TY - JOUR ID - 702026 TI - ارائه مدل برای ارتقای رویدادهای استارتاپی در استارتاپ‌ویکند به روش آمیخته JO - پژوهشنامه بازرگانی JA - IJTS LA - fa SN - 1735-0794 AU - زریسفی, امیررضا AU - پورسعید, محمدمهدی AU - فرقانی, محمدعلی AD - دانشجوی دکتری انتقال تکنولوژی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران AD - دانشیار،دانشکده مدیریت و اقتصاد،دانشگاه شهید باهنر کرمان،کرمان، ایران AD - استادیار دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 27 IS - 105 SP - 91 EP - 116 KW - استارتاپ / استارتاپ ویکند / اثر بخشی / کارآفرینی / روش آمیخته DO - 10.22034/ijts.2022.561192.3704 N2 - هدف از این پژوهش شناسایی ابعاد مختلف رویداد استارتاپ ویکند و ارائۀ مدلی برای اثربخشی آن است. در این تحقیق از روش آمیخته (کیفی سپس کمی) استفاده شده است. در فاز اول تحقیق (فاز کیفی) با روش نظریه داده‌بنیاد، مصاحبۀ عمیق و نیمه ساختاریافته با 15 نفر از خبرگان زیست‌بوم استارتاپی با روش گلوله برفی تا رسیدن به اشباع نظری صورت گرفت. داده‌های حاصل از مصاحبه در سه مرحلۀ باز، محوری و انتخابی کدگذاری شدند و در نهایت مدل تحقیق ارائه شد. در فاز کمی پژوهش، مدل تحقیق، با ارائه‌ی پرسشنامه به جامعه آماری که شامل 400 نفر از میان شرکت‌کنندگان و برگزارکنندگان رویداد در سراسر کشور بودند مورد آزمون قرار گرفت. با استفاده از نرم افزارهای Smart PLS و SPSS روابط بین متغیرهای مدل بررسی شد. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که زیرساخت و محیط رویداد استارتاپی بر اثربخشی رویداد تأثیر دارند. زیرساخت رویداد شامل فراهم بودن شرایط اقتصادی، سطح بلوغ اکوسیستم و زیرساخت مناسب برگزاری رویداد است و مؤلفه‌های محیط رویداد شامل دخالت ارگان‏ها و نهادهای برگزارکننده رویداد، ممیزی‎ها، سیاست‌گذاری، تسهیل همکاری‌های بین‌المللی، تحریم‌ها و نقش حاکمیتی دولت در حمایت از اکوسیستم می‌باشد.   UR - https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_702026.html L1 - https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_702026_7a63793274198ff554b44d5e7d5e1de5.pdf ER -