ORIGINAL_ARTICLE
تخمین قابلیت اطمینان تامینکننده با استفاده از آنالیز درخت خطا و با رویکرد فازی
امروزه تأمینکنندگان نقش بسیار مهمی برای شرکتها و سازمانها دارند. انتخاب صحیح تأمینکنندگان میتواند بهعنوان یک مزیت رقابتی مهم در بازار برای شرکتها و سازمانها مطرح شود. از آن جایی که تأمینکنندگان رابطه تنگاتنگی با سازمانها دارند و تولید و خدمات نهایی آنها، هم از لحاظ کیفیت و هم هزینه به تأمینکنندگان وابسته است. یکی از راهکارها در شرایط بحرانی و اختلال، استفاده از تأمینکنندگان قابل اعتماد برای گذر از شرایط بحرانی و تأمین مواد اولیه لازم است. در این مقاله با بررسی اختلالات تأمینکنندگان و در نظر گرفتن رابطه موجود بین آنها با استفاده از تکنیک آنالیز درخت خطا (FTA) و تبدیل به بلوک دیاگرام، قابلیت اطمینان تأمینکننده تخمین زده شدهاست. به علت دقیق نبودن اطلاعات ورودی از تئوری فازی برای دستیابی به حد بالا و پایین قابلیت اطمینان استفاده میشود تا به شرکتها و سازمانها برای انتخاب مطمئنتر تأمینکنندگان کمک شود. در این مقاله برای اعتبار سنجی مدل ارائه شده قابلیت اطمینان دو تأمینکننده پژوهشکده زیر سطحی اصفهان مورد مطالعه قرار گرفته میشود.
https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_243212_8a2201d85c949ec17bb5d59e56ca57df.pdf
2020-12-21
1
22
تأمینکننده / قابلیت اطمینان / آنالیز درخت خطا / تئوری فازی / بلوک دیاگرام / قابلیت اطمینان
پوریا
ناصری
tala8617@gmail.com
1
دانشجوی دکتری مهندسی صنایع دانشگه صنعتی مالک اشتر
LEAD_AUTHOR
سید اویس
پیغمبرزاده
ovais.peyghambar@gmail.com
2
کارشناسی ارشد مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی مالک اشتر
AUTHOR
مهدی
کرباسیان
mkarbasian@yahoo.com
3
دانشیار دانشگاه صنعتی مالک اشتر
AUTHOR
Azadi, M.; Jafarian, M.; Farzipoor Saen, R.; Mirhedayatian, S.M.; (2015). “A new fuzzy DEA model for evaluation of efficiency and effectiveness of suppliers in sustainable supply chain management context”; Computers & Operations Research; Volume 54, Pages 274-285.
1
Burke, J. G.; Janice, E.; Carrillo.; (2007) . “Single versus multiple supplier sourcing strategies” European Journal of Operational Research 182: 95-112.
2
Clemens, P. L.; “Transformation Fault Tree/Reliability Block Digram/Event Tree” lecyure presentation, Sverdrup technology, Inc(1992).
3
Colombo, A. G.; “Uncertainty propagation in fault tree analysis, Reliability Modelling and Application” (edited by Colombo, A. G. and Keller, A. Z.) (1987): 95-1 03.
4
Costantino, N.; PellegrinoR.; (2010) . “Choosing between single and multiple sourcing based on supplier default risk” Journal of Purchasing & Supply Management 16: 27-40.
5
Danese, P.; Romano, P.; Formentini M.; (2013) . “The impact of supply chain integration on responsiveness:The moderating effect of using an international supplier network” Transportation Research Part E 49: 125-140.
6
Davarzani, H.; Zegordi, S. H.; (2011). “Contingent management of supply chain disruption: Effects of dual or triple sourcing”Scientia Iranica E 18: 1517-1528.
7
Hallikas, J.; Puumalainen, K.; Vesterinen T.; Virolainen V.; (2005) . “Risk-based classification of supplier relationships” Journal of Purchasing & Supply Management 11:72-82.
8
Hendricks, K. & Singhal, V.R. (2005). “the effect of supply chain disruption on long-term shareholder value, profitability, and share price volatility. Atianta: Research report, Georgia Institute of technology, USA.
9
Hittle, B., & Leonard, K.M. (2011.) “Decision making in advance of a supply chain crisis”, Management Decision, 49(7): 1182-1193.
10
Juttner, U. (2005). “ supply chain risk management: Understanding the business requirements from a practitioner perspective”. The International Journal of logistics management, 16, 120-141.
11
Karbasian, M.; Radpour, H.; “Systems engineering toolset for design engineers” Publications Arkane danesh; (2012).
12
Kazemi, M.; Alizadeh, A.; (2014) .“Optimum Selection Of Suppliers Based On AHP-DEA-TOPSIS Combined approach“;Journal Of Operational Reserch And Its Applications ; Page(s) 37 - 53.
13
KianiMavi R., Goh M., KianiMavi N., (2016), “Supplier Selection with Shannon Entropy and Fuzzy TOPSIS in the Context of Supply Chain Risk Management”, Procedia - Social and Behavioral Sciences, PP. 216-225.
14
Kırılmaz O., Erol S., (2017), “A proactive approach to supply chain risk management: Shifting orders among suppliers to mitigate the supply side risks”, Journal of Purchasing and Supply Management, Volume 23, Issue 1, Pages 54-65.
15
Liu J., An R., Xiao Y., Yang Y., Wang Q., (2017), “Implications from substance flow analysis, supply chain and supplier’ risk evaluation in iron and steel industry in Mainland China”, Resources Policy, Volume 51, Pages 272-282.
16
Manuj, I., & Mentzer, J. (2008.) “Global supply chain risk management strategies”. International Journal of Physical Distribution and Logistics Management, 38(3): 192-223.
17
Memari A., Dargi A., Akbari Jokar M.R., Ahmad R., Abdul Rahim A., (2019), “Sustainable supplier selection: A multi-criteria intuitionistic fuzzy TOPSIS method”, Journal of Manufacturing Systems, Volume 50, Pages 9-24.
18
Misra, K. B.; Weber, G.; “A new method for fuzzy fault tree analysis” Microelectronics and Reliability (1989) 29(2): 195-216.
19
Moeinzadeh, P., & Hajfathaliha, A. (2010.) “A Combined Fuzzy Decision Making Approach to Supply Chain Risk Assessment”. International Journal of Human and Social Sciences, 5(13): 859-875.
20
Nieuwenhuyse, I. V.; Vandaele, N.; (2007) .“The impact of delivery lot splitting on delivery reliability in a two-stage supply chain” International Journal of Production Economics 104 (2
21
ORIGINAL_ARTICLE
ارائه مدل گردشگری سلامت با استفاده از مدلسازی ساختاری تفسیری(ISM) (مورد مطالعه شهر مشهد)
بازار گردشگری سلامت بهعنوان یکی از صنایع درآمدزا و رقابتی در دنیا مطرح میباشد و یکی از حوزههای نوین گردشگری پیشرفته است. در سطح کلان، دولتها علاقمند به بهرهمندی از مزایای اقتصادی ناشی از این صنعت هستند و رقابت فزایندهای میان کشورهای مختلف به ویژه کشورهای در حال توسعه آسیایی برای جلب گردشگران سلامت آغاز شده است. گردشگری سلامت در کشورهای درحال توسعه نیز رونق بیشتری یافته است. جهانی شدن و آزادسازی تجارت نیز در حوزه خدمات سلامت بستر رشد سریع این نوع گردشگری را فراهم آورده است. بنابراین در کشورهای در حال توسعه طراحی و ارائه مدلی در این زمینه اجتناب ناپذیر است .هدف اصلی در این پژوهش، طراحی مدل در حوزه گردشگری سلامت در شهر مشهد میباشد؛ در ابتدا به توصیف نتایج حاصل از بخش کیفی (دموگرافی پانل دلفی و یافتههای مراحل مختلف تکنیک دلفی، روش تاپسیس فازی و مدلسازی ساختاری تفسیری) و سپس بخش کمّی پرداخته شده است. با توجه به نظرات گروه خبرگان برای عوامل حوزه توریسم سلامت، سیزده عامل شناسایی شدند که بیشترین اولویت را دارا میباشند. در واقع عوامل با توجه به شاخص شباهت رتبهبندی شدند. عاملی که بیشترین شاخص شباهت را دارد، رتبه یک دریافت کرده است. عوامل انتخابی عواملی هستند که شاخص شباهت آنها بیشتر از 80/0 میباشد. پس از شناسایی روابط سلسله مراتبی عوامل توسط مدلسازی ساختاری تفسیری، رتبهبندی فوق تغییر کرده و به مدل کیفی تحقیق رسیدیم و پس از تعیین روابط و سطح عوامل آنها، شکل مدل ترسیم گردید. سپس مدل حوزه توریسم سلامت با استفاده از تحلیل مسیر مورد ارزیابی قرار گرفت، در پایان شاخصهای برازش مدل تحلیل مسیر بررسی گردید. شاخصهای برازش در محدودهی مطلوب قرار گرفت که نشاندهندهی حمایت بیشتر و قوی دادهها از مدل تدوین شده هستند. نتیجه آنکه مناسبت مدل تحلیل مسیر در برازش به دادههای جمعآوری شده مورد تأیید قرار گرفت. سپس با استفاده از مدلسازی ساختاری تفسیری ارتباط بین سیزده عامل مذکور پیدا و مدل در قالب شش سطح ترسیم گردید.
https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_243214_32d52c17aec4a43135f07f91180b4233.pdf
2020-12-21
23
50
تاپسیس فازی/ گردشگری سلامت/ مدل تحلیل مسیر/ مدلسازی ساختاری تفسیری
وحید
ثانوی گروسیان
sanavi.vahid@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشکده پردیس بین الملل، واحد قشم ، دانشگاه آزاد اسلامی ، قشم ، ایران
AUTHOR
وحیدرضا
میرابی
mirabi.vahidreza@gmail.com
2
دانشیار گروه مدیریت بازرگانی،واحد تهران مرکزی،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران ،ایران
LEAD_AUTHOR
حمیدرضا
کردلویی
hamidreza.kordlouie@gmail.com
3
دانشیار گروه مدیریت ، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی ، اسلامشهر ، ایران
AUTHOR
اسماعیل
حسن پور
esmaeilhasanpour@yahoo.com
4
استاد یار گروه مدیریت بازرگانی، واحد قشم ، دانشگاه آزاد اسلامی ، قشم ، ایران
AUTHOR
امینیان، ناصرو سید نقوی، میرعلی(1397)؛ ارائه الگوی حکمروایی مطلوب گردشگری در ایران، فصلنامه مطالعات گردشگری، دوره 13، شماره 42
1
پاپیزی، جعفر(1391)؛ مفاهیم کلیدی در مطالعات گردشگری، (اسمیت، ملانی، مک لئود، نیکلا، هارت رابرتسون، مارگارت)، تهران، انتشارات مه کامه.
2
پوررضا، صفورا، دانشگاه تبریز، (1391)؛ رابطه کیفیت خدمات و رضایت مشتریان در حوزه توریسم درمانی شواهدی از بیمارستانهای تبریز
3
صادقپور، بهرام و مرادی، وهاب، (1390)؛ تحلیل آماری با نرمافزارهای SPSS و AMOS، دانشگاه مازندران
4
فراهانی، حسین و منوچهری، سوران (1394)؛ شناسایی موانع و مشکلات توسعه گردشگری در نواحی روستایی هدف کردشگری غرب شهرستان مریوان، فصلنامه پژوهش و برنامهریزی روستایی
5
قاسمی، وحید(1392)، مدلسازی معادله ساختاری در پژوهشهای اجتماعی با کاربرد Amos Graphics، تهران، انتشارات جامعهشناسان
6
مروتی شریف آبادی، علی و اسدیان اردکانی، فائزه(1393)؛ مجله مدیریت سلامت، شماره55
7
نیلی پور، تقوایی، نصراصفهانی و کوهی اصفهانی(1394)؛ فصلنامه نگرشهای نو در جغرافیای انسانی، شماره4
8
Carrera & Bridges (2006); Health and Medical Tourism: what they mean and imply for health care system, Geneva association information Newsletter, vol 15.
9
Chen CT.(2000); Extensions of the TOPSIS for group decision-making under fuzzy environment. Fuzzy Sets and Systems
10
Cochrane,j(2008); Asian Tourism Growth and change, Lennon. smith. Cockerel &Trew.
11
BélandD ,Zarzeczny A (2018); Medical tourism and national health care systems: an institutionalist research agenda, globalization and health
12
ButlerP (2018), Medicine back at home in Greece , hospitality net
13
Plianbangchang S (2017; A view on medical care globalization and medical tourism (College of Public Health Sciences, Chulalongkorn University, Bangkok, Thailand), emerald insight
14
Sharply, R (2003); Tourism, tourists and society, Cambridgeshire; ELM publications.
15
Singh.P(2008); Medical tourism; Global outlook and Indian scenario; kanishkapublishers.Marketplace, Journal, Library Review, Vol. 47,No 8
16
SPSS 21.0 software and STATISTICA 11.0 statistical software
17
Soti A, Goel RK, Shankar R, Kaushal OP. Modeling the enablers of six sigma using interpreting structural modeling. Journal of Modeling In Management. 2010;5(2).
18
Talib F, Rahman Z. An interpretive structural modelling for sustainable healthcare quality dimensions in hospital services. Int. J. Qualitative Research in Services. 2015;2(1).
19
Thakkar J, Patel AD, Kanda A, Deshmukh SG. Interpretive Structural modeling of IT-enablers for Indian manufacturing SMEs. Information Management & Computer Security. 2008; 16(2).
20
Warfield JN. Societal Systems: Planning, Policy and Complexity. New York: Willy Interscience. 1976
21
ORIGINAL_ARTICLE
برآورد تقاضای آب صنعت تعیین رابطه آن با سایر نهادهها و بررسی اثر تکنولوژی بر مصرف آب در استان قزوین
بخش صنعت در استان قزوین از اهمیت بالایی برخوردار است به طوریکه سهم نسبتا بالایی در ایجاد ارزش افزوده و اشتغالزایی را به خود اختصاص داده است. لذا توسعه این بخش یکی از اهداف اقتصادی منطقه میباشد. گسترش بخش صنعت مستلزم مصرف بیشتر عوامل تولید خواهد بود. یکی از مهمترین نهادههای مورد استفاده در این بخش، نهاده آب است. با توجه به محدودیت منابع آبی استان، مدیریت تقاضای آب در این بخش اهمیت ویژهای پیدا میکند. یکی از ابزارهای کارا در جهت کاهش مصرف آب، استفاده از روشها و تکنولوژیهای نوین در زمینه صرفهجویی در مصرف آب است. از اینرو ابتدا تابع تقاضای آب در بخش صنعت، با استفاده از اطلاعات صنایع کدهای دو رقمی ISIC و بازه زمانی (1394- 1389) برآورد گردید، سپس رابطه متقابل تکنولوژی و سایر نهادهها با آب بررسی شد. به منظور دستیابی به اهداف تحقیق، روش رگرسیونهای به ظاهر نامرتبط تکراری بهره گرفته شد. نتایج تحقیق نشان داد که آب کالایی کم کشش میباشد، از این جهت که میزان کشش آن 0.069- محاسبه شد. همچنین ضریب اثر متقابل قیمت این نهاده با متغیر تکنولوژی 0.002 -برآورد گردید که بیان میکند که مصرف آب در طول زمان تا حدودی کاهش پیدا کرده است و تکنولوژی مورد استفاده از نوع نهاده اندوز بوده است. همچنین ضریب مربوط به تکنولوژی در تابع هزینه 0.033 محاسبه شد که دلالت بر افزایش هزینهها در طول زمان داشت. نتایج حاصل از محاسبه کشش جانشینی موریشیما حاکی از رابطه جانشینی میان آب با سایر نهادههای مورد استفاده در بخش صنعت استان بود.
https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_243215_1918c352d92656dd06ea2f82e648e970.pdf
2020-12-21
51
76
تابع تقاضای آب صنعت / تابع هزینه ترانسلوگ / رگرسیونهای به ظاهر نامرتبط تکراری / تکنولوژی
سمیه
عوض دهنده
somayeh.avazdahandeh@gmail.com
1
دانشجوی دکتری گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس
LEAD_AUTHOR
صادق
خلیلیان
2
عضو هیات علمی گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس
LEAD_AUTHOR
حامد
نجفیعلمدارلو
3
عضو هیات علمی گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
محمدحسین
وکیلپور
4
دکتری اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
احمدیه و. (1388)؛ برآورد تابع تقاضای آب برای مصارف صنعتی در ایران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور تهران.
1
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران. شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت. مدیریت کل آمارهای اقتصادی، سالهای(1389-1395).
2
سازمان مدیریت و برنامهریزی استان قزوین. (1393)؛ معاونت آمار و اطلاعات.
3
سازمان آب منطقهای استان قزوین. (1391)؛ دفتر پژوهشهای کاربردی.
4
زراء نژاد م و قنادی ب. (1384)؛ تخمین تابع بهرهوری نیروی کار در بخش صنایع استان خوزستان. پژوهشهای اقتصادی ایران: 24 (7): 52- 33.
5
فرجی دیزجی س . (1390)؛ تئوری اقتصاد خرد. انتشارات علوم اقتصادی دانشگاه تربیت مدرس.
6
محمدزاده م . (1389)؛ تخمین تابع تقاضای آب صنعتی در استان اصفهان. دانشگاه علوم اقتصادی اصفهان: پایان نامه کارشناسی ارشد.
7
مرکز آمار ایران، سالنامه آماری، گزیده شاخصها و نماگرهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان قزوین. (1395- 1386).
8
معاون برنامهریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت،(1391)؛ دفتر آمار و پردازش دادهها، گزارش استفاده از آب در صنعت.
9
مهاجری م . (1394)؛ برآورد تابع تقاضای آب در بخش صنایع غذایی شهرستان مشهد. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه فردوسی. دانشکده علوم اقتصادی.
10
مهرگان ن و اشرفزاده س.ح. ر . (1390)؛ برآورد پانل دیتا. جلد اول. موسسه تحقیقات دانشگاه تهران.
11
Avazdahandeh S, Khalilian S, Vakilpoor M.H, Najafi Alamdarlo H (2019). Estimation of Irrigated Water Demand Function, Analyzing its Cross and Symmetrical Relations with other Inputs (Qazvin plain). Journal of Agricultural Science and Technology, In Press
12
Babin, F.G, Willis, C.E. & Allan, P.G. (1982); “Estimation of Substitution Possibilities between Water and Other Production Inputs”. American Journal of Agricultural Economics, 64: 148-151.
13
Baqer Kalantari, A & Arabmazar, A (1992), Estimated Capital Stock of The Country in (1957 - 1987), Shahid Beheshti University of Economics, 1: 32 - 41.
14
Baltaji, B (2011); Econometrics. Springer-Verlag Berlin Heidelberg, Edition Number 5th.
15
Berndt,E.R. (1991); The Practice of Economics, Classic and Contemporary, New York ,Addison Weseley.
16
Blackorby,C., D. Primont & R.R. Russell (1977); On Testing Separability Restriction with Flexible Functional Forms; Journal of Econometrics,5(2: 195-209.
17
Gerbenstion,C., & Feild, B. (1982); Substituting for Water Inputs in U.S Manufacturing. Water Resource Research , 2(6): 228-232.
18
Henderson, J & Quandt, R (1961); Microeconomic theory : a mathematical approach.
19
http://unstats.un.org.
20
Mc Geehan (1992); Railway Costs and Productivity Growth: The Case of The Republic of Ireland 1973-1983, Journal of transport economics, 28(2): 121.
21
Onghena,E. Meersman, H. Van de Voorde,E.(2014). A Translog Cost Function of The Integrated Air Freight Business:The case of Fedex and UPS,Transportation Research Part A. 62: 81-97.
22
Rees, A (1969);Industrial Demand for Water a Study of South East England, WEIDENFELD & NICOLSON; First Edition edition.
23
Reynaud,A. (2003); An Econometric Estimation of Industrial Water Demand in France. Enivirnonmental and Resource Economics , 25 (2): 213-232.
24
Segal,D,(2003); An Multiproduct Cost Study of the U.S.Life Insurance Industry. Rewiew of Quantitarive Finance and Accourding ,Kluwer Academic Publishers, (2) :169-186.
25
Sorrell, S (2008); Energy-Capital Substitution and the Rebound Effect, St. John’s College, Oxford.
26
Worthington (2010); Commercial and Industrial Water Demand Estimation: Theoretical and Methodological Guidelines for Applied Economics Research, Applied Economics Research, 28(2) :237-258.
27
Zellner, A (1962); An efficient method of estimating Seemingly Unrelated Regression and test for aggregation bais, Journal of the American Statistical Assocation, 57(298): 348- 368.
28
Zhou Y and Tol R. (2005); Water Use in China’s Domestic, Industrial and Agricultural Sectors: An Empirical Analysis. Research Unit Sustainability and Global Chang, 5: 1-21.
29
ORIGINAL_ARTICLE
"حقوق سهامداران اقلیت در نتیجه ادغام در ایالات متحده امریکا، راهکارهایی برای ایران
حقوق تجارت به سرعت در حال پیشرفت و ترقی است و در این میان شرکتها برای اهدافی نظیر کسب سود و یا دستیابی به بازاری وسیعتر دست به اقداماتی نظیر ادغام میزنند که در دهههای گذشته به خوبی جایگاه خود را تثبیت نموده و در پویایی اقتصاد، شگفتی آفریده است. در هر شرکت، سهامداران را میتوان قلب تپنده و نبض شرکت دانست. حمایت از سهامداران شرکتها، تضمین سرمایهگذاری مجدد آنها در این قبیل امور تجاری است. شرکتها ممکن است دست به تغییرات ساختاری مانند ادغام در شخصیت حقوقی زنند و در این بین سهامداران متضرر شوند و یا تمایلی به ادامه همکاری با شرکت در اثر ادغام نداشته باشند. حال به جهت حمایت از سهامداران که حمایت از سرمایهگذاری است باید در فکر راهکاری در جهت جداشدن سهامدار از شرکت بود. در آخِر میبایست بهای عادلانه و به روز آن با توجه به راهکارهایی که به عدالت نیز نزدیک باشد تقویم گشته و پرداخت گردد تا عدم پرداخت مانع از تضییع حقوق و دلسردی سهامدار اقلیت نگردد. در حقوق ایران ساز و کار قانونی برای جدا شدن این دسته از سهامداران پیشبینی نشده است؛ لذا این نوشتار در پی بررسی حقوق کشور آمریکا بهعنوان کشور پیشتاز بوده و دنبال الگوبرداری و بومیسازی راه حلهای موجود بوده و سعی در تطبیق با حقوق موضوعه میگردد.
https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_243216_ccb4d4e2cebce90b3d4262c70b5474e8.pdf
2020-12-21
77
98
ادغام / حقوق سهامداران اقلیت / سوءاستفاده از حق / تقویم / قاعده لاضرر
میلاد
سلطانی
soltany.milad@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری حقوق خصوصی، دانشکده حقوق و علومسیاسی ، دانشگاه خوارزمی، ایران، تهران
AUTHOR
محمد عماد
عابدی
mohammademad.abedi@gmail.com
2
کارشناس ارشد، دانشگاه حقوق و علوم سیاسی پردیس تهران، ایران، کیش
LEAD_AUTHOR
جواد
شمسی
javashamsi@gmail.com
3
دانشجوی دکتری حقوق خصوصی، دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری، ایران، تهران
AUTHOR
حسین
بروجردی
boroojerdi@iranfair.com
4
دانشجوی کارشناسی ارشد، حقوق خصوصی، دانشکده حقوق واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد تهران ایران
AUTHOR
دهخدا، علیاکبر (1372)؛ لغت نامه دهخدا، جلد اول، چاپ دوم، موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، تهران.
1
رهپیک، سیامک (1382)؛ «منع سوءاستفاده از حق در نظریههای حقوقی و مفاهیم قرآنی»، مطالعات اسلامی، زمستان، شماره 62.
2
کاتوزیان، ناصر (1385)؛ سوءاستفاده از حق یا تقصیر در اجرای حق، مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی (دانشگاه تهران)، شماره 21.
3
حبیب آبادی، احمد بیگی، مطالعه تطبیقی ادغام شرکتهای سهامی در حقوق ایران، انگلیس و آمریکا، پایان نامه دکترای حقوق خصوصی دانشگاه تربیت مدرس، 1380
4
نبوی زاده، آیتاله (1390). سوءاستفاده از حق در حقوق قراردادی، چاپ اول، انتشارات جنگل، تهران.
5
A.Chirelstein, Marvin (1974), Fair Share in Corporate Merger and Takeovers; Yale Law School.
6
A.Garner; Bryan (2009), Black`s law Dictionary; WEST publish; Ninth Edition.
7
A.Gaughan; Patrick, (2002), Merger, Acquisition, and Corporate Restructurings; New York; John Wiley & Sons, Inc .
8
Davila, Edwin (1983), Alternative Relief Available To Dissenting Shareholders Of A Cash Out Merger; Akron Law Tax Journal; Volume 23.
9
DePamphilis; Donald (2011), Merger and Acquisition Basics; United States; Elsevier.
10
Fisch, Jill (2015), Confronting the Peppercorn Settlement in Merger Litigation: An Empirical Analysis and a Proposal for Reform, Vol 93, Texas Law Review.
11
Gaylord A.Jentz (2003), Business Law Today; United States; Thomson publish.
12
Joshi, Nisarg (2012), A Study of Mergers & Acquisitions in Aviation Industry in India and Their Impact on the Operating Performance and Shareholder Wealth, Finance Journal, Vol 4 , Issue 39.
13
L.Brown; Robert, (2007), The Concise Guide Merger, Acquisition and Divestitures; New York; Palgrave Macmillan publish.
14
L.Curran; Catherine (1981), Shareholder`s Rights in Short-form Merger; New York; Marquette Law Review.
15
Manning; Bayless (1962), The Shareholders`s Appraisal Remedy: An Essay for Frank Coker; Yale Law School; Volume 72.
16
Masulis,Rolnald (2012) Shareholder Litigation in Mergers and Acquisitions, Journal of Corporate Finance 1248, United states.
17
P. Twomey; David; Moody; Jennings ;Marianne (2011), Business Law and the Legal Environment; United State; Cengage Learning publish.
18
Polomarkakis; Konstantinos Alexandris (2014) Appraisal Rights: A Unites States of America and European Union Study; Catolica Global School of Law; June.
19
Reinhart Investor Lawyers (2014), Shareholder Appraisal Process In Delaware; volume10.
20
V.Letsou; Peter (1998), the Role of Appraisal in Corporate Law; Boston College Law Review ; Volume39.
21
ORIGINAL_ARTICLE
الگوی شناسایی فرصتهای صادراتی صنعت داروهای انسانی ایران با کمک تعیین کنندههای مختص مدل پشتیبان تصمیم
یکی از مشکلات گریبانگیر کشورهای در حال توسعه تخصص در صادرات تعداد محدودی از کالاها (که عمدتا خام هستند) و همچنین بازارهای هدف صادراتی میباشد. بر همین اساس نوسانی بودن رابطه مبادله (به ضرر این کشورها) و درآمدهای ارزی، توسعه اقتصادی مبتنی بر صادرات در این کشورها را متزلزل کرده است. ج.ا ایران یکی از کشورهایی است که با وجود دارا بودن پتانسیلهای طبیعی و انسانی نتوانسته است سبد صادراتی متنوعی داشته باشد و در بازارهای هدف با قدرت خرید بالا نفوذ کند. یکی از بخشهای تولیدی که در سالیان اخیر توسعه قابل توجهی در اقتصاد ایران داشته است، تولید دارو میباشد. در این تحقیق در راستای گسترش صادرات محصولات دارویی-انسانی از مدل پشتیبانی تصمیم استفاده شده است. بر اساس نتایج مدل پشتیبانی تصمیم، 498 ترکیب محصول-بازار هدف برای توسعه صادرات محصولات دارویی-انسانی شناسایی شدهاند که تنها در سه ترکیب محصول-بازار هدف، شدت حضور ج.ا ایران قویتر از سایر رقبا میباشد.
https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_242547_4c7479af534fab0588405250a80df13d.pdf
2020-12-21
97
130
تجارت بینالملل
تنوع صادرات
مدل پشتیبان تصمیم
ایران
ابراهیم
وکیل یزدی
vakiliman@gmail.com
1
دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
LEAD_AUTHOR
رسول
ثانوی فرد
dr.sanavifard@gmail.com
2
استادیار ، گروه مدیریت بازرگانی،واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.
AUTHOR
على اصغر
عیوضى حشمت
a_eivazih@pnu.ac.ir
3
استادیار، بخش مدیریت دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
AUTHOR
امیری، حسین و مرجانه، بشخور (1396)؛ سیاستهای متنوعسازی عمودی و افقی صادرات و تاثیر آن بر روی رشد اقتصادی: رویکرد غیرخطی مارکف سوئیچینگ، فصلنامه پژوهشهای رشد و توسعه اقتصادی، 8(29)، 127-144.
1
انصاری، رضا (۱۳۸۷)؛ سیاست استراتژیک تجاری در کشورهای در حال توسعه: ملاحظات تکنولوژیکی و سیاستی، سومین کنفرانس مدیریت تکنولوژی، تهران، انجمن مدیریت تکنولوژی ایران.
2
حسن پور، یوسف و حسن، ثاقب (1383)؛ بررسی زمینههای مشارکت کشورهای ساحلی دریای خزر در تجارت کالایی، پژوهشنامه بازرگانی 8 (30)، 162-143.
3
ولی بیگی، حسن(1384)؛ شناسایی و اولویتبندی بازارهای هدف صادراتی صنایع غذایی ایران طی سالهای 1997-2003، پژوهش نامه بازرگانی، شماره 41.
4
یکتادوست، علیرضا (1399)؛ ایران، قدرت نوظهور صنعت داروسازی در جهان، سخنرانی در شرکت سرمایهگذاری و دارویی تأمین، 1399، https://www.tpicoholding.com/news/-/asset_publisher/rwH9D4ACBzag/content/---455
5
یعقوبی، پریسا (1391)؛ شناسایی بازارهای هدف صادراتی صنایع با فناوری بالا، طرح تحقیقاتی، موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی.
6
یعقوبی، پریسا (1392)؛ شناسایی بازارهای هدف صادراتی خدمات با فناوری بالا، طرح تحقیقاتی، موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی.
7
یعقوبی، پریسا و رضایی، مهدی (1397)؛ شناسایی بازارهای هدف کالاهای صنعتی با فناوری بالای ایران در کشورهای اسلامی، فصلنامه اقتصاد بانکداری اسلامی، 24، 89-110.
8
Alwang, J., & Siegel, P. B. (1994); Portfolio models and planning for export diversification: Malawi, Tanzania and Zimbabwe. The Journal of Development Studies, 30(2), 405-422.
9
Cameron, M., Viviers, W., & Steenkamp, E. (2017); Breaking the ‘big data’barrier when selecting agricultural export markets: an innovative approach. Agrekon, 56(2), 139-157.
10
Cuyvers, L., De Pelsmacker, P., Rayp, G., & Roozen, I. T. (1995); A decision support model for the planning and assessment of export promotion activities by government export promotion institutions—the Belgian case. International Journal of Research in Marketing, 12(2), 173-186.
11
Cuyvers, L., Steenkamp, E., Viviers, W., Rossouw, R., &Cameron, M. (2017); “Identifying Thailand’s high-potential export opportunities in ASEAN+3 countries”, Journal of International Trade Law and Policy, 16(1), 2-33.
12
De Pineres, S. A. G., & Ferrantino, M. (1997); Export diversification and structural dynamics in the growth process: The case of Chile. Journal of Development Economics, 52(2), 375-391.
13
Jansen van Rensburg, S. J., Viviers, W., Cameron, M., & Parry, A. (2019); Identifying export opportunities between IORA member states using the TRADE-DSM® methodology: a case study involving South Africa and Thailand. Journal of the Indian Ocean Region, 15(1), 78-96.
14
Kanellopoulos, N. C., & Skintzi, G. D. (2016); Identifying export opportunities for Greece. International Economics and Economic Policy, 13(3), 369-386.
15
Konstantakopoulou, I. (2020); Realistic export opportunities for the Greek economy’’. Economics Bulletin, 40(1), 87-95.
16
ORIGINAL_ARTICLE
پیش بینی رفتار مصرف کننده: مدل آینده پژوهی رفتار آتی خرید با استفاده از روش پژوهش ترکیبی
امروزه نمیتوان در مورد موفقیت کسب و کارها ساده انگاری کرد. به همین دلیل، پیش بینی رفتار مصرفکننده کلید موفقیت در برنامهریزی و مدیریت محیط در حال دگرگونی است. تمرکز این پژوهش بر شناخت رفتار خرید آینده مصرفکننده در کالاهای با درگیری ذهنی بالا میباشد. در واقع، این پژوهش به شناسایی عوامل، ابعاد، مولفهها و شاخصهای اثرگذار بر رفتار خرید آینده مصرفکننده در کالاهای با درگیری ذهنی بالا پرداخته و به ارائه مدلی ساختاری میپردازد. در مطالعه اول، از روش دلفی در چهار راند جهت بررسی ادبیات نظری و مصاحبه با 17 نفر از خبرگان دانشگاهی و صنعت و اخذ نظرات آنها و از منطق دلفی فازی برای تحلیل این نظرات استفاده شد و در مطالعه دوم با استفاده از یک نمونه 417 نفره و نرم افزارهای AMOS و SPSS، مولفهها و شاخصها در قالب دو مدل اندازهگیری و ساختاری تحلیل شدند. در مطالعه اول، دو عامل، چهار بعد، هجده مولفه و شصت و پنج شاخص مرتبط با مفهوم اصلی شناسایی شدند و در مطالعه دوم مولفههای پژوهش با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی تحلیل و در نهایت مولفههای تایید شده در مدل نهایی برازش گردیدند. نتایج این پژوهش نشان داد که شاخصهای بازخورد از سوی فروشندگان و توجه به تغییرات محصولات از مولفه اثرات اجتماعی با بالاترین مقدار دی فازی شده پر اهمیتترین و شاخص گروههای محیطی از مولفه هنجارهای ذهنی با کمترین مقدار دی فازی شده کم اهمیتترین شاخص پژوهش به حساب میآیند.
https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_243217_410162e1d24508c3db2677b85bee16db.pdf
2020-12-21
133
176
پژوهش ترکیبی / درگیری ذهنی / رفتار مصرفکننده / رفتار خرید آینده / مدل
ایلیا
امینی نژاد
iliyaamininezhad@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری رشته مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
حسین
وظیفه دوست
vazifehdust@yahoo.com
2
استاد گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول مکاتبات)
AUTHOR
افسانه
زمانی مقدم
afz810@gmail.com
3
دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
AUTHOR
حیدرزاده، کامبیز؛ تقی پوریان، محمد جواد (1391)؛ نوع شناسی درگیری ذهنی مصرفکننده و مدلهای اندازهگیری آن، مجله پژوهشهای بازرگانی، شماره 53، ص 18.
1
Ajzen, I. (1991); The theory of planned behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50, 179-211.
2
Blackwell, R., Minirad, P. and Engel, J. (2001), Consumer Behavior, 9th ed., Harcourt, Orlando, FL.10.
3
Baumeister, R. F. (2002); Reflections and reviews impulsive purchasing, and consumer behavior. Journal of Consumer Research, 28(3), 670-677.
4
Baumeister, R. F., Vohs, K. D., DE Wall, C. N., & Zhang, L. (2007); How emotion shapes behavior: Feedback, anticipation, and reflection, rather than direct causation. Personality and Social Psychology Review, 11(2), 167-203.
5
Besancon, V., & Bliley, S. (2011); Segmenting the market through the determinants of involvement: The case of fair trade. Psychology & Marketing, 28, 682-708.
6
Ciao-Chen., Yang-Shieh Chin. (2010); The Impact of Recommendation Sources on Online Purchase Intentions: The Moderating Effects of Gender and Perceived Risk. International Journal of Economics and Management Engineering, vol. 4, No. 6, p. 25-31.
7
Cleveland, M., Kalama’s, M., & Larose, M. (2012); “It’s not easy being green”: Exploring green creeds, green deeds, and internal environmental locus. Psychology & Marketing, 29, 293-305.
8
Collins, C. M., Stag, L., & Coning, M. S. (2007); Customers’ values, beliefs on sustainable corporate performance, and buying behavior. Psychology & Marketing, 24, 555-577.
9
De Pelsmacker, P. and Janssens, W. (2007);The Effect of Norms, Attitudes and Habits on Speeding Behavior: Scale Development and Model Building and Estimation. Accident Analysis & Prevention, 39, 6-15.
10
Doran, T. M., Auger, P., & Eckhart, G. M. (2009); The Myth of the Ethical Consumer. Cambridge, UK: Cambridge University Press.
11
Fournier, S. M. (2010); “Consumer and their Brands: Developing Relationship Theory in Consumer Research”, Journal of Consumer Research, Vol. 24, No. 4, PP. 343-373.
12
Griskevicius, V., Tibur, J., & Van den Bergh, B. (2010); Going green to be seen: Status, reputation, and conspicuous conservation. Journal of Personality and Social Psychology, 98, 392-404.
13
Hwang, J., Yoon, Y.-S. Park, N.-H. (2011); “Structural effects of cognitive and affective responses to web advertisements, website and brand attitudes, and purchase intentions: the case of casual-dining restaurants”, International Journal of Hospitality Management, Vol. 30, pp. 897-907.
14
Jackson, T. (2006); Readings in Sustainable Consumption. In T. Jackson (Ed.), The Earth Scan Reader in Sustainable Consumption (pp. 1-23). London: Earth scan.
15
Jones, M.A., Mothers Baugh, D.L. and Beatty, S.E. (2000); “Switching barriers and repurchase intentions in services”, Journal of Retailing, Vol. 76 No. 2, pp. 259-274.
16
Kalat, J.W. and Shiota, M.N. (2007); Emotion, Thomson Wadsworth, Belmont, CA.
17
Kim, J., & Johnson, K. (2013); The impact of moral emotions on cause-related marketing campaigns: A cross-cultural examination. Journal of Business Ethics, 112(1), 79-90.
18
Kuo, Y.F. and Wu, C.M. (2012); “Satisfaction and post-purchase intentions with service recovery of online shopping websites: perspectives on perceived justice and emotions”, International Journal of Information and Management, Vol. 32, pp. 127-138.
19
Kuo, Y.F., Wu, C.M. and Deng, W.J. (2009); “The relationships among service quality, perceived value, customer satisfaction, and post-purchase intention in mobile value-added services”, Computers in Human Behavior, Vol. 25, pp. 887-896.
20
Lowenstein G, Weber EU, Hsee CK, Welch N.(2001); Risk as feelings. Psychological Bulletin. 127:267-286.
21
Leenheer, J., Van Heerde, H.J., Bijmolt, T.H.A. and Smidts, A. (2007); “Do loyalty programs really enhance behavioral loyalty? An empirical analysis accounting for self-selecting members”, Inter
22
ORIGINAL_ARTICLE
قواعد عمومی حاکم بر تعهدات دولت در برابر سرمایهگذار خارجی در قراردادB.O.T
کشورهای در حال توسعه خصوصاً ایران با توجه به وضع کنونی اقتصادی و سیاسی، جهت تامین مالی و اجرای طرحهای کلان زیربنایی بدنبال جذب سرمایههای خارجی و هدایت سرمایههای بخش خصوصی و بکارگیری فنآوریهای بهروز و مدیریت کارآمد هستند. به دنبال تصویب قانون تشویق و حمایت سرمایهگذاری خارجی و قانون اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی و بازگشت راهی برای واگذاری اداره بخشهای بنیادین و زیربنایی کشور به بخش خصوصی، یکی از راهکارهای نوین برای انجام این مهم استفاده از قراردادهایی موسوم به «بی.او.تی»، از مصادیق بارز قراردادهای مشارکت «عمومی-خصوصی»، مطرح گردیده است. مقاله حاضر به دنبال پاسخگویی به این سوال است که دولت در راستای جذب سرمایهگذاری خارجی و خصوصی چه تعهدات، مشوقها و مسوولیتهایی دارد؟ و قواعد حاکم بر آنها کدام است؟ پس از استقرا در نمونههای متعدد و بررسی تحلیلی تعهدات و الزامات موصوف، به روش توصیفی، تحلیلی و پیمایشی، بنظر میرسد در اکثر موارد مسوولیت نقض آنها اصولاً قابلیت انتساب به دولت را دارد. رسیدن به هدف این تحقیق، یعنی برقراری تعادل نسبی میان حقوق و تعهدات طرفین، به هر دو طرف این اجازه را میدهد تا با استفاده از ظرفیتهای بالقوه حقوقی و اقتصادی قرارداد «بی.او.تی» گام موثری در راستای موفقیت طرحهای «بی.او.تی» و تحقق توسعه پایدار بردارند. بدین ترتیب در این مقاله سعی بر بررسی تعهدات قراردادی و الزامات خارج از قراردادِ دولت جهت ایجاد مشوق برای جذب سرمایهگذار خارجی و خصوصی در موقعیت کنونی در دو بخش: تعهدات امتیازی و کنترلی و تعهدات تضمینی و تشویقی شده است؛
https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_243218_9c6224e2ba3c3c2748491260fe45a5e6.pdf
2020-12-21
177
206
قرارداد
ساخت بهرهبرداری انتقال
تعهدات دولت
جذب سرمایهگذاری خارجی
تامین مالی
امیر
شایگان فر
amirshayeganfar20@yahoo.com
1
گروه حقوق خصوصی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه آزاد تهران شمال، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
مهراب
داراب پور
info@drdarabpour.ir
2
استاد و عضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
محسن
صادقی
sadeghilaw@ut.ac.ir
3
گروه حقوق خصوصی، دانشکده حقوق و علوم و سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
AUTHOR
امام، فرهاد. (1373)؛ حقوق سرمایهگذاری خارجی در ایران. نشر یلدا
1
امینی، منصور و حقانی، سعید. 1393. سیر تکوین حق فسخ ناشی از اجرا نشدن(نقض) تعهد قراردادی در حقوق اروپایی؛ رهنمودهایی برای حقوق ایران، مجله تحقیقات حقوقی شهید بهشتی، دوره 5، شماره 1
2
امینی، منصور. (1382)؛ انتقال مالکیت در قراردادهای فروش، مجله تحقیقات حقوقی شهید بهشتی، شماره 37
3
امینی، منصور. (1389)؛ نابرابری موقعیت اقتصادی فروشنده و خریدار در عقد بیع، مجله تحقیقات حقوقی شهید بهشتی، شماره 52
4
بادینی، حسن. (1394)؛ فلسفه مسئولیت مدنی. تهران: نشر انتشار
5
باوت دریک، ویلیام. 1371.1372. قراردادهای دولت با بیگانگان: تحولات معاصر در مسئله ناشی از فسخ یا نقض این نوع قراردادها. ترجمه علی قاسمی، مجله حقوقی دفتر خدمات حقوقی، شماره شانزدهم و هفدهم
6
برزویی، عباس. (1385)؛ وضعیت حقوقی قراداد B.O.T همراه با مقایسه تطبیقی، رساله دکتری. دانشگاه تهران
7
خسروزاده، علی اکبر. ()؛ قرارداد B.O.T با چشم داشتی بر طرحهای سرمایهگذاری در ایستگاه سرخس، دفتر امور سرمایهگذاری و اقتصادی
8
دارابپور، مهراب و همکاران، (1397)؛ اصول و مبانی حقوق تجارت بینالملل، جلد 1 الی 5، تهران: انتشارات گنج دانش.
9
دارابپور، مهراب و ادیب، علی اکبر. (1393)؛. تأثیر عدم قابلیت پیش بینی در روند اجرایی قراردادهای تجاری. مجله تحقیقات حقوقی شهید بهشتی
10
دارابپور، مهراب. (1390)؛ مسئولیتهای خارج از قرارداد، پرداخت خسارت، استرداد عین و امتیازات. تهران: انتشارات مجد
11
دارابپور، مهراب. (1396)؛ چالشهای حقوقی در معاملات بازرگانی بینالمللی. تهران: انتشارات خرسندی
12
زرگوش، مشتاق. (1396)؛ قواعد عمومی مسئولیت مدنی دولت. جلد اول. تهران: انتشارات میزان
13
زرگوش، مشتاق.(1396)؛ قواعد عمومی مسئولیت مدنی دولت. جلد دوم. تهران: انتشارات میزان
14
زرگوش، مشتاق. (1396)؛ قواعد اختصاصی مسئولیت مدنی دولت وکارکنان آن. تهران: انتشارات جنگل
15
شایگان فر، امیر و زارع، علی. (1394)؛ جایگاه قرارداد «B.O.T» در نظام حقوقی ایران. فصلنامه مطالعات بینالمللی (ISJ). تهران. شماره 46
16
شایگان فر، امیر. (1395)؛ مسئولیت مدنی دولت در صورت نقض تعهد در قراردادهای «بی.او.تی». پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علوم و تحقیقات تهران
17
شیروی، عبدالحسین. (1380)؛ دلایل استفاده از قراردادهای B.O.T و نقش دولت در موفقیت این پروژهها، مجله مجتمع آموزش عالی قم. شماره 11
18
شیروی، عبدالحسین. (1394)؛ قراردادهای «بی.او.تی» تنظیم ساختار قوانین حاکم، تهران: نشر میزان
19
شیروی، عبدالحسین. (1395)؛ حقوق تجارت بینالملل، تهران: انتشارات سمت
20
صفایی، سید حسین و رحیمی، حبیبالله. 1397)؛ مسئولیت مدنی: الزامات خارج از قرارداد. تهران: انتشارات سمت
21
صفایی، سید حسین. (1385)؛ مسئولیت مدنی موسسات عمومی و بررسی لایحه دولت در این زمینه. مجله حقوق تطبیقی
22
صادقی، محسن.(1385)؛ بررسی قراردادهای بینالمللی ساخت، بهرهبرداری و واگذاری B.O.T و جایگاه آن در نظام حقوقی ایران. فصلنامه پژوهشنامهی بازرگانی، شماره 38
23
صادقی، محسن و دهقان، زهرا. (1391)؛ ابعاد حقوقی تاثیر خصوصیسازی بر فعالیتهای شرکتهای خارجی. فصل نامه دانشگاه تهران.
24
آجری آیسک، عاطفه. (1395)؛ قواعد مشترک حاکم بر قراردادهای خصوصی سازی. رساله دکتری. دانشگاه تهران.
25
طباطبایی موتمنی، منوچهر. مفهوم ابداع قواعد حاکم بر قراردادهای عمومی، موسسه مطالعات و پژوهشهای حقوقی. مجله پژوهشهای حقوقی. شماره 7
26
عرفانی، محمود. (1395)؛حقوق تجارت بینالملل. جلد پنجم، تهران: انتشارات جنگل
27
عزیزی، فاطمه. (1386)؛ تضمینهای مقرر برای سرمایهگذاری خارجی به روش B.O.Tدر قوانین و مقررات ایران، مجله بررسیهای اقتصاد انرژی، شماره 11
28
غمامی، مجید. (1376)؛ مسئولیت مدنی دولت نسبت به اعمال کارکنان خود. تهران: نشر دادگستر
29
کاتوزیان، ناصر.(1394)؛ الزامهای خارج از قرارداد مسئولیت مدنی: بیمه مسئولیت مدنی. جلد سوم، تهران: انتشارات دانشگاه تهران
30
کاتوزیان، ناصر. (1394)؛ الزامهای خارج از قرارداد مسئولیت مدنی: قواعد عمومی. جلد اول، تهران: انتشارات دانشگاه تهران
31
کاتوزیان، ناصر. 1394. الزامهای خارج از قرارداد مسئولیت مدنی: مسئولیتهای خاص و مختلط. جلد دوم، تهران: انتشارات دانشگاه تهران
32
منیر الزمان، ا.ف.م. قراردادهای دولت با بیگانگان مسئله تغییر یکجانبه قرارداد توسط دولت در حقوق بینالملل معاصر. ترجمه محمد جواد میر فخرایی. مجله حقوقی دفتر خدمات حقوقی بین الملی. شماره بیست و چهارم
33
میرعباسی، سید باقر. 1371. ملی کردن در حقوق بینالملل، مجله دانشکده حقوق و علو…
34
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل حقوقی ماهیت لازم یا جایز شرکتهای تضامنی، نسبی و مختلط غیرسهامی
شرکتهای تضامنی، نسبی و مختلط غیرسهامی قابل فسخ تلقی شده و فوت یا حجر هر یک از شرکای آنها تداوم بقای آنها را منوط به موافقت سایر شرکاء و جانشینان شریک متوفی یا محجور مینماید. در نتیجه این فرض ایجاد میشود که این شرکتها، بعنوان یک عقد، جایز هستند. ولی دلایل زیادی وجود دارند که این فرض را رد میکنند. با این فرض که این شرکتها مبتنی بر یک عقد هستند آن عقد اصولاً لازم فرض میشود پس شرکاء قادر به خروج بمفهوم خاص از شرکت نبوده و شرکت قادر به اخراج بمفهوم خاص آنان نخواهد بود. با اینحال، امکان فسخ عقد شرکت (اعم از تضامنی، نسبی یا مختلط غیرسهامی) همچنین قرارگرفتن آن عقد در معرض انحلال با فوت یا حجر هر یک از شرکاء، سوالات و ابهامات متعددی را در مورد آثار فسخ آن عقد و آثار فوت یا حجر یکی از شرکاء علیالخصوص بر حقوق طلبکاران مطرح میکند. این تحقیق تحلیلی نشان میدهد که علیرغم مقررات خاص مورد تحلیل، این شرکتها همچنان لازم تلقی میشوند. قابل فسخ بودن آن شرکتها را از لازمبودن خارج نمیکند. همچنین، فوت یا حجر یکی از شرکاء (شرکاء ضامن در شرکتهای مختلط غیرسهامی) گرچه آنها را در معرض انحلال قرار میدهد ولی لزوماً باعث انحلال آنها نمیشود. با اینحال، در مواردی در صورت تصمیم به انحلال یا تصمیم به تداوم بقای شرکت، طلبکاران ضمانت شریک متوفی برای طلبشان از شرکت را در صورت انحلال شرکت و عدم کفایت دارایی آن برای پرداخت طلب طلبکاران از دست میدهند.
https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_243219_0d927d71452ba7a947c7bba4dfeac9ab.pdf
2020-12-21
207
232
شرکت تضامنی
شرکت نسبی
شرکت مختلط غیرسهامی
فسخ شرکت
احد
قلی زاده منقوطای
gholizadeh@ase.ui.ac.ir
1
دانشیار گروه حقوق دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان
LEAD_AUTHOR
حسنی، حسن (1380)؛ حقوق تجارت. تهران: میزان.
1
خزاعی، حسین(1385)؛ حقوق تجارت - شرکتهای تجارتی - کلیات، شرکتهای اشخاص، شرکت با مسئولیت محدود و شرکتهای تعاونی - تطبیق اجمالی با لایحه قانونی 1384. جلد 1. تهران: نشر قانون.
2
راستین، منصور (1351)؛ حقوق بازرگانی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
3
زنگنه، عبدالحمید اعظمی (1353)؛ حقوق بازرگانی. تهران: بینا.
4
ستوده، حسن (1349)؛ حقوق تجارت. جلد 1. تهران: انتشارات دهخدا.
5
ستوده، حسن (1347)؛ حقوق تجارت. جلد 2. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
6
ستوده، حسن (1350)؛ حقوق تجارت. جلد 4. تهران: انتشارات دهخدا.
7
صفینیا، نورالدین (1381)؛ درآمدی بر قانون شرکتهای تجاری در ایران. تهران: دانشگاه تهران.
8
فروحی، حمید (1372)؛ حقوق تجارت، شرکتهای سرمایهای - شخصی و مختلط. تهران: انتشارات روزبهان.
9
قلیزاده، احد (1393)؛ “تحلیلی بر حقوق بخش تعاونی: بخش تعاونی؛ خیال، نه واقعیت.” فصلنامه مطالعات حقوق خصوصی 44، شماره 3، 441-460.
10
Bagley, Constance E, (2016); Managers and the Legal Environment - Strategies for the 21st Century. Boston: Cengage Learning.
11
Boston Institute of Finance (2005); Stockbroker Course. New Jersey: Wiley.
12
Brittain, Carol A., and W. Rod Stern (2016); “Evaluating Entity Choices.” In Selecting and Forming Business Entities, by Jean Magistrale, 2-1 - 2-113. California: CEB.
13
H.P. Kravitt, Jason, and Mayer Brown LLP (2013); Securitization of Financial Assets. Vol. 1. New York: Wolters Kluwer Law & Business.
14
IBP, International Business Publication (2013); Kosovo Business Law Handbook - Strategic Information and Basic Laws. Vol. 1. Washington DC: Global Investment Center.
15
Miller, Roger LeRoy, and Gaylord A. Jentz (2010); Fundamentals of Business Law - Excerpted Cases. Ohio: Cengage Learning.
16
Petrauskas, Lideika (2005); “Forms of Business Organizations.” In Doing Business with Lithuania, by Marat Terterov and Jonathan Reuvid, 54-62. London: GMB Publishing Ltd. and contributors.
17
Schneeman, Angela (2013); The Law of Corporations and Other Business Organizations. Australia: Delmar Cengage Learning.
18
ORIGINAL_ARTICLE
یک مدل استوار چند دوره ای برای توزیع منصفانه نیروی امدادی پس از وقوع بلایای طبیعی
پس از وقوع بلایای طبیعی، با توجه به محدودیت منابع، کوتاه بودن زمان موثر برای نجات و نیز بزرگی تقاضا در مقابل منابع موجود، مدیریت اثربخش عملیات امداد نقش به سزایی در افزایش تعداد نجات یافتگان دارد. با توجه به اهمیت موضوع مذکور، هدف این پژوهش بهینهسازی تخصیص موثر نیروهای امدادی به مناطق آسیبدیده پس از وقوع بلایای طبیعی است. به این منظور، یک مدل برنامهریزی مختلط عدد صحیح چند دورهای توسعه داده شده است. مدل پیشنهادی از نسبت پوشش موثر تقاضا بهعنوان شاخص رضایت مناطق از تخصیص منصفانه منابع استفاده کرده و به بیشینهسازی کمترین میزان رضایت در میان همه مناطق میپردازد. با توجه به افت شانس نجات افراد حادثه دیده با گذر زمان، اثربخشی عملیات در دورههای زمانی تخصیص دیده شده است. همچنین جهت لحاظ نمودن هماهنگسازی و استفاده موثر از منابع، امکان انتقال نیروها بین مناطق مختلف و نیز ترخیص نیروها در نظر گرفته شده است. تحقیق پیش رو از رویکرد بهینهسازی استوار بازهای برای پرداختن به عدم قطعیت تقاضا و زمان سفر میان مناطق مختلف بهره گرفته است. مدل توسعه داده شده با الهام از نتایج سناریوی شناور زلزله در منطقه شش تهران اجرا و مورد تحلیل قرار گرفته است. نتایج تحلیل انجامی با شناسایی آسیبپذیرترین نواحی مشخص میکند که تربیت و آموزش پیشرفته هرچه بیشتر نیروهای محلی در این نواحی و یا مناطق همسایه که میتوانند در کمترین زمان به محل تقاضا اعزام شوند، میتواند در موفقیت عملیات کل منطقه نقش قابل توجهی ایفا کند. مدل پیشنهادی نه تنها برای برنامهریزی در فاز پاسخ، بلکه میتواند در فاز پیشگیری و آمادگی بلایای طبیعی، به مدیران برای شبیهسازی اثربخشی سناریوهای مختلف ظرفیت نیروهای امدادگر و همچنین در صورت نیاز، اولویتبندی مناطق مختلف برای اجرای پروژههای کاهش آسیبپذیری یاری رساند.
https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_243220_4cb09ce5a68026b3785b1343494fbe29.pdf
2020-12-21
233
257
لجستیک امداد/بلایای طبیعی/ تخصیص منابع/ مدیریت بحران/ بهینهسازی استوار
غزاله
احمدی
ahmadigh@ut.ac.ir
1
دانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی صنایع، پردیس دانشکدههای فنی، دانشگاه تهران
AUTHOR
رضا
توکلیمقدم
tavakoli@ut.ac.ir
2
استاد، دانشکده مهندسی صنایع، پردیس دانشکدههای فنی، دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
مهدی
نحفی
najafi.mehdi@sharif.edu
3
استادیار، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی شریف
AUTHOR
اشراق نیای جهرمی، عبدالحمید و محمد دانشور کاخکی (1384)؛ "مدلی جهت تقسیمبندی مناطق آسیب دیده از زلزله در زمان جستجو و نجات"، کنفرانس بین المللی مهندسی صنایع، دوره 4، 20 تا 21 آذر.
1
راسخ، ابوالفضل و علیرضا وفایی نژاد (1393)؛ "طراحی و شبیهسازی مدل صف عملیات امداد و نجات زلزله به کمک سامانهی اطلاعات جغرافیایی (GIS)"، دو فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت بحران، دوره 3، شماره 2، صص 25-36.
2
خوش سیرت، مازیار؛ دباغ، رحیم و علی بزرگی امیری (1397)؛ "ارائه مدل خرید اقلام امدادی تحت مناقصه معکوس چند شاخصه با بهکارگیری رویکرد ترکیبی برنامهریزی فازی چندهدفه"، فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، شماره 86، صص 189-218
3
سرشماری جمعیت سال 90، مرکز آمار ایران (http://nnt.sci.org.ir)
4
کاویانپور اصفهانی، سارا و فریبرز جولای (1394)؛ "ارائهی یک مدل لجستیک بشردوستانه برای فاز پاسخگویی مدیریت بحران با استفاده از تخصیص داوطلبین امداد"، کنگره بین المللی مهندسی عمران، دوره 10، 15 تا 17 اردیبهشت.
5
Altay, N. and W.G. Green (2006); “OR/MS research in disaster operations management”, European Journal of Operational Research, Vol. 175, No. 1, pp. 475-493.
6
Ambraseys, N. N. and C.P. Melville (1977); “The seismicity of Kuhistan, Iran”, Geography Journal, Vol.143, pp. 179-199.
7
Bertsimas, D.; Brown, D.B. and C. Caramanis (2011); “Theory and applications of robust optimization” SIAM Review, Vol. 53, No. 3, pp. 464-501.
8
Bertsimas, D. and M. Sim (2004); “The price of robustness”, Operations Research, Vol. 52, No. 1, pp. 35-53.
9
Bertsimas, D. and A. Thiele (2006); “A robust optimization approach to inventory theory”, Operations Research, Vol. 54, No. 1, pp. 150-168.
10
Comfort, L.K.; Ko, K. and A. Zagorecki (2004); ”Coordination in rapidly evolving disaster response systems the role of information” American Behavioral Scientist, Vol. 48, No. 3, pp. 295-313 .
11
Chu, X. and Q.Y. Zhong (2015); “Post-earthquake allocation approach of medical rescue teams”, Natural Hazards, Vol. 70, No. 3, pp. 1809-1824.
12
Fei, L.; Deng, Y. and Y. Hu (2019); “DS-VIKOR: a new multi-criteria decision-making method for supplier selection”, International Journal of Fuzzy Systems, Vol. 21, No. 1, pp. 157-175.
13
Fiedrich, F.; Gehbauer, F. and U. Rickers (2000); “Optimized resource allocation for emergency response after earthquake disasters”, Safety Science, Vol. 35, pp. 41-57.
14
Hu, C. L.; Liu, X. and Y.K. Hua (2016); “A bi-objective robust model for emergency resource allocation under uncertainty”, International Journal of Production Research, Vol. 54, No. 24, pp. 7421-7438.
15
Japan International Cooperation Agency (JICA) (2000); “The study on seismic micro-zoning of the greater Tehran area in the Islamic Republic of Iran”, Main Report.
16
Najafi, M.; Eshghi, K. and W. Dullaert (2013); ”A multi-objective robust optimization model for logistics planning in the earthquake response phase”, Transportation Research - Part E, Vol. 49, pp. 217-249.
17
Statheropoulos, M.; Agapiou, A.; Pallis, G.C.; Mikedi, K.; Karma, S.; VAmvakarri, J.; Dandoulaki, M.; Andritsos, F. and C.L. Paul Thomas (2015); “Factors that affect rescue time in urban search and rescue (USAR) operations”, Natural Hazards, Vol. 75, pp. 57-69.
18
Su, Z.; Zhang, G.; Liu, Y.; Yue, F. and J. Jiang (2016); “Multiple emergency resource allocation for concurrent incidents in natural disasters”, International Journal of Disaster Risk Reduction, Vol.17, pp. 199-212.
19
Xiang, Y. and J. Zhuang (2016); “A medical resource allocation model for serving emergency victims with deteriorating health conditions”, Annals of Operations Research, Vol. 236, pp. 177-196.
20
Yu, L.; Zhang, C.; Yang, H and L. Miao (2018); “Novel methods for resource allocation in humanitarian logistics considering human suffering”, Computers and Industrial Engineering, Vol. 119, pp. 1-20.
21
Zhang, J.H.; Li, J. and Z.P. Liu (2012); “Multiple-resource and multiple-depot emergency response problem considering secondary disasters”, Expert Systems with Applicatio…
22
ORIGINAL_ARTICLE
دمکراسی اقتصادی در حقوق شرکتهای تجارتی از منظر مشارکت کارکنان در تصمیمات شرکت
کارکنان سرمایه انسانی شرکت تجارتی تلقی میگردند. ازاینرو توجه به منافع کارکنان و مشارکت آنها در مدیریت شرکت میتواند در بقای شرکت و تداوم فعالیت آن نقش موثری داشته و در بلندمدت منجر به افزایش سود شرکت گردد. این مقاله با یک شیوه توصیفی و تحلیلی ضمن بررسی انواع رویکردها و نظریههای مرتبط در خصوص مشارکت اقتصادی کارکنان در تصمیمات شرکت درصدد پاسخ به این پرسش برآمده است که در نظام حاکم بر شرکتهای تجارتی ایران کارکنان دارای چه جایگاهی بوده و آیا باید در فرایند تصمیمگیری در محیط شرکت مشارکت داشته و منافع آنها مورد توجه قرار گیرد یا خیر؟ و به این نتیجه رسیده است که در وضعیت کنونی کارکنان فاقد یک جایگاه مهم و مؤثر در تصمیمات شرکت میباشند لیکن با توجه به تجربیات سایر حوزههای قضایی و همچنین ساختار حاکم بر شرکتهای تجارتی ایران، امکان ارائه یک سازوکار قاعدهمند و منسجم جهت حمایت از کارکنان میسر است. امری که میتواند واجد آثار مثبت و موثری در موفقیت پایدار شرکتتجارتی باشد.
https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_243221_bb2c22e66158ae8c32f323c870d72eb6.pdf
2020-12-21
258
288
دمکراسی اقتصادی/ مشارکت مدیریتی / ذینفعان شرکت / کارکنان شرکت / مدیران شرکت
حسن
بادینی
hbadini@ut.ac.ir
1
دانشیار، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
مصطفی
کوشکی
kooshki@ut.ac.ir
2
دانشجوی دکتری حقوق خصوصی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی ، دانشگاه تهران ،تهران ، ایران
AUTHOR
اسکینی، ربیعا، (1392) حقوق تجارت: شرکتهای تجاری، انتشارات سمت، جلد دوم، چاپ پانزدهم.
1
برونستین، آرتور، (1393) حقوق بین الملل و تطبیقی کار، ترجمه و تحقیق: سعید رضا ابدی، اصلی عباسی، تهران: انتشارات دراک.
2
حساس یگانه، یحیی؛ اکبری، مهناز؛ (1391) راهبری شرکتی: رابطه ساختار هیات مدیره و عملکرد شرکت، مجله حسابدار، سال 27.
3
حساس یگانه، یحیی؛ حسنی، محمد؛ کاشانیان، شیوا؛ (1390) راهبری: حاکمیت شرکتی منافع چه کسانی را باید تأمین کند؟؛ مجله: حسابدار؛ اسفند، شماره 240 (صص 94 تا 97)
4
ستوده تهرانی، حسن، (1347) حقوق تجارت، ج 2، انتشارات تهران.
5
صادقیان ندوشن، مهرداد؛ باقری، محمود، (1395)، تعارض منافع ذینفعان شرکتها و راهکارهای حل آن، پژوهشهای حقوق تطبیقی، دوره 20، شماره 3.
6
صقری، محمد، (1393)، حقوق بازرگانی: شرکتها، جلد اول و دوم، انتشارات شرکت سهامی انتشار، تهران، چاپ اول.
7
طوسی، عباس، (1393)، تحلیل اقتصادی حقوق شرکتها، انتشارات موسسه مطالعات و پژوهش های حقوقی: تهران، چاپ اول.
8
عراقی، عزت ا...، (1394)، حقوق کار، انتشارات سمت، جلد دوم، چاپ چهارم.
9
عیسائی تفرشی، محمد و دیگران، (1393)، مفهوم دعوای مشتق و ویژگی استثنایی آن (مطالعه تطبیقی در حقوق انگلیس، آمریکا، فرانسه و ایران)، پژوهشهای حقوق تطبیقی : زمستان 1393 , دوره 18 ، شماره 4، صص 97-121.
10
پاسبان، محمدرضا، (1397)، حقوق شرکتهای تجاری، انتشارات سمت، چاپ: چهاردهم.
11
کاتوزیان، ناصر، (1391)، حقوق مدنی: مشآرکتها، صلح، عطایا؛ انتشارات گنج دانش.
12
کوشکی، مصطفی، (1396)، تصمیمات مجامع عمومی شرکتهای سهامی، مختلط سهامی و تعاونی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی تهران.
13
Attenborough, D. (2007) ‘Recent developments in Australian corporate law and their implications for directors’ duties: lessons to be learned from the UK perspective’ 18 ICCLR 312, at 313.
14
Bainbridge, S. M. ,(2008), The New Corporate Gonernance In Theory And Practice. Published by Oxford University Press.
15
Birds, J. (1980) ‘ Making Directors do Their Duties ’ 1 Co Law 67 at 73.
16
Conyon, M. and Sadler, G. (2010) ‘Shareholder Voting and Directors’ Remuneration Report Legislation: Say on Pay in the UK’, 18 Corporate Governance: An International Review 296.
17
Davies, P. (2000) ‘Shareholder Value, Company Law and Securities Markets Law. a British View.
18
Davies, P. (2005) ‘Enlightened Shareholder Value and the New Responsibilities of Directors’, Inaugural W.E. Hearn Lecture, University of Melbourne Law School.
19
Ferri, F. and Maber, D. (2013) ‘Say on Pay Votes and Executive Compensation: Evidence from the UK’17 Review of Finance.
20
Foudraine, J. (2015) Practices to involve employees in the strategy process, 5th IBA Bachelor Thesis Conference, July 2nd, Enschede, The Netherlands/
21
Gordon, J. (2009) “Say on Pay”: Cautionary Notes on the UK Experience and the Case for Shareholder Opt-in’, 46 Harvard Journal on Legislation 323.
22
Greenfield ,k. (2006), The Failure Of Corporate Law:Fundmental Flaws And Progressive Possibilities, 112. the Uuniversity of Chicago Press Chicago & London.
23
Hart,Oliver D, Moore, J, (1999) Property Rights and the NATURE of Firm, 98, Journal of Law and Economics.
24