TY - JOUR ID - 46576 TI - ارائه مدلی جهت رتبه‌بندی دارایی‌های نامشهود و ارزش‌گذاری برند شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران JO - پژوهشنامه بازرگانی JA - IJTS LA - fa SN - 1735-0794 AU - رحیمی, موسی AU - محمد شفیعی, مجید AU - انصاری, آذرنوش AU - بت شکن, محمود AD - دانشجوی دکتری،مدیریت،دانشکده امور اداری و اقتصاد،دانشگاه اصفهان،اصفهان، ایران AD - استادیار، گروه مدیریت،دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان،اصفهان،ایران AD - استادیار،‌گروه مدیریت،دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان،اصفهان،ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 24 IS - 95 SP - 1 EP - 18 KW - برند KW - دارایی‌های نامشهود KW - سود هر سهم KW - ارزشیابی برند DO - N2 - در اقتصاد دانش‌محور، دارایی‌های نامشهود نقش اساسی در موفقیت شرکت در دستیابی به اهداف دارد. هدف این پژوهش، رتبه‌بندی دارایی‌های نامشهود و سپس ارائه مدلی جهت ارزش‌گذاری برند به‌عنوان یکی از مهم‌ترین این دارایی‌ها، منطبق با شرایط بورس ایران است. پژوهش حاضر از نوع پس‌رویدادی و ازنظر هدف، توسعه‌ای است. نمونه پژوهش شامل 81 شرکت پذیرفته‌شده در «بورس اوراق بهادار تهران» در سال‌های 1391 تا 1395 است. مدل استفاده‌شده در این پژوهش برای رتبه‌بندی، AHP گروهی و جهت محاسبه ارزش برند ترکیبی از مدل ارزش ذاتی شرکت با استفاده از مدل تنزیل سود نقدی سه مرحله‌ای و مدل قیمت به فروش برگرفته از مدل داموداران (2007) است. نتایج حاکی از آن است که در بورس ایران به ترتیب، دارایی‌های نامشهود مربوط به بازاریابی، قرارداد، فناوری، مشتری و هنر در اولویت قرار گرفتند؛ همچنین در ارزش‌گذاری برند می‌توان با استفاده از سود هر سهم و پارامترهای مالی شرکت، به مبنای مناسبی جهت تخمین ارزش‌ شرکت و برند آن، متناسب با شرایط بورس ایران دست‌یافت. UR - https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_46576.html L1 - https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_46576_97d217626dfd6446d2a21efba892191a.pdf ER -