2024-03-29T04:40:20Z
https://pajooheshnameh.itsr.ir/?_action=export&rf=summon&issue=6181
Iranian Journal of Trade Studies
1735-0794
1735-0794
1398
24
93
تحلیل شبکهای عوامل بازاری فرش دستبافت از منظر بازیگران با رویکرد فازی( مور مطالعه: شهر اصفهان)
حامد
فلاح تفتی
سید محمود
طباطبایی
ملیکا
نوژن
ایران مهد تمدنی چند هزارساله است و از مهمترین ابزارهای حفظ هویت این تمدن، هنر و فرهنگ آن بهویژه فرش دستبافت است. یکی از مهمترین موضوعات هنر و صنعت فرش، پیشبینی تقاضا و بازاریابی آن است. بررسی و شناسایی عوامل مؤثر بر فروش فرش دستبافت نظیر درک نیازهای حال و آینده مشتری، ویژگیهای مصرفکنندگان، سلیقه و درآمد مشتریان، قیمت فرش دستبافت در مقایسه با سایر کالاهای مرتبط، تبلیغات و بازاریابی، استفاده از شیوههای نوین مبادله مانند تجارت الکترونیکی و برپایی نمایشگاه، از جمله رویکردهای حائز اهمیت در جنبه بازاری این هنر است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. هدف پژوهش حاضر شناسایی و رتبهبندی عوامل بازاری فرش دستبافت ایرانی است که به این منظور بازار این محصول در شهر اصفهان موردمطالعه قرار گرفته است. ابتدا مؤلفههای مؤثر بر فروش فرش دستبافت شناساییشده، سپس به دلیل روابط درونی میان این مؤلفهها، با بهکارگیری روش تحلیل شبکهای فازی، اقدام به رتبهبندی این عوامل بر اساس درجه و میزان تأثیرگذاری بر میزان فروش فرش دستبافت شده است. اهمیت معیارهای اصلی و فرعی بهصورت کمّی مورد تحلیل قرار گرفته و اثربخشی این عوامل بر میزان عرضه و تقاضای این کالا شناساییشده است. نتایج حاکی از آن است که قیمت فرش دستبافت و اصالت قالی بیشترین تأثیر را بر فروش فرش دستبافت را دارد اما علیرغم آنکه دنیای امروز مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات هست، تجارت الکترونیکی در زمینۀ فرش دستبافت کمترین رتبه را به دست آورده است که نشان از این دارد بازار فرش دستبافت کماکان رویکرد سنتی دارد.
Handmade Carpets / Ssales Factors / Handmade Carpet Mmarketing /
Fuzzy Analysis / Network Process
2019
12
22
1
30
https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_38461_a4e3540c904fc43bbd2090b55184cfb6.pdf
Iranian Journal of Trade Studies
1735-0794
1735-0794
1398
24
93
تحلیل حقوقی کارکرد قراردادهای هوشمند در نقل و انتقالات دیجیتالی در بازار های مالی
مهدی
ناصر
محمد حسن
رضوی
توسعه تکنولوژی با ایجاد ابزارهای جدید جهت نقل و انتقالات در بازارهای مالی موجب توسعه تجارت الکترونیکی شده است. جدیدترین ابزار به کار گرفته شده در بازارهای مالی زنجیره بلوکی (بلاکچین) و قراردادهای هوشمند میباشند. این تحقیق به روش اسنادی در تدوین، به دنبال پاسخ دادن به این سوال است که آیا قراردادهای هوشمند، قراردادهایی معتبر از نظر قانونی تلقی میگردند و در صورت معتبر تلقی شدن چه کارکردی در بازارهای مالی دارند؟ قراردادهای هوشمند، قراردادهایی هستند که در بستر بلاکچین تحت نظارت هوش مصنوعی منعقد و مبتنی بر ارزهای رمزنگاری شده دیجیتالی میباشند. این قراردادها با توجه به عدم تصویب قوانین خاص در نظامات حقوقی مختلف، تابع قواعد عمومی قراردادها تلقی گردیده و با توجه به اصل آزادی قراردادی، عقودی معتبر تلقی میگردند. این تحقیق با مطالعه نظام حقوقی کشور ایالات متحده آمریکا به دنبال بیان این مطلب است که عمده کاربرد قراردادهای هوشمند و سربرگ بلاکچین در بازارهای مالی، نقل و انتقال انواع مختلف توکن، ایجاد شفافیت و امنیت در مبادلات انجام یافته در بازارهای سرمایه، فروش اوراق بهادار دیجیتالی، وامهای سندیکا، سهام نقدی و بازرگانی وام حمایتی میباشد. همچنین برخورداری این قراردادها از بستر بلاکچین موجب ایجاد شفافیت در مبادلات مبتنی بر زنجیرهتأمین و جلوگیری از سوءاستفادههای مالی شده است. در این مقاله تحت دو بخش بهطور کلی ابتدا به بررسی مکانیسم انعقاد قراردادهای هوشمند و پس از آن به بررسی کارکرد قراردادهای هوشمند در بازارهای مالی پرداخته شده است.
Smart Contracts / Blockchain / Token / Capital Markets / Supply Chain
2019
12
22
31
70
https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_38462_d08740bfb445e7569b6c15b965caac2d.pdf
Iranian Journal of Trade Studies
1735-0794
1735-0794
1398
24
93
استفاده از یک روش ابتکاری برای مساله بسته بندی اقلام ناهمگون سه بعدی درانتخاب ناوگان لجستیکی یک شرکت پخش قطعات یدکی
علی
شجاع سنگچولی
سید مهدی
سجادی فر
مسأله بستهبندی اقلام(جعبهها) ناهمگون (با اندازههای مختلف) در داخل یک مجموعه از صندوقهای ناهمگون(کانتینرها) یکی از مهمترین مسائل در حوزه مدیریت زنجیرهتأمین و لجستیک میباشد. با افزایش ابعاد مسأله زمان حل این مسأله بطور قابل توجهی افزایش مییابد. بنابرین مدلسازی و حل کارای این مسأله، تاثیر زیادی بر زمان و هزینههای حمل و نقل دارد. در این مقاله، مسأله با توجه به نیاز یک شرکت پخش و توزیع قطعات یدکی در ایران و محدودیتهای موردنظر، مدلسازی و در نرمافزار گمز حل شد. سپس مدل پیشنهادی با یک روش ابتکاری حل گردید. نتایج حاکی از بهبود قابل توجه زمان حل بود. در نهایت با استفاده از دادههای موجود و شبیهسازی سناریوهای مختلف، بهترین ترکیب ناوگان حمل و نقل انتخاب شد.
Three Dimensional Multiple Bin-Size Bin Packing Problem / Container Loading / Logistic / Fleet Composition
2019
12
22
71
96
https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_35961_3d4094bea1b6faedfcda67283076061f.pdf
Iranian Journal of Trade Studies
1735-0794
1735-0794
1398
24
93
بررسی تأثیر رقابت وارداتی بر فعالیتهای تحقیق و توسعه در صنایع کارخانهای ایران
سیاوش
جانی
سمانه
حیدریان
براساس تئوریهای اقتصادی میتوان انتظار داشت با افزایش واردات، فشار رقابتی برای بنگاههای داخلی زیاد شده و بنگاهها برای حفظ سهم خود در بازار به انجام فعالیتهای نوآورانه و تحقیق و توسعه اقدام نمایند. بر این اساس در این مطالعه، تأثیر رقابت وارداتی بر فعالیتهای تحقیق و توسعه در صنایع کارخانهای ایران مورد بررسی قرار گرفت. بهمنظور انجام این بررسی از دادههای صنایع کارخانه ایران در قالب کدهای چهاررقمی [1]1ISICبرای دوره 1392-1374 استفاده شد. نتایج حاصل از برآورد الگو بر اساس دادههای پانلی پویا با رهیافت گشتاورهای تعمیمیافته نشان داد که افزایش واردات، شدت فعالیتهای تحقیق و توسعه را بهطور متوسط در صنایع کاهش میدهد. همچنین علیرغم اینکه سودآوری صنایع تأثیر منفی بر فعالیتهای تحقیق و توسعه دارد، اما افزایش واردات در صنایع با سودآوری بالا منجر به افزایش فعالیتهای تحقیق و توسعه میشود. علاوه براین، نتایج حاکی از آن است که شدت فعالیتهای تحقیق و توسعه در صنایع برخوردار از سرمایه انسانی و بنگاههای بزرگ، بیشتر بوده و افزایش واردات نیز موجب تشویق فعالیتهای تحقیق و توسعه در این صنایع میگردد.
[1]1. International Standard Industrial Classification
Import Competition / R&D / Frim Size / Profitability / Iran Manufacturing Industries
2019
12
22
97
124
https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_38463_93e6cf3b8a96244d806e82a7ee5e3f37.pdf
Iranian Journal of Trade Studies
1735-0794
1735-0794
1398
24
93
بررسی تاثیر عوامل ویژه شرکتی بر عملکرد صادراتی کسب و کارهای تولیدی در ایران: با استفاده از داده های سرشماری کارگاه های صنعتی مرکز آمار ایران
مهدی
رسولی قهرودی
عادل
آذر
پژوهش حاضر یک تحقیق کاربردی است که عوامل ویژه شرکتی تاثیرگذار بر عملکرد صادراتی کسب و کارهای تولیدی کوچک و متوسط در ایران را مورد بررسی قرار میدهد. جامعه آماری این تحقیق شامل 14697 کارگاه تولیدی فعال در کشور بر اساس طرح سرشماری مرکز آمار ایران از بنگاههای صنعتی 10 نفر کارکن و بیشتر است. در نهایت به دلیل نقص دادهها تعداد 1169 بنگاههای صنعتی صادرکننده به عنوان نمونه نهایی این پژوهش انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و روش رگرسیون چند متغیره سلسله مراتبی استفاده گردید. نتایج گویای این است که شرکتهای تولیدی کوچکتر و با مالکیت خصوصی از عملکرد صادراتی بهتری برخوردار هستند. همچنین سطح تکنولوژی و شدت سرمایه در عملکرد صادراتی کسب و کارهای تولیدی کوچک و متوسط تاثیر ندارند. یافتههای پژوهش نشانگر تاثیر مهارت کارکنان و میزان تحصیلات آنها بر عملکرد صادراتی است. تحقیق و توسعه و تنوع محصول نیز بر عملکرد صادراتی موفق این شرکتها تاثیر دارند. نتایج نشان میدهد شرکتهای تولیدی با تنوع محصولات کمتر از عملکرد بهتری در حوزه صادرات در ایران برخوردار هستند.
Export Performance / SMEs
Firm-Specific Factor / R&D / Ownership
2019
12
22
125
164
https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_38464_4d3762eef45cdf840025f90df40184d8.pdf
Iranian Journal of Trade Studies
1735-0794
1735-0794
1398
24
93
حل و فصل دعاوی دولت-سرمایه گذار در موارد نقض حقوق مالکیت فکری
شادی
کسنوی
در دنیای امروز، حقوق مالکیت فکری جزء لاینفک سیاستهای قانونگذاری محسوب میشود و توجه به آن در حوزه تجارت و سرمایهگذاری نیز از این قاعده مستثنی نیست. در این میان مسألهی قابل توجه، همپوشانیها و تداخلهایی است که میان حقوق سرمایهگذاری و حقوق مالکیت فکری به وجود آمده و اقدامات دولت میزبان نسبت به حمایت از اموال فکری به عنوان سرمایهگذاری خارجی را به چالش میکشد. اما اینکه استناد به معیارهای حقوق بینالملل عمومی، هنجارهای حقوق مالکیت فکری، موافقتنامهها و مقررات سرمایهگذاری تا چه حد در حل این چالش جوابگو هستند و اگر نیستند، چه پیشنهادی برای انسجام بین حقوق بینالمللی مالکیت فکری و حمایت از سرمایهگذار خارجی بر اساس حقوق بینالملل عمومی وجود دارد، مواردی است که این تحقیق در تلاش است به آنها پاسخگو باشد.
Intellectual Property Infringement
Foreign Investor
Protection Standard
2019
12
22
165
194
https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_38465_4c98173697b9a5827b3008f997c0464b.pdf
Iranian Journal of Trade Studies
1735-0794
1735-0794
1398
24
93
سازوکارهای پیشگیری از بهرهبرداری غیرقانونی از معادن در ایران
ربابه
آجودانی
بابک
پورقهرمانی
معدن محلی است که در آن انواع فلزات و سنگها که دارای ارزش اقتصادی هستند انباشته شدهاند. هرگونه برداشت از آن مستلزم اخذ پروانه بهرهبرداری از سازمان صنعت، معدن و تجارت است. در غیر این صورت بهرهبرداری غیرقانونی تلقی میشود. حال سؤال این است که چه سازوکارهای پیشگیرانه در قبال بهرهبرداری غیرقانونی از معادن در حقوق ایران وجود دارد؟ به لحاظ اهمیت معادن مقنن باید درصدد باشد که با تدوین قوانین بازدارنده در این خصوص به پیشگیری از بهرهبرداری غیرقانونی از معادن بپردازد، این اقدامات بهصورت منسجم نمیباشد و این امر نشان میدهد به اینکه بهرهبرداری غیرقانونی از معادن همواره یک چالش اساسی برای کشور بوده است، لذا توسل به طرق پیشگیرانه دارای اهمیت است. نتایج تحقیق مؤید آن است که سیاست جنایی ایران در قبال بهرهبرداریهای غیرقانونی از معادن بیشتر جنبه سرکوبگرانه دارد تا پیشگیرانه. اعمال شیوههای گوناگون پیشگیری اجتماعی و وضعی با توجه به آموزههای جرم شناختی، بهطور همزمان نقش مؤثری در کنترل بهرهبرداری غیرقانونی از معادن دارد. آموزش و آگاهی، ارتقای فرهنگ عمومی و... ازجمله اقدامات پیشگیری اجتماعی و اعمال تدابیر نظارتی در ابعاد گوناگون آن در زمره راهکارهای پیشگیری وضعی هستند که میتوانند برای کاهش موارد وقوع بهرهبرداری غیرقانونی از معادن به اجرا گذارده شوند.
Mine / Criminal Policy / Prevention / Illegal Operation
2019
12
22
195
220
https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_38466_0ba761abf10fe48d59804fc50b8632e4.pdf
Iranian Journal of Trade Studies
1735-0794
1735-0794
1398
24
93
عوامل موثر بر رضایت مشتری در فروشگاه های افق کوروش استان تهران
عباس
تابش
سعید
یزدانی
رضا
مقدسی
امروزه رضایت مشتری به یکی از اصلیترین ابعاد نظامهای مدیریت کیفیت و مدلهای تعالی سازمانی تبدیل شده و کسب گواهینامههای کیفی یکی از اصول سازمانها جهت بهبود فرآیندها و استراتژیها و نیز کسب اعتبار میباشد. برای دستیابی به این گواهینامهها پایش و بهبود مستمر رضایت مشتریان امری ضروری و کلیدی است. شرکت فروشگاههای زنجیرهای افق کوروش در سال ۱۳۸۸ به عنوان یکی از فروشگاههای زنجیرهای خردهفروشی سراسری در ایران افتتاح شد. با توجه به اینکه تأمین رضایت مشتریان از جمله اهداف بلندمدت این شرکت در ارائه خدمات به مردم میباشد، مطالعه حاضر به سنجش رضایت مشتریان فروشگاههای مزبور در استان تهران و شناسایی عوامل موثر بر آن، پرداخته است. دادههای مورد استفاده به صورت پرسشنامهای و مصاحبه با 750 نفر از مشتریان جمعآوری شده است. از رهیافت مدلسازی معادلات ساختاری برای تصریح الگو و از روش حداقل مربعات جزئی به منظور برآورد ضرایب استفاده شد. پس از برآورد مدلهای مختلف و بررسی کیفیت آنها در نهایت مدلی با درنظر گرفتن کیفیت ادراکی خدمات و محصولات، ارزش ادراکی و تصویر ادراکی به عنوان عوامل موثر بر رضایت مشتری و وفاداری، به عنوان نتیجه حاصل از رضایت مشتری، تعریف گردید. نتایج برآورد مدل نشان میدهد که کلیه ضرائب مسیر به جز ضریب تاثیر کیفیت ادراکی خدمات بر رضایت مشتری در سطح احتمال یک درصد معنیدار میباشند. با این حال متغیر کیفیت ادراکی خدمات به صورت غیر مستقیم و از طریق تاثیر بر متغیرهای تصویر و ارزش ادراکی بر رضایت مشتری به صورت معنیداری اثرگذار است. به ترتیب ارزش ادراکی و کیفیت ادراکی محصولات با ضرائب 43/0 و 18/0 دارای بیشترین تاثیر مستقیم بر رضایت مشتری میباشند. رفتار شکایتی مشتریان با ضریب 4/0 متاثر از تصویر شکل گرفته از این فروشگاهها در ذهن آنها بوده و بهطور غیر مستقیم از کیفیت و ارزش ادراکی خدمات و محصولات ارائه شده در این فروشگاهها نیز تاثیر میپذیرد و پاسخگویی مناسب به شکایتهای مشتریان، میتواند در بلندمدت منجر به وفاداری آنها گردد. معنیداری و ضریب بالای تاثیر متغیر وفاداری بر تعریف، نشان داد که وفاداری مشتریان نسبت به فروشگاههای افق کوروش میتواند آنها را به یک عامل تبلیغاتی موثر برای جلب مشتریهای جدید به این فروشگاهها تبدیل نماید.
Structural Equations / Partial Least Squares / Loyalty / Ofogh Kourosh Chain Stores / Tehran
2019
12
22
221
248
https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_38467_912cc664d62d84e37f044ce3fb34729d.pdf
Iranian Journal of Trade Studies
1735-0794
1735-0794
1398
24
93
بررسی تحلیلی تضمینات آزادی اقتصادی در نظام حقوق عمومی ایران
ملیکا
کفاش
محمد
صادقی
امروزه توسعه یافتگی کشورها با شاخص آزادی اقتصادی ارزیابی میگردد.در این مقاله، تضمینات آزادی اقتصادی در نظام حقوق عمومی ایران با تحلیل و بررسی اصل 44 قانون اساسی، قانون سیاستهای کلی اصل 44، قوانین برنامه اول تا ششم توسعه و بهرهگیری از روش توصیفی-تحلیلی مطرح شده است و نتایج این بررسی حکایت میکند که قوانین مرتبط با آزادی اقتصادی دارای کاستیهای عدیدهای از قبیل کارایی و تناسب در حوزه حاکمیت قانون هستند.علاوه برآن بدفهمیها و برداشتهای نادرست از مفهوم خصوصیسازی، سیاستهای رقابتی را به عنوان تضمینکننده آزادی اقتصادی در مرحله تفسیر و اجرا با ابهامات جدی مواجه نموده است.همچنین، مالکیت به عنوان یکی از اصول کلاسیک حقوق اقتصادی عمومی و رابطه حمایتی آن با تضمینات آزادی اقتصادی، در نظام حقوق عمومی ایران مغفول مانده و امکان سلب مالکیت به منظور حفظ منافع عمومی بدون پرداخت غرامت در قانون اساسی نیز، تضمینات آزادی اقتصادی را با چالش اساسی روبه رو کرده است.پژوهش حاضر با رویکرد فوقالذکر به ارائه راهکار لازم در خصوص کاستیهای فوق خواهد پرداخت.
Economic Freedom / Guarantees of Economic Freedom / Article 44 / Laws of Development Plans / Law of Enforcing General Policies of Article 44
2019
12
22
249
259
https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_38468_1345a8744330eb1e4de1cc4d72b88fc6.pdf