2024-03-29T10:19:45Z
https://pajooheshnameh.itsr.ir/?_action=export&rf=summon&issue=2330
Iranian Journal of Trade Studies
1735-0794
1735-0794
1394
19
75
اثر جهانی شدن اقتصاد بر پایداری زیست محیطی: مقایسه کشورهای درحال توسعه و توسعه یافته
جعفر
صمیمی
زینب
غلامی
جهانیشدن و افزایش نگرانیهای عمومی درباره پیامدهای زیستمحیطی فعالیتهای اقتصادی، دو موضوع بسیار مهم در عرصه روابط بینالملل است که از دهه 1980 در کانون توجه پژوهشگران قرار گرفته است. این مقاله با استفاده از روش دادههای تابلویی به مقایسه اثر جهانیشدن اقتصاد بر پایداری زیستمحیطی کشورهای توسعهیافته و درحالتوسعه در دوره زمانی 2011-2005 پرداخته و از شاخص جدید KOF برای معرفی جهانیشدن و از شاخص ترکیبی و جدید پایداری زیستمحیطی FEEM بهعنوان شاخص زیستمحیطی استفاده میکند. همچنین، نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد جهانیشدن اقتصاد بر پایداری زیستمحیطی کشورهای درحالتوسعه و توسعهیافته اثر منفی و معناداری دارد.
Economic Globalization / Environmental Sustainability / Panel Data / Developing Countries / Developed Countries
2015
08
01
1
18
https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_14207_981b9c88bccf02145ec759a5c3ac6cff.pdf
Iranian Journal of Trade Studies
1735-0794
1735-0794
1394
19
75
مخارج توریسم و ارزش افزوده بخشهای مختلف اقتصادی: شواهدی از کشورهای درحال توسعه
سمیه
صادقی
ثریا
قاسمی
توریسم یک فعالیت بینرشتهای است که چندین فعالیت اقتصادی را دربرگرفته و به مهارتهای متنوعی نیازمند است؛ بنابراین پیامدهای آن میتواند سایر بخشهای اقتصادی را تحتتأثیر قرار دهد. این مقاله میکوشد روابط علّی و همگرایی بین مخارج توریسم و ارزش افزوده بخشهای مختلف اقتصادی (کشاورزی، صنعت و خدمات) در کشورهای درحالتوسعه در سالهای 2011-1995 را با استفاده از آزمون علیت در چارچوب P-VECM و روش همانباشتگی FMOLS بررسی کند.
نتایج آزمون علیت (کوتاهمدت و بلندمدت) در چارچوب P-VECM نشان میدهد در کوتاهمدت، هیچ رابطه علّیای میان مخارج توریسم و ارزش افزوده بخشهای کشاورزی و صنعت وجود ندارد، درحالیکه علیت یکطرفه از مخارج توریسم به ارزش افزوده بخش خدمات وجود دارد. همچنین در بلندمدت، علیت یکطرفه از توریسم به ارزش افزوده بخشهای کشاورزی و صنعت وجود دارد، درحالیکه علیت دوطرفه بین مخارج توریسم و ارزش افزوده خدمات برقرار است. علاوه بر آن، نتایج بردارهای همانباشتگی FMOLS نشان میدهد مخارج توریسم اثر مثبت و معناداری بر ارزش افزوده بخشهای خدمات و صنعت داشته، اما این اثر بر ارزش افزوده بخش کشاورزی منفی و معنادار است.
Tourism/ Value Added of Economic Sectors/ P-VECM/ FMOLS Method
2015
08
01
19
38
https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_14208_25019a3a530107598fa81c0c2feeba12.pdf
Iranian Journal of Trade Studies
1735-0794
1735-0794
1394
19
75
مطالعه حقوقی آثار قانون گذاری در حوزه بازاریابی الکترونیکی: با تأکید بر کاهش قیمت تمام شده
محسن
صادقی
امیرحسین
هادی
برقراری امنیت حقوقی از طریق قانونگذاری، یکی از عوامل مؤثر بر گسترش بازاریابی الکترونیکی است و از آنجا که این شیوه نوین بازاریابی باعث کاهش هزینههای تبلیغات و بازاریابی محصولات میشود، اهمیت اقتصادی قابلتوجهی دارد زیرا یکی از عوامل مؤثر بر افزایش فضای رقابتی در بازار یک کشور عبارت است از کاهش قیمت تمامشده محصولات ضمن حفظ کیفیت بالا. از اینرو، برای ترغیب بنگاهها به استفاده از این ابزار مفید، باید بستر فنی و حقوقی برای برقراری فضای دیجیتالی ایمن، مهیا شود که بخشی از این وظیفه برعهده قانونگذار است. از آنجا که این موضوع مهم تاکنون در ادبیات حقوقی ایران مورد بررسی دقیق قرار نگرفته، لذا این مقاله براساس روش تحلیلی ـ تطبیقی و بر پایه مطالعه کتابخانهای و تحلیل حقوق ایران و تطبیق با نظام حقوقی چند کشور موفق و حسب مورد با نگاه به برخی نارساییهای اجرایی، درصدد رفع نسبی این خلأ تحقیقاتی است. سؤالهای اصلی این مقاله این است که قانونگذاری در حوزه بازاریابی الکترونیکی چه اثراتی در پی داشته و چگونه بر کاهش قیمت تمامشده و افزایش فضای رقابتی در بازار تأثیر میگذارد؟ و آیا حقوق ایران، الزامات حقوقی بایسته در این زمینه را بهخوبی مقرر داشته است؟ مهمترین دستاورد مقاله این است که بنگاههای ایران در کنار دلایل غیرحقوقی، نمیتوانند بهواسطه برخی نارساییهای قانونی، چندان از بازاریابی الکترونیکی جهت کاهش قیمت تمامشده بهره گیرند. مطالب این مقاله در دو بخش ارائه میشود: در بخش نخست، الزامات حقوقی برای ایمنسازی بازاریابی الکترونیکی با استفاده از مطالعه تطبیقی در چند کشور موفق بررسی شده و در بخش دوم، جایگاه موضوع در حقوق ایران تبیین شده و در پایان نیز، راهکارهای روشن و کاربردی برای استفاده قانونگذار و دستگاههای ذینفع ارائه میشود.
E-Marketing / Finished Cost Reduction (FCR) / Development of Competition Atmosphere / Legal Requirement / Iran
2015
08
01
39
64
https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_14209_a84986abfd6ab1917aa85d2ea6cc4114.pdf
Iranian Journal of Trade Studies
1735-0794
1735-0794
1394
19
75
ارائه و اعتبارسنجی مدل سنجش تعامل پذیری در روابط بین سازمانی
محمود
مرادی
محمدرحیم
رمضانیان
فاطمه
سلطانی
همکاری شرکتهای فعال در صنایع تولیدی به دلایل مختلف اجتنابناپذیر است. اما این مشارکت همواره با توفیق لازم همراه نیست. یکی از مهمترین دلایل این امر عدم تعاملپذیری میان آنها است. تعاملپذیری در سطوح مختلف مطرح میشود و شامل شاخصهای مختلفی است. در ابتدا تعاملپذیری بیشتر در زمینه فناوریهای اطلاعاتی مطرح بود اما امروزه از دیدگاههای سازمانی و مدیریتی هم مورد بحث است. در این پژوهش، مدلی برای سنجش تعاملپذیری ارائه شده که شامل چهار عامل تعاملپذیری سیستمهای اطلاعاتی و ارتباطی، تعاملپذیری سازمانی، تعاملپذیری فرهنگی و تعاملپذیری شبکه همکاری و 17 متغیر است. این مدل با استفاده از دادههایی از صنایع تولیدی فعال در استان قزوین و به کمک تحلیل عاملی تأییدی مرتبه دوم با استفاده از نرمافزار لیزرل تحلیل شد. نتایج مطالعه نشان میدهد تمام شاخصهای شناساییشده، رابطه معناداری با عوامل موردنظر دارند. همچنین، بعد از اصلاحات جزئی، مدل موردنظر تناسب خوبی با دادهها داشته و پایایی مدل با استفاده از روش پایایی ترکیبی محاسبه و نسبتاً خوب تشخیص داده شد.
Collaboration / Interoperability / Inter Organizational Relationship / Second Order Confirmatory Factor Analysis
2015
08
01
65
88
https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_14210_7b2765cd9144a8ab3730f0d11a1f04ed.pdf
Iranian Journal of Trade Studies
1735-0794
1735-0794
1394
19
75
تحلیل اثرات آزادسازی تجارت خدمات بر بهره وری کل عوامل (مطالعه موردی کشورهای منتخب درحال توسعه)
علیرضا
امینی
مریم
لطفیپور
تجارت خدمات در سالهای اخیر نقشی کلیدی در تغییرات ساختاری اقتصاد جهان داشته است و هماکنون نیز سهم زیادی از کل تجارت جهانی را در برگرفته است. در دهههای اخیر، اکثر کشورهای توسعهیافته و درحالتوسعه توجه خود را به آزادسازی تجاری بخش خدمات بهدلیل تأثیراتی که بر بهرهوری و ایجاد اشتغال دارد، معطوف ساختهاند. در مطالعه حاضر در قالب الگوی اقتصادسنجی پنل دیتا، با استفاده از دادههای دوره زمانی 1995 تا 2009 برای 21 کشور درحالتوسعه (به همراه ایران)، اثر آزادسازی تجارت کل بخش خدمات بر بهرهوری کل عوامل (TFP) اقتصاد این کشورها بررسی شده است. نتایج بهدستآمده از تخمین مدل اثر آزادسازی تجاری کل بخش خدمات بر بهرهوری، تأییدکننده وجود ارتباط مثبت و معنادار بین آزادسازی تجارت خدمات و بهرهوری کل عوامل است.
Services Trade Liberalization / Total Factor Productivity / Human Capital / Technology / Efficiency
2015
08
01
89
112
https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_14211_d28ae989d28d235fc0bb00cad1188cbf.pdf
Iranian Journal of Trade Studies
1735-0794
1735-0794
1394
19
75
هم حرکتی پویای ادوار تجاری ایران و اعضای اکو
سمیه
صادقی
در نظریههای جدید اقتصاد بینالملل، بحث همحرکتی ادوار تجاری و عوامل اثرگذار بر آن برای ایجاد و توسعه موافقتنامههای تجارت منطقهای کشورها اهمیت دارد بهطوریکه امکان تشکیل یک منطقه بهینه پولی را فراهم میآورد. هدف مقاله حاضر، بررسی مهمترین عوامل مؤثر بر همحرکتی پویای ادوار تجاری ایران و اعضای اکو با استفاده از یک شاخص همبستگی پویا در دوره زمانی 2012-1993 و با استفاده از رویکرد System GMM است. نتایج با استفاده از این شاخص نشان میدهد افزایش مبادلات تجاری و مالی و همچنین تشابه ساختار اقتصادی سبب تقویت همحرکتی ادوار تجاری ایران و سایر کشورهای عضو اکو میشوند، البته تشابه ساختار اقتصادی اثر بزرگتری دارد. همچنین، تشابه سیاستهای پولی و مالی نیز جزء دیگر عوامل اثرگذار محسوب میشوند.
Business Cycles Co-movement/ Trade and Financial Integrations/ Industrial Similarity/ Fiscal and Monetary Policy Coordination
2015
08
01
113
138
https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_14212_b3d23f75ea5f4e03f8b0bc8e76d5f39b.pdf
Iranian Journal of Trade Studies
1735-0794
1735-0794
1394
19
75
طراحی مدل جامع تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی با رویکرد دلفی
حسین
عباسیاسفنجانی
لطفاله
فروزنده دهکردی
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی جامع تجاریسازی تحقیقات دانشگاهی انجام شد. روش این مطالعه با توجه به گزارههای تحقیق، از نوع توصیفی و کیفی است که در دو مرحله کتابخانهای و اجرای روش دلفی و با مراجعه به 25 نفر از خبرگان دانشگاهی و افراد اجرایی انجام شده است. در مرحله اول با رویکرد اکتشافی ـ تطبیقی و مطالعه ادبیات، فعالیتها و مراحل فرایند تجاریسازی شناسایی شده و نیز مهمترین مؤلفههای تأثیرگذار بر تجاریسازی احصاء شدند. سپس، با بهرهگیری از نظریه سهشاخگی (3c) هر کدام از مؤلفهها براساس ویژگیهایشان در سه دسته عوامل زمینهای، محتوایی و ساختاری طبقهبندی شدند. با ترکیب متغیرها و ایجاد سه بُعد زمینهای، محتوایی و ساختاری و نیز مراحل فرایند تجاریسازی، چارچوب مفهومی تحقیق ارائه شده و سپس، چارچوب مفهومی پیشنهادی با استفاده از روش تحقیق کیفی و مراجعه به خبرگان و کسب نظر آنها در طی سه دور دلفی اعتبارسنجی و مدل نهایی تحقیق طراحی شد. براساس یافتههای این پژوهش، فرایند تجاریسازی در هشت مرحله شناسایی شده و در مورد 29 مؤلفه مؤثر بر تجاریسازی تحقیقات با مقدار ضریب توافق کندال 804/0 بین صاحبنظران اجماع و اتفاقنظر حاصل شد. همچنین، بررسی نظرات خبرگان درباره عوامل سهگانه مؤثر بر تجاریسازی تحقیقات با آزمون فریدمن، نشان داد عوامل زمینهای با رتبه اول و عوامل محتوایی و ساختاری بهترتیب در رتبههای دوم و سوم اولویتبندی اعضای پانل قرار گرفته است.
Commercialization / University Research / Commercialization Model / Delphi Method
2015
08
01
139
170
https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_14214_46bb505bdbd442d9b151b363a317f869.pdf