%0 Journal Article %T بررسی عوامل موثر بر همگرایی سطح عمومی قیمتها بین استانهای ایران %J پژوهشنامه بازرگانی %I موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی %Z 1735-0794 %A پورعبادالهان کویچ, محسن %A فلاحی, فیروز %A آذری, زهرا %D 2017 %\ 05/22/2017 %V 21 %N 82 %P 153-176 %! بررسی عوامل موثر بر همگرایی سطح عمومی قیمتها بین استانهای ایران %K همگرایی %K سطح عمومی قیمت‌ها %K رهیافت دو به دو %K عوامل موثر بر همگرایی سطح عمومی قیمت‌ها %K مدل پروبیت %R %X کمتر بودن موانع تجاری و غیرتجاری در داخل یک کشور در مقایسه با سطح بین‌الملل، امکان برقراری قانون قیمت واحد و افزایش احتمال همگرایی قیمت را در بین مناطق مختلف کشور مطرح می‌کند. با این وجود، ممکن است تحت تاثیر شرایط آب و هوایی، جغرافیایی، اقتصادی و...، قیمت‌ها در مناطق مختلف یک کشور همبستگی نداشته و همگرایی سطح عمومی قیمت‌ها بین این مناطق به وجود نیاید. مطالعه حاضر به دنبال بررسی عوامل موثر بر همگرایی سطح عمومی قیمت‌ها بین استان‌های ایران طی دوره زمانی 1392:12-1386:1 می‌باشد. از جمله این عوامل می‌توان به اختلاف متوسط نرخ رشد درآمد سرانه دو استان، اختلاف متوسط نرخ رشد جمعیت دو استان و فاصله جغرافیایی میان دو استان اشاره کرد. برای دست‌یابی به هدف مطالعه، ابتدا همگرایی سطح عمومی قیمت‌ها بین استان‌های ایران با استفاده از رهیافت دو به دو پسران (2007) بررسی می‌شود. نتایج بیانگر آن است که فرضیه صفر، مبنی بر عدم وجود همگرایی سطح عمومی قیمت‌ها بین استان‌های ایران رد می‌شود. سپس به منظور بررسی عوامل موثر بر همگرایی سطح عمومی قیمت‌ها از مدل پروبیت استفاده می‌شود. نتایج حاکی از آن است که احتمال همگرایی صرفا تحت تاثیر اختلاف متوسط نرخ رشد درآمد سرانه بین استان‌ها قرار می‌گیرد، به نحوی که با نرخ رشد درآمد سرانه متفاوت بین استان‌ها، همگرایی سطح عمومی قیمت‌ها بین استان‌های ایران غیرمحتمل می‌باشد. %U https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_25963_3e6facd206de117648be88cd7bc99e11.pdf