%0 Journal Article %T ایجاد مزیت رقابتی در صنعت با رویکرد عوامل کلیدی موفقیت ( مطالعه موردی صنعت کاشی ایران) %J پژوهشنامه بازرگانی %I موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی %Z 1735-0794 %A حسینی, سیدمحمود %A پناهی, منیره %D 2007 %\ 12/22/2007 %V 12 %N 45 %P 147-178 %! ایجاد مزیت رقابتی در صنعت با رویکرد عوامل کلیدی موفقیت ( مطالعه موردی صنعت کاشی ایران) %K مزیت رقابتی / مزیت نسبی / عوامل کلیدی موفقیت / صنعت کاشی ایران %R %X این مقاله ابتدا با استفاده از معیار هزینه منابع داخلی به بررسی مزیت نسبی ایران در صنعت کاشی پرداخته و سپس با استفاده از تکنیک DEMATEL به شناسایی و اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر مزیت رقابتی شرکت‌های این صنعت می‌پردازد. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که توجه به کیفیت تولید، ارائه خدمات به مشتریان، پاسخ سریع به تغییرات بازار، ارزیابی سریع و صحیح بازار و تولید محصولات متنوع به ترتیب از اولویت بالایی در رقابت‌پذیری این شرکت‌ها برخوردار می‌باشند. همچنین بهبود و سرمایه‌گذاری بر عوامل تجربه و شایستگی مدیریت، تخصص نیروی کار و تکنولوژی شرکت به عنوان اولویت‌های سرمایه‌گذاری صنعت شناسایی گردیدند.   %U https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_700798_a94e46b782e6d8d598902113adf07b55.pdf