%0 Journal Article %T مطالعه رفتار انتقال قیمت در بازار گوشت مازندران %J پژوهشنامه بازرگانی %I موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی %Z 1735-0794 %A مقدسی, رضا %A نوروزی, قاسم %D 2015 %\ 07/01/2015 %V 14 %N 56 %P 177-194 %! مطالعه رفتار انتقال قیمت در بازار گوشت مازندران %K انتقال نامتقارن قیمت / آزمون علیت / کشش انتقال قیمت / مدل هوک %R %X در این مقاله با استفاده از آمارهای هفتگی قیمت طی سالهای 87 قیمت، رابطه علیت و کشش انتقال قیمت بین سطوح مختلف بازار گوشت (گوشت گاو، گوشت گوسفند و گوشت مرغ) در استان مازندران بررسی شده است . نتایج آزمون علی ت نشان داد که برای گوشت مرغ قیم تهای خرده فروشی از قیمتهای عمد ه فروشی اثرپذیری دارند و برای گوشت گوسفند رابطه علّی دوطرفه وجود دارد. بین دو سطح عمده فروشی و خرده فروشی بازار گوشت گاو هیچ رابطه علّ ی وجود ندارد . بررسی الگوی انتقال قیمت براساس مدل هوک نشان دهنده عدم تقارن انتقال شوک های مثبت و منفی قیمت برای همه سطوح بازار گوشت است. نتایج محاسبه کشش انتقالی قیمت نیز نشان داد که تغییرات قیمت بطور کامل بین سطوح مختلف زنجیره بازار گوشت منتقل نمی شود و کشش کوتاه مدت کوچکتر از کشش بلند مدت است. %U https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_13745_4d98802ecf8e3f73d480a725422fdf18.pdf