتی، استقرار عملیاتی و استقرار اطلاعاتی هم ب هطور کلی و هم ب هطور تفضیلی ارائه شده و مقایس های میان بنگا ههای متعلق به حوز ههای صنعتی گوناگون و نیز مناطق جغرافیایی مختلف از این بابت انجام پذیرفته است. نتیجه بررسی نشان می دهد درحالیکه زمینه های بالقوه برای بهکارگیری تجارت الکترونیکی در صنایع کوچک و متوسط ایران وجود دارد، اما در حال حاضر تمایل این بنگاه ها به استفاده از تجارت الکترونیکی کمتر از متوسط، کاربرد امکانات عادی ارتباطات در آ نها بیش از متوسط، کاربرد رایانه و ارتباطات شبک های در حد کم، و استقرار اطلاعاتی، عملیاتی و راهبردی تجارت الکترونیکی در آ نها خیلی کم است.https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_13691_c166b2dd2ec2f83b1ca999fc866e89f9.pdfموسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیپژوهشنامه بازرگانی1735-0794155820110601Measuring the Impacts of Recent Global Crisis
on IRAN’s Non-Oil Export Economyمحاسبه اثر بحران مالی جهانی بر صادرات غیر نفتی کشور به تفکیک ک دهای دو رقمی رشته فعالیت های صنعتی347613692FAامین مالکیعضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیJournal Article20150720Review of recent financial crisis effects on developing countries show that countries with high degrees of trade openness, dependence on export earnings, concentrated export markets and low level of trade diversification, were affected more. After introducing four “seasonal”, “trend growth rates”, “sub-sector crisis” and “export crisis” indices, this paper studies the impacts of the global crisis on 28 sub-sectors of IRAN non-oil export economy using forecasting and projection techniques. Result of this study clusters these 28 sub-sectors to three low, medium and high damaged groups. Computation of the indices shows that “high-tech” and “agricultural” sub-sectors are in low damaged group. Also, trend of export crisis index show that after starting the crisis in 2007Q4, IRAN economy has confronted with a small negative impact (-12.5%) from 2008Q1 to 2008Q3, then a small favorable impact (12.36%) from 2008Q4 to 2009Q1 and finally a severe negative impact (-45.5%) from 2009Q2 to 2009Q4بحران مالی اخیر جهانی از دو مجرای «بخش مالی » و «بخش واقعی » بر اقتصاد کشورهای درحال توسعه اثرگذار بوده است. در این مطالعه برای محاسبه میزان اثرگذاری بحران بر زیربخ شهای صادرات غیرنفتی کشور، پس از معرفی شاخ صهای «فصلی « ،» رشد روند » و «بحران »، این شاخ صها از ابتدای بحران مالی جهانی طی هفت فصل به تفکیک ک دهای دو رقمی رشته فعالیت های صنعتی مورد محاسبه قرار گرفته اند. نتایج به دست آمده زیربخ شهای اقتصادی را برحسب شدت بحران زدگی به سه دسته پا یین، متوسط و بالا تقسیم بندی کرده است و نشان می دهد که صادرات غیرنفتی کشور از ابتدای زمستان 1386 تا انتهای تابستان 1387 یک تکانه منفی کوچک ) 50 / 12 درصدی(، از ابتدای پا ییز 1387 تا انتهای زمستان 1387 یک تکانه مثبت کوچک ) 36 / 12 ( و از ابتدای بهار 1388 تا پایان تابستان 1388 یک تکانه منفی بزرگ ) 5/ 45 درصدی( را تجربه کرده است. براساس نتایج، زیر بخ شهای با تکنولوژی بالا )فناورانه( و کشاورزی طی بحران مالی کمترین آسیب پذیری را داشته اند.https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_13692_8abdd238a882d2a99bf1b1522a47a395.pdfموسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیپژوهشنامه بازرگانی1735-0794155820110601The Effects of Globalization on Total Labor Demand, Skilled and
Unskilled Labor in Iranاثرات جهانی شدن بر اشتغال و تقاضای نیروی کار ماهر و غیرماهر ایران14317413693FAحمید ابریشمیاستاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهرانابوالقاسم مهدویدانشیار دانشکده اقتصاد دانشگاه تهرانمهدی احراریپژوهشگر اقتصادیبیتا صابریکارشناس ارشد اقتصادJournal Article20150720The phenomenon of globalization is one of the most debated issues facing countries in today’s world. There are many different opinions concerning this issue. Investigation of the extensive impacts of this process on different dimensions of human life in political, economic, social and cultural spheres has been preoccupying thinkers, politicians, economists and cultural experts around the world. This study has evaluated various effects of economic globalization on total labor demand broken into skilled and unskilled labor in Iran. In this study we use two models of ARDL and GMDH neural network and also two indexes of foreign direct investment and openness as indicators of globalization for investigating and forecasting the effects of globalization on the labor market. The study based on ARDL approach in the 1353-1385 period shows that globalization indexes have a positive impact on labor demand, but they do not have much impact on labor demand in the short run with this effect becoming increasingly significant in the long run. Also these impacts are greater on the demand of skilled labor than unskilled labor. Finally this study indicates that in all cases, GMDH neural network is a more efficient approach in forecasting employment impacts than ARDL.در این مطالعه تلاش م یشود تا اثرات گوناگون جهانی شدن اقتصاد بر روی تقاضای کل نیروی کار و همچنین تقاضای نیروی کار ماهر و غیرماهر در ایران ارزیابی شود. بدین منظور در این مطالعه برای بررسی و پی شبینی اثرات جهان یشدن روی بازار کار در بازه زمانی 1353-85 از دو مدل ARDL و شبکه عصبی و نیز دو شاخص آزادسازی و سرمایه گذاری مستقیم خارجی به عنوان شاخ صهای جهانی شدن استفاده شده است. نتایج نشان م یدهد که اثر جهان یشدن بر تقاضای کل نیروی کار مثبت و معن یدار بوده و اثر جهانی شدن بر تقاضای نیروی کار ماهر بیشتر از تقاضای نیروی کار غیرماهر است. همچنین شبکه عصبی عملکرد بهتری در پیش بینی متغیر هدف نسبت به روش ARDL ، داردhttps://pajooheshnameh.itsr.ir/article_13693_731beb0d00f5e3370535550828615964.pdfموسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیپژوهشنامه بازرگانی1735-0794155820110601The Study of Effective Factors of Share Determination
in Housing Price Bubble in Iranبررسی عوامل مؤثر بر تع یین سهم حباب قیمت در بازار مسکن )مطالعه موردی ایران(14317413694FAعلی اکبر قلیزادهعضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینابهناز کمیابدانشجوی دکتری اقتصاد دانشگاه بوعلی سیناJournal Article20150720In this paper we aims to answer: to what extent can monetary policy variables and other economic indicators predict the changes in housing price bubble. Therefore, we use VAR model with quarterly data from (1371-1386) for Iran. Our results represent the formation of bubble, differ from booms and busts cycles. House price bubbles seem to be equally sensitive to a positive shocks in liquidity and construction cost and they are sensitive to a negative shocks in exchang rate and interest rate and stock price index. The effect of monetary policy is the most important and effective variables on house bubble. Effect of construction cost in (1374-1377) cycles is more than other cycles. Effect of stock price index in (1383-1386) cycles are more than other cycles. Our results indicate that monetary authority should tighten when house price bubble are inflating and should ease when house price bubble collapse.قیمت به عنوان اساس یترین متغیر بخش مسکن که وظایف تخصیص منابع اقتصادی، اطلاع رسانی و ارائه علام تهای لازم به سرمایه گذاران را بر عهده دارد، درصورتی وظایف خود را به طور صحیح انجام می دهد که دچار انحرافات متعدد نشود. انحراف قیمت موجود از جزء بنیادی ممکن است در اثر بیماری بازار سرمایه و سایر بازارها، بورس بازی در بازار زمین و مسکن و یا به دلیل اجرای سیاست های اقتصادی به وجود آید. شناسایی عوامل مؤثر بر شکل گیری حباب از اهمیت زیادی برخوردار است. به عبارت دیگر یکی از نکات مهم در سیاست گذاری اقتصاد مسکن توضیح و تحلیل این مفهوم است: وقتی شوک بازار مسکن اتفاق می افتد، حباب قیمت مسکن شکل می گیرد و سرانجام فروم یپاشد، هریک از عوامل تأثیر گذار به چه اندازه در تشکیل حباب قیمت مسکن نقش داشته اند؟ در ادامه چهار دوره تشکیل حباب قیمت مسکن مورد بررسی قرار می گیرد: دوره اول ) 74 - 1371 (، دوره دوم ) 1374-77 (، دوره سوم ) 82 - 1378 ( و همچنین دوره چهارم ) 86 - 1383 (. به این منظور روش خود رگرسیون برداری ) VAR ( برای بررسی تأثیر تکان ههای متغیرهای سیاست پولی و سایر متغیرها بر حباب قیمت مسکن با داد ههای فصلی ایران طی سا لهای 1371 الی مورد استفاده قرار م یگیرد. نتایج تجزیه واریانس حاکی از آن است که در تمامی دور ههای مورد بررسی، شوک قیمت مسکن و درنتیجه نوسانات حباب شکل قیمت مسکن را می توان ناشی از اجرای سیاس تهای پولی از قبیل افزایش نقدنیگی ب هخصوص در دوره ) 86 - 1384 ( و کاهش نرخ بهره واقعی و همچنین نقل و انتقالات بازار سرمایه و دارایی ها و تغییرات طرف عرضه مسکن از قبیل افزایش هزینه ساخت مسکن ب هخصوص در دوره ) 75 - 1374 ( دانست.1386https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_13694_b21ee40f6131ce0a30ba5c81058e87a6.pdfموسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیپژوهشنامه بازرگانی1735-0794155820110601Obligatory Adjustment in Economic Policies and
Institutions of Iran in Accession to WTOتحولات مورد نیاز در سیاس تها و نهادهای اقتصادی ایران در راستای الحاق به سازمان جهانی تجارت17521013695FAیحیی فتحیعضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی0000-0002-3618-9322Journal Article20150720The paper aims to find out how WTO accession process affects economic policies and Institutions in acceding countries. It shows that the process of obtaining WTO membership, under certain circumstances, can lead to substantial improvements in economic policies and institutions. Considering analytical indices, there is a significant gap between Iran and the newly acceded members of WTO in economic policies and institutions infrastructure and quality. Finally, the paper presents some policy implications including obligatory adjustments to improve Iran economic policies and institutions aiming a successful accession process to WTO.مطالعات انجام شده حاکی از آن است که فرایند تحصیل عضویت در سازمان جهانی تجارت )طی کردن فرایند مذاکرات الحاق(، تحت شرایط مشخص، می تواند به اثرات مثبت در سیاست های اقتصادی داخلی و ساختار و کیفیت نهادی کشورهای متقاضی عضویت بینجامد. در این مقاله با استفاده از تحلیل های مقایسه تطبیقی به بررسی اثرات الحاق به WTO بر سیاس تهای اقتصادی داخلی و شاخ صهای نهادی کشورهای تاز هملحق شده به آن سازمان، در مقایسه با اعضای مؤسس WTO و کشورهای غیرعضو، پرداخته شده است. همچنین، ضمن مقایسه مقدار و روند تغییرات شاخص های مورد نظر برای اقتصاد ایران و تحلیل میزان و علل بروز شکاف بین شاخص های مربوط به ایران در مقایسه با متوسط کشورهای تاز هملحق شده، راهکارهای اصلاح و بهبود شاخ صهای مورد نظر و رهکردهایی برای فرایند الحاق ایران به سازمان جهانی تجارت ارائه شده است. در خاتمه نیز ضمن جمع بندی و نتیجه گیری، توصیه های سیاستی لازم برای اصلاحات وتغییرات ضروری در سیاس تها و نهادهای اقتصادی ایران در جهت آمادگی برای طی کردن موفق فرایند الحاق با هدف انتفاع هرچه بیشتر کشور از حضور آتی در سازمان جهانی تجارت ارائه شده است.https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_13695_6e6de63b7d00a3c3278eb63707d5d237.pdfموسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیپژوهشنامه بازرگانی1735-0794155820110601The Evaluation of Successfulness of
Selected Regional Trade Agreementsارزیابی تطبیقی درجه موفقیت یکپارچگ یهای تجاری منطقه ای منتخب21123613696FAمحمدرضا عابدین مقانکیعضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی و مدرس دانشگاه پیام نوراحمد اخویعضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی ، مشاور سرپرست موسسهمسعود کمالیاردکانیعضو هیات علمی موسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی ،رایزن بازرگانی ایران وچینمیترا رحمانیعضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیJournal Article20150720Developing countries efforts to integrate into the global economy are following with the aim to increase the level of domestic economy productivity, improving growth outlook and increasing standards of life by increasing trade flows, technology and investment. But not all regional integrations were necessarily successful, or at least with the same degree of success. in this paper we have examine the degree of some selected regional integration success in a comparative study. These regional integrations includes MERCOSUER and NAFTA in America, SADC in Africa, EU in Europe and ASEAN, ECO and SARC in Asia which are ranked based on the economic, trade and trade facilitation indicators. Based on the findings of this study, MERCOSUR, EU, ASEAN, NAFTA, SADC, ECO and SARC are ranked respectively as a successful regional integration.تلاش کشورهای درحا لتوسعه برای ادغام و یکپارچه شدن با اقتصاد جهانی با انتظار کمک به افزایش سطح بهر هوری در اقتصاد داخلی، بهبود چش مانداز رشد و افزایش معیارهای )استانداردهای( زندگی شهروندان از طریق افزایش جریان تجارت، فناوری و سرمایه صورت م یپذیرد. اما تمامی یکپارچگ یها لزوما موفق نبود هاند یا حداقل درجه موفقیت آ نها یکسان نبوده، در این مقاله به بررسی درجه موفقیت نسبی چند ه مپیوندی منتخب در قیاس با یکدیگر پرداخ تهایم. این هم پیوندی ها شامل نفتا و مرکوسور در آمریکا، سادک در آفریقا، اتحادیه اروپا در اروپا و نیز آسه آن، سارک و اکو در آسیا م یشود که با استفاده از شاخ صهای اقتصادی، تجاری و تسهیل تجاری ب هلحاظ کسب موفقیت رتبه بندی شده اند. براساس نتایج به دست آمدهرتبه یکپارچگ یهای تجاری منتخب به ترتیب مرکوسور، اتحادیه اروپا، آسه آن، نفتا، سادک، اکو و سارک است. براساس نتایج حاصل از پژوهش، هم پیوند یهای موفق به طور نسبی، به ترتیب عبارت اند از مرکوسور، اتحادیه اروپا، آس هآن، نفتا، سادک، اکو و سارک. این رتبه بندی موفقیت نسبی هریک از هم پیوندی ها در قیاس با یکدیگر را به نمایش می گذارد.https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_13696_ff7e47c17d6a5845cb215dd1c3595188.pdfموسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیپژوهشنامه بازرگانی1735-0794155820110601An Analysis to Legal Problems on Joint Stock,
State and Public Companies Inspection Regimeتحلیل مسائل حقوقی نظام بازرسی شرک تهای سهامی، دولتی و عمومی23727213697FAاحمد قلیزادهعضو هیات علمی دانشگاه اصفهانJournal Article20150720Inspection of a company may be internal and or external. On the problems concerning inspection regime of the companies, some authors have developed some views which all are not approved. Getting abandoned section 144 of the commerce amendment Act of 1969 implemented is by some deemed as strengthening the inspection in public limited companies. But that useless action if applied would result in state intervention in company affairs, increase in bureaucracy in formation and operation of them, imposing charges to them and therefore to consumers and lead in spreading of commercial secrets among the companies. In addition to natural persons, judicial persons (auditing institutes) as well are allowed to undertake the legal inspection of the state and public companies but private companies (other than cooperatives) can merely appoint natural persons as inspectors. The contract between a company and its inspector is an “inspection contract” to which the regulations contained in the articles of association, resolutions of the general assemblies, regulations specifically designed by law for inspectors and laws on the agency contract are respectively applicable. It is a revocable contract and dismissal of the inspector is not subject to proving the inspector’s fault and of course, it should not be so. General assemblies may in addition to the inspector deploy an expert or some experts to investigate the affairs of the company and operations of the managers. In case, there was such a right for holders of a fixed amount of stock, e.g. holders of 10 % of the capital, the problem on deprivation of the minority stockholders from having a share in management of the company could be to some extent solved. In English law, there is no legal duty for appointment of inspectors by the companies. Instead, department of trade and indusAbstracts 9 try is to make investigations required in the affairs of the companies. In Iran, making such a control in respect to the private companies lay on the registrar of companies, stock exchange organization, guilds and their unions. Beneficiary also looks after the operation of the company through the court. External inspection to the operations of the state and public companies lays on the general inspection organization, the supreme audit court and the Ministry of Economic Affairs and Finance. The general inspection organization looks also after the operation of the public companies. In Iran, companies’ inspection regime has faced with only a few acceptable criticisms which can be adhered by tiny amendments into related Acts. Iranian taught authors sympathetic to external inspection regime, have ignored that the countries following that regime lack the internal inspection requirement for their companies. Applying both these regimes altogether is not common, and entering external regime into Iranian legal system, with regard to its various financial and administrative charges, is not at all advisable.بازرسی شرکت هابه صورت درونی و یا برونی انجام می شود. درمورد نظام بازرسی شرکت ها نظریاتی مطرح شده که بعضی از آن ها قابل انتقادند. بعضی اجرای ماده متروکه 144 ل. ا. را موجب تقویت نهاد بازرسی در شرکت های سهامی عام میدانند ولی این امر غیرضروری منجر به دخالت دولت در امور شرکت ها، افزایش بوروکراسی در تشکیل و فعالیت آن ها، تحمیل هزینه هایی به آن ها و در نتیجه به مصرف کنندگان و منجر به سرایت اطلاعات تجاری در میان شرکت ها می شود. در این رابطه، علاوه بر حسابداران رسمی، اشخاص حقوقی )مؤسسات حسابرسی( نیز می توانند بازرسی قانونی شرکت های دولتی و عمومی را بعهده بگیرند ولی شرکت های خصوصی )غیر از تعاونی( فقط می توانند اشخاص حقیقی را به عنوان بازرس انتخاب نمایند. قرارداد میان شرکت و بازرس "قرارداد بازرسی" است که مندرجات اساسنامه شرکت، مصوبات مجامع عمومی، مقررات خاص مربوط به بازرسان و در نهایت مقررات عقد وکالت بر آن حاکم است. این قرارداد جایز است و عزل بازرس منوط به اثبات تقصیر او نیست و نباید بشود. منعی در به کارگیری اختیاری کارشناسانی جهت تحقیق در امور شرکت و اقدامات مدیران توسط مجامع عمومی نیست. اگر چنین حقی برای دارندگان مقدار معینی از سهام، برای مثال دارندگان ده درصد سرمایه،در نظر گرفته میشد مشکل عدم امکان دخالت اقلیت سهامداران در نظارت بر امور شرکت نیز تا حدی حل می شد. در حقوق کشور انگلستان، تاسیس بازرسی شرکت ها پیش بینی نشده ولی وزارت تجارت و صنعت تحقیقات لازم را در صحت امور شرکت ها به عمل م یآورد. در ایران اعمال این گونه کنترل نسبت به شرکت ها با مرجع ثبت، سازمان بورس اوراق بهادار و مجامع امور صنفی و اتحادیه های آن ها است. ذینفع نیز از طریق دادگاه نظارت گسترده ای را در امور شرکت اعمال می کند. نظارت برونی بر فعالیت شرکت های دولتی با سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی است. سازمان بازرسی به فعالیت شرک تهای عمومی نیز نظارت می کند. انتقادات قابل قبول انگشت شمار وارد بر سیستم بازرسی شرکت ها در ایران با اصلاحات جزیی در قوانین قابل اعمال هستند. صاحب نظران محترم ایرانی توجه نکرده اند که کشورهایی که نظارت برونی را به نحو خاص پیش بینی کرده اند فاقد نهاد بازرسی درونی هستند. در نظر گرفتن بازرسی برونی به نحو خاص در کنار بازرسی درونی معمول نیست و با توجه به هزینه های مالی و اداری ای که در بر دارد وارد کردن آن در نظام حقوقی ایران به هیچ وجه توصیه نم یشود.https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_13697_bbc1278ccf36772acdc49f035380a127.pdf