%0 Journal Article %T اندازه رقابت، انحصار و الگوی رفتاری در بخش صنعت ایران با استفاده از رویکرد غیرساختاری %J پژوهشنامه بازرگانی %I موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی %Z 1735-0794 %A خداداد کاشی, فرهاد %A نورانی آزاد, سمانه %A اسحاقی گرجی, مرضیه %D 2017 %\ 02/19/2017 %V 21 %N 81 %P 1-30 %! اندازه رقابت، انحصار و الگوی رفتاری در بخش صنعت ایران با استفاده از رویکرد غیرساختاری %K قدرت بازاری %K آماره H %K تمرکز %K صرفه مقیاس %K شدت مضار هزینه ای %R %X در این مقاله ضمن معرفی روش های ساختاری و غیرساختاری اندازه گیری قدرت انحصاری، تلاش می شود اندازه قدرت انحصاری در بازارهای صنعتی ایران براساس روش غیرساختاری ارزیابی شود. برای تحقق این هدف از داده های خام 131صنعت کد چهاررقمی ISIC طی سال های 1386- 1375 استفاده‌ شده است. نتایج پژوهش مؤید آن است که درصد بالایی از صنایع ایران دارای تمرکز متوسط به بالا می باشند. همچنین اندازه ی موانع ورود برای درصد قابل‌ توجهی از صنایع بسیار بالا است. از طرفی صنایع ایران از صرفه‌های مقیاس برخوردار نمی باشند. علاوه براین نتایج پژوهش با استفاده از رویکرد پانزار- راس دلالت بر آن دارد که بازارهای صنعتی ایران رقابتی نمی باشند. %U https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_24520_32bd0164c5e6846fdc18fc182d026fdb.pdf