ORIGINAL_ARTICLE
بررسی اثر تحریمهای اقتصادی بر ترکیب شرکای عمده تجاری ایران طی دوره 1392-1371
هدف اصلی این مطالعه بررسی اثر تحریمهای اقتصادی بر ترکیب شرکای عمده تجاری ایران طی دوره زمانی 1392-1371 میباشد. برای این منظور ابتدا بر مبنای معیارهای ارائه شده توسط هافبائر تحریمها در سه طیف ضعیف، متوسط و قوی تقسیم بندی شده و بصورت دو متغیر مجازی وارد مدل شده و سپس تأثیر این متغیرهای مجازی به همراه سایر متغیرهای مدل بر سهم تجارت ایران با شرکای تجاری در قالب تجزیه و تحلیل همانباشتگی پانلی مورد ارزیابی قرار گرفته است. برآورد مدل در این تحقیق در دو مرحله صورت گرفته است. در مرحله نخست، مدل تحقیق برای کلیه کشورهای طرف تجاری با ایران برآورد گردیده است که نتایج نشان دهنده این است که تحریمهای اقتصادی قوی نه تنها در دوره اجرای تحریم بلکه در دوره بعد از تحریم نیز تجارت ایران با کل شرکای تجاری را کاهش داده است. در مرحله دوم به منظور تحلیل حساسیت نتایج حاصل از برآورد مدل، کشورهای مورد بررسی در تحقیق با استفاده از روند سهم تجارت ایران با آنها به دو گروه، کشورهایی با روند نزولی تجارت با ایران(کشورهای گروه اول) و کشورهایی با روند تجارت صعودی با ایران(کشورهای گروه دوم) تقسیم شده و نتایج برآورد مدل برای دو گروه مختلف کشورها حاکی از این است که با اجرای تحریمهای اقتصادی قوی تجارت ایران با کشورهای گروه اول نیز هم در دوره اجرای تحریم هم دوره بعد از تحریم کاهش پیدا کرده و تجارت با کشورهای گروه دوم تنها در دوره اجرای تحریم کاهش یافته است.
https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_22204_c72ea4f0164474f34e6099e185a99540.pdf
2016-09-01
1
34
تحریم
تجارت خارجی
هم انباشتگی پانلی
ایران
علیرضا
کازرونی
ar.kazerooni@gmail.com
1
هیئت علمی دانشگاه تبریز
LEAD_AUTHOR
حسین
اصغر پور
asgharpurh@gmail.com
2
هیئت علمی دانشگاه تبریز
AUTHOR
اوین
خضری
avin.khezri20@gmail.com
3
فارغ التحصیل دانشگاه تبریز
AUTHOR
اژدری، سرور؛ حسین زاده، مجتبی (1392)؛ " بررسی تحریم اقتصادی ایران با نگاهی به تجارت خارجی " ، کنفرانس بین المللی اقتصاد در شرایط تحریم، بابلسر، شرکت پژوهشی طرود شمال.
1
بقالیان، محبوبه؛ آماده، حمید؛ علیزاده، امیر خادم (1393)؛ "تأثیر تحریمهای اقتصادی بر سطح اشتغال در ایران " ، دومین کنفرانس بین المللی اقتصاد در شرایط تحریم، بابلسر، شرکت پژوهشی طرود شمال.
2
بهروزی فر، مرتضی (1383)؛ "اثر تحریمهای یکجانبه آمریکا بر اقتصاد بازرگانی ایالات متحده و بازارهای جهانی انرژی " ، فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، شماره33، صص 239-195.
3
ضیائی بیگدلی، محمد تقی؛ غلامی، الهام ؛ طهماسبی بلداجی، فرهاد (1392)؛ "بررسی اثر تحریمهای اقتصادی بر تجارت ایران: کاربردی از مدل جاذبه" ، فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی(رویکرد اسلامی- ایرانی)، سال سیزدهم، شماره48، صص119-109.
4
عزیز نژاد، صمد؛ سید نورانی، محمد رضا (1389)؛ "بررسی آثار تحریم بر اقتصاد ایران با تأکید بر تجارت خارجی " ، مجلس و پزوهش، سال شانزدهم، شماره61، صص 210-165.
5
فدائی، مهدی؛ درخشان، مرتضی(1394)؛ "تحلیل اثرات کوتاه مدت و بلندمدت تحریمهای اقتصادی بر رشد اقتصادی در ایران " ، فصلنامه علمی پژوهشی، پژوهش های رشد و توسعه اقتصادی، سال پنجم، شماره18، صص 132-113.
6
گمرک جمهوری اسلامی ایران؛ "دادههای تجارت خارجی " ، سالهای مختلف
7
نهاوندیان، محمد؛ لطفی، محمد ؛ رهبر، فرهاد (1390)؛ "جابجایی شرکای تجاری به عنوان ابزاری برای کاهش پیامدهای منفی تحریمهای اقتصادی " ، پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، دوره1، شماره4، صص181-159.
8
Caruso, Raul (2003), “The Impact of International Economic Sanctions on Trade: An empirical analysis “,Peace Science and Public Policy, Vol. 9, No. 2.
9
Chan, Steve, Drury, A. Cooper (2000), “SANCTION AS ECONOMIC STATECRAFT: THEORY AND PRACTICE “, Palgrave Macmillan.
10
Charumbira, M (2008), “Applying the Gravity Model to Trade Flow in Country under Sanctions: Case of zimbawe (1998- 2006) “, department of political and administration, redeemers university, Nigeria.
11
Doxey, Margaret. P (1980), “ECONOMIC SANCTIONS AND INTERNATIONAL ENFORCEMENT “, 2nd ed, London : Macmillan.
12
Evenett, Simon (2002), “The Impact of Economic Sanctions South African Exports “, Scottish Journal of Political Economy, Vol.49, No.5, PP. 557-573.
13
Eyler, R (2007), “ECONOMIC SANCTIONS :INTERNATIONAL POLICY AND POLITICAL ECONOMY AT WORK “, Palgrave Macmillan.
14
Francel, Jeffrey A, Rose, Andrew K (1996), “A Panel Project on Purchasing Power Parity: Mean Reversion Within and Between Countries “, Journal of International Economics, Vol.40, No.1, PP.209-224.
15
Galtung, Johan (1967), “On The Effects of International Economic Sanctions: With example from the case Rhodesia “, World Politics, vol.19, no.3, pp. 378-416.
16
Golliard, Mélanie Marilyne (2013), “Economic Sanctions: Embargo on Stage “, Theory and Empirical Evidence, University of Tampere.
17
Hafner-Burton, Emilie M, Montgomery, Alexander H (2008), “Power or Plenty: How Do International Trade Institutions Affect Economic Sanctions? “, Journal of Conflict Resolution, vol.52 , No. 2, 213-242.
18
Haidar, J. I (2014), “Sanctions and Trade Diversion: Exporter-level Evidence from Iran “, In ERF Annual Conference: Economic Development and Social Justice.
19
http://data.worldbank.org/data-catalog/world-development-indicators.
20
Hufbauer, Gary Clyde, Elliott, Kimberly Ann,Cyrus, Tess & Winston, Elizabeth (1997), “US Economic Sanctions: Their Impact on Trade, Jobs, and Wages “, Institute for International Economics, Vol.?, No.3.
21
Hufbauer, Gary Clyde, Jeffrey J. schott, Elliott, Kimberly Ann & Oegg Barbara, (2007), “Economic Sanctions Reconsidered “, 3rd Edition, Institute for International Economics, Washington DC.
22
Hufbauer, Gary Clyde, Oegg, Barbara (2003), “The Impact of Economic Sanctions on US Trade: Andrew Rose’s Gravity Model “, International Economics Policy Briefs, Vol.?, No. 3-4.
23
Kaempfer, william H, Lowenberg, Anton D (1988), “Determinants of the Economic and Political Effects of Trade Sanctions “, International Studies Quarterly, vol.56, no.4, pp.167-172.
24
Kaempfer, william H, Lowenberg, Anton D (1999), “Unilateral Versus Multilateral International Sanctions:A Public Choice Perspective “, International Studies Quarterly, Vol.43, No.1, pp.37-58
25
Katzman, Kenneth (2015), “ Iran Sanctions “,Congressional Research Service
26
Kozhanov, Nikolay A (2011), “U.S. Economic Sanctions against Iran: Undermined by External Factors “, Middle East Policy Council, vol. 18, No. 3, PP.144-160.
27
Lavi, M (2011), “Do sanctions work? A look at Iran and Iranian oil production “, Leonard N. Stern School of Business New York University,Vol.?, No.?,pp.1-28.
28
Linderman, M . Shour, R. Chisholm, A (2007), “International Trade Sanctions against Iran an Overview “, international law firm.
29
Torbat, Akbar E (2005), “Impacts of the US Trade and Financial Sanctions on Iran “, World Economy, Vol.28, No.3, pp.407-434.
30
www.cepii.fr/bdd.
31
www.imf/external/data.htm
32
ORIGINAL_ARTICLE
تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه تجارت صنعتی
در عصر حاضر، فناوری اطلاعات و ارتباطات یکی از مهمترین عوامل توسعه اقتصادی و صنعتی کشورها بوده و بهویژه فناوری برتر ــ که در رشد و ترقی صنعت کشورها بسیار مؤثر است ــ در سبقت از دیگر رقبا در عرصه تجارت جهانی نقش بسزایی ایفا میکند. بنابراین، با توجه به اهمیت فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه تجارت صنعت، لازم است نقش آن در روابط تجاری صنعتی ایران و شرکای تجاری آن به تفکیک صنایع، براساس سطح فناوری تجزیه و تحلیل شود. این مطالعه جریانهای تجاری دوجانبه صنایع ایران و شرکای برتر تجاری آن را در نظر گرفته و برای رفع ناهمگنی کشورهای انتخابشده، از روش دادههای تابلویی استفاده شده است. همچنین، الگوی مورد بررسی برای این هدف، با روش دادههای تابلویی برای 18 کشور شریک برتر تجاری ایران در سالهای 2011-2000 برآورد شده و نتایج این پژوهش نشاندهنده تأثیر مثبت و معنادار فناوری اطلاعات و ارتباطات بر الگوی تجاری این کشورها است. همچنین، تأثیری که ICT بر تجارت صنایع با فناوری بالا میگذارد بیشتر از تجارت صنایع با فناوری پایین بوده و گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز اثر منفی فاصله جغرافیایی را جبران کرده و بر حجم تجارت میان کشورها میافزاید.
https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_22205_2816bb7fed363572d4acba58b8f180b3.pdf
2016-09-01
35
66
فناوری اطلاعات و ارتباطات / تجارت دوجانبه / فناوری بالا / فناوری پایین
شیرین
اربابیان
arbabian_sh@yahoo.com
1
استادیار اقتصاد دانشگاه غیرانتفاعی شهید اشرفی اصفهانی
LEAD_AUTHOR
مهدی
یزدانی
mehdi_yazdani61@yahoo.com
2
استادیار اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
صدیقه
خلیلی اردلی
baharekhalili994@gmail.com
3
کارشناسی ارشد دانشگاه غیرانتفاعی شهید اشرفی اصفهانی
AUTHOR
ترابی، تقی و فرزانه حاجی حسنی، (1389)، "تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر یکپارچگی اقتصادی در کشورهای در حال توسعه منتخب"، فصلنامه مدلسازی اقتصادی، سال سوم، شماره 2، پیاپی 8، صص 172-153.
1
جهانگرد، اسفندیار، (1385)، "اقتصاد فناوری اطلاعات و ارتباطات"، مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، چاپ اول.
2
دهقان، اعظم، (1388)، "تأثیر مخارج فناوری اطلاعات و ارتباطات بر بهرهوری نیروی کار و رشد اقتصادی، کشورهای منتخب در دوره 2006-2000، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان.
3
طیبی، سیدکمیل، جباری، امیر، شاطری، محمدرضا و میثم کوچک‑زاده، (1386)، "بررسی میزان تأثیر استفاده از اینترنت بر جریان صادرات (مطالعه تجربی 8 کشور منتخب عضو اتحاد"آسه آن+3"وایران"، پژوهشهای اقتصادی ایران، زمستان 1386، شماره 33 (علمی-پژوهشی)، (24 صفحه- از 105 تا 128).
4
کریمی هسنیجه، حسین و سیدکمیل طیبی، (1386)، "تأثیر کاربران اینترنتی بر جریانهای تجاری سازمان تجارت جهانی"، فصلنامه پژوهشهای اقتصادی ایران، سال نهم، شماره 33، زمستان 1386، صفحات 195-183.
5
کمیجانی، اکبر و محمود محمودزاده، (1387)، "نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در رشد اقتصادی ایران (رهیافت حسابداری رشد)"، پژوهشنامه اقتصادی، دوره 8، شماره 2، صفحات 107-57.
6
گمرک جمهوری اسلامی ایران، آمارهای مربوط به صادرات و واردات سالهای مختلف.
7
مشیری، سعید و جهانگرد، اسفندیار،(1383)، "فناوری اطلاعات و ارتباطات(ICT) و رشد اقتصادی در ایران"، فصلنامه پژوهشهای اقتصادی ایران، شماره 19، تابستان 1383، صفحات 78-55.
8
میرعسگری، سیدرضا، (1387)، "ارزیابی اثر گسترش تجارت الکترونیک از طریق اینترنت بر جریان-های تجاری"، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، اصفهان.
9
Anderson, J.E.; van Wincoop, E. (2003): Gravity with Gravitas: A Solution to the Border Puzzle. The American Eonomic Review, vol. 93, no. 1pp 170-192.
10
Chen, D, (2004), "Gender Equality and Economic Development": the Role for Information and Communication Technologies the World Bank, Washington DC, 20433.
11
Demirkan, H., M. Goul, R. J. Kauffman, and D. M. Weber. (2009), "Does Distance Matter? The Influence of ICT on Bilateral Trade Flows." Proceedings of the Second Annual SIG GlobDev Workshop, Phoenix USA.
12
Farahani, Tayebeh and Reza Parvardeh, (2012), "The Impact of ICT on Trade in Persian Gulf Countries", Iranian Economic Review, Vol.16, No.32, Spring 2012.
13
Freund, C. and D. Weinhold, (2004),"The effect of the Internet on international trade." Journal of International Economics 62: 171 – 189.
14
Freund, C, Weinhold, D, (2000), "The effect of the Internet on international trade", Federal Reserve Board of Governors International Finance Working paper, 693.
15
Franziska Thiemann, Euan Fleming, and Rolf A.E. Mueller, (2012), "Impact of information and communication technolFogy (ICT) on international trade in fruit and vegetables: A gravity model approach", Selected Paper prepared for presentation at the International Association of Agricultural Economists (IAAE) Triennial Conference, Foz do Iguaçu, Brazil, 18-24 August, 2012.
16
Feenstra, R. and Markusen, J. A. (2001), "Using the Gravity Equation to Differentiate among Alternative Theory of Trade", Canadian Journal of Economics, Vol, 34, No, 2, PP.430-447.
17
ITU, (2012), "World Telecommunication Indicators": International Telecommunication Union.
18
Jorgenson, D. W. (2001), "Information Technology and the U.S. Economy." The American Economic Review, Vol. 91, No.1: 1-32.
19
Kalbasi, H, (2001), "The Gravity Model and Clobal Trade Flows, Paper Presented at the 75th International Conference on Policy Modeling for European and Global Issues, Brussels. Juley 5-7.
20
Laurens, C., (1988), "The role of R&D in high technology trade: An empirical analysis", Atlantic Economic Journal, 4, pp. 32-77.
21
Lall, S, (2000), "The Thechnologyical Structure and Performance of Developing Country Manufactured Exports", 1985-1998", Oxford Development Studies, 28 (3), 337-370.
22
Laursen, K and Salter, A, (2002), "The Fruits of Intellectual Production: Economic and Scientific Specialization among OECD Countries", SEWP 78, Brighter, SPRO University of Sussex.
23
Lirong, Li., Hiranya, K. Nath, (2013), "Information and Communications Technology (ICT) and Trade in Emerging Market Economies", Department of Economics and International Business, Sam Houston State University, Huntsville, TX 77341 - 2118.
24
Nordhaus, W.D. (2001), "The Progress of Computing, Cowles Foundation", Yale University, New Haven.
25
OECD, (2003), ANBERD and STAN databases
26
Pardhan, J. (2002), “IT in Nepal: What Role For Government”, EJISDC, 8(3), pp. 1-11.
27
Pohjola, M, (2001), "Information Technology and Economic Growth": a Cross Country Analysis in: United Kingdom, Oxford University Press, Oxford.
28
Quah, D, (2003), "Digital Goods and the New Economy", Discussion Papers form Center for Economic Performance, London School of Economics and Political Science.
29
Timmis, Jonathan, (2012), "Internet Adoption And Firm Exports: A New Instrumental Variable Approach", University of Nottingham.
30
UNCTAD, (2003), "Information Economy Report 2003-2004", United Nations, New York and Geneva.
31
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر نمادهای اسلامی در بستهبندی بر قصد خرید مصرفکنندگان موادغذایی
هدف: قصد مصرفکننده برای خرید، به احتمال برآورده شدن انتظاراتش بستگی دارد، ولی این مسأله در مورد محصولاتی که مصرفکننده به سرعت اقدام به خرید آنها میکند، به برقراری ارتباط در نقطه فروش بستگی دارد. بستهبندی، یکی از مهمترین عوامل اثرگذار بر تصمیم خرید در نقطه فروش است. هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر استفاده از نمادهای اسلامی در بستهبندی مواد غذایی بر قصدخرید مصرفکنندگان مسلمان است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفیـ پیمایشی است. دادههای گردآوری شده از طریق پرسشنامه، توسط روش حداقل مربعات جزئی (PLS)[1] پردازش شد. جامعه آماری، شامل کلیه دانشجویان دانشگاه گیلان بوده و تعداد آنها 17000 نفر میباشد و روش نمونهگیری در این پژوهش، روش نمونهگیری در دسترس بوده است. نتایج، بیانگر تأثیر مثبت وجود یک نماد اسلامی در بستهبندی مواد غذایی بر قصد خرید مصرفکنندگان است. البته این تأثیر در مورد مصرفکنندگان با تعهد مذهبی بالا تأیید شد. نتیجه دیگر نشان میدهد که وجود نماد مذهبی بر روی بستهبندی مواد غذایی، ارزش مذهبی ادراک شده توسط مصرفکنندگان با تعهد مذهبی بالا را نسبت به آن محصول افزایش میدهد. نتایج این پژوهش به بازاریابانی که در پی ترفیع محصولات غذایی در بازارهای اسلامی هستند کمک خواهد کرد تا درک کنند که چه وقت و چگونه از نمادهای مذهبی در بستهبندی محصولات غذایی استفاده کنند.
https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_22206_9b1c268b44cfe13d32cc91b421818a0c.pdf
2016-09-01
67
92
نماد مذهبی / ارزش مذهبی ادراکشده / تعهد مذهبی / قصدخرید / تعاملگرایی نمادین
محسن
اکبری
akbarimohsen@gmail.com
1
استادیار دانشگاه گیلان
LEAD_AUTHOR
محمدحسن
قلیزاده
gholizadeh@guilan.ac.ir
2
دانشیار دانشگاه گیلان
AUTHOR
معصومه
زمردی
masoomeh.zomorrod@yahoo.com
3
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی دانشگاه گیلان
AUTHOR
قرآن کریم، سوره الحاقه، آیه هفده
1
ابراهیمی، الهام (1388). «بررسی تأثیر ابعاد بصری و اطلاعاتی بسته بندی بر تصمیم گیری خریداران شامپوهای تولید داخل». پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده مدیریت. دانشگاه تهران.
2
تقوایی، ویدا (1389). «بازخوانی صورت کاخ هشت بهشت اصفهان». دوفصلنامه دانشگاه هنر. ش5: 149-161.
3
توتونچیان، ایرج (1363). «تئوری تقاضا و تحلیل اقتصادی انفاق». مرکز اطلاعات فنی ایران. چ1.
4
داوری، علی؛ رضازاده، آرش (1392). «مدل سازی معادلات ساختاری با نرم افزار PLS». تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی.
5
رحیم نیا، فریبرز؛ علوی، سید مسلم؛ نجفی سیاهرودی، مهدی (1391). « بررسی تأثیر ویژگی های دیداری و کارکردی بسته بندی برخرید موادغذایی با تعدیل گری متغیر بوم شناختی مشتری ». مدیریت بازرگانی. دوره 4. ش3: 65-82.
6
سکاران، اوما (1386). « روش های تحقیق در مدیریت ». مرکز انتشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی.
7
سهیلی، کیومرث؛ نظرپور، محمدنقی؛ حسینیان، سیدمیثم (1389). «بررسی اصول موضوعه رفتار مصرفکننده در اقتصاد اسلامی و اقتصاد متعارف». دو فصلنامه علمی-تخصصی مطالعات اقتصاد اسلامی. ش 2: 99-124.
8
علمالهدی، سیدسجاد؛ آقآتابای، عبدالعظیم (1393). «اقتصاد اسلامی، تخصیص درآمد و رفتار مصرفی». پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. ش1: 133-159.
9
قحف، منذر (1368). «مقدمهای بر اقتصاد اسلامی». ترجمه عباس عربمازار. سازمان برنامه و بودجه. چ1.
10
لشکری، محمد؛ مهرپارسا، زکیه (1393). «بررسی رابطه ایمان به خدا بر رفتار مصرفکننده». دوفصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات اقتصاد اسلامی. سال ششم. ش2: 113-128.
11
محسنیان راد، مهدی (1385). «ارتباطشناسی». تهران. سروش. چاپ هفتم. ص 202.
12
نقره کار، عبدالحمید (1387). «درآمدی بر هویت اسلامی در معماری و شهرسازی». تهران. وزارت مسکن و شهرسازی.
13
Alam, S.S., Rohani, M. & Hisham, B. (2011). Is religiosity an important determinant on Muslim consumer behavior in Malaysia? Journal of Islamic Marketing. 2(1), 83-96.
14
Alport, G.W. & Postman, L. (1947). The Psychology of Rumor. New York: Holt, Rinehart & Winston.
15
Ampuero, O. & Vila, N. (2006). Consumer perception of product packaging. Journal of Consumer Marketing. 23, 100-112.
16
Audretsch.D.B., Bonte.W. & Keilbach.M. (2008). Entrepreneurship capital and its impact on knowledge diffusion and economic performance, Journal of Business Venturing. 23(6), 687-698.
17
Bakar, A., Lee, R. & Rungie, C. (2013). The effects of religious symbols in product packaging on muslim consumer responses. Australasian Marketing Journal. 21, 198-204.
18
Burbank, P. & Martins, D.C. (2009). Symbolic interactionism and critical perspective: divergent or synergistic? Nursing Philosophy 11, 25-41.
19
Chin, W.W. (1998). The partial least squares approach to structural equation modeling. In: G. A. Marcoulides (Ed.), Modern Methods for Business Research. 295-358. Mahwah, NJ: Lawerence Erlbaum Associates.
20
Coulson, N. S. (2000). An Application of the Stages of Change Model to Consumer Use of Food Labels. British Food Journal. 102, 661-668.
21
DeRosia, E.D. (2008). The effectiveness of nonverbal symbolic signs and metaphors in advertisements: an experimental inquiry. Psychology and marketing. 25(3), 298-316.
22
Esposito, J. & Rosnow, R. (1983). Corporate Rumors: How they start and how to stop them. Management Review. April. 44-49.
23
Henseler, J., Ringle, C. M. & Sinkovics, R. R. (2009). The use of partial least squares path modeling in international marketing. Advances in International Marketing. 20, 277-320.
24
Henseler, J. (2012). PLS-MGA: A non-parametric approach to partial least squares-based multi-group analysis. In Challenges at the Interface of Data Analysis, Computer Science, and optimization. 495-501. Springer Berlin Heidelberg.
25
Herm, S. (2001). Two routes to brand recognition in product design: a new method to examine explicit and implicit cues. In: Paper presented at the 40th EMAC Conference, Faculty of Economics. University of Ljubliana, Slovenia.
26
Hirschman, E.C. (1981). American Jewish ethnicity: its relationship to some selected aspects of consumer behavior. Journal of Marketing. 45(3), 102-110.
27
Hirschman, E.C. (1982). Religious differences in cognitions regarding novelty seeking and information transfer. Advances in Consumer Research. 9, 228-233.
28
Hirschman, E.C. (1983). Religious affiliation and consumption processes: an initial paradigm. Research in Marketing. 6, 131-170.
29
Hulland, J. (1999). Use of partial least squares (PLS) in strategic management research: a review of four recent studies. Strategic management journal. 20(2), 195-204.
30
Lau, T.C. & Tan, B.C. (2009). Religiosity as an antecedent of attitude towards green products: An exploratory research on young Malaysian consumers. Asean Marketing Journal. 29-36.
31
Lee, R. & Murphy, J. (2005). From loyalty to switching: exploring the determinants in the transition. In: Paper presented at the Australia and New Zealand Marketing Academy Conference. Perth, Australia.
32
Leigh, J.H. & Gabel, T.G. (1992). Symbolic interactionism: its effects on consumer behavior and implications for marketing strategy. Journal of Consumer Marketing. 9(1), 27-38.
33
McDaniel, S.W. & Burnett, J.J. (1990). Consumer religiosity and retail store evaluative criteria. Journal of the Academy of Marketing Science. 18(2), 101-112.
34
Mokhlish, S. (2009). Relevancy and measurement of religiosity in consumer behavior research. International Business Research. 2(3), 75-84.
35
Pieters, R. & Warlop, L. (1999). Visual attention during brand choice: the impact of time pressure and task motivation. International Journal of Research in marketing. 16(1), 1-16.
36
Rundh, B. (2012). Linking to marketing: how packaging is influencing the marketing strategy. British Food Journal. 115, 1547-1563.
37
Tenenhaus, M., Amato, S. & Esposito Vinzi, V. (2004). A global goodness-of-fit index for PLS structural equation modeling. In Proceedings of the XLII SIS scientific meeting. 739-742.
38
Tybout, A., Calder, B. & Strenthal, B. (1981). Using information processing theory to design marketing strategies. Journal of Marketing Research. 18, 73-79.
39
Underwood, R.L., Klein, N.M. & Burke, R.R. (2001). Packaging communication: attentional effects of product imagery. Journal of product & brand management. 10, 403-422.
40
Wang, E.S.T. (2013). Influence of visual packaging design on perceived food product quality, value, and brand preference. International Journal of Retial & Distribution Management. 41, 805-816.
41
ORIGINAL_ARTICLE
نقد رویه قضایی در حمایت از علامت تجاری
نظام حمایت از علامت تجاری بر اساس یک سری مبانی نظری و خصوصاً اقتصادی ایجاد شده که ارزیابی اخلاقی و اقتصادی آراء صادره در این زمینه، شناخت این مبانی را ضروری می سازد. علامت تجاری به وجود آمده تا موجبات جریان تجارت در بازار و کارایی اقتصادی در بازار را بر اساس یک سری اصول هنجاری در تجارت برقرار سازد. پس این مسئله حائز اهمیت است که نتیجه آرائی که در این زمینه صادر می شود، هم راستا با هدف تاسیس این نهاد حقوقی باشند. با همه آنچه بیان شد، نقش مبانی در آرائی که از سوی دادگاهها صادر می شود تا چه حد است؟ آراء صادره تا چه حد هدف حمایت از علامت تجاری را تامین می کنند؟ این مقاله برای پاسخ به این سوالات به شرح مبانی نظام حمایت از علامت تجاری پرداخته شده و آراء قضایی بر اساس این موارد مورد نقد و بررسی قرار داده است. آنچه از این تحقیق به دست آمده رد پای تا حدی پر رنگ مبانی اخلاقی و در مقابل عدم توجه به مبانی اقتصادی است. در حالیکه با توجه به بعد کاملاً اقتصادی علامت تجاری و در راستای کارائی اقتصادی آراء صادره، ضرورت دارد تا در کنار توجه به ابعاد حقوقی و اخلاقی، با نکاه اقتصادی در خصوص اینگونه پرونده ها اتخاذ تصمیم شود.
https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_22207_1d7836d9ea29905653c829d91fd119bb.pdf
2016-09-01
93
120
علامت تجاری
مبانی حقوقی
مبانی اقتصادی
بازار
رای دادگاه
شادی
کسنوی
shadikasnavi@gmail.com
1
کارشناس ارشد حقوق مالکیت فکری دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
عبدالحمید شمس، حقوق مالکیت بر علائم تجاری و صنعتی، انتشارات سمت، چاپ اول، 1382
1
کسنوی شادی،مبانی حقوق علائم تجاری، سهامی انتشار،چاپ اول،1395
2
گریگوری منکیو، مبانی علم اقتصاد، ترجمه حمیدرضا ارباب، نشر نی، چاپ هفتم، 1392
3
هادی عربی، از اقتصاد اثباتی تا اقتصاد هنجاری، فصلنامه روش شناسی علوم انسانی، شماره 57، 1387
4
J. Hughes, 'The Philosophy of Intellectual Property' Georgetown Law Journal 77 ,(1988)
5
Mark A. Lemley & Mark McKenna, Irrelevant Confusion, 62 Stan. L. Rev. 413 (2010)
6
Mark A. Lemley & Mark P. McKenna, Owning Mark(et)s, 109 MICH. L. REV. 137 (2010)
7
Mark McKenna, Testing Modern Trademark Law’s Theory of Harm, 95 IOWA L. REV.107(2008)
8
Robert G. Bone,TAKING THE CONFUSION OUT OF “LIKELIHOOD OF CONFUSION”: TOWARD A MORE SENSIBLE APPROACH TO TRADEMARK INFRINGEMENT (2012)
9
Mark P. McKenna, The Normative Foundations of Trademark Law, 82 NOTRE DAME L. REV. 1839 (2007)
10
W. Sakulin,Trademark protection and freedom of expression : an inquiry into the conflict between trademark rights and freedom of expression under European, German, and Dutch law,Thesis (2010)
11
WILLIAM M. LANDES & RICHARD A. POSNER, THE ECONOMIC STRUCTURE OF INTELLECTUAL PROPERTY LAW (2003)
12
William M. Landes & Richard A. Posner, Trademark Law: An Economic Perspective, 30 J.L. & ECON. 265 (1987).
13
Hirshleifer, Price Theory and Applications, London, Sydney: Prentice-Hall, Inc.14, (1988)
14
Wendy J. Gordon, A Property Right in Self-Expression: Equality and Individualism in the Natural Law of Intellectual Property, 102 YALE L.J. 1590 (1993)
15
ORIGINAL_ARTICLE
اولویت بندی بازارهای هدف صادرات محصول پسته استان یزد با استفاده از مدل ترکیبی تحلیل سلسله مراتبی و تاپسیس در محیط فازی
امروزه پاسخ متناسب با نیاز و ترجیحات مصرفکنندگان بازارهای خارجی، اساس رقابت در بازارهای بینالمللی است. اهمیت کاهش وابستگی اقتصادی کشور به درآمدهای ارزی حاصل از صدور نفت و توجه ویژه به جایگاه صادرات کالاهای غیر نفتی کاملاً محسوس است. از اینرو انتخاب صحیح بازار هدف بهعنوان گام نخست شناخت خواستهها و انتظارات مشتریان و در نتیجه لزوم شناسایی و اولویت-بندی بازارهای بالقوه صادرات بهمنظور توسعه صادرات کالاهای غیرنفتی بیش از پیش احساس میشود. محصولات کشاورزی نقش عمدهای در صادرات کالاهای غیرنفتی دارد و در بین آنها پسته از اهمیت خاصی برخوردار است. متغیرهای اصلی تحقیق شامل تولید و تجارت پسته در جهان و ایران است که دادههای آماری مربوطه از سازمان خواربار جهانی(FAO)، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، وزارت جهاد کشاورزی و اداره کل گمرک استان یزد در فاصله زمانی 12 ساله (1393-1380) جمعآوری شده است. در این مقاله، پس از شناسایی بازارهای بالقوه محصول پسته و در نظرگرفتن معیارهای مناسب، بازارهای هدف با مدل تصمیمگیری چند معیاره مورد ارزیابی و تحلیل قرار گرفته است. وزندهی به معیارها، از روش آنتروپی شانون و برای اولویتبندی بازارها از رویکرد TOPSIS فازی استفاده شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد کشورهای لوگزامبورگ، هنگکنگ و روسیه به ترتیب در رتبههای اول تا سوم از بازارهای هدف محصول پسته استان یزد قرار دارند.
https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_22208_872afb82273a095a8d24e725126ed24d.pdf
2016-09-01
121
154
اولویتبندی
تحلیل سلسله مراتبی
تاپسیس فازی
بازار هدف صادرات پسته
سید محمد علی
خاتمی فیروز آبادی
smakhf@hotmail.com
1
عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
زهره
دهدشتی شاهرخ
zdehdashti@yahoo.com
2
عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
افشان
روشنی
afshan_roshani@yahoo.com
3
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
علی
اخگری
ali.akhgari@gmail.com
4
کارشناس ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه علامه طباطبایی
LEAD_AUTHOR
امجدی، افشین، محمدزاده، رویا و باریکانی، الهام (1389)، تعیین بازارهای هدف صادرات پسته و خرمای ایران با استفاده از الگوی تقاضای صادرات و روش غربالگیری، مجله اقتصاد کشاورزی و توسعه، شماره 70، صص 193-235.
1
انویه تکیه، لورنس (1381)، بررسی سیستم تولید، بازاریابی و تجارت سیب در ایران مطالعه موردی استان آذربایجان غربی. رساله دکتری اقتصاد کشاورزی. دانشگاه تربیت مدرس.
2
چیذری، امیرحسین، ابوالحسنی یاسوری، سمیه(1390)،" بررسی مزیتهای نسبی و اولویت بندی بازارهای هدف کیوی صادراتی ایران"، اقتصاد کشاورزی و توسعه، موسسه پژوهشهای برنامهریزی و اقتصاد کشاورزی، شماره 76 ، صص 120-83.
3
حسینی، میرعبدالله(1385)، "تحلیل و برآورد ظرفیت های تجاری کالایی دوجانبه ایران با اعضای سازمان همکاری اقتصادی"، فرهنگ ویژه اقتصاد، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی،سال 19، شماره3.
4
حسینی، میرعبدالله،هومن، تقی(1386)، "مطالعه بازار جهانی خرما و بازارهای هدف خرمای صادراتی ایران"، فصلنامه اقتصاد کشاورزی و توسعه، موسسه پژوهش های برنامه ریزی و اقتصاد کشاورزی، سال پانزدهم، شماره 57.
5
رمضانیان، محمد رحیم، مرادی، محمود و عیسی زاده سراوانی، عادله(1391)، " اولویتبندی بازارهای هدف صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران"، فصلنامه اقتصاد و تجارت نوین، شمارههای 29 و 30، صص 155- 179.
6
زنجیرچی، سید محمود (1390)، فرایند تحلیل سلسله مراتب فازی، انتشارات صانعی شهمیرزادی، تهران، چاپ اول.
7
فتحی، یحیی، (1384)، تجزیه و تحلیل بازارهای صادراتی (هدف) صادرات مزیتدار کشور، مجله بررسیهای بازرگانی، شماره 11، صص 33- 20.
8
فهیمی فر، جمشید، ولدبیگی حسن، عابدیم، محمدرضا(1383)، "اولویت بندی بازارهای هدف محصولات منتخب پتروشیمی ایران"، فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، شماره 31، صص 202-153.
9
کیگان، جی. وارن (1383)، "مدیریت بازاریابی جهانی"، (ترجمه عبدالحمید ابراهیمی)، چاپ دوم، تهران، دفتر پژوهش های فرهنگی (1999).
10
نجفی علمدارلو، حامد، حسنی، یوسف(1388)، "بررسی مزیت نسبی تولید، صادرات و شناسایی بازارهای هدف زیره سبز"، مجله تحقیقات اقتصاد کشاورزی، شماره 3، صص 101-122.
11
ولی بیگی، حسن(1385)، "اولویت بندی بازارهای هدف صادراتی صنایع غذایی و موانع حضور در آن ها"، فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، شماره 41، صص 89-53.
12
Aghdaie, A.S. (2009), “Investigating Effective Factors on Iran’s Pistachio Exportation.” International Journal of Marketing Studies, Vol. 1, No.2.
13
Akhtar Hossein, A. (2008), “Structural change in export demand function for Indonesia Estimation analysis and policy implications” School of economics, Politics and Tourism, the University of Newcastle, Newcastle, Australia.
14
Al Khalili, Mohammed I. (2002), “Selecting the appropriate project delivery method using AHP” International Journal of Project Management, No. 20, pp. 469-474.
15
Alev Taskin Gumus, (2008), “Evaluation of hazardous waste transportation firms by using a two step Fuzzy AHP and TOPSIS methodology” Expert Systems with Applications, pp. 1-8.
16
Alon, I. (2004), “International market selection for a small enterprise: a case study in international entrepreneurship” SAM Advanced Management Journal, Vol. 69, No.1, pp.2Amirteimoori, C. (2008), “An Investigation of Comparative Advantage of Pistachio” Journal of Agricultural Science & Technology, Vol. 10, pp. 395-403.
17
Andeson, P. and Strandskov, J. (1998), “International Market Selection: a cognitive mapping perspective” Journal of Global Marketing, Vol.11, No.3, pp. 65-84.
18
Buckley, P.J. and Ghauri, P.N. (1999), “The Internalization of the Firm” International Thomson Business Press: London
19
Carlisle, C.R. (1996), “Is the world ready for free trade?” Foreign Affairs, Vol. 75, No. 6.
20
Cavusgil, S.T., Kiyak, T. and Yeniyurt, S. (2004), “Complementary approaches to preliminary foreign market opportunity assessment: country clustering and country ranking” Industrial Marketing Management, Vol.33, pp. 607-17.
21
Cemal Zehir, Mahmut Köle, Hacer Yildiz, (2015), “The Mediating Role of Innovation Capability on Market Orientation and Export Performance: an Implementation on SMEs in Turkey” Procedia - Social and Behavioral Sciences Magazine, pp. 700 – 708.
22
Ekanem, E., Singh, S. P., Muhammad, S., Tegegne, F., & Akuley-Ameneyenu, A. (2001), “Differences in district extension leaders perceptions of the problems and needs of Tennessee small farmers”Journal of Extension.
23
Ellis, P. (2000), “Social ties and foreign market entry” Journal of International Business Studies, Vol.31, No.3, pp.443-70.
24
Ertugrul I., Karakasoglu N. (2007), “Performance evaluation of Turkish cement firms with fuzzy analytic hierarchy process and TOPSIS methods” Expert Systems with Applications, pp.1-14.
25
Fathi, Y. (2002), “Tariffs and non-tariffs barriers of Iran's export in goal markets” Institute of commerce research and study, Tehran, Iran.
26
Food and Agriculture Organization (FAO). (2015).Web page <www.fao.org>.
27
Goudarzi (2012), “Investigation the role of exchange rate volatility on Iranian pistachio” International journal of Agronomy and Plant Production., Vol 3, No. 3.
28
Harrell, G. D. and Keifer, R. O. (1981), “ Multinational strategic market portfolios” MSU Business Topics, Vol. 21, no.1, pp.5-15.
29
Hodgson, R. W. and Uyterhoeven, H.E.R. (1962), “Analyzing foreign opportunities” Harvard Business Review, pp.23-31.
30
Jaime E. Málaga. Gary W. Williams (2006),”Mexican agricultural and food export competitiveness” TAMRC International Market Research Report No.IM-01-06.
31
Jago J. R., (2012), “Export Sales & Marketing Manual” Minneapolis, MN: Export Institute Publication.
32
Kotler P. T., Armstrong, G. (2014), “Principles of Marketing” Pearson Publication, 16th Edition.
33
Khaksar Astaneh, H, Yaghoubi, H., and Kalateharabi (2014), “Determining Revealed Comparative Advantage and Target Markets for Iran’s Stone Fruits” Journal of agricultural Science and Technology (JAST), No. 16, pp. 253-264.
34
Kumar, A.B. Rai., Mathura Rai (2008), “Export of cucumber and gherkin from India: Performance, destinations, competitiveness and determinants.” Agricultural Economics Research Review, Vol. 21, pp.130-138.
35
Kumar, N.R., Mathura Rai. Performance (2007), “Competitiveness and determinants of tomato export from India” Agricultural Economics Research Review, Vol. 20, pp. 551-562.
36
Kurtila, M., Pesonen, M., Kangas, J. and Kajanus, M. (2000), “Utilizing the analytic hierarchy process (AHP) in SWOT analysis – a hybrid method and its application to a forest -certification case” Forest Policy Economics, pp. 41-52.
37
Mehrabi Boshrabadi, H., and Javan E. (2012),“Forecasting world market Structure of Iran’s pistachio exports” Journal of life science, No. 6, pp. 701-707.
38
Opricovice, S., Tzeng, G.H. (2004), “The Compromise Solution by MCDM Methods: A Comparative Analysis of VIKOR & TOPSIS” European Journal of Operation Research, No. 156, pp. 445- 455.
39
Run, Y.u., Junningcai Matthew K., Loke (2010), “The comparative advantage of Hawaii’s agricultural export to the US mainland market” No. 45, pp. 473–485.
40
Sarabia Francisco J. (1996), “model for market segments evaluation and selection” European journal of marketing, Vol.30, No.4, pp. 58-74.
41
Shrestha, Ram k., Alavalapati, Janaki R.R. and Kalmbacher, Robert S. (2004),”Exploring the potential for silvopasture adoption in south – central Florida: an application of SWOT - AHP method” Agricultural Systems, pp. 1-15.
42
Serin, V., & Civan, A. (2008), “Revealed comparative advantage and competitiveness: A case study for Turkey towards the EU” Journal of Economic and Social Research, No. 10, pp. 25-41.
43
Simkin Lyndon: Dibb Sally (1998), “prioritizing Target Markets” Marketing Intelligence & Planning, Vol. 16, No. 7, pp. 407-417.
44
Stobaugh, R.B. Jr (1996), “How to analyse foreign investment climates” Harvard Business Review, pp.100-8.
45
Trade statistics for international business development (2015).Web page <www.trademap.org>.
46
T. L. Saaty, (1980), “the Analytic Hierarchy Process: Planning, Priority Setting, Resource Allocation” McGraw Hill, New York.
47
Wood, Van R. and Robertson, Kim R. (2000), “Evaluating international markets: the importance of information by industry, by country of destination, and by type of export transaction” International Marketing Review, Vol. 17, NO. 1, pp. 34-55.
48
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی سهم هزینه عوامل تولید وامکان جانشینی آنها در تابع هزینه بانک رفاه
در این پژوهش،تابع هزینه بانک رفاه همراه با توابع سهم نهاده های تولید بر مبنای اطلاعات مربوط به درآمد و هزینه کل بانک در سراسر کشور در فاصله سالهای 1370 تا 1390 با استفاده از نرم افزار Eviews برآورد گردیده است.به منظور برآورد پارامترهای مربوط به معادلات تقاضای مشتق شده برای نهاده های تولید و محاسبه کشش جانشینی و قیمتی عوامل، فرم تابعی ترانسلوگ برگزیده شده است. در این تحقیق، هزینه بانک رفاه تابعی از قیمت عوامل تولید (نیروی کار، سرمایه فیزیکی، منابع مالی) و نیز سطح محصول ( درآمدهای ناشی از پرداخت تسهیلات و سپردهگذاریها و نیز درآمد ناشی از سایر فعالیتهای بانک) در نظر گرفته شده است.نتایج حاصل از تحقیق، حاکی از این است که عوامل تولید بانک رفاه جانشین هم میباشند. کشش متقاطع سرمایه فیزیکی و نیروی انسانی بیشتر از کشش متقاطع نیروی انسانی و سرمایه فیزیکی است که نشان از تأثیر بیشتر سرمایه در هزینه های بانک دارد.همچنین کشش خودقیمتی نهاده سرمایه نسبت به سایر نهاده ها بیشتر بوده و حاکی از حساسیت بیشتر این نهاده در مقابل تغییر قیمتهای نهاده هاست.طبق نتایج به دست آمده، می توان گفت، بانک رفاه با صرفه های ناشی از مقیاس و با بازدهی فزاینده نسبت به مقیاس مواجه است.
https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_22209_899cbb2549501f63a214f3a8abddfc5d.pdf
2016-09-01
155
176
تابع هزینه ترانسلوگ
کشش جانشینی آلن
ISUR
سهیلا
کاغذیان
skaghazian@hotmail.com
1
عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه ازاد واحد فیروز کوه
LEAD_AUTHOR
یزدان
نقدی
y_naghdi@yahoo.com
2
عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه ازاد اسلامی واحد فیروز کوه
AUTHOR
یعقوب
سپهری
y_sepehri@yahoo.com
3
کارمند بانک رفاه
AUTHOR
آجرلو،مریم(1387)؛"بررسی کارایی هزینه ای در نظام بانکی"،مجله پژوهشهای اقتصادی،شماره 173.
1
اخلاقی فیض آثار، هادی،(1377)؛"بررسی تغییرات کارایی نظام بانکی ایران طی سالهای 75-1347"،پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
2
اعظم زاده،مهدی،(1390)؛"بررسی کشش متقاطع و کشش جانشینی تقاضای نهاده انرژی در بخش کشاورزی"، مجله اقتصاد کشاورزی و توسعه، شماره 80.
3
امامی میبدی، علی،(1379)؛"اصول اندازه گیری کارایی و بهره وری"، موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، چاپ اول، تهران.
4
حاجیان،محمدرضا(1391)؛"ارزیابی کارایی هزینه ای در صنعت بانکداری ایران طی سالهای 86-80"، فصلنامه برنامه ریزی و بودجه، شماره 1، صفحه20.
5
دولت گر، امیر،(1377)؛"بررسی و برآورد تابع هزینه و کارایی بانکی در ایران"، پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه شهید بهشتی.
6
شهیکی تاش،محمدنبی،علی نوروزی و غلامعلی رحیمی(1392)؛" صرفه های مقیاس،سطح تولید بهینه وکشش جانشینی درصنایع انرژی بر ایران"، فصلنامه اقتصاد محیط زیست و انرژی،سال دوم، شماره6،صفحات 105ـ75.
7
فروتن،فرناز(1389)؛"برآورد کارایی هزینه ای شعب بانک تجارت استان اصفهان و عوامل موثر بر آن"، فصلنامه مدلسازی اقتصادی، شماره 3، صفحات134ـ105.
8
همایونی راد،سعید و کریم زاده،فاطمه(1386)؛" بررسی سهم عامل نیروی کار در تابع هزینه صنایع"،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه اصفهان.
9
Carbo, S & E.P.M. Gardner & J. Williams (2000);” Efficiency in Banking”.
10
Ferrier,G.D.,Lovell C.A.K.(1990);“Measuring Cost Efficiency in Banking: Econometric and Linear Programming Evidence”, J.Economics ,Vol.46,PP.229.
11
Fu, X., & Heffernan, Sh. (2007); “Cost X-efficiency in China's banking sector”, China Economic Review, 18, pp35-53.
12
Iimi, Atsushi (2004);“Banking Sector Reforms in Pakistan: Economics Of Scale and Scope and Cost Compelimentarities”.
13
Iimi, Atsushi (2008);“Compitition In Actions And Economics Of Scale In Operation”.
14
Lensink, R., Meesters, A., &Naaborg, I. (2008); “Bank efficiency and foreign ownership: Do good institutions matter?” Journal of Banking & Finance, 32, pp 834-844.
15
Okuda, H. & Hashimoto, H. &Murakaami, M, (2002); “Production Technology of Malaysian Commercial Banks from www.econ.hit-u.ac.jp”.
16
Segal,D,(2000);“A Multi-Product Cost Study of the U.S. Life Insurance Industry”.
17
Srairi, S.A. (2009); “Cost and profit efficiency of conventional and Islamic banksin GCC countries. Springer science and business media”.
18
Staikouras, Ch., Mamatzakis, E., &Koutsomanoli- Filippaki, A. (2008); “Cost efficiency of the banking industry in the South Eastern European region”, Int. Fin.markets, Inst. and money, 18,pp 483- 497.
19
Walker, Greg. (2000); “Economics of Scale in Australian Banks 1978-1990. from www.blackwell-synergy.com”.
20
Yu, Peiyi (2003); “Competetive Issues in the Taiwanese Banking Industry: from www.ide.go.jp”.
21
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی ضوابط عام حاکم بر قراردادهای تضمینی توثیقی در تجارت بین الملل با نگاهی به حقوق ایران
امروزه با توجه به کثرت و عدم قابلیت پیشبینی ریسک های تجاری و غیر تجاری در عرصه ی بازرگانی بین المللی، ایجاد امنیت در قراردادهای تجارت بین المللی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. قرارداد های برقرار کننده ی تضمین در حوزه ی بازرگانی بین المللی با در نظر داشتن دو ضرورت یاد شده وظیفه ی ایجاد تضمین و امنیت در انواع قراردادهای تجاری بین المللی را بر عهده دارند که هریک از آنها با توجه به ویژگی خاص و به اقتضای نیاز تجار، در حوزه های مختلف مورد استفاده قرارمی گیرند. گرچه قراردادهای یادشده از حیث انواع،طیف وسیعی را شامل می شوند اما می توان گفت نوعا از ویژگی ها و نظامات واحدی تبعیت می کنند. ویژگی های مذکور عبارت است از: عهدی، تبعی، موقت، قابلیت انتقال، لازم، غیر معین، معاوضی،تشریفاتی، منجز، مشروط، موجل و مغابنه ای. پژوهش پیش رو، با معرفی تعدادی از قراردادهای برقرار کننده ی حق تضمین در حوزه ی تجارت بین الملل، سعی در معرفی ویژگی های یادشده به عنوان ضوابط عام این قراردادها دارد.
https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_22210_ac58467432fc7bdc0035bbceea612336.pdf
2016-09-01
177
195
تضمین
توثیق
قراردادهای تضمینی
قراردادهای توثیقی
تجارت بین الملل
سمیرا
سلیمانزاده
soleymanzadehs@yahoo.com
1
دانشکده ی حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
محمدحسن
صادقی مقدم
mhsadeghy@ut.ac.ir
2
دانشکده ی حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
AUTHOR
محمدحامد
سلیمانزاده
3
دانشجوی کارشناسی حقوق دانشگاه شیراز
AUTHOR
اشمیتوف، کلایوام،(1994)، حقوق تجارت بین الملل، جلد اول، ترجمه اخلاقی، بهروز، امام، فرهاد، اسبقی، سید محمد، باقری، محمود، طبیبی فرد، امیر حسین، همت دوست، اسماعیل،تهران، انتشارات سمت.2.جعفری لنگرودی، محمد جعفر،(1381)، ترمینولوژی حقوق، چاپ دوازدهم، تهران، انتشارات گنج دانش.3.جعفری لنگرودی، محمد جعفر،(1378)، حقوق مدنی، رهن و صلح، چاپ سوم، تهران، انتشارات گنج دانش.
1
حدادی، مهدی، (پایز 1379)، "تحقیقی پیرامون تضمینهای مالی برای سرمایهگذاریهای خارجی در مقابل خطرات غیرتجاری"، مجله پژوهشنامه بازرگانی، شماره ی 16، ص113-149
2
دهخدا، علی اکبر،(1350)، لغت نامه، جلد5، تهران، انتشارات دانشگاه تهران.6.سعیدی، محمدعلی، یزدانی، غلامرضا،(پاییز و زمستان 89)، "بررسی تطبیقی شرط ذخیرهی مالکیت"، آموزههای حقوقی، شمارهی 14،ص55-88.سلطانی، محمد، اخوان هزاوه، حامد،(بهار 1391)، "ماهیت و قواعد حقوقی توثیق سهام"، فصلنامه بورس اوراق بهادار، سال 5، شماره 17،ص141-1618.سلطانی، محمد، اسفندیاری فرد، خشایار، (زمستان 1392)، "کارکردهای بورس انرژی با تاکید بر تضمین ایفای تعهدات ناشی از معاملات"، فصلنامه بورس اوراق بهادار، شماره ی 24، سال ششم،ص139-174
3
.سماواتی، حشمت الله،(1380)، حقوق معاملات بین المللی، چاپ دوم، تهران، انتشارات ققنوس.
4
.سمیعی، سیاوش،(پاییز 1374)، "نقش بیمه در تضمین سرمایه گذاریهای خارجی در مناطق آزاد"، پژوهشنامه بیمه، پاییز 74، ص151-154
5
شاکرین، مهدی،(پاییز 73)، "نقش بیمه در بازار سرمایه و تضمین امنتیت سرمایههای ملی"، پژوهشنامه بیمه، شماره 35، ص80-91
6
شهبازی نیا، مرتضی،(1386)، "انتقال و توثیق ضمانتنامهی مستقل بانکی"، مجله پژوهشهای حقوق تطبیقی، شمارهی2، ص107-126
7
.شیروی، عبدالحسین،(پاییز 1392)، "حقوق تجارت بینالملل"، چاپ پنجم،تهران، انتشارات سمت.
8
. صادقی مقدم، محمدحسن، قاسم پور،" امین، رهن منفعت"،(زمستان 1393)، مجله ی فقه و حقوق اسلامی، دوره 5، شماره 9،زمستان 93،ص123-159
9
.طارم سری، مسعود،(1377)، "حقوق بازرگانی بینالمللی"، چاپ اول، شرکت چاپ و نشر بازرگانی.
10
.کاتوزیان، ناصر،(1374)، قواعد عمومی قراردادها،جلد اول، چاپ سوم، تهران، شرکت سهامی انتشار.
11
.کاتوزیان، ناصر،(1364)، حقوق مدنی، عقود اذنی وثیقههای دین، تهران، انتشارات به نشر.
12
.کاشانی، محمود،( پاییز و بهار 1375-1374)،"ضمانت نامه ی بانکی"، مجلهی تحقیقات حقوقی، ، شماره 16 و17، ص137-190
13
.کریمی، عباس، معین اسلام، محمد،(تابستان 1387)،" رهن اموال فکری"، فصلنامهی حقوق، مجلهی دانشکدهی حقوق وعلوم سیاسی دانشگاه تهران، شمارهی 2، ص315-324
14
.گائو ایکس یانگ، روس پی بوکلی، "ماهیت حقوقی ویژه و منحصر بهفرد اعتبارت اسنادی"، منشا اعتبارت اسنادی و منابع آن، ترجمه بنانیاسری، ماشالله،(1385)، مجله حقوقی بینالمللی، شماره 35، ص305-345
15
.گلریز، حسن،(1366)، واژه ها و اصطلاحات مهم در تجارت بینالمللی، تهران، چاپ آذروش.
16
. مافی، همایون، فلاح،مهدی، (تابستان 92)،" خصیصههای اسنادی و ضمانتی اعتبار اسنادی تضمینی در حقوق تجارت بینالملل"، پژوهشهای حقوق تطبیقی،شماره 10، ص143-166
17
.ماندگار، مصطفی،(1388)، انتقال قراردادی تکنولوژی در حقوق تجارت بینالملل، رساله ی دکتری حقوق خصوصی دانشکدهی حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران.
18
.میر شمسی، محمد هادی،(1387)، قراردادهای انتقال و بهرهبرداری از حقوق مالکیت صنعتی، رساله ی دکتری حقوق خصوصی دانشکدهی حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران.
19
نیلی، فرهاد،علوی، محمود(1383)، "اثر تضمین قراردادها بر عملکرد اقتصادی"، مجموعه مقالات سیزدهمین کنفرانس سالانه سیاستهای پولی و ارزی، ص355-390
20
.نصیری، مرتضی،(بی تا) حقوق تجارت بینالمللی، تهران، چاپ پیکان.
21
Carr, Indira, (2005),international trade law, third edition, Dehli, library of congress cataloguing press.
22
.Chatterjee,C-auttor ,(2006),legal aspects of trade finance,London & New York, Routledge.
23
.Dolan, John,Pratt and Sons, (2007),"the law of letters of credit", THE LAW OF LETTERS OF CREDIT, 4th edition,2007,p7-36
24
.Hans Van Houtte ,(1995),the law of international trae,London,Sweet and Maxwellpress..
25
.oxford university , (2003),A dictionary of businesses, New York ,oxford university press.
26
.West's Law and commercial dictionary in five languages,(1988),west pub co-st.
27