%0 Journal Article %T معماری کلان زنجیره عرضه چای ایران %J پژوهشنامه بازرگانی %I موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی %Z 1735-0794 %A امین ناصری, محمدرضا %A مرادی, مرتضی %A ملیحی, سیداحسان %D 2008 %\ 03/20/2008 %V 12 %N 46 %P 119-143 %! معماری کلان زنجیره عرضه چای ایران %K چای / استراتژی / مدیریت زنجیره عرضه / رقابت‌پذیری / مدل الماس گون پورتر %R %X صنعت چای ایران علی رغم داشتن استعدادهای بالقوه در زمینه تولید، فرآوری و تجارت در چند سال اخیر دچار بحران شده است. وابستگی مستقیم بیش از 60000 خانواده به کشت و تولید چای و همچنین جایگاه خاص چای در سبد مصرفی خانواده‌های ایرانی، ضرورت تدوین استراتژی و ساختار مناسب برای صنعت چای ایران را دو چندان کرده است. از این رو در این مقاله وضعیت جهانی و داخلی تولید و تجارت چای ارزیابی شده و با استفاده از مدل الماس گون پورتر -به عنوان چارچوب مطالعة رقابت پذیری- نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید صنعت چای مورد بررسی قرار گرفته است. علاوه بر این زنجیره عرضه چای کنیا به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در تولید و تجارت چای ارزیابی شده است. یافته‌های این مقاله نشان می‌دهد که فقدان مدیریت یکپارچه در زنجیره عرضه صنعت چای مهمترین و اساسی­ترین عامل تضعیف این صنعت بوده است. همچنین ایجاد ساختارهای پشتیبان در بخش‌های مختلف زنجیره عرضه چای و حاکم شدن تفکر مدیریت یکپارچه بر زنجیره تولید چای و ایجاد وابستگی بین سرنوشت بخش­های در گیر در زنجیره عرضه می‌تواند به عنوان عاملی در شکل‌گیری مکانیزم‌های تقویت کنندة مزیت رقابتی صنعت چای مطرح شود. %U https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_700811_5677cb5f634832ad3b7eef83bcd2daf8.pdf