TY - JOUR ID - 20753 TI - بررسی نظریه استفاده منصفانه از علامت تجاری غیر به منظور معرفی کالاها و خدمات JO - پژوهشنامه بازرگانی JA - IJTS LA - fa SN - 1735-0794 AU - حبیبا, سعید AU - حسین‌زاده, مجید AU - محبی‌فرد, سمانه AD - دانشیار گروه حقوق خصوصی دانشکده حقوق و علوم‌سیاسی دانشگاه تهران AD - دانشجوی دکترای تخصصی حقوق خصوصی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران AD - دانش‌آموخته کارشناسی ارشد حقوق مالکیت فکری دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 20 IS - 78 SP - 125 EP - 148 KW - استفاده منصفانه بهمنظور معرفی / علامت تجاری / حقوق مصرفکننده / حسننیت / مهارت خریدار DO - N2 - نظام حقوقی حاکم بر علائم تجاری همواره بر آن است تا با ایجاد تمهیدات لازم، از هرگونه نقض علائم تجاری جلوگیری کند. اما، از استثنائات مترتّب بر استفاده از علامت تجاری غیر، استفاده منصفانه به‌منظور معرفی کالا و خدمت تحت آن علامت است. در استفاده منصفانه به‌منظور معرفی، هدف از استعمال علامت تجاری غیر، معرفی کالاها و خدمات تحت آن علامت یا اظهارنظر، انتقاد و یا تقریظ مالک علامت تجاری است. چنین استفاده‌ای مستلزم رعایت شرایطی است که عدم رعایت‌شان موجب تحقق نقض علامت تجاری می‌شود. بنابراین، مقاله حاضر می‌کوشد مفهوم و ملاک‌های احراز استفاده منصفانه به منظور معرفی را به‌صورت تطبیقی بررسی کرده  تا راهکار و چارچوب مناسبی در اختیار قضات، وکلا و مشاوران قرار دهد و توسط آن ابهامات موجود در این حوزه را برطرف سازد. UR - https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_20753.html L1 - https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_20753_a761256121279ce69aa78ccb52d50ce8.pdf ER -