ORIGINAL_ARTICLE
ارائه یک سیستم خبره فازی جهت اعتبارسنجی مشتریان حقیقی بانک
عدم بازپرداخت تسهیلات توسط مشتریان، بانکها را دچار مشکلات بزرگی همچون ناتوانی در بازپرداخت وامهای بانک مرکزی و افزایش معوقات بانکی میکند. اهمیت اعطای تسهیلات در صنعت بانکداری به توسعه مدلهای گوناگون برای ارزیابی ریسک اعتباری مشتریان بانکها منجر شده است. بسیاری از این مدلها کلاسیک هستند و بهطورکامل و بهینه نمیتوانند اعتبار مشتریان را ارزیابی کنند. با توجه به محدودیتهای مدلهای کلاسیک، در این مقاله سعی شده است برای اعتبارسنجی مشتریان حقیقی بانک مدلی بر مبنای تئوری مجموعههای فازی ارائه شود. از اینرو سیستم خبرهای در شش مرحله طراحی شده است. در مرحله اول، ورودیهای سیستم خبره (معیارهای تعیین ریسک اعتباری) براساس ادبیات نظری، سپس براساس دیدگاه افراد خبره و با استفاده از تحلیل عاملی تعیین شدند. ورودیهای سیستم خبره شامل ظرفیت مالی، پشتیبانی، قابلیت اطمینان و سابقه بازپرداخت است. خروجی سیستم خبره نیز سطح اعتبار مشتری تعریف شد. در مرحله دوم، ورودیها و خروجیها افرازبندی شدند. ورودیها و خروجیهای افرازبندیشده در مرحله سوم به اعداد فازی تبدیل شده و قوانین استنتاج (موتور استنتاج) نیز در مرحله چهارم تبیین شدند. در مرحله پنجم فازیزدائی انجام گرفته و در نهایت مدل طراحیشده در مرحله ششم آزمون شد.
https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_11828_1b472a8affc211567082bc6ad8de24b5.pdf
2015-02-01
1
28
سیستم خبره / ریاضیات فازی / اعتبارسنجی / ریسک اعتباری
علیرضا
بافنده زنده
bafandeh@iaut.ac.ir
1
گروه مدیریت واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
AUTHOR
رحیم
رحیمی
2
بانک مسکن، استان آذربایجانشرقی، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی همگرایی اقتصادی میان ایران و کشورهای حوزه دریای خزر (کاربرد مدل جاذبه)
از جمله واکنشهای عملی کشورها برای مقابله با پدیده جهانیشدن میتوان به همگرایی اقتصادی اشاره کرد. امروزه همگرایی اقتصادی، همزمان با جهانیشدن رونق گرفته است و بنابراین، انتخاب اتحادیه یا گروه تجاری منطقهای یکی از اهداف مهم برنامهریزی تجاری است.
این مقاله همگرایی اقتصادی میان ایران و کشورهای حوزه دریای خزر شامل آذربایجان، قزاقستان، روسیه و ترکمنستان را بررسی میکند. از اینرو، از یک مدل جاذبه براساس اثبات جدید و با استفاده از تصریح ماتیاس (1997) استفاده شده و برآوردها بهصورت حداقلمربعاتتعمیمیافته (GLS) انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل پنج کشور در دوره زمانی 2008 - 1998 است. نتایج نشان میدهد همکاریهای اقتصادی ایران و کشورهای حوزه دریای خزر، به افزایش قابلملاحظه جریانات تجاری دوجانبه منجر میشود. همچنین، در این گروه کمترین مقاومت وارداتی به ایران تعلق دارد که از لحاظ توان صادراتی، رتبه دوم را بهخود اختصاص داده است، بنابراین، اگر ایران با کشورهای منطقه، طرح تجارت آزاد ایجاد کند، ممکن است بیشترین اثر ایجاد تجارت در بازار ایران رخ دهد. همچنین، مشخص گردید کشش بلندمدت صادرات بزرگتر از کشش بلندمدت واردات است.
https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_11829_b87b90a611e5d389c3731a06f6311d66.pdf
2015-02-01
29
54
همگرایی اقتصادی / مدل جاذبه / کشورهای حوزه دریای خزر
رحمان
سعادت
saadatrah@semnan.ac.ie
1
استادیار گروه اقتصاد دانشگاه سمنان
AUTHOR
ناهید
محسنی
2
کارشناس ارشد اقتصاد دانشگاه سمنان
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تجزیه و تحلیل کارایی نسبی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار
هدف این مطالعه، تجزیه و تحلیل کارایی نسبی 166 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران در دوره زمانی 90-1381 است. اهمیت دستیابی به ارقام کارایی از آن جهت است که میتواند معیار ارزشگذاری شرکتهایی باشد که همزمان در دو بازار تولید و بازار مالی فعالیت دارند.
در این مقاله با استفاده از رویکرد مرزی تصادفی (SFA)1 ابتدا ارقام کارایی در سطح شرکت تخمین زده شده و سپس، براساس رقم کارایی بهدستآمده، شرکتها و صنایع مرتبط با آنها در سه گروه ناکارا، کارایی متوسط و کارا رتبهبندی و تحلیل شدهاند. یافتههای تحقیق دلالت بر آن دارد که ضرایب متغیرهای مدل دارای علامت مورد انتظار بوده و از نظر آماری معنا دارند. همچنین، در دوره مورد بررسی، بر تعداد شرکتهای ناکارا افزوده شده و در تعداد شرکتهای کارا تغییر محسوسی مشاهده نشده است. بر همین اساس تنها 21 درصد شرکتهای بررسیشده در نمونه، کارا و بقیه با کارایی متوسط یا غیرکارا هستند. همچنین، نتایج نشان میدهد صنعت خودرو و ساخت قطعات، صنایع ساخت محصولات فلزی، سایر محصولات غیرفلزی، قند و شکر در گروه صنایع ناکارا و درمقابل صنایع فلزات اساسی، چندرشتهای، سیمان و صنعت محصولات کاغذی در گروه صنایع کارا جای گرفتهاند.
https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_11830_2e2506004ab7e676f16749b7ef99577b.pdf
2015-02-01
55
76
کارایی / تابع مرزی تصادفی / بورس اوراق بهادار تهران
فرهاد
خداداد کاشی
khodadad@pnu.ac.ir
1
استاد گروه اقتصاد دانشگاه پیام نور ایران
AUTHOR
مجید
احمدیان
2
استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران
AUTHOR
اصغر
ابوالحسنی
abolhasani2003@yahoo.com
3
استادیار گروه اقتصاد دانشگاه پیام نور ایران
AUTHOR
محمد
زاغیان
4
دانشجوی دکتری و عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه پیام نور، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
گام ابتکاری در اختراعات نانوفناوری
گام ابتکاری یکی از شرایط ماهوی ثبت اختراع است که در تمام قوانین و مقررات پذیرفته شده است. اعمال این شرط یکی از پرچالشترین موضوعات دستیابی به اهداف اساسی نظام ثبت اختراع است و اهمیت آن زمانی بیشتر احساس میشود که فناوری جدیدی رشد و نمو خود را آغاز میکند تا در پرتوی حمایتهای ثبت اختراع مبتکرین و مخترعان با ورود در این حوزهها به پیشرفت دانش یاری رسانند.
حجم عظیم سرمایهگذاریهای دولتی در ایران در حوزه نانو فناوری اهمیت مطالعه دقیق قابلیت ثبت اختراعات این حوزه را دوچندان میکند. به همین دلیل، در این مقاله نحوه احراز گام ابتکاری در ادارههای ثبت اختراع دنیا بررسی خواهد شد تا از این راه مؤلفههای مؤثر برای احراز این شرط تعیین شود. سپس، با بررسی موردی گام ابتکاری در اختراعات نانوفناوری، معیارهای مشخصی را درباره وجود یا عدم وجود گام ابتکاری در اختراعات نانوفناوری در اختیار کارشناسان ثبت اختراع و متخصصان این حوزه قرار میگیرد.
https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_11831_f7087e907971141b161ef977fbc1ef48.pdf
2015-02-01
77
98
گام ابتکاری / نانوفناوری / ثبت اختراع / سطح دانش موجود / شخص ماهر در رشته / بدیهی بودن اختراع
سعید
حبیبا
habiba@ut.ac.ir
1
دانشیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی و رئیس موسسه حقوق تطبیقی دانشگاه تهران
AUTHOR
زهرا
بهادری جهرمی
zahrabahadori@yahoo.com
2
دانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشگاه تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی نظریه استفاده منصفانه قانونی (کلاسیک) در علائم تجاری توصیفی
نظریه استفاده منصفانه قانونی استثنائی بر حقوق انحصاری مالک علامت تجاری توصیفی است و به اشخاص ثالث اجازه استفاده منصفانه و با حسننیت از علامت تجاری غیر را تحت ضوابط و شرایطی ویژه اعطا میکند. این نظریه بر آن است تا در کنار افزایش اطلاعات مصرفکنندگان درباره کالاها و خدمات موجود در بازار، موجبات افزایش رقابت و جلوگیری از انحصار علامت تجاری در دست مالکان آنها را فراهم آورد. این نظریه در برخی نظامهای ملی بهصورت صریح و در بسیاری دیگر بهصورت ضمنی مورد اشاره قرار گرفته است. موافقتنامهها و مقررات بینالمللی در حوزه علائم تجاری هم این نظریه را بهگونهای در نظر گرفته و سعی در شناسایی آن داشتهاند. مقاله حاضر میکوشد با بررسی عناصر این نظریه و تحلیل آن در نظام حقوقی ایران، جایگاه آن را در مقررات ملی و بینالمللی مشخص کند.
https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_11832_3db5ae32ca2235d7ae75c058f6c90b32.pdf
2015-02-01
99
124
استفاده منصفانه قانونی / حقوق مصرفکننده / علائم تجاری / حقوق رقابت / دعوی نقض علامت
حسن
بادینی
hbadini@ut.ac.ir
1
استادیار گروه حقوق خصوصی دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران
AUTHOR
مجید
حسینزاده
2
دانشجوی دکترای تخصصی حقوق خصوصی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
AUTHOR
سمانه
محبیفرد
samanemohebifard@yahoo.com
3
دانشجوی کارشناسی ارشد مالکیت فکری دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
قابلیت حسگری بازار و استراتژی صادرات و تأثیر آنها بر بهبود عملکرد صادرات (مطالعه موردی: صادرکنندگان کاشی و سرامیک)
روند جهانی شدن بازارها، زیربنای اهمیت درک رفتار و عملکرد شرکتها در بازارهای صادراتی است. برای کسب مزیت رقابتی در این بازارها و حفظ موقعیت رقابتی بالاتر، شرکتها، قابلیتها و منابع متفاوتی را ایجاد کرده و ارتقا میدهند تا به الزامات بازار و شرایط متغیر آن پاسخی مناسب دهند. منابع و قابلیتها مستقیم و غیرمستقیم بر استراتژی صادرات اثر گذاشته و در نهایت، بر بازدهی شرکت صادرکننده مؤثر است.
قابلیت حسگری بازار به توانایی شرکت در یادگیری درباره محیط بازار و استفاده مناسب از این دانش برای هدایت اقدامات استراتژیک بازاریابی باز میشود. شرکتها با قابلیت حسگری قوی، بهتر میتوانند نیازها و خواستههای مشتریان فعلی و آتی را شناسایی کنند و بهتر و سریعتر نسبت به مشتریان و عکسالعمل رقبا واکنش نشان دهند. قابلیت حسگری بازار دو بُعد بازارمحوری (بررسی روندها و رخدادهای کنونی) و آیندهپژوهی بازار (بررسی روندها و رخدادهای آینده بازار) است. هدف این مقاله بررسی اثر قابلیت حسگری بازار بر بهبود عملکرد صادراتی صادرکنندگان کاشی و سرامیک بهواسطه تدوین استراتژی مناسبتر صادرات است. جامعه آماری این تحقیق صادرکنندگان کاشی و سرامیک است و دادهها از طریق مصاحبه و پرسشنامه جمعآوری شده است. برای بررسی تأثیر متغیرهای تحقیق بر یکدیگر از همبستگی رتبهای (اسپیرمن و تاوکندال) و برای ارزیابی مدل مفهومی از مدل معادلات ساختاری استفاده شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد شرکتهای صادراتی قابلیت حسگری بالاتر و استراتژی مناسبتری برای صادرات دارند و در نتیجه در سه سال گذشته عملکرد صادراتی بهتری داشتهاند.
https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_11833_cd83e1a6235e4e19a34ea823aa17b2b7.pdf
2015-02-01
125
144
قابلیت حسگری بازار / بازار محوری / آیندهپژوهی بازار / استراتژی صادرات / بهبود عملکرد صادرات
معصومه
حسینزادهشهری
1
استادیار و عضو هیات علمی گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه الزهرا
AUTHOR
فرشته
غلامی
2
کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی بینالملل دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی اثر تورم بر رشد در اقتصاد ایران
بررسی رابطه بین تورم و رشد اقتصادی برای تنظیم و هدایت سیاستهای پولی دارای اهمیت است. در نظریههای اقتصادی و نتایج مطالعات تجربی صورت گرفته در کشورهای مختلف، در رابطه با چگونگی تأثیرپذیری رشد از تورم اتفاق نظر کلی وجود نداشته و به نتایج متناقضی (رابطه خطی مثبت/ منفی یا رابطه غیر خطی با یک یا دو آستانه) دست یافتهاند. در این مطالعه سعی شده است ضمن تعیین مقادیر نرخ آستانهای تورم در ارتباط با رشد اقتصادی ایران، به تبیین ماهیت تأثیرپذیری رشد از تورم و همچنین بررسی مکانیسمهای انتقالی اثرات تورم بر رشد طی دوره زمانی 90-1340 پرداخته شود. نتایج مطالعه ضمن تأیید وجود اثرات آستانهای، ماهیت غیرخطی رابطه رشد و تورم در اقتصاد ایران را تأیید کرده است، بهطوری که اثر تورم بر رشد در نرخهای تورم پایینتر از 8/9 درصد، مثبت، در نرخهای تورم بین 8/9 و 3/27 درصد، منفی و در نرخهای تورم بالاتر از 3/27 درصد نه تنها اثر تورم بر رشد منفی است بلکه هزینه نهایی تورم نیز فزاینده است. براساس نتایج، افزایش نرخ تورم در اقتصاد ایران از طریق هر دو مکانیسم کاهش در سطح و کارایی سرمایهگذاری موجب کاهش رشد اقتصادی میشود. حداکثر نرخ تورم هدف در اقتصاد ایران برای تحرک بخشیدن به رشد اقتصادی میتواند 8/9 درصد باشد. بنابراین هر گونه افزایش در نرخ تورم فراتر از این سطح منجر به بیثباتی اقتصادی، کاهش سطح و کارایی سرمایهگذاری و در نهایت کاهش رشد اقتصادی خواهد شد.
https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_11834_cf43da3e6a85382424bd3cf88014a3e0.pdf
2015-02-01
145
170
تورم / رشد اقتصادی / اثرات آستانهای / بهرهوری کل عوامل تولید
محمدرضا
نظری
1
استادیار و عضو هیات علمیم دانشگاه شهیدبهشتی
AUTHOR
مجتبی
برزگر دوین
mojtaba_eco@yahoo.com
2
مربی گروه کشاورزی دانشگاه پیام نور
AUTHOR