ORIGINAL_ARTICLE
ارزیابی آثار سیاستهای تنظیم بازار کالاهای اساسی بر شاخص رفاهی هزینه زندگی خانوارهای شهری ایران
با توجه به اهمیت سیاستهای تنظیم بازار، این مطالعه با هدف ارزیابی اثرات سیاستهای تنظیم بازار کالاهای اساسی بر رفاه خانوارهای شهری طراحی و به اجرا گذاشته شده است. برای این منظور، سیستم مخارج خطی خانوارهای شهری برآورد و شاخص درست هزینه زندگی محاسبه شده است. سپس، سیاستهای تنظیم بازار کالاهای اساسی در قالب ارقام ریالی هزینهشده برای اجرای این سیاستها بر رفاه خانوارهای شهری در قالب شاخص درست هزینه زندگی برازش شده است. نتایج حاصل از برازش سیاستهای تنظیم بازار کالاهای اساسی به قیمتهای جاری بر معکوس شاخص درست هزینه زندگی نشان میدهد با افزایش مبالغ ریالی یارانه کالاهای اساسی به میزان یک میلیارد ریال، بهطور متوسط شاخص درست هزینه زندگی به میزان 004/0 واحد درصد کاهش مییابد. افزایش مبالغ ریالی برای خرید تضمینی برنج و گندم به میزان یک میلیارد ریال، شاخص درست هزینه زندگی را 009/0 واحد کاهش میدهد.
https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_18850_2203abdbb4af05d851da374178b02d6f.pdf
2016-02-01
1
29
شاخص درست هزینه زندگی / سیستم مخارج خطی / سیاستهای تنظیم بازار
علیاکبر
خسروینژاد
khosravinejad@gmail.com
1
استادیار اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی-واحد تهران مرکزی
AUTHOR
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، آمار شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران، سالهای 1370 تا 1389.
1
پرمه، زورار و همکاران (1384)؛ بررسی روند سیاستهای تنظیم بازار در ایران و مقایسه آن با تجارب سایر کشورهای منتخب (مطالعه موردی: مرغ، تخممرغ، قند و شکر و روغننباتی)، مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی.
2
پرمه، زورار و همکاران (1387)؛ مطالعه پشتیبان تنظیم بازار برنج، مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی.
3
پرمه، زورار و همکاران (1390)؛ تدوین مدل مناسب تنظیم بازار در ایام خاص، مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی.
4
جانستون، جک و جان دیناردو (1389)؛ روشهای اقتصادسنجی، ترجمه فریدون اهرابی و علیاکبر خسروینژاد، جلد اول، چاپ دوم، نشر نور علم و دانشکده امور اقتصادی، تهران.
5
خسروینژاد، علیاکبر (1381)؛ الگوی مصرف خوراک؛ کاربردی از مدلهای سیستم مخارج خطی، سیستم رتردام و سیستم تقاضای تقریباً ایدهآل خانوارهای ایرانی (شهری و روستایی)، مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، تهران.
6
خسروینژاد، علیاکبر (1384)؛ ارزیابی تغییرات رفاهی مصرفکنندگان ایرانی با استفاده از شاخصهای هزینه زندگی، تهران مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی.
7
خسروینژاد، علیاکبر (1388)؛ «اندازهگیری اثرات رفاهی حذف یارانه کالاهای اساسی بر خانوارهای شهری ایران»، فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، ش 50، صص 31-1.
8
خسروینژاد، علی اکبر و ابراهیم صیامی عراقی(1391)؛ «برآورد تغییرات رفاهی مصرفکنندگان در ایران با استفاده از شاخص درست هزینه زندگی»، فصلنامه مدلسازی اقتصادی، سال ششم، ش 4، پیاپی 20.
9
رضایی حقیقت، خدیجه (1389)؛ تحلیل عملکرد و چشمانداز تنظیم بازار و بازرگانی داخلی در برنامه پنجم توسعه، معاونت برنامهریزی و امور اقتصادی،وزارت بازرگانی.
10
قادری، حسین؛ بررسی آثار سیاستهای حمایتی دولت بر ساختار مصرف، تولید و قیمت کالاهای کشاورزی اساسی در ایران، مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی. بیتا.
11
گمرک جمهوری اسلامی ایران، آمار تعرفه محصولات کشاورزی، سالهای 1370 تا 1389.
12
مرکز آمار ایران، آمار بودجه خانوارهای شهری، سالهای 1369 تا 1389.
13
هاشمی، ابوالقاسم و خسروینژاد، علیاکبر (1374)؛ «سیستم مخارج خطی؛ الگوی تقاضای خانوارهای شهری ایران»، مجله اقتصاد، دانشگاه شهید بهشتی، ش 4.
14
Bakhshoodeh M. and K. J. Thomson (2001); “Input and Output Efficiencies in Wheat Production, Kerman, Iran”, Agricultural Econonomics, vol. 24, pp. 307-313.
15
Balk, M, B,.2004, Decomposition of fisher indexes, Economic Letters, PP: 107-113.
16
Banks, J, Blundel, R., and A. Lewbel (1997); “Quadratic Engel Curves and Consumer Demand”, The Review of Economics and Statistics,vol.74 , pp. 527-539.
17
Christensen, L.R. and D.W.Jorgenson and L.J.Lau (1975); “Transcendental Logarithmic Utility Funciton”, American Economic Review, vol. 65, pp.867.83.
18
Creel, Michael, D. (1997); “Welfare Estimation Using the Fourier Form: Simulation Evidence for the Recreation Demand Case”, Review of Economic and Statistics, vol.79, pp.88-94.
19
Baltagi, B, H.2008, Econometrics, 4th Edition, Springer, pp. 237-249.
20
Deaton, A. (1974); “The Analysis of Consumer Demand in the United Kingdom, 1900-1970”, Econometrica, vol. 42, No. 2.
21
Deaton, A. and Muellbauer, J. (1980a); Economics and Consumer Behavior, Cambridge University Press, New York.
22
Deaton; A. and Muellbaure, J. (1980b); “ An Almost Ideal Demand System”, American Economic Review, vol.70, No.3.
23
Deaton, A. (1997); The Analysis of Household Survey, World Bank: The John Hopkins University Press.
24
Gemaletsos, T. and Goldberger, “A Cross ـ Country Comparisons of Consumption Expenditure Patterns”, European Economic Review, vol. 1, pp. 357-400.
25
Johnston, Jack and John DiNardo (1997); Econometric Methods, Fourth Edition, The McGraw- Hill Book Company.
26
Keller W. J., Van Driel J. (1975); “Differential Consumer Demand System”, European Economic Review, No 27.
27
Klien, L.R. and H.Rubin (1948); “A Constant Utility Index of the Cost of Living”, The Review of Economic Studies, vol.15, pp.84-87.
28
Muellbauer, J. (1974); “Price and Inequality: The United Kingdom Experience”, The Economic Journal, vol. 84, pp. 33-55.
29
Pollaks, R.W. (1969); “System of Demand Equation: An Empirical Comparison of Alternative of Function Forms”, Econometrica, no. 37, pp. 629-50.
30
Pollak, R.A. and Walls, T.J. (1969); “Estimation of Linear Expenditure System”, Econometrica, vol.36, No. 4.
31
Pollak, R. (1989); The Theory of Cost of Living Index, Oxford University Press.
32
Stone, J.R.N. (1954); “Linear Expenditure System and Demand Analysis: An Application to the Pattern Demand”, Economic Journal, vol. 64.
33
Samuelson, P. A. and Swamy, S. (1974); “Invariant economic index numbers and canonical duality: Survey and synthesis”, The American Economic Review, vol 64, No.4, pp. 566-593.
34
Theil, H. (1965); “The Information Approach to Demand Analysis”, Econometrica, No. 33.
35
Theil, H. (1971); Principal of Econometrics, John Wiley and Sons, New York.
36
Theil, H. (1975); Theory and Measurement of Consumer Demand, vol.1, Amsterdam: North Holland Publishing Company.
37
Theil, H. (1976); Theory and Measurement of Consumer Demand, vol.2, Amsterdam: North Holland Publishing Company.
38
Theil, H. (1980); The System ـ Wide Approach to Microeconomics, Basil Blackwell Oxford.
39
Vartia, Yrjo, O., (1983); “Efficient Methods of Measuring Welfare Change and Compensated Income in Terms of Ordinary Demand Function”, Econometrica, vol. 51, No. 1, pp. 79-98.
40
ORIGINAL_ARTICLE
برآورد میزان حمایت از صنعت فولاد کشور
صنعت آهن و فولاد از جمله صنایع بهشدت سرمایهبر و نیازمند به تکنولوژی بالا و پیشرفته بوده و رشد و توسعه آن، در اقتصاد هر کشوری موجب توسعه و پیشرفت سایر صنایع مربوطه میشود. در پژوهش پیشرو میزان حمایت دولت با توجه به میزان تعرفه در سه شرکت فولاد مبارکه، ذوبآهن و فولاد خوزستان (که بیش از 70 درصد تولید کشور را به خود اختصاص دادهاند) محاسبه شده است. به این منظور مزیت نسبی و شاخصهای حمایتی با استفاده از تکنیک ماتریس تحلیل سیاستی برای دادههای مقطعی سالهای 1390 تا 1393 تجزیه و تحلیل شده است. براساس یافتههای این تحقیق برمبنای شاخص حمایت اسمی محصول، تمام محصولات فولاد مبارکه بهغیر از تختال در سال 1390، فولاد خوزستان (بهغیر از تختال در سال 1393) و همچنین تمام محصولات ذوبآهن در چهار سال حمایت شدهاند. شاخص حمایت اسمی از نهاده نشان میدهد هیچ حمایتی از نهادههای قابل تجارت مورد استفاده در تولید محصولات هر سه شرکت انجام نشده و هر سه شرکت تعرفه پرداخت کردهاند. شاخص حمایت مؤثر بیان میدارد محصول کلاف ذوبآهن و پوششدار فولاد مبارکه در سال 1390، تمام محصولات ذوبآهن و فولاد مبارکه در سالهای 1391 تا 1393 (بهغیر از کلاف و میلگرد در سال 1391) حمایت شدهاند. همچنین، حمایت مؤثری از تمام محصولات فولاد خوزستان در چهار سال (بهغیر از تختال در سال1393) صورت گرفته است. براساس هزینه منابع داخلی دو محصول سرد و پوششدار در سال 1390 و 1393 با روش ارزش سرمایه در بورس اوراق بهادار و در سال 1391 و 1393 با سرمایه ثبتی مزیت نسبی دارند. تمام محصولات فولاد خوزستان در سال 1391 با روش ارزش سرمایه در بورس اوراق بهادار و سرمایه ثبتی دارای سودآوری و مزیت نسبی بوده، درحالیکه در سال 1393 فقط محصول تختال و در سال 1390 و 1392 تمام محصولات با سرمایه ثبتی مزیت نسبی داشتهاند. محصول گرم شرکت فولاد مبارکه نیز با سرمایه ثبتی شرکت در سال 1391 و 1392 سودآور بوده است. شرکت ذوبآهن در تولید تمام محصولات در هر دو روش محاسبهشده در چهار سال فاقد مزیت نسبی و سودآوری بوده است.
https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_18851_3ed42a5131526b0a0cb0c1d7daf48920.pdf
2016-02-01
31
58
تعرفه / ماتریس تحلیل سیاستی / حمایت اسمی / مزیت نسبی
غلامرضا
زمانیان
zamanian@eco.usb.ac.ir
1
استادیار گروه اقتصاد دانشگاه سیستان و بلوچستان
LEAD_AUTHOR
زهرا
عبدی
zahraabdi86@gmail.com
2
کارشناس ارشد اقتصاد دانشگاه سیستان و بلوچستان
AUTHOR
افشاری، زهرا (زمستان 1389)؛ برنامهریزی اقتصادی، تهران، نشرسمت، چاپ ششم.
1
خالدی، کوهسار، ماندانا طوسی (پاییز 1391)؛ «بررسی شاخصهای حمایتی در فرآیند تولید دانههای روغنی در استان کرمانشاه»، تحقیقات اقتصاد کشاورزی، جلد4، ش 3.
2
خیابانی، ناصر، علی مزیکی، طهورا خبازی (پاییز 1386)؛ «تحلیل رفتار موانع غیرتعرفهای و محاسبه حمایت مؤثر براساس رویکرد داده ـ ستانده (مورد ایران)»، فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، ش 44.
3
ظریفی رضا، عباس سلیمیان، امرا... امینی (پاییز 1384)؛ «بررسی ساختار هزینه و مزیت نسبی در تولید قطعات و مجموعههای منفصله خودرو (با تکیه بر شرکت ایران خودرو)»، فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، ش 36.
4
فرزین محمدرضا؛ «بررسی ساختار حمایتی از صنعت خودرو در ایران»، مجله برنامه و بودجه، ش 62 و 63.
5
فقیهزاده مهرداد (1385)؛ «بررسی تأثیر سیاستهای حمایتی دولت در مزیت نسبی به روش ماتریس PAM، مطالعه موردی محصولات منتخب زراعی استان سیستان و بلوچستان»، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه سیستان و بلوچستان.
6
مجتهد احمد، محمدرضا فرزین (پاییز 1379)؛ «بررسی ساختار حمایتی در صنعت فولاد»، فصلنامه پژوهشهای اقتصادی، مرکز تحقیقات اقتصادی ایران.
7
نصرالهی خدیجه، مهسا قندهاری، امید بویرحسنی (پاییز 1390)؛ «ارزیابی بنگاههای اقتصادی کشور با رویکرد عضویت در سازمان تجارت جهانی با تعیین مزیت نسبی (روش DRC)، مزیت رقابتی (UC) و تحلیل ضرایب حمایتی (NPC)، مطالعه موردی لولهسازی اهواز»، فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، ش 60.
8
واحد مطالعات و تحقیقات سرمایه گذاری مؤسسه حسابرسی صندوق بازنشستگی (1387)؛ تجزیه و تحلیل صنایع معدنی: صنعت آهن و فولاد، قم، صحفی، چاپ اول.
9
Balassa B. (1971); The Structure of Protection in Developing Countries, Baltimore, John Hopkins University Press, pp 105-200.
10
Ismail A. GH., And et.al. (2009); The Impact of Domestic Resource Cost on the Comparative Advantages of Iran Crude Steel Sector, University Kebangsaan Malaysia.
11
Khan N. P., Ghaffar A. (2012); “Government Intervention In Pakistans Sugarcane Sector Policy Analysis Matrix (PAM) Approach”, Sarhad J. Agric, vol 28, no.1.
12
Marks v.,(2011), “Lao economi policies and effective rates of protection”, Journal of Asian Economics, pp. 115-127.
13
Martinez E.R, And et.al, (2008); “The Policy Analysis Matrix with Profit-Efficient Data: Evaluating Profitability in Rice Cultivation”, Spanish Journal of Agricultural Research, no. 6(3), pp. 309-319.
14
Pearson, S., Gotsch, C. and Bahri, S. (2003); Applications of the Policy Analysis Matrix in Indonesian Agriculture, May. (www.macrofoodpolicy.com).
15
Yao S. (1997); Comparative Advantages and Crop Diversification: A Policy Analysis Matrix for Thai Agriculture”, Journal of Agricultural Economics, no. 48, pp. 211-22.
16
www.codal.ir/search.aspx
17
www.imidro.gov.ir/web_directory/1273
18
www.steelonthenet.com/production.html
19
ORIGINAL_ARTICLE
طراحی و تبیین مدل حراج مجازی گل ایران با رویکرد پویایی سیستمها
بازاررسانی و فروش گل در ایران، روش ناکارایی است که نسبت بالایی از گلهای تولیدشده را به ضایعات تبدیل کرده و درصد زیادی از قیمت نهایی هر شاخه گل را نصیب دلالان و خردهفروشان میکند؛ درحالیکه در کشورهای پیشرویی همچون هلند، گلها از طریق حراج مجازی و بهروش حراج هلندی به مشتریان عرضه میشود که مزایای بسیاری از جمله کاهش مسافت و زمان انتقال گلها و دسترسی راحت به حراج اینترنتی را فراهم میکند. این تحقیق با هدف امکانسنجی اجرای روش حراج مجازی گل در ایران و دستیابی به راهکارهایی برای پیادهسازی موفق آن، ابتدا ابزارهای شناختهشده مستندسازی و طراحی مدلهای کسبوکار را مطالعه و ارزیابی کرده و در ادامه مدلی کیفی از روش اجرای حراج مجازی گل در ایران را در قالب تابلوی کسبوکار آستروالدر ارائه داده است. سپس، مدل کیفی را طی چند مرحله مصاحبه باز با تعدادی از کارشناسان تولید و فروش گل، با استفاده از روش پویایی سیستمها و با طراحی مدلهای علّی حلقوی و جریان، کمّی نموده و دادههای مورد نیاز اجرای آن را نیز با توزیع پرسشنامه بین نمونه 63 گلفروشی شهر تهران جمعآوری کرده است. نتایج حاصل از شبیهسازی رفتار این مدل در سناریوهای مختلف نشان میدهد نهتنها روش حراج مجازی گل در ایران قابل اجرا است، بلکه با اتخاذ راهبردهای مناسب، علاوه بر کاهش ضایعات گل، افزایش قیمت دریافتی تولیدکننده و کاهش قیمت پرداختی مصرفکننده، سود زیادی هم نصیب سایت اجراکننده حراج گل خواهد کرد.
https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_18852_05c414ab09c3d32fbfbbb5d549d55631.pdf
2016-02-01
59
85
مدل کسبوکار / کسبوکار مجازی / حراج / بازار گل / پویایی سیستمها
سعید
صفری
safari_saeed@yahoo.com
1
استادیار مدیریت دانشگاه شاهد، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
مصطفی
قاضیزاده
2
استادیار مدیریت دانشگاه شاهد، تهران، ایران
AUTHOR
مهدی
علاالدینی
3
کارشناس ارشدمهندسی صنایع، دانشگاه علم و فرهنگ تهران، ایران
AUTHOR
جواد
ملاعلیپور
4
کارشناسی ارشدمدیریت، دانشگاه شاهد تهران،ایران
AUTHOR
استرمن، د. ج. (1387)؛ پویاییشناسی سیستم، مترجمان ا. اصلیزاده، ع. سلوکدار، ک. شاهقلیان، و ع. زندهبافنده، تهران: ترمه.
1
استروالدر، ا.، و پیگنیور، ا. (1391)؛ خلق مدل کسبوکار، مترجمان غ. توکلی، ب. وطندوست، ح. ساروقی، و ب. توفیقی، تهران: آریانا قلم.
2
بهارمست، ع. (1390)؛ تعیین عوامل مرتبط با قصد خرید در تجارت الکترونیکی (مورد مطالعه: شرکت قطارهای مسافربری رجا)، ص 150.
3
چیذری، ا.، یوسفی، ع. و موسوی، ح. (1385)؛ «بررسی بازارهای هدف صادراتی گیاهان زینتی ایران»، اقتصاد کشاورزی و توسعه، صص 47-66.
4
حاجی حیدری، ن. و سید جوادین، س. (1390)؛ «توسعه و تغییر مدل کسبوکار با به کارگیری رویکرد پویایی سیستمها»، فصلنامه علوم مدیریت ایران، صص 1-17.
5
شاملو، ا.، زارعی، ب.، و سلامزاده، آ. (1388)؛ «طراحی مدل کسبوکار شرکتهای ICT: مطالعه موردی شرکت مخابرات ایران»، فصلنامه اقتصاد و تجارت نوین، صص 25-51.
6
شفیعی نیکآبادی، م.، و جلیلی بوالحسنی، ا. (1389)؛ «نقش نیروهای رقابتی پورتر در انتخاب مدل کسبوکار الکترونیک در صنعت خودرو (مطالعه موردی: شرکت ایران خودرو)»، رشد فناوری، صص 9-14.
7
صادقیپور، ع. (1391)؛ «بررسی نظریه حراج و کاربردهای آن در مدیریت»، ریاضی شریف، صص 57-68.
8
صفرزاده، ح.، و جعفری، م. (1390)؛ «بررسی نقش عوامل مدل سه شاخگی مدیریت (ساختار، زمینه و رفتار) در استقرار حراج الکترونیک»، پژوهشگر، صص 51-70.
9
نیکوئی، ع.، و بخشوده، م. (1389)؛ «بررسی اثرات توسعه بازار حراج گل و گیاهان زینتی بر منافع عوامل بازاریابی در ایران: مطالعه موردی بازار گل رز شاخه بریده در اصفهان»، اقتصاد کشاورزی، صص 103-134.
10
نیکوئی، ع.، رفعتی، م.، و بخشوده، م. (1388)؛ «بررسی ساختار بازار و نظام بازاریابی گل و گیاهان زینتی در ایران»، اقتصاد و توسعه کشاورزی، صص 134-146.
11
Hajiheydari, N., & Zarei, B. (2013); “Developing and manipulating business models applying system dynamics approach”, Journal of Modelling in Management, pp. 155-170.
12
Ingenbleek, P., Ederer, P. & Christensen, J. (2007); Flora Holland Flower Auctions: A Dutch Merger in the Face of Globalization.
13
Kambil, A., & Van Heck, E. (1995); Information Technology, Competition and Market Transformations: Re-Engineering the Dutch Flower Auctions, pp. 1-43.
14
Klein, S. (1997); “Introduction To Electronic Auctions”, Electronic Markets, pp. 3-6.
15
Kumar, M., & Feldman, S. (1998); “Internet Auctions”, Proceedings of the 3rd USENIX Workshop on Electronic Commerce.
16
Van Heck, E., & Ribbers, P. (1997); “Experiences with Electronic Auctions in the Dutch Flower Industry”, Electronic Markets, pp. 29-34.
17
Wallin, J., Chirumalla, K., & Thompson, A. (2013); “Developing PSS Concepts from Traditional Product Sales Situation: The Use of Business Model Canvas. In Product-Service Integration for Sustainable Solutions”, Springer, pp. 263-274.
18
Wang, K., Wang, E., & Tai, C.-F. (2002); “A Study of Online Auction Sites in Taiwan: Product, Auction Rule, and Trading Type”, International Journal of Information Management, pp. 127-142.
19
Wijnands, Van Der Lans, K., & Hobs, J. E. (2006); “International Flower Networks”, 99 th EAAE Seminar Trust and Risks in Business Networks, Transparency and Risks in Marketing Channel Choice. Bonn.
20
Zolnowski, A., Weiß, C., & Böhmann, T. (2014); “Representing Service Business Models with the Service Business Model Canvas—The Case of a Mobile Payment Service in the Retail Industry”, 47th Hawaii International Conference on System Sciences, pp. 1-10.
21
Zott, C., Amit, R., & Massa, L. (2010); “The Business Model: Theoretical Roots, Recent Developments, and Future Research”, Heruntergeladen von http://ssrn. com/abstract, 1674384, pp. 1-45.
22
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی استراتژیهای قیمتگذاری صادرکنندگان ایران در بازارهای بینالمللی (رویکردهای پویای دادههای تابلویی)
تغییرات نرخ ارز بر سیاستها و استراتژیهای قیمتگذاری صادرکنندگان ایران در بازارهای بینالمللی نقش بسیار مهمی ایفا میکند. بنابراین، بررسی درجه قیمتگذاری برای بازار توسط صادرکنندگان ایران در 48 بازار مقصد در دوره 91-1371 هدف اصلی این مطالعه است. وجه تمایز این مطالعه نسبت به مطالعات پیشین استفاده از روشهای پیشرفته و پویای دادههای تابلویی (نظیر میان گروهی تلفیقی، گشتاورهای تعمیمیافته سیستمی و اثرات ثابت پویا) برای تعیین عوامل مؤثر بر قیمت صادرات ایران است که در چارچوب مدلهای خودتوضیح برداری با وقفههای توزیعی و تصحیح خطای برداری الگوسازی شدهاند. افزون بر این، در چارچوب دادههای تابلویی از روش گارچنمایی برای بررسی اثر نااطمینانی نرخ ارز نیز استفاده شده است. نتایج مطالعه نشان داد در کوتاهمدت درجه قیمتگذاری برای بازار با استفاده از سه روش مذکور در محدودهای بین 46/0 تا 94/0 قرار دارد و بنابراین میتوان نتیجه گرفت سیاست قیمتگذاری سود ـ سهم در بازارهای صادراتی ایران برقرار است. همچنین، براساس نتایج روابط بلندمدت، تقاضای کشورهای واردکننده برای صادرات ایران از لحاظ قیمتی کششناپذیر بوده و با توجه به یافتههای تحقیق میتوان نتیجه گرفت که سیاست کاهش ارزش پول ملی در کوتاهمدت و بلندمدت اثر چندانی بر بهبود عملکرد صادراتی و بهبود تراز تجاری ایران ندارد.
https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_18853_7b40e597f5462e0d3ec10400be430429.pdf
2016-02-01
87
114
قیمتگذاری برای بازار / قیمتگذاری سود ـ سهم / نااطمینانی نرخ ارز
محمد
قربانی
ghorbani@um.ac.ir
1
استاد گروه اقتصاد کشاورزی،دانشکده کشاورزی،دانشگاه فردوسی مشهد
LEAD_AUTHOR
امیرحسین
توحیدی
amirhossein.towhidi@gmail.com
2
دانشجوی دکترای اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی،دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
کازرونی، علیرضا، بهزاد سلمانی و مجید فشاری (1391)؛ «تأثیر بیثباتی نرخ ارز بر درجه عبور نرخ ارز در ایران رهیافت (TVP)»، فصلنامه مطالعات اقتصاد کاربردی در ایران، ش 2، صص 114-85.
1
An, L. and Wang, J. (2012); “Exchange Rate Pass-Through: Evidence Based on Vector Auto Regression with Sign Restrictions”, Open Economies Review, vol.23, issu.2, pp.359-380.
2
Arellano, M. and Bover, O. (1995); “Another Look at the Instrumental Variables Estimation of Error Component Models”, Journal of Econometrics, vol.68, issu.1, pp.29-51.
3
Asteriou, M. and Hall, S.G. (2007); Applied Econometrics: A Modern Approach, 2nd Edition, New York: Palgrave Hampshire.
4
Athukorala, P. and Menon, J. (1994); “Pricing to Market Behavior and Exchange Rate Pass-Through in Japanese Exports”, The Economic Journal, vol.104, issu.423, pp.271-281.
5
Baltagi, B.H., Griffin, J.M. and Xiong, W. (2000); “To Pool or Not to Pool: Homogeneous versus Heterogeneous Estimators Applied to Cigarette Demand”, The Review of Economics and Statistics, vol.82, issu.1, pp.117-126.
6
Blundell, R. and Bond, S. (1998); “Initial Conditions and Moment Restrictions in Dynamic Panel Data Models”, Journal of Econometrics, vol.87, issu.1, pp.115-143.
7
Cao, S., Dong, W., and Tomlin, B. (2015); “Pricing-to-Market, Currency Invoicing and Exchange Rate Pass-Through to Producer Prices”, Journal of International Money and Finance, no.58, pp.128-149.
8
Carew, R. (2000); “Pricing to Market Behavior: Evidence from Selected Canadian and U.S. Agri-Food Exports”, Journal of Agricultural and Resource Economics, vol.25, issu.2, pp.578-595.
9
Ceglowski, J. (2010); “Has Pass-Through to Export Prices Risen? Evidence for Japan”, Journal of the Japanese and International Economies, vol.24, issu.1, pp.86-98.
10
Cheung, F. K. Lee, M. L. and Wu, Y. (1997); “Endogenous Export Prices and the Taiwan-US Trade Imbalance”, Applied Economics, vol.29, issu.1, pp.23-31.
11
Clark, T. Kotabe, M. and Rajaratnam, D. (1999); “Exchange Rate Pass-Through and International Pricing Strategy: A Conceptual Framework and Research Propositions”, Journal of International Business Studies, 30 (2): 249-268.
12
Dunn, R.M. (1970); “Flexible Exchange Rates and Oligopoly Pricing: A Study of Canadian Markets”, Journal of Political Economy, vol.78, issu.1, pp.140-151.
13
Fitzgerald, D., & Haller, S. (2014); “Pricing-to-Market: Evidence from Plant-Level Prices”, The Review of Economic Studies, vol.81, issu.2, pp.761-786.
14
Frenquelli, C. (2006); “Pricing-to-Market and Exchange Rate Dynamics: A Primer”, Rivista di politica economica, vol.96, issu.11-12, pp.105-144.
15
Ghosh, A. and Rajan, R. S. (2007a); “A Comparative Analysis of Export Price Pass-through in Three Open Asian Economies: Korea, Singapore and Thailand”, Global Economic Review, vol.36, issu.3, pp. 287-299.
16
Ghosh, A. and Rajan, R. S. (2007b); “A Survey of Exchange Rate Pass-Through in Asia”, Asian-Pacific Economic Literature, vol.21, issu.2, pp.13-28.
17
Griffith, G. and Mullen, J. (2002); “Pricing-to-Market in NSW Rice Export Markets”, Australian Journal of Agricultural and Resource Economics, vol.45, issu.3, pp.323-334.
18
Kang, S. and Wang, Y. (2003); “Fear of Floating: Exchange Rate Pass-Through in East Asia”, Working Paper No. 03-06, Korea Institute for International Economic Policy, Seoul.
19
Kim, M., Cho, G. and Koo, W.W. (2003); “Exchange Rate Pass-Through and Its Relation to Market Power: Reinterpretation of the Degree of Exchange Rate Pass-Through”, American Agricultural Economics Association, Annual meeting, July 27-30, Montreal, Canada.
20
Krugman, P.R. (1987); Pricing to Market When the Exchange Rate Changes, in Real Financial Linkages among Open Economies. Eds: Arndt, S.W. and Richardson J.D. Cambridge: MIT Press.
21
Lavoie, N. and Liu, Q. (2007); “Pricing-to-Market: Price Discrimination or Product Differentiation?”, American Journal of Agricultural Economics, vol.89, issu.3, pp.571-581.
22
Lee, J. (1995); “Pricing to Market in Korean Manufacturing Exports”, International Economic Journal, vol.9, issu.4, pp.1-12.
23
Lin, P.C. and Wu, C.S. (2012); “Exchange Rate Pass-Through in Deflation: The Case of Taiwan”, International Review of Economics & Finance, vol.22, issu.1, pp.101-111.
24
Mallick, S. K. and Marques, H. (2006); “Sectoral Exchange Rate Pass-Through: a Tale of Two Policy Regimes in India”, Scottish Journal of Political Economy, vol.53, issu.2, pp.280-303.
25
Mallick, S. K. and Marques, H. (2010); “Data Frequency and Exchange Rate Pass-Through: Evidence from India’s Exports”, International Review of Economics and Finance, vol.19, issu.1, pp.13-22.
26
Mann, C.L. (1986); “Prices, Profit Margins, and Exchange Rates”, Federal Reserve Bulletin, vol.72, issu.6, pp.366-379.
27
Marston, R. C. (1990); “Pricing to Market in Japanese Manufacturing”, Journal of International Economics, vol.29, issu.3-4, pp.217-236.
28
McCarthy, J. (2007); “Pass-Through of Exchange Rates and Import Prices to Domestic Inflation in Some Industrialized Economies”, Eastern Economic Journal, vol.33, issu.4, pp.511-537.
29
Parsley, D.C. (2003); “Exchange Rate Pass-Through in a Small Open Economy: Panel Evidence from Hong Kong”, International Journal of Economics and Finance, vol.8, issu.2, pp.99-107.
30
Parsley, D.C. (2012); “Exchange Rate Pass-through in South Africa: Panel Evidence from Individual Goods and Services”, Journal of Development Studies, vol.48, issu.7, pp.832-846.
31
Pesaran, M.H. and Smith, R. (1995); “Estimating Long-Run Relationships from Dynamic Heterogeneous Panels”, Journal of Econometrics, vol.68, issu.1, pp.79-113.
32
Pesaran, M.H., Shin, Y. and Smith, R. P. (1999); “Pooled Mean Group Estimation of Dynamic Heterogeneous Panels”, Journal of the American Statistical Association, vol.94, issu.446, pp.621-634.
33
Sasaki, Y.N. (2002); “Pricing to Market Behavior: Japanese Exports to the US, Asia, and the EU”, Review of International Economics, vol.10, issu.1, pp.140-150.
34
Sasaki, Y.N. (2005); “Pass-Through of Exchange Rates on Import Prices of East Asian countries. Keizai Kenyu (The Papers and Proceedings of Economics)”, The Society of Economics, Meiji Gakuin University, no.132, pp.23-33.
35
Swift, R. (2004); “The Pass-Through of Exchange Rate Changes to the Prices of Australian Exports of Dairy and Livestock Products”, Australian Journal of Agricultural and Resource Economics, vol.48, issu.1, pp.159-185.
36
Takagi, S. and Yoshida, Y. (2001); “Exchange Rate Movements and Tradable Goods Prices in East Asia: An Analysis Based on Japanese Customs Data”, IMF Staff Papers, vol.48, issu.2, pp.266-289.
37
Thorbecke, W. and Kato, A. (2012); “The Effect of Exchange Rate Changes on Japanese Consumption Exports”, Japan and the World Economy, vol.24, issu.1, pp.64-71.
38
Yumkella, K. K. Unnevehr, L. J. and Garcia, P. (1994); “Noncompetitive Pricing and Exchange Rate Pass-Through in Selected U.S. and Thai Rice Markets”, Journal of Agricultural and Applied Economics, vol.26, issu.2, pp.406-416.
39
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تطبیقی وصف تجریدی در اسناد تجاری با اصل استقلال در اعتبارات اسنادی
اسناد تجاری برخلاف اسناد مدنی که اعتبارشان منوط به صحت روابط حقوقی است بالاصاله از حیاتی مستقل از معاملات و روابط ابتدایی برخوردار بوده و متکی و قائم به خود هستند. بر این اساس، اعتبار و ارزش اسنادی تجاری مجرد از روابط مبنایی است که علت وقوع آنها را تشکیل میدهد. وصف تجریدی اسناد تجاری ناظر بر تفکیک و جدایی رابطه حقوقی منشأ صدور سند از روابط حقوقی ناشی از صدور سند است. از آثار وصف تجریدی اسناد تجاری مصونیت این اسناد از ایرادات مربوط به بطلان، عدم نفوذ یا فسخ عمل حقوقی در برابر دارنده سند تجاری است.اعتبارات اسنادی نیز همانند اسناد تجاری بهعنوان اسناد قابل معامله مستقل و فارغ از قرارداد اصلی خرید و فروش یا سایر قراردادهایی است که مبنای گشایش اعتبار قرار میگیرند. در این صورت، بانک گشاینده اعتبار با انصراف از استناد به ایرادات در مقابل بدهکار اصلی مسئول پرداخت وجه در مقابل ذینفع است. مقاله حاضر با تمایز وصف تجریدی اسناد تجاری و اصل استقلال اعتبار اسنادی به تحلیل استثنائات آنها میپردازد تا با توجه به تشابهات و افتراقات این دو فرآیند تأثیر ایرادات را بر هریک از آنها بررسی کند.
https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_18854_c1c5d319a12baf6f69ae6c5e490ff4d5.pdf
2016-02-01
115
145
وصف تجریدی / استقلال / اعتبار اسنادی / ایرادات / استثنائات
همایون
مافی
hmynmafi@yahoo.com
1
دکترای حقوق تجارت بینالملل، دانشیار دانشگاه علوم قضایی وخدمات اداری
LEAD_AUTHOR
راضیه
عبدالصمدی
rsamadi.ir@gmail.com
2
دکترای حقوق خصوصی، استادیار دانشگاه اشرفی اصفهانی
AUTHOR
آبادی، کمالاله (1377)؛ «اصل استقلال امضاها و عدم توجه ایرادات در اسناد تجاری»، فصلنامه دیدگاههای حقوقی، دانشکده علوم قضایی و خدمات اداری، شماره دهم و یازدهم، صص 7 -25.
1
اخلاقی، بهروز (1377)؛ «بحثی پیرامون اعتبارات اسنادی»، مجله قضائی و حقوقی دادگستری، سال اول، شماره اول، پائیز، صص 65 -99.
2
اسکینی، ربیعا (1378)؛ حقوق تجارت (برات، سفته، قبض انبار، اسناد در وجه حامل و چک)، چاپ چهارم، تهران، انتشارات سمت.
3
اشمیتوف، کلایو. ام. (1378)؛ حقوق تجارت بینالملل، جلد دوم، چاپ اول. ترجمه بهروز اخلاقی و دیگران، تهران، انتشارات سمت.
4
جنیدی، لعیا، شریعتینسب، صادق (1392)؛ «وصف تجریدی در حقوق ایران، با تأکید بر رویه قضایی»، فصلنامه حقوق، مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دوره 43، ش 1، صص 1-16.
5
روانان، علی (1386 )؛ «بررسی تطبیقی دارنده چک با حسننیت و بدون حسننیت در قوانین دنیا»، اندیشههای اسلامی، ش 1 (سال اول)، صص 1-20.
6
صفائی، حسین، قاسمزاده، سید مرتضی (1378)، حقوق مدنی: اشخاص و محجورین، چاپ چهارم، تهران، انتشارات سمت.
7
صقری، محمد (1380)، حقوق بازرگانی: اسناد (برات، سفته و قبض انبار عمومی)، جلد اول، چاپ اول، تهران، شرکت سهامی انتشار.
8
عبدالملکی، مهدی (1389)، «اوصاف اسناد براتی در نظریههای حقوقی»، مجله حقوقی دادگستری، سال 74، ش 69، صص 117-155.
9
کاشانی، محمود (1377)؛ ضمانتنامه بانکی، چاپ اول، انتشارات مؤسسه عالی بانکداری.
10
کاویانی، کورش (1383)؛ حقوق اسناد تجارتی، چاپ اول، تهران، انتشارات میزان.
11
لنگریج، رینهارد (1388)؛ اعتبارات اسنادی در حقوق تجارت بینالملل، چاپ اول، ترجمه سعید حسنی، تهران، انتشارات میزان.
12
مافی، همایون، فلاح، مهدی (1392)؛ «خصیصههای اسنادی و ضمانتی اعتبار اسنادی تضمینی در حقوق تجارت بینالملل»، پژوهشهای حقوق تطبیقی، دوره 17، ش 2 (پیاپی 80 )، صص 143-155.
13
مافی، همایون، رحمانی، مهدی (1392)، «ماهیت حقوقی ضمانتنامه بانکی در نظام حقوقی ایران»، فصلنامه تعالی حقوق، سال پنجم، ش 5، صص 31 -54.
14
مسعودی، بابک (1379 )؛ «اصول حاکم بر اسناد تجاری»، مجله کانون وکلا، ش 171، صص 101-131.
15
Chae, Dong-heon (1998); “Letters of Credit and the Uniform Customs and Practice for Documentary Credits: The Negotiating Bank and the Fraud Rule in Korea Supreme Court Case”, Florida Journal of International Law, Vol. 12.
16
Corne, Charmian Wang (2003); “Rethinking the Law of Letters of Credit”, A Thesis Submitted in Fulfillment of the Doctor of Juridical Studies, University of Sydney.
17
Crawford, Henry Paine (1956 to 1956); “Practical Use of Documentary Credit”, Tulane Law Review, vol. XXX.
18
Dolan, John F. (2007); “The Law of Letters of Credit: Commercial and Standby Credits”, Wayne State University Law School Legal Studies Research Paper Series, 4th edition.
19
Dolan. John F. (1999); “A Study of Subrogation Mostly in Letter of Credit and other Abstract Obligation Transactions”, 64 Missouri Law Review, Fall.
20
Fredericks, Eesa, and Neels, Jan L. (2003); “The Proper Law of a Documentary Letter of Credit (Part 1)”, South African Mercantile Law Journal (SA Merc LJ), vol. 15, no. 1.
21
Gillies, Peter; Moens, Gabriël (1998); International Trade and Business: Law, Policy and Ethics, Cavendish Publishing.
22
Hsu, Chung-Hsin (2006); “The Independence of Demand Guarantees Performance Bonds and Standby Letters of Credit”, National Taiwan University Law Review, no. 1 (2).
23
Mann, Ronald J. (1997); “Searching for Negotiability in Payment and Credit Systems”, UCLA Law Review, vol. 44.
24
McCurdy, William E. (1992); “Commercial Letters of Credit (Concluded)”, Harvard Law Review, vol. 35, no. 6.
25
Murray, Carole; Holloway, David; Timson-Hunt, Daren (2007); Schmitihoff’s Export Trade, The Law and Practice of International Trade, Eleventh Edition, Sweet & Maxwell.
26
Murray, Daniel E. (1993); “Letters of Credit and Forged and Altered Documents: Some Deterrent Suggestions”, Commercial Law Journal, vol. 98.
27
Stern, Michael (1985); “The Independence Rule in Standby Letters of Credit”, University of Chicago Law Review, vol. 52.
28
Summers, Robert (2002); “White, James”, Uniform Commercial Code, vol. 1, West Group.
29
The American Law Institute (2007); “National Conference of Commissioners on Uniform State Laws”, Official Text and Comments.
30
Xiang,Gao (2001); “The Identity of the Fraudulent Party under the Fraud Rule in the Law of Letters of Credit”, UNSW Law Journal, vol. 24 (1).
31
Zhang, Ruiqiao (2009); “A Comparative Study of the Fraud Exception Rule of Letters of Credit: Proposed Amendments to the Chinese Credit System”, A Thesis Submitted in Partial Fulfillment of The Degree of Master of Laws (LL.M.), McGill University, Montreal, Faculty of Law.
32
http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=78685&consultationid=752468
33
http://www.isfahanportal.ir/web/economy/85:jessionid=31
34
http://iranway.com/fa/rail-ghanon
35
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی پتانسیل تجاری میان ایران و کشورهای منتخب در منطقه (ترکیه، سوریه، بحرین، عمان، قطر، کویت، عربستان سعودی و امارات متحده عربی) با استفاده از مدل جاذبه
یکی از روشهای توسعه تجارت خارجی هر کشور، شناخت دقیق پتانسیلهای اقتصادی ـ تجاری شرکای تجاری عمده و راههای ارتقای حجم و ترکیب تجارت خارجی اعم از صادرات و واردات به سطح مطلوب آن است. بر این اساس، در این مطالعه برای برآورد پتانسیل تجاری غیرنفتی بین ایران و کشورهای منتخب در سالهای 2009-1995 از مدل جاذبه استفاده شده و روش پانل دیتا نیز بهعنوان مناسبترین روش برآورد، انتخاب شده است. نتایج بهدستآمده نشان میدهد که ضریب حاصلضرب تولید ناخالص داخلی ایران و کشورهای شریک تجاری مثبت بوده و بنابراین، اندازه اقتصادی کشورها تأثیر مستقیم بر تجارت دوجانبه آنها دارد. براساس این نتایج، در سالهای مورد بررسی، ایران در تجارت خود با برخی کشورهای منتخب، از پتانسیل تجاری غیرنفتی خود بهطورکامل استفاده نکرده است. همچنین در این تحقیق عضویت ایران و ترکیه در اکو و تأثیر این عضویت بهعنوان نمونهای از یک پیمان منطقهای بر روابط تجاری بین آنها بهمنظور تبیین یکپارچگی منطقهای ایران و کشورهای منتخب بررسی شده است که نتایج حاکی از تأثیر مثبت عضویت بر روابط تجاری بین دو کشور است.
https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_18855_8a5d19c6f39913938812affcd0434cd8.pdf
2016-02-01
147
167
پتانسیل تجاری / همگرایی منطقهای / مدل جاذبه / دادههای پانل
ابراهیمعلی
رازینی
a_razini@yahoo.com
1
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد کرج،دانشکده مدیریت و حسابداری،گروه مدیریت صنعتی
LEAD_AUTHOR
محمدرضا
میرزایینژاد
2
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی، دانشکده حسابداری و اقتصاد، گروه اقتصاد نظری
AUTHOR
معصومه
شیرینزاده
3
کارشناس ارشد برنامهریزی و تحلیل سیستمهای اقتصادی، دانشگاه
AUTHOR
آذربایجانی، کریم (پاییز و زمستان 1381)؛ «جهانیشدن همگرایی اقتصادی ـ منطقهای و تأثیر آن بر رشد کشورهای حوزه دریای خزر و جمهوریهای قفقاز»، مجله تحقیقات اقتصادی، ش 61، صص 169-149.
1
برژیک، پیترون (1376)؛ «موانع دپلماتیک فراروی تجارت»، احمد یزدانپناه و سیفالله صادقی یارندی، تهران، فصلنامه پژوهشهای بازرگانی، ش 2.
2
رحمانی، میترا و محمدرضا عابدین مقانکی (بهار 1387)؛ «بررسی امکان توسعه صادرات ایران با شرکای تجاری منتخب»، پژوهشنامه بازرگانی، ش 46، صص 177-145.
3
شکیبایی، علیرضا و فاطمه بطا (1388)؛ «همگرایی اقتصادی در منطقه آسیای جنوب غربی»، فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، ش 53، صص 47-23.
4
صالحمنش، احمد و ابراهیم علی رازینی و علیرضا باستانی (فروردین 1384)؛ بررسی پتانسیل تجاری میان ایران و کشورهای منتخب در منطقه، معاونت برنامهریزی و امور اقتصادی وزارت بازرگانی، صص 20-1.
5
طیبی، سیدکمیل و کریم آذربایجانی (زمستان 1380)؛ «بررسی پتانسیل تجاری موجود میان ایران و اوکراین (بهکارگیری یک مدل جاذبه)»، فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، ش 21، صص 82-61.
6
غلامی، علی (بهار 1385)؛ «تحلیل آثار آزاد سازی تجاری کشور جمهوری اسلامی ایران با کشورهای مسلمان (دلالتهای مدل جاذبه)»، فصلنامه معارف اسلامی و حقوق، ش 22، ص 36-3.
7
کریمی هسنیجه، حسین (زمستان 1386)؛ «یکپارچگیهای اقتصادی برای اقتصاد ایران کاربرد تحلیل خوشهای»، مجله تحقیقات اقتصادی، ش 81، صص 207-181.
8
لطفعلیپور، محمدرضا و سید زهرا شاکری و فاطمه کبری بطا (تابستان 1390)؛ «بررسی همگرایی اقتصادی میان ایران و کشورهای امریکای لاتین (کاربرد مدل جاذبه)»، پژوهشهای رشد و توسعه اقتصادی، ش 3، صص 96-73.
9
مایس (1370)؛ اقتصادسنجی کاربردی، عباس عرب مازار، تهران، دانشگاه شهید بهشتی، چاپ اول.
10
موسوی، سیدمحمد علی (پاییز 1388)؛ «جهانی شدن و منطقهگرایی: انفکاک یا همگرایی؟»، فصلنامه بینالمللی روابط خارجی، ش 3، صص138-119.
11
مهرآرا، محسن و علیاکبر فضائلی (بهار 1388)؛ «رابطه 388 هزینههای سلامت و رشد اقتصادی در کشورهای خاورمیانه و شمال افریقا»، فصلنامه علمی ـ پژوهشی مدیریت سلامت، ش 35، صص 83-49.
12
Batra, A. (2004); “India’s Global Trade Potential, The Gravity Model Approach”, Indian Council for Research on Economic Relations, Working Paper, no. 151
13
Dicken, P. (1998); Global Shift Transforming the World Economy, London: Paul Chapman.
14
Edmond, S. C., & Croix, S. L. (2008); “China Trade: Busting Gravity’s Bounds”, Jounal of Asian Economics, no. 19, pp. 455-466.
15
Garrillo, C., & Li, C. (2002); “Trade Blocs and Gravity model: Evidence from Latin American Countries”, Journal of Economic Integration, no. 19 (4), pp. 667-689.
16
Gurler, D. (2000); “Role and Function of Reginal Blocs and Arrangement in the Formation of the Islamic Common Market”, Preliminary Proceeding of the International Seminar on Ways and Means Stablish Islamic Common Market”, The Institute for Trade Studies and Research, pp. 1-16, Tehran
17
McCallum, J. (1995); “National Borders Matter, Canada–U.S. Regional Trade Patterns”, American Economic Review, no. 85(3), pp. 615–623
18
Ohmae, K. (1995); “The End of Nation State”, New York: Free Press
19
Roy, M., & Royhan, M. I. (2011); “Trade Flows of Bangladesh: A Gravity Model Aprroach”, Economics Bulletin, no. 31(1), pp. 950-959.
20
Ruigrok, W. & Vantudler, R. (1995); The Logic of International Restructuring, London, Random House.
21
Zwinkels, Remco. C. J. & Beugelsdijk, S. (2010); “Gravity Equations: Workhorse or Trojan Horse in Explaining Trade and FDI Patterns across Time and Space?”, International Business Review, no. 19, pp. 102-115.
22
ORIGINAL_ARTICLE
مبانی نظری مسئولیت ناشی از آلودگی نفتی دریایی
توسعه پایدار منابع نفت و گاز در فراساحل مستلزم مدیریت صحیح زیستمحیطی در طول عملیات اکتشاف و تولید نفتوگاز، حملونقل و جابهجایی آن است و نتیجه عدم مدیریت صحیح نشت و ریزش نفتوگاز در آب دریا بوده که به آلودگی، خسارات سنگین زیستمحیطی و در نهایت، به مسئولیت منجر میشود. مسئولیت فوق میتواند در قالب پیشگیری از آلودگی و در صورت عدم پیشگیری، مسئولیت مدنی آلودهکنندگان مطرح شود. مبانی مسئولیت ناشی از آلودگی نفتی دریاها یکی از مباحث عمده حقوق نفتوگاز است. مقاله حاضر میکوشد مبانی نظری مسئولیت فوق را در اسناد حقوقی بینالمللی بررسی کند.
https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_18856_1e3c1bb4fb3eca030836d7ba156a1675.pdf
2016-02-01
169
188
نفت / فراساحل / آلودگی نفتی / مسئولیت مدنی / پیشگیری / خطا / خطر
فرخ
جواندلجانانلو
1
دانشجوی دکترای دانشگاه تهران
AUTHOR
رئیسی، لیلا (1390)؛ «بررسی تحولات مسئولیت بینالمللی ناشی از خسارات زیستمحیطی»، بینا، بیتا.
1
عزیزاله فهیمی و علی مشهدی (1390)؛ «فقه شیعه و تحول در مبانی مسئولیت مدنی زیستمحیطی»، فصلنامه حقوق، مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دوره 41، ش 1، ص 324.
2
قانون حفاظت از دریاها و رودخانههای قابل کشتیرانی در مقابل آلودگی.
3
قانون کنترل و جلوگیری از آلودگی نفتی دریایی مصوب 2005 انگلستان.
4
کاتوزیان، ناصر (تابستان 1387)؛ فصلنامه حقوق، مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دوره 38، ش 2.
5
کاتوزیان، ناصر (1391)؛ الزامهای خارج از قرارداد، مسئولیت مدنی، جلد اول، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ یازدهم.
6
کاتوزیان، ناصر (1390)؛ الزامهای خارج از قرارداد، مسئولیت مدنی، جلد اول، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ نهم.
7
کنوانسیون بینالمللی ایجاد یک صندوق بینالمللی برای جبران خسارت ناشی از آلودگی.
8
کنوانسیون بینالمللی آمادگی، مقابله و همکاری در برابر آلودگی نفتی (1990).
9
کنوانسیون بینالمللی درباره مسئولیت مدنی برای جبران آلودگی نفت سوخت کشتی (2001).
10
کنوانسیون منطقهای کویت برای همکاری درباره حمایت و توسعه محیطزیست دریایی و نواحی ساحلی (1978).
11
کنوانسیون بینالمللی مسئولیت مدنی ناشی از خسارت آلودگی نفتی مصوب (1969).
12
موسوی، فضلالله (1380)؛ کتاب حقوق بینالملل محیطزیست، تهران، نشر میزان.
13
Comprehensive Environmental Response, Compensation and Liability Act 1980.
14
Financial Liability (2011); “Environmental Regulation of Offshore (E&P), Anwuli Irene Ofuani, 7/2 Law”, Environment and Development Journal.
15
Jones, Clifford (2010 ); The 2010 Gulf Coast Oil Spill, Publishing ApS.
16
Lyons, Youna (August 2011); Offshore Oil and Gas in the SCS and the Protection of the Marine Environment (Part 2), Legal and Governance Framework, Centre & for & International & Law & OG in SCS/Part 2 31.
17
“Towards an International Regulation of Offshore Oil Exploitation” (March 2012), Report of IDDRI’s Workshop.
18