TY - JOUR ID - 13761 TI - طراحی مدل هوشمندی رقابتی مبتنی بر هوشمندی ساختاری سازمانی JO - پژوهشنامه بازرگانی JA - IJTS LA - fa SN - 1735-0794 AU - مشبکی, اصغر AU - زنگویی‌نژاد, ابوذر AD - دانشیار گروه مدیریت دانشگاه تربیت مدرس AD - دانشجوی دکتری مدیریت دانشگاه تربیت مدرس Y1 - 2009 PY - 2009 VL - 13 IS - 49 SP - 171 EP - 197 KW - مدیریت استراتژیک / هوشمندی رقابتی پایدار / مزیت رقابتی / هوشمندی ساختاری سازمانی DO - N2 - باتوجه به مبان ی نظری مدیریت استراتژیک، سه مجموعه دیدگاه در رابطه با دستیابی به مزیت رقابتی قابل شناسایی و تبیین است : دیدگاه محیطی، دیدگاه قابلیت های سازمانی و دیدگاه هوشمندی رقابتی که نظرات و کانون تجزیه و تحلیل دو دیدگاه نخست را با یکدیگر تلفیق و ترکیب می کند. باتوجه ب ه جهانی شدن بازارها، توسعه قلمرو رقابت، فراگیر شدن سیستم های اطلاعاتی و اهمیت یافتن شایستگی های درون شرکتی، هدف این تحقیق، توسعه نظریات در رابطه با هوشمندی رقابتی و ارایه یک مدل جامع از عوامل تشکیل دهنده هوشمندی رقابتی، جهت دستیابی به مزیت رقابتی است . بر ا ساس نتایج تحقیقات پیشین، برای دستیابی به مزیت رقابتی، وجود هوشمندی اجتماعی  استراتژیک، هوشمندی تکنولوژیکی وهوشمندی بازار ضروری است . از طرف دیگر، برای دستیابی به هوشمندی رقابتی پایدار، دارا بودن زیرساخت های اطلاعاتی  ارتباطی انعطاف پذیر و کارآمد و همچنین استقرار این سیستم ها در درون یک چارچوب استراتژیک اهمیت دارد . بر این اساس، جهت دستیابی به هوشمندی رقابتی، می بایست هوشمندی ساختاری  سازمانی (خلا نظری و پژوهشی ) را هم در نظر گرفت . در این مقاله، ابتدا با مرور پیشینه تحقیق و مدل های مشابه، مجموعه ای از شاخص ها برای سازه هوشمندی ساختاری  سازمانی گردآوری گردید و سپس به کمک تکنیک تحلیل عاملی، شاخص های تاثیرگذار شناسایی و در سه طبقه دسته بندی شد . سپس به کمک تکنیک مدلسازی معادلات ساختاریافته، نحوه ارتباط سازه جدید و سه گانه هوشمندی برای دستیابی به هوشمندی رقابتی (مزیت رقابتی ) و چگونگی هم افزایی و تاثیر چهارگانه جدید هوشمندی بر هوشمندی رقابتی بررسی شد و مشخص گردید که با داشتن هوشمندی ساختاری  سازمانی، دستیابی به هوشمندی رقابتی تسهیل و مزیت رقابتی حاصل، پایدارتر خواهد بود. . UR - https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_13761.html L1 - https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_13761_f4849465ec259292c8ddbe599187815a.pdf ER -