موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی
پژوهشنامه بازرگانی
1735-0794
2676-7767
21
82
2017
05
22
تحلیل کمی ریسکهای موجود در مدیریت زنجیره تأمین سبز با استفاده از مدلسازی ریاضی
1
32
FA
حمید
شاهبندرزاده
استادیار گروه مدیریت صنعتی، دانکشده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران
shabandarzadeh@gmail.com
محمد حسین
کبگانی
مربی گروه مدیریت صنعتی،دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خلیج فارسف بوشهر، ایران.
mohammadhossein.kabgani@gmail.com
امروزه پذیرش و اجرای موفق ایده و طرح سبز در فعالیتهای کسب و کار در زنجیره تأمین به گونهای است که در چشم انداز آن به سادگی قابل دسترسی نیست. تمام تولیدات و فعالیتها در زنجیره تأمین سبز با ریسکهای متفاوتی روبرو هستند. این ریسکها و منابع آنها میتوانند موجب اختلال در هموار بودن فعالیت-های زنجیره تأمین سبز شود. بنابراین، مدیریت و کاهش پیچیدگی ریسک در زنجیره تأمین سبز از اهمیت بالایی برخوردار است.در پژوهش حاضر به تبیین مدلی جهت شناسایی ریسکهای پر اهمیت در زنجیره تأمین سبز پرداخته شدهاست. ابعاد اصلی مدل مذکور از بررسی ادبیات نظری زنجیره تأمین سبز گرفته شدهاست که بوسیله تحلیل عاملی تأییدی مورد تأیید قرار گرفت . ریسکهای اصلی این مدل عبارتند از:ریسک تولیدی فنی، ریسک تأمین، ریسک بازیافت محصول، ریسک اعتباری، ریسک تقاضا و ریسک دولتی – سازمانی. در پژوهش حاضر جهت تعیین میزان اهمیت هریک از ابعاد مدل، از نظر کارشناسان حوزه صنایع و اساتید دانشگاه و همچنین مدلسازی غیرخطی فازی استفاده شده است. نتایج حاصل از مدلسازی ریاضی نشان میدهد که بعد ریسک تولیدی - فنی در رتبه اول گرفته است.
زنجیره تأمین سبز,ریسک,مدلسازی ریاضی,غیرخطی,فازی
https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_23753.html
https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_23753_d7202729c24bbdc0629a326338030ce7.pdf
موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی
پژوهشنامه بازرگانی
1735-0794
2676-7767
21
82
2017
05
22
طراحی الگوی تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی با روش مدل سازی معادلات ساختاری حداقل مربعات جزئی
1
21
FA
حسین
عباسی اسفنجانی
استادیار گروه مدیریت، اقتصاد و حسابداری دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
h.abbasi@pnu.ac.ir
در راستای تجاری سازی تحقیقات بعنوان یکی از ماموریت های اصلی دانشگاهها، پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی تجاری سازی نتایج تحقیقات دانشگاهی انجام پذیرفته است. برای رسیدن به هدف تحقیق؛ ابتدا، با مرور ادبیات، مهمترین مولفه های تاثیرگذار بر تجاری سازی احصاء و با بهره گیری از نظریه سه شاخگی (3c) هر کدام از مولفه ها بر اساس ویژگیهایی در سه دسته عوامل زمینه ای، محتوایی و ساختاری طبقه بندی و چارچوب مفهومی تحقیق ارائه و با جمع آوری داده های تجربی و روش مدل سازی معادلات ساختاری، چارچوب پیشنهادی اعتبارسنجی و مدل نهایی تحقیق ارائه شد. بر اساس یافته های پژوهش و مقادیر مربوط به ضریب مسیرها در مدل نهایی تحقیق، عوامل زمینه ای 4/34 درصد، محتوایی 5/21 درصد و ساختاری 7/34 درصد تغییرات مربوط به متغیر تجاری سازی را بطور مستقیم تبیین می کنند. از سوی دیگر، متغیر زمینه ای بطور غیر مستقیم و از طریق متغیر میانجی عوامل ساختاری به میزان 8/14 درصد و از طریق متغیر میانجی عوامل محتوایی به میزان 7/16 درصد بر متغیر وابسته تجاری سازی تاثیر دارد. محاسبه و تحلیل شاخص های برازش با نرم افزار Smart-PLS انطباق چارچوب مفهومی و پیشینه تجربی با واقعیت را تایید نمود.
الگو,تجاری سازی,مدلسازی,معادلات,ساختاری
https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_23754.html
https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_23754_ef9d6115d27058c90563c005341bcc6c.pdf
موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی
پژوهشنامه بازرگانی
1735-0794
2676-7767
21
82
2017
05
22
سنجه های پایداری شرکتی در صنایع متوسط غذایی ایرانی
67
94
FA
علیرضا
تفرشی مطلق
دانشجوی دکترای مدیریت تولید و عملیات دانشگاه علامهطباطبائی
alireza.tafreshi@gmail.com
لعیا
الفت
دانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی (نویسنده مسئول)
olfat@atu.ac.ir
جهانیار
بامداد صوفی
استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی
bamdadsoosi@yahoo.com
مقصود
امیری
استاد دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی
mg_amiri@yahoo.com
سنجه های پایداری شرکتی در صنایع متوسط غذایی ایرانی <br /> <br /> پایداری شرکتی از مفاهیم جدید و رو به رشد است که بر نگاه متوازن و چند جانبه تاکید دارد. صنایع غذایی یکی از صنایع استراتژیک کشور ایران است و از جنبه های اشتغال ، امنیت غذایی و صادرات برای کشور حائز اهمیت است و پایداری این صنعت از اهمیت ویژه ای برخوردار است. از این رو در این تحقیق تلاش شده است عوامل و سنجه های مفهوم پایداری شرکتی تبیین شوند و همچنین عوامل تاثیر گذار بر این مفهوم و سنجه های آن مورد بررسی قرارگیرند . در این پژوهش که در سال 94 انجام شده است با مطالعه جامع ادبیات موضوع عوامل و سنجه های پایداری شرکتی، همچنین دو عامل زنجیره تامین ناب و زنجیره تامین سبز بعنوان عوامل تاثیرگذار پایداری شرکتی شناسایی شدند.<br /> هشتاد و چهار سنجه تعیین شده برای سه مفهوم پایداری شرکتی ، زنجیره تامین ناب و زنجیره تامین سبز در قالب شش عامل اصلی قرار دارند. این سنجه ها پس از بررسی توسط 35 خبره صنایع غذایی و با استفاده از آزمون t به 70 سنجه تقلیل پیدا کرد و اعتبار این سنجه ها ، با اجرا در 35 شرکت صنایع غذایی تایید شد. یافته های این پژوهش سنجه های سه گانه شناسایی شده برای صنایع غذایی کشور را که معتبر و کاربردی است را نشان می دهد. <br /> واژگان کلیدی :پایداری شرکتی ، زنجیره تامین ناب ، زنجیره تامین سبز ، ناب-سبز ، صنایع غذایی ایران
"پایداری شرکتی ","زنجیره تامین ناب ","زنجیره تامین سبز ","ناب-سبز","صنایع غذایی ایران"
https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_23749.html
https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_23749_b8aca99c379c275bcdd70ab67138fa0d.pdf
موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی
پژوهشنامه بازرگانی
1735-0794
2676-7767
21
82
2017
05
22
پیچیدگی صادرات غیرنفتی ایران و عوامل تعیینکننده آن در کشورهای در حال توسعه
95
122
FA
جاوید
بهرامی
استاد دانشگاه علامه طباطبائی( نویسنده مسئول)
javid_bahrami@yahoo.com
یوسف
حسنپورکارسالاری
دانشجوی دکترای علوم اقتصادی دانشگاه علامه طباطبائی
یکی از مسیرهای دست یابی کشورهای درحال توسعه به رشد اقتصادی بالا، افزایش در پیچیدگی صادرات غیر نفتی است. با توجه به اهمیت موضوع، در این مطالعه تلاش شده اولا میزان پیچیدگی صادرات غیر نفتی و محرک های اصلی آن برای ایران مورد سنجش و ارزیابی قرار گیرد.ثانیاً با استفاده از داده های تابلویی و سری زمانی سال های 2013-1997 تعداد 71 کشور درحال توسعه با سطح درآمد متوسط و برای ایران عوامل موثر بر پیچیدگی صادرات غیر نفتی به روش حداقل مربعات تعمیم یافته و معمولی مورد بررسی قرار گیرد. بررسی نشان میدهد میزان پیچیدگی صادرات غیرنفتی ایران بطور محسوسی نسبت به کشورهای مورد بررسی افزایش یافته است. سهم بالایی از این رشد مبتنی بر توسعه صنایع فرایندی ( با فناوری متوسط ) و وابسته منابع نفتی و گازی بوده است. همچنین تاثیر متغیرهای سرمایهانسانی و واردات بر پیچیدگی صادرات کشورهای درحال توسعه و ایران مورد تایید آماری قرار گرفتهاست. بدینترتیب یکی از سیاستهای پیشنهادی افزایش پیچیدگی صادرات،انسجام بخشی سیاستهای توسعه سرمایه انسانی و سیاست تجاری است.
پیچیدگی صادرات,کشورهای در حال توسعه,ایران
https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_23751.html
https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_23751_407511f42839106f79f5e3d943f1162b.pdf
موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی
پژوهشنامه بازرگانی
1735-0794
2676-7767
21
82
2017
05
22
بررسی مدل رشد مقید به ترازپرداختها در ایران طی دوره (1357-93)
123
152
FA
علی
کاوند
استادیار دانشگاه دولتی آیت ا....بروجردی (ره)
kavandali@yahoo.com
تحقیق حاضر، اعتبار مدل رشد مقید به ترازپرداختها را در ایران طی دوره (93-1357) مورد بررسی قرار میدهد. کشش درآمدی تقاضای واردات با استفاده از روش همگرایی خودرگرسیونی با وقفههای توزیعی در بلند مدت برآورد شده است. متوسط نرخهای رشد مقید به ترازپرداختها، متوسط نرخهای رشد واقعی، متوسط نرخهای رشد صادرات غیرنفتی واقعی و متوسط نرخهای رشد صادرات نفتی واقعی برای دورههای ده ساله که با یکدیگر همپوشی دارند، محاسبه گردیده است. نتایج تحقیق حاکی از این است که اگر دوره مورد بررسی به دو دوره تقسیم شود: در دوره اول، متوسط نرخهای رشد مقید به ترازپرداختها از متوسط نرخهای رشد واقعی بیشتر شده است که این میتواند ناشی از بیشتر بودن متوسط نرخهای رشد صادرات غیرنفتی واقعی از متوسط نرخهای رشد صادرات نفتی واقعی باشد. در دوره دوم، متوسط نرخهای رشد مقید به ترازپرداختها و متوسط نرخهای رشد واقعی کاهش یافته و در برخی از دههها منفی شده است. این میتواند در نتیجه کمتر شدن متوسط نرخهای رشد صادرات غیرنفتی واقعی از متوسط نرخهای رشد صادرات نفتی واقعی باشد. در دوره دوم، تفاضل متوسط نرخهای رشد مقید به ترازپرداختها و متوسط نرخهای رشد واقعی نسبتاً کمتر شده و این دو نرخ بههم نزدیک شدهاند. این امر، اعتبار مدل مذکور را تأیید مینماید. توجه به این مدل میتواند در سیاستهای اقتصادی از جمله سیاستهای اقتصاد مقاومتی بر رشد اقتصادی پایدار و برونرفت از وضعیت رکود مؤثر باشد. نتایج تحقیق با یافتههای مطالعه خاساونه و دیگران سازگار است.
رشد مقید به ترازپرداختها,قانون اصلی تیرلوال,صادرات غیر نفتی واقعی,ایران,ARDL
https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_25962.html
https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_25962_2f03d75237d496c09a1184db2e117a8a.pdf
موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی
پژوهشنامه بازرگانی
1735-0794
2676-7767
21
82
2017
05
22
بررسی عوامل موثر بر همگرایی سطح عمومی قیمتها بین استانهای ایران
153
176
FA
محسن
پورعبادالهان کویچ
0000-0002-9148-9133
دانشیار اقتصاد دانشگاه تبریز
mohsen_p54@hotmail.com
فیروز
فلاحی
دانشیار اقتصاد دانشگاه تبریز
firfal@yahoo.com
زهرا
آذری
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تبریز
azariza2015@gmail.com
کمتر بودن موانع تجاری و غیرتجاری در داخل یک کشور در مقایسه با سطح بینالملل، امکان برقراری قانون قیمت واحد و افزایش احتمال همگرایی قیمت را در بین مناطق مختلف کشور مطرح میکند. با این وجود، ممکن است تحت تاثیر شرایط آب و هوایی، جغرافیایی، اقتصادی و...، قیمتها در مناطق مختلف یک کشور همبستگی نداشته و همگرایی سطح عمومی قیمتها بین این مناطق به وجود نیاید. مطالعه حاضر به دنبال بررسی عوامل موثر بر همگرایی سطح عمومی قیمتها بین استانهای ایران طی دوره زمانی 1392:12-1386:1 میباشد. از جمله این عوامل میتوان به اختلاف متوسط نرخ رشد درآمد سرانه دو استان، اختلاف متوسط نرخ رشد جمعیت دو استان و فاصله جغرافیایی میان دو استان اشاره کرد. برای دستیابی به هدف مطالعه، ابتدا همگرایی سطح عمومی قیمتها بین استانهای ایران با استفاده از رهیافت دو به دو پسران (2007) بررسی میشود. نتایج بیانگر آن است که فرضیه صفر، مبنی بر عدم وجود همگرایی سطح عمومی قیمتها بین استانهای ایران رد میشود. سپس به منظور بررسی عوامل موثر بر همگرایی سطح عمومی قیمتها از مدل پروبیت استفاده میشود. نتایج حاکی از آن است که احتمال همگرایی صرفا تحت تاثیر اختلاف متوسط نرخ رشد درآمد سرانه بین استانها قرار میگیرد، به نحوی که با نرخ رشد درآمد سرانه متفاوت بین استانها، همگرایی سطح عمومی قیمتها بین استانهای ایران غیرمحتمل میباشد.
همگرایی,سطح عمومی قیمتها,رهیافت دو به دو,عوامل موثر بر همگرایی سطح عمومی قیمتها,مدل پروبیت
https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_25963.html
https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_25963_3e6facd206de117648be88cd7bc99e11.pdf
موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی
پژوهشنامه بازرگانی
1735-0794
2676-7767
21
82
2017
05
22
تخصیص منابع محدود به پیمانکاران با استفاده از روشهای FAHP و TOPSIS
177
202
FA
سید مهدی
ساداتی لمردی
دانشجوی کارشناس ارشد،دانشگاه آزاد اسلامیِ، واحد علوم تحقیقات، مهندسی صنایع ، تهران، ایران
mehdi.sadati@srbiau.ac.ir
محمد
خلیل زاده
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد علوم و تحقیقات، گروه مهندسی صنایع،تهران، ایارن
mo.kzadeh@gmail.com
این مقاله یک راه حل جهت تخصیص نقدینگی محدود به پیمانکاران بر اساس اولویتهای پروژه که یکی از مباحث مطرح در مدیریت نقدینگی پروژه ها می باشد، ارائه می کند. هدف از این تحقیق ارائه یک راهکار جهت حل مشکلات پیمانکاران عمومی در تخصیص منابع به پروژه های نفت و گاز می باشد. در این مقاله ابتدا شاخصهای اثر گذار بر عملکرد پیمانکاران، با استفاده از روش AHP فازی تعیین می شود. سپس، وزن معیارهای مربوطه محاسبه و امتیاز نهایی پیمانکاران با استفاده از روش TOPSIS بر اساس شاخصهای مذکور تعیین می گردد و در ادامه، پیمانکاران رتبه بندی می شوند. در نهایت، با استفاده از یک الگوریتم ابتکاری نحوه تخصیص نقدینگی محدود در دست به پیمانکاران ارائه می گردد. جهت تشریح روش، از اطلاعات واقعی مربوط به یک پیمانکار عمومی فعال در حوزه نفت و گاز استفاده شده است. در پایان، نتایج ارائه شده در خصوص مسئله مورد نظر و همچنین پیشنهادهای توسعه ای ارائه گردیده است.
تصمیم گیری چند معیاره,تخصیص منابع,FUZZY AHP,TOPSIS,نفت و گاز و پتروشیمی
https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_25964.html
https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_25964_61f64b3ce5798dec9302712e292f3dea.pdf