TY - JOUR ID - 246930 TI - بررسی رابطه بین تمرکز بر مشتریان عمده و نوآوری در شرکت‌های بورسی JO - پژوهشنامه بازرگانی JA - IJTS LA - fa SN - 1735-0794 AU - زمانی, رضا AU - بخشانی, صفیه AU - کاردان, بهزاد AD - دانشجوی دکتری حسابداری، دانشگاه فروسی مشهد، مشهد، ایران AD - عضو هیات علمی دانشگاه ولایت، ایرانشهر، ایران AD - استادیار حسابداری، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه فردوسی ، مشهد، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 26 IS - 102 SP - 157 EP - 180 KW - مشتریان عمده KW - تحقیق و توسعه KW - نوآوری فنی KW - نوآوری فردی KW - نوآوری اجرائی DO - 10.22034/ijts.2022.246930 N2 - در دنیای رقابتی قرن اخیر، شرکت‌ها ملزم هستند که برای موفقیت و تثبیت جایگاه خود، سرمایه‌گذاری متناسبی را به نوآوری تخصیص دهند. هم‌چنین، شرکت‌ها برای ماندن در صحنه رقابت باید نوآوری را به‌عنوان یک جزء با اهمیت در تدوین استراتژی در نظر بگیرند. در این راستا، هدف این پژوهش بررسی رابطه بین تمرکز بر مشتریان عمده و نوآوری در شرکت‌های بورسی است. نمونه آماری این پژوهش به روش حذف سیستماتیک شامل 142 شرکت بورسی در دوره 1388-1397 و روش آماری مورد استفاده نیز روش رگرسیون به داده‌های پانل و ترکیبی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که تمرکز بر مشتریان عمده در بین ابعاد مختلف نوآوری شامل فعالیت‌های تحقیق و توسعه، نوآوری فنی، نوآوری فردی، نوآوری اجرائی، نوآوری کمکی و نوآوری حسابداری مدیریت، تنها بر نوآوری اجرائی تأثیر مثبتی دارد. بر این اساس، می‌توان نقش کمرنگ مشتریان عمده را در تأثیرگذاری بر سیاست‌های راهبردی شرکت در خصوص فعالیت‌های نوآوری مشاهده کرد. UR - https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_246930.html L1 - https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_246930_433e642ba4268585e9e2ab08675f581b.pdf ER -