TY - JOUR ID - 43467 TI - ارائه مدل مدیریت موجودی پایدار با تقاضای تصادفی آزاد- توزیع در یک زنجیره تامین تک سطحی JO - پژوهشنامه بازرگانی JA - IJTS LA - fa SN - 1735-0794 AU - شعاع بین, شیرین AU - سجادی فر, سید مهدی AU - آقایی, اصغر AU - آقایی, میلاد AU - فتحی, محمد رضا AD - کارشناس ارشد مهندسی صنایع گرایش لجستیک و زنجیره تامین، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران AD - استادیار گروه مهندسی صنایع، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران AD - استادیار گروه لجستیک، دانشگاه علوم انتظامی امین، ایران AD - دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی دانشگاه علامه طباطبایی(ره) و عضو هیات علمی دانشگاه علوم انتظامی امین، ایران AD - استادیار گروه مدیریت صنعتی و مالی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 24 IS - 95 SP - 225 EP - 256 KW - مدیریت موجودی پایدار KW - تقاضای آزاد-توزیع KW - اتلاف انرژی KW - رویکرد min-max DO - N2 - امروزه در زنجیره تامین با رویکردهای جدیدی روبه‌رو هستیم که به ملاحظات زیست‌محیطی، اجتماعی و اقتصادی می‌پردازد و همین امر موجب پیچیدگی بیشتر مسایل آن و به ویژه حوزه مدیریت موجودی می‌گردد. یکی از این رویکردها، رویکرد پایداری است. از این رو،  مساله پژوهش پیش رو یک مسأله مدیریت موجودی پایدار است که در آن، تقاضا در مدت زمان تحویل یک متغیر تصادفی، تابع توزیع آن نامعلوم، اما میانگین و واریانس آن مشخص است. در این راستا، این پژوهش برای حل چنین مشکلی، با استفاده از رویکرد min-max و کران اسکارف، تابع هدف مسأله مورد نظر را به ازای بدترین حالت (بدترین تابع توزیع تقاضا) بهینه‌سازی کرده است. نتایج بهینه‌سازی مسأله در شرایط در نظر گرفته شده، نشان‌دهنده آن است که جنبه‌های پایداری در تعیین مقدار بهینه سفارش و همچنین وسیله نقلیه مناسب برای حمل سفارش و در نتیجه، هزینه‌های کلی یک سیستم نقش به سزایی دارد. به این ترتیب، در مسافت‌های طولانی‌تر به دلیل در نظر گرفتن هزینه‌های زیست‌محیطی، هر چه مسافت بین محل سفارش‌دهی تا محل تامین سفارش بیشتر شود، وسائل نقلیه با فاکتور اتلاف انرژی کمتر انتخاب می‌شوند و در مقابل، اندازه سفارش‌دهی افزایش می‌یابد. UR - https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_43467.html L1 - https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_43467_7ca2dc38ce42f513abd4bc34e52bb5a6.pdf ER -