TY - JOUR ID - 11832 TI - بررسی نظریه استفاده منصفانه قانونی (کلاسیک) در علائم تجاری توصیفی JO - پژوهشنامه بازرگانی JA - IJTS LA - fa SN - 1735-0794 AU - بادینی, حسن AU - حسین‌زاده, مجید AU - محبی‌فرد, سمانه AD - استادیار گروه حقوق خصوصی دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران AD - دانشجوی دکترای تخصصی حقوق خصوصی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران AD - دانشجوی کارشناسی ارشد مالکیت فکری دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 19 IS - 73 SP - 99 EP - 124 KW - استفاده منصفانه قانونی / حقوق مصرفکننده / علائم تجاری / حقوق رقابت / دعوی نقض علامت DO - N2 - نظریه استفاده منصفانه قانونی استثنائی بر حقوق انحصاری مالک علامت تجاری توصیفی است و به اشخاص ثالث اجازه استفاده منصفانه و با حسن‌نیت از علامت تجاری غیر را تحت ضوابط و شرایطی ویژه اعطا می‌کند. این نظریه بر آن است تا در کنار افزایش اطلاعات مصرف‌کنندگان درباره کالاها و خدمات موجود در بازار، موجبات افزایش رقابت و جلوگیری از انحصار علامت تجاری در دست مالکان آن‌ها را فراهم آورد. این نظریه در برخی نظام‌های ملی به‌صورت صریح و در بسیاری دیگر به‌صورت ضمنی مورد اشاره قرار گرفته است. موافقت‌نامه‌ها و مقررات بین‌المللی در حوزه علائم تجاری هم این نظریه را به‌گونه‌ای در نظر گرفته و سعی در شناسایی آن داشته‌اند. مقاله حاضر می‌کوشد با بررسی عناصر این نظریه و تحلیل آن‌ در نظام حقوقی ایران، جایگاه آن را در مقررات ملی و بین‌المللی مشخص کند. UR - https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_11832.html L1 - https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_11832_3db5ae32ca2235d7ae75c058f6c90b32.pdf ER -